Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Laulaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Tekniikkaongelmia
1
StinTTu
14.07.2010 23:38:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen 19-vuotias nainen, joka opiskelee klassista laulua, mutta laulaa päätoimisesti hevimusiikkia ja sivutoimisesti tanssimusiikkia. Ongelmaksi on muodostunut se, että varsinkin tanssibändin keikkojen jälkeen kuulee usein kommenttia siitä, kuinka jotkut kappaleet kuulostavat joidenkin kuulijoiden korvaan "liian korkeilta". Kyseessä ei ole kuulemma mitkään virevirheet, vaan se, että kappaleita ei ole tarkoitettu laulettavaksi niin korkealta. En itse kuitenkaan pääse riittävän matalalle, että kappaleita voitaisiin sovittaa matalammiksi. Olisiko kellään jotain ideaa, millä saisin muokattua "kevyen musiikin" laulutekniikkaani sellaiseksi, ettei korkea ääneni haittaisi sitä?
 
Forell
23.07.2010 00:41:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

StinTTu: Olen 19-vuotias nainen, joka opiskelee klassista laulua, mutta laulaa päätoimisesti hevimusiikkia ja sivutoimisesti tanssimusiikkia. Ongelmaksi on muodostunut se, että varsinkin tanssibändin keikkojen jälkeen kuulee usein kommenttia siitä, kuinka jotkut kappaleet kuulostavat joidenkin kuulijoiden korvaan "liian korkeilta". Kyseessä ei ole kuulemma mitkään virevirheet, vaan se, että kappaleita ei ole tarkoitettu laulettavaksi niin korkealta. En itse kuitenkaan pääse riittävän matalalle, että kappaleita voitaisiin sovittaa matalammiksi. Olisiko kellään jotain ideaa, millä saisin muokattua "kevyen musiikin" laulutekniikkaani sellaiseksi, ettei korkea ääneni haittaisi sitä?
 
Ainahan ei voi kaikkia kuulijoita miellyttää. Toisten mielestä menee korkealta. Tuskin kaikki on sitä mieltä. Varmaan klassisen tyylin lauluopinnoilla on osuutta asiaan. Se että laulaa hyvässä vireessä on erittäin tärkeää.
 
Itse opiskelin jonkin aikaa klassista tekniikkaa ja tulin omalla kohdalla siihen tulokseen, että tanssi ym. kevyeen musiikkiin klassinen tyyli ei vain jotenkin sovi.
Tyyliä tulee pystyä muuttaan. Oletko tutustunut CVT:hen? Sadolinin kirjoittamasta opuksesta vois olla sinulle hyötyä.
 
Ekespylly
23.07.2010 10:55:07 (muokattu 23.07.2010 10:55:29)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

StinTTu: Olen 19-vuotias nainen, joka opiskelee klassista laulua, mutta laulaa päätoimisesti hevimusiikkia ja sivutoimisesti tanssimusiikkia. Ongelmaksi on muodostunut se, että varsinkin tanssibändin keikkojen jälkeen kuulee usein kommenttia siitä, kuinka jotkut kappaleet kuulostavat joidenkin kuulijoiden korvaan "liian korkeilta". Kyseessä ei ole kuulemma mitkään virevirheet, vaan se, että kappaleita ei ole tarkoitettu laulettavaksi niin korkealta. En itse kuitenkaan pääse riittävän matalalle, että kappaleita voitaisiin sovittaa matalammiksi. Olisiko kellään jotain ideaa, millä saisin muokattua "kevyen musiikin" laulutekniikkaani sellaiseksi, ettei korkea ääneni haittaisi sitä?
 
Transponoikaa tanssibiisit menemään eri sävellajista sillain, että laulukorkeus sattuu luontevalle korkeudelle.
 
-Mikko
 
http://www.headsonfire.net http://www.mikseri.net/mre/
tanjuli
23.07.2010 12:44:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

StinTTu: Ongelmaksi on muodostunut se, että varsinkin tanssibändin keikkojen jälkeen kuulee usein kommenttia siitä, kuinka jotkut kappaleet kuulostavat joidenkin kuulijoiden korvaan "liian korkeilta".
 
Luulenpa, että kysymys ei ole niinkään sävelten korkeudesta kuin saundista. Vaikkette vaihtaisi sävellajia niin klassista "tummempi" laulusaundi ajaa saman asian. Joku sanois että lauletaan rintarekisterillä ylemmäs, toinen sanois että moodin pitäis olla eri. Varsinkin sopraanot tykkää helkytellä kirkkaalla saundilla, mikä ei taas peruskuuntelijan korvaan istu yhtään tanssimusassa. Ajattele enempi Carmenia kuin Paminaa ;)
 
Ittellä kävi just tuo sama, "laulat liian korkealta" vaikka sävellajit oli samat kuin alkuperäiset. Saundia säätämällä korjaantui.
 
[i hear voices but at least they're on tune]
StinTTu
23.07.2010 19:40:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu siis nimenomaan siitä on kyse että klassinen puskee liikaa läpi tuohon tanssimusiikkiin, alemmas ei oikein voida transpata kun sitten menevät niin alas ettei ääni enää riitä.
 
Mutta tuohon haluisin tarkennusta että miten tanjuli onnistuit muuttamaan sitä ääntä musiikkiin sopivammaksi? Löytyisikö jotain ohjeita millä vähän pöntömpikin sen ymmärtäisi että mitä pitäisi tehdä?
 
KatriK
02.08.2010 03:13:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuulijat odottavat todennäköisesti kuulevansa kevyen musiikin laulussa enemmän rintaresonanssia. Sitä on mahdollista pitää laulussa mukana myös päärekisterin alueella laulettaessa. Ahaa-elämystä rekisterien ja resonanssien "miksaamisesta" on hankalaa saada nettiohjeiden avulla. Jos siis laulat päätoimisesti heavya ja tanssimusiikkia, kannattaisiko harkita pop/jazz-laulutunneilla käymistä klassisten laulutuntien sijaan? Vai keikkailetko siis klassisellakin musiikilla?
 
StinTTu
09.08.2010 11:31:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

KatriK: Kuulijat odottavat todennäköisesti kuulevansa kevyen musiikin laulussa enemmän rintaresonanssia. Sitä on mahdollista pitää laulussa mukana myös päärekisterin alueella laulettaessa. Ahaa-elämystä rekisterien ja resonanssien "miksaamisesta" on hankalaa saada nettiohjeiden avulla. Jos siis laulat päätoimisesti heavya ja tanssimusiikkia, kannattaisiko harkita pop/jazz-laulutunneilla käymistä klassisten laulutuntien sijaan? Vai keikkailetko siis klassisellakin musiikilla?
 
Tarkoitus olisi saada tuosta klassisen puolestakin jotain irti. Sen tarkempaa en vielä tiedä, että mitä, mutta jotain. :) Täytyypi yrittää miettiä jos saisi vaikka molempiin opastusta...
 
marttatyyri
06.10.2010 19:58:53
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuuluisikohan tämä tänne... ? No, kuitenkin, olen alottanut ihan vähän aikaa sitten laulamisen ja laulu lähtee selvästi aika pahasti toistaiseksi kurkusta.. Nyt minua on neuvottu siirtämään äänen lähtöpaikka mahaan tai johonkin palleaan.. Helppo sanoa, mutta, mitäs helvettiä : D ? Ainakun koitan, jännitän jotenkin mun vatsalihaksia.. mutta jotenkin tuntuu että se ei taida kuulua tähän hommaan ? Se kyllä tuntuu parantavan tatsia, että pääsee korkeammalle jne.. mutta jotenkin epäilen, että sen ei sieltä vatsalihaksistakaan pitäis lähteä.. :D Pitääkö siis mun vatsan ja kehon olla rentona vai ei ?
 
Forell
29.10.2010 00:53:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

marttatyyri: Kuuluisikohan tämä tänne... ? No, kuitenkin, olen alottanut ihan vähän aikaa sitten laulamisen ja laulu lähtee selvästi aika pahasti toistaiseksi kurkusta.. Nyt minua on neuvottu siirtämään äänen lähtöpaikka mahaan tai johonkin palleaan.. Helppo sanoa, mutta, mitäs helvettiä : D ? Ainakun koitan, jännitän jotenkin mun vatsalihaksia.. mutta jotenkin tuntuu että se ei taida kuulua tähän hommaan ? Se kyllä tuntuu parantavan tatsia, että pääsee korkeammalle jne.. mutta jotenkin epäilen, että sen ei sieltä vatsalihaksistakaan pitäis lähteä.. :D Pitääkö siis mun vatsan ja kehon olla rentona vai ei ?
 
Se että sanotaan laulun lähtevän mahasta, ei mielestäni pidä paikkaansa. Laulamiseen liittyvän tuen tuntemukset kylläkin. Ne lähtevät vatsanseudun lihasten, selkä- ja kylkilihasten alueelta. Hyvin toimiva tuki vapauttaa sinut "kurkkulaulusta".
Tee hengitysharjoituksia ja pyri tuen avulla saamaan kurkunseutu vapaaksi.
Vatsanseutu joutuu laulamisessa lujille, mutta ei liian lujille. Keho muilta osin rennoksi.
 
Arvoman
02.11.2010 00:38:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja itse ainakin totean että juurikin tämä lihasten jännittäminen auttaa, ja onkin pakollista tukemiseen, lihasten treenaaminen ja äänen ottaminen on tehtävä välillisin lihaksin ( toki vain ymmärtääkseni ).
 
Siksi siitä vain jännittelemään juurikin kylkilihasten alla olevia ja selkälihaksia.
 
Hattori Hanzo.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «