Aihe: Helppikerho: Soittotekniikoita ja muita kikkoja
1 2 3 4 512 13 14 15 16 17 18 19 20
Tilumiässs
22.04.2010 22:08:03 (muokattu 22.04.2010 22:09:08)
Kissatuoli: Tämmöstä viritysasiaa kyselen.

Vajaa vuoden nyt on ollu ESP:n LTD M-50 mallinen keppi käytössä, ja soitinliikkeessäkin (Tammerpiano ja soitin) kehuivat että se pysyy varmasti hyvin vireessä. Mutta pari kuukautta sitten kun vaihdoin D'addarion 011-052 kielisettiin, niin ei ole kitara tahtonut pysyä vireessä. Vibrakampeen olen tuskin koskenutkaan, eli siinä ei ainakaan pitäisi olla vikaa. Samaisessa soitinliikkeessä ehdotettiin, kun vähän kyselin, että tuon kitarani sinne säädettäväksi kun lisäävät jousia kitaran taakse.

Tuossa kuitenkin ihan huvikseni tein kirurgisen toimenpiteen kitaralle elikkä avasin nuo ruuvit kitaran takaa ja tutkailin jousia. Tulin siihen tulokseen että eihän tuohon mahdu enää enempää jousia, kun siinä viisi näyttää olevan.

Olen myös koittanut kieli venytellä ja viritellä aina pari kertaa päivässä, mutta ei kauheasti auta. Onko tuo mitenkään kotikonstein säädettävissä?

E: Tarkotus oli pistää tietenkin tuonne pikakysymykset osioon, anteeksi tästä.

Onko talla kovin korkealla? Itse noihin tommosiin hepposiin skeboihin lasken tallan aina kiinni bodyyn.
Se on synkkä yö, kun Ynkkä syö.
Tommittaja
30.04.2010 17:22:08 (muokattu 16.05.2010 22:39:34)

Onko jollain vinkkiä kuinka saa pinch harmonicista sellaisen todella säröisen ja surisevan? Sellaisen mitä In Flames ja Disturbed viljelee joka lätyllä.

yleensä metallissa sellaset ns "komppiharmonicsit" tehdään kahdelta paksuimmalta kieleltä (mieluiten paksuin). silloin saa sellaisen mitä tulee aina kesken riffien. kunnon vibraatto sekaan niin hyvältä se kuulostaa :D niin se menee. muista käyttää tallamikkiä harmonicseihin.

edit: säröisen saa lähinnä kun nostaa gainia :D
http://muusikoiden.net/jasenet/plussat.php
ann4
21.07.2010 04:12:57
ONGELMIA!

mä soitan ihan perus nailonkielistä, mulla on oikeessa kädessä (soitan normaalisti oikeella säestän, vasemmalla soinnut) semmone vamma ettei mm. pleku oikee pysy siinä... Käsi on myös hitaampi ja hapuilevampi liikkeissään kuin "normaalit" kädet ovat!

Tolla alkuvuodatuksel ei kait suoranaisesti oo merkitystä mun kysymykseen koska ettehän te netin välityksellä voi tajuta, miten tää luonnos pelaa. Kysymys on siis että miten mä keksisin uusii säestys-tekniikoita, onks mtn sivustoo mis on kaikenlaisii, mm.blues, reggae yms-tyylisii komppauksia?

p.S. miten kannattais alkaa opiskelee soolojen soittamista? en osaa paljon yhtään skitan tekniikkaa hehehe aina vaan jtn improvisointii ku soittelen. Laulu on ollu enemmän mulla pääroolissa mut nyt haluun kehittyy tässä. tunneille en mee ku en koe sitä välttämättömäksi.
DEAN FLYING
21.07.2010 20:55:40
MITEN TEHÄÄN RÄJÄHDYKSEN LAINEN ÄÄNI
Jykä
01.08.2010 17:51:33
DEAN FLYING: MITEN TEHÄÄN RÄJÄHDYKSEN LAINEN ÄÄNI

Toinen vaihtoehto on potkaista (jousikaiullinen)vahvistin kumoon:)
tracyjacks
02.08.2010 18:47:19
Ei löytynyt oikein haullakaan. Miksi jotkut kitaristit pitää otelautakädessä soittaessaan(ei tietenkään koko ajan) kuminauhaa tai ponnaria, niin että pari kolme sormea ovat sen sisällä. Liittyy vissiin jotenkin soiton nopeuteen tai tekniikkaan?
Son, your ego is writing checks your body can't cash!
KitaraBoika
02.08.2010 23:29:23
Tuli eteen tällänen harmonikka juttu kun zz topin gimme all your lovin biisissä billy(kitaristi) soittaa sitä alkua ja se vetää jollain harmonikalla siinä sen miten sanoisi pistävän äänen niin miten se sen oikein tekee tai mikä harmonikka se oikein on?? Tässä teille videokin http://www.youtube.com/watch?v=lBwHQdC3dPE
kid ego
03.08.2010 14:46:02
tracyjacks: Ei löytynyt oikein haullakaan. Miksi jotkut kitaristit pitää otelautakädessä soittaessaan(ei tietenkään koko ajan) kuminauhaa tai ponnaria, niin että pari kolme sormea ovat sen sisällä. Liittyy vissiin jotenkin soiton nopeuteen tai tekniikkaan?

Oisko aiheesta mitään videoclippiä tarjota? Mä en ole koskaan nähnyt yhdenkään kitaristin pitävän otelautakätensä sormia minkään muun kuin slideputken sisällä, mutta ponnareilla ei paljon slidesoittoa tehdä... Ponnaria tai vastaavaa saatetaan kyllä vaimentamaan hälyääniä, jolloin se sijoitetaan satulan läheisyyteen, kuitenkin sille puolelle, millä kielet eivät soi.
papitsu
06.08.2010 14:04:45
KitaraBoika: Tuli eteen tällänen harmonikka juttu kun zz topin gimme all your lovin biisissä billy(kitaristi) soittaa sitä alkua ja se vetää jollain harmonikalla siinä sen miten sanoisi pistävän äänen niin miten se sen oikein tekee tai mikä harmonikka se oikein on?? Tässä teille videokin http://www.youtube.com/watch?v=lBwHQdC3dPE

Taustanauha? Alussahan tuo vetelee pelkkää komppia.
Mielipiteeni on fakta.
tracyjacks
07.08.2010 22:02:04 (muokattu 07.08.2010 22:02:45)
kid ego: Oisko aiheesta mitään videoclippiä tarjota?

Ei videoklippiä, mutta jonkun tyypin profiilikuva. http://muusikoiden.net/dyn/users/71470.jpg Voihan tuollaista nyt huvikseenkin pitää, mutta tuossa pari vuotta sitten olin kattomassa Stellan keikkaa, ja kitaristi soolon ajaksi vetäs jonkun kumilenkin sormiin tuohon tyyliin.
Son, your ego is writing checks your body can't cash!
kid ego
09.08.2010 14:21:12
tracyjacks: Ei videoklippiä, mutta jonkun tyypin profiilikuva. http://muusikoiden.net/dyn/users/71470.jpg Voihan tuollaista nyt huvikseenkin pitää, mutta tuossa pari vuotta sitten olin kattomassa Stellan keikkaa, ja kitaristi soolon ajaksi vetäs jonkun kumilenkin sormiin tuohon tyyliin.

Erikoista. En ole koskaan nähnyt tuommoista, joten enpä osaa sitten vastatakaan.
mattim
14.08.2010 22:00:28

tracyjacks: Ei videoklippiä, mutta jonkun tyypin profiilikuva. http://muusikoiden.net/dyn/users/71470.jpg Voihan tuollaista nyt huvikseenkin pitää, mutta tuossa pari vuotta sitten olin kattomassa Stellan keikkaa, ja kitaristi soolon ajaksi vetäs jonkun kumilenkin sormiin tuohon tyyliin.

Lukitse sormesi moisella kumella yhteen ja kerro tekeekö nannaa. Maailmassa monta on ihmeeellistä asiaa ...

Matti
Palo on rajoitettu kivijalkaan/Väärin sammutettu
ViK
16.09.2010 19:02:34
Mitä ootte mieltä kannattaisko opetella pitämään plektrakäden "ylimääräsillä" sormilla kiinni jostain (vaikka kitaran mikinreunasta) että pystyis soittamaan tarkemmin kun liikkuu ja heiluu :) kun tällä hetkellä soitan plektrakäsi nyrkissä. Mistä te muut pidätte kiinni kun soitatte jos ette soita käsinyrkissä?
kid ego
20.09.2010 03:29:17 (muokattu 20.09.2010 03:30:29)
ViK: Mitä ootte mieltä kannattaisko opetella pitämään plektrakäden "ylimääräsillä" sormilla kiinni jostain (vaikka kitaran mikinreunasta) että pystyis soittamaan tarkemmin kun liikkuu ja heiluu :) kun tällä hetkellä soitan plektrakäsi nyrkissä. Mistä te muut pidätte kiinni kun soitatte jos ette soita käsinyrkissä?

Mun mielestäni ei kannata/tarvitse opetella, jos ei tunnu tarpeelliselta. Itse ainakin olen pyrkinyt olemaan ankkuroimatta kättäni.
Aukikco
01.10.2010 01:22:01

Itse ainakin olen pyrkinyt olemaan ankkuroimatta kättäni.

Millaisin keinoin olette kouluttaneet kättänne, joka tahdosta riippumatta tuntuu hakevan jalansijaa kitaran rungosta?

Toisena kysymyksenä: Tämä kehittyy toki silkalla soittamisellakin, mutta miten estätte nopeatempoisissa voimasointukuvioissa ylimääräisiä kieliä soimasta? Demppailen niitä otekädellä sen verran kun osaan ja yritän olla huitomatta plektrakädellä, mutta lisäniksitkin kiinnostaisivat.
Numb
01.10.2010 16:57:43

Aukikco: ...miten estätte nopeatempoisissa voimasointukuvioissa ylimääräisiä kieliä soimasta? Demppailen niitä otekädellä sen verran kun osaan ja yritän olla huitomatta plektrakädellä

Siinäpä ne niksit koko lailla ovatkin. Plekukäden kontrolli on avainasemassa, ylimääräinen räpinä dempatuille kielille vain sotkee.
Kun minä kuolen, vaadin, että kuolinilmoitus laitetaan Myydään: Veneet ja Moottorikelkat -osastolle. -Sir Härö
kid ego
02.10.2010 01:30:30
Aukikco: Millaisin keinoin olette kouluttaneet kättänne, joka tahdosta riippumatta tuntuu hakevan jalansijaa kitaran rungosta?

Olen pyrkinyt pitämään kättäni koko ajan kevyessä nyrkissä. Kun sormet eivät roiku suorina, niitä on vaikea ankkuroidakaan.

Toisena kysymyksenä: Tämä kehittyy toki silkalla soittamisellakin, mutta miten estätte nopeatempoisissa voimasointukuvioissa ylimääräisiä kieliä soimasta? Demppailen niitä otekädellä sen verran kun osaan ja yritän olla huitomatta plektrakädellä, mutta lisäniksitkin kiinnostaisivat.

Ranne rennommaksi, liikerata pienemmäksi. Olet oikeilla jäljillä jo nyt.
Karvalakki
30.10.2010 23:22:17
Kenelläkään mitää hyviä skaaloja improvisointiin metalli enimmäkseen mielessä
Guitar is not just a hobby its a religion and a way of life
baron
30.10.2010 23:43:19

Karvalakki: Kenelläkään mitää hyviä skaaloja improvisointiin metalli enimmäkseen mielessä

Fryyginen.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)