Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Fender Strat ja humbuckerin vaihto?
1 2
aalataur
22.07.2010 10:35:46
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Morjes,
 
Tein aikanaan sen virheen, että hommasin Fender American Deluxe stratin jossa on tallassa single coil -mikrofoni. Muutenhan kitara on loistokas, mutta nyt on alkanut tuntua, että se humppari olisi vaan ollut parempi. Millainen proggis se olisi vaihtaa, kolon jyrsintä suuremmaksi, uusi pick guardi? Mitä mikkiä tuohon suosittaisitte? (Vaahterakaula) Mitäs mikkejä esim. Ganfeltin Benillä on strateissa tallassa? Semmosta paksua jyrähtävää rock/leadi/komppisoundia etsin, missä olis outputtia vähän enemmän kun tossa sinkussa.. Kuitenkin kitaran ja muiden mikkien kanssa samaan maailmaan kuuluvaa.
 
Entä olisko single coilin kokoinen humbucker ratkaisu, niin säästyisi jyrsinnältä ja ilmeisesti kitaran myyntiarvo säilyisi paremmin kun saisi takaisin orkkiskuntoon?
McNulty
22.07.2010 10:59:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aalataur: Morjes,
 
Tein aikanaan sen virheen, että hommasin Fender American Deluxe stratin jossa on tallassa single coil -mikrofoni. Muutenhan kitara on loistokas, mutta nyt on alkanut tuntua, että se humppari olisi vaan ollut parempi. Millainen proggis se olisi vaihtaa, kolon jyrsintä suuremmaksi, uusi pick guardi?

 
Mikset vain laita singlecoilin kokoista humbuckeria tallamikiksi? Ei tarvitse jyrsiä, mikäli runko on alunperin tehty vain 3xSinglecoileille. Ei myöskään tarvitse uusia pleksiä.
 
Vaihtaminen on helppoa... yksinkertaisimmillaan siten, että kielet löysälle tai kokonaan pois. Pleksi auki ja irti. Ruuvaa vanhan mikin irti, irrottaa sen juotoksista (tässä tarkkana että osaa uuden laittaa samoille mestoille), juottaa uuden mikin tilalle, ruuvaa sen pleksiin kiinni, testaa että se toimii, lyö pleksin takaisin kiinni ja kielet vireeseen. Simple as that!
 
PS. Samalla mie kyllä tekisin sille humbuckerille puolituksen, jolloin sieltä tallamikistä irtoaa tarvittaessa niitä alkuperäisiä singlecoil-henkisiä soundejakin.
 
Mitä mikkiä tuohon suosittaisitte? (Vaahterakaula) Mitäs mikkejä esim. Ganfeltin Benillä on strateissa tallassa?
 
Benillä on Fenkuissaan ihan yksikelaisia tallamikkejä. Tylerit on sitten varustettu humbuckereilla. Tuolta lisää: http://www.bengranfelt.com/page.php?page=8
 
Ja jos Beni lukee tätä, niin voipi varmasti itsekin vastailla :)
 
Semmosta paksua jyrähtävää rock/leadi/komppisoundia etsin, missä olis outputtia vähän enemmän kun tossa sinkussa.. Kuitenkin kitaran ja muiden mikkien kanssa samaan maailmaan kuuluvaa.
 
Mä en usko että kauheasti menisit vikaan jollain Seymour Duncanin Hot Stackilla (jos haluat säilyttää alkuperäistä singlecoil-lookkia) tai JB Juniorilla.
http://www.seymourduncan.com/produc … caster/cutting-edge/hot_stack_plus/
http://www.seymourduncan.com/produc … atocaster/cutting-edge/jb_jr_sjbj1/
 
Entä olisko single coilin kokoinen humbucker ratkaisu, niin säästyisi jyrsinnältä ja ilmeisesti kitaran myyntiarvo säilyisi paremmin kun saisi takaisin orkkiskuntoon?
 
As said... OLISI!
 
Modern Day Semi Vintage Old School Gubbe!
-Juice-
22.07.2010 11:12:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tervehdys,
 
Käytetään tilaisuus hyväksi törkeään mainostamiseen.
 
Mulla vois olla kaupan juurikin American Deluxe stratosta irroitettu pleksi, jossa on kiinni 2x Custom Shopin Texas Special sinkuja ja tallassa SD:n Pearly gates. Pistä vaikka pv:tä mulle, jos herätti minkäänlaista kiinnostusta.
 
Käsittääkseni kaikki American deluxet on jyrsitty valmiiksi humpparille, voin olla väärässäkin. Ootko tarkistanu, mitä koloja pleksin alta löytyy?
 
PJS
22.07.2010 12:22:57
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksi vaihtoehto olisi myös normaalia kuumemmaksi käämitty singlecoil. Itsellä on toisessa stratossa lundgrenin singlecoil setti jossa on tallassa reilusti tuhdimmin käämitty singlecoil ja sillä saa ainakin omaan makuun ihan nohevaa lead saundia ja rokkaavampaa komppimeininkiäkin. Ainakin noin 60's/70's rokkimeininkeihin.
 
Peace!
Crossroad
22.07.2010 17:26:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ben Granfelt käytti/käyttää talla-humbuckereina http://www.haeussel.com/ pajan tuotteita.
 
jumara
22.07.2010 18:23:28 (muokattu 22.07.2010 18:27:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Benillä oli aikanaan stratossa ihan Duncanin JB + 2x Fender Texas Special -yhdistelmä. Ben näkyy löytäneen taas stratot uudelleen ja näyttäisi nykyään turvautuvan pitkälti yksikelaisiin. Benin Tylereissä lienee Tylerin omat mikit.
 
Yksikelaisen kokoisista humppareista sanoisin, että niiden soundi ei ole jo fyysisistä syistä sama kuin täyskokoisilla (lyhyempi pinta-ala poimia kielten värähtelyä). Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että soundi olisi jotenkin huono - päinvastoin - se on itse asiassa omanlaisensa soundi. Itse olen päässyt hyviin classic rock -henkisiin tuloksiin SD Little'59 :llä. Ja kuten sanottua, helppo ratkaisu: ei mahdollista jyrsimistä, ei uuden pleksin hankkimista jne.
 
En käytä rahojani amerikkalaisiin kitaroihin, kun japanilaisiakin saa.
McNulty
22.07.2010 19:07:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jumara: Benillä oli aikanaan stratossa ihan Duncanin JB + 2x Fender Texas Special -yhdistelmä. Ben näkyy löytäneen taas stratot uudelleen ja näyttäisi nykyään turvautuvan pitkälti yksikelaisiin. Benin Tylereissä lienee Tylerin omat mikit.
 
Yksikelaisen kokoisista humppareista sanoisin, että niiden soundi ei ole jo fyysisistä syistä sama kuin täyskokoisilla (lyhyempi pinta-ala poimia kielten värähtelyä). Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että soundi olisi jotenkin huono - päinvastoin - se on itse asiassa omanlaisensa soundi. Itse olen päässyt hyviin classic rock -henkisiin tuloksiin SD Little'59 :llä. Ja kuten sanottua, helppo ratkaisu: ei mahdollista jyrsimistä, ei uuden pleksin hankkimista jne.

 
Juuri näin. Hyvä huomio tuo singlecoil-kokoisten mikkien ero täysverisiin hummereihin.
Plussan arvoinen selkeä kirjoitus.
 
modern day winchester-riding riotmaker with a peacemaker, a semi-vintage old school twanger-banger!
tender.insanity
22.07.2010 19:30:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse laittaisin single mikin kokoisen humpparin. Stratocaster HSS -mikityksellä on harvinaisen tyhmän näköinen.
 
Progorava
22.07.2010 22:28:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aalataur: Morjes,
 
Tein aikanaan sen virheen, että hommasin Fender American Deluxe stratin jossa on tallassa single coil -mikrofoni. Muutenhan kitara on loistokas, mutta nyt on alkanut tuntua, että se humppari olisi vaan ollut parempi. Millainen proggis se olisi vaihtaa, kolon jyrsintä suuremmaksi, uusi pick guardi? Mitä mikkiä tuohon suosittaisitte? (Vaahterakaula) Mitäs mikkejä esim. Ganfeltin Benillä on strateissa tallassa? Semmosta paksua jyrähtävää rock/leadi/komppisoundia etsin, missä olis outputtia vähän enemmän kun tossa sinkussa.. Kuitenkin kitaran ja muiden mikkien kanssa samaan maailmaan kuuluvaa.
 
Entä olisko single coilin kokoinen humbucker ratkaisu, niin säästyisi jyrsinnältä ja ilmeisesti kitaran myyntiarvo säilyisi paremmin kun saisi takaisin orkkiskuntoon?

 
Voisin suositella myös Kinman HX-85:sta. Säröhommiin mainio, hieman keskiäänivoittoinen mikki, olematta kuitenkaan puhtailla kylmä kuten jb. Päälläkkekäiset kelat, ei huminoita, ei sorvausta..
 
juuri kun luulit olevasi pohjalla, se olikin vain välipohja..
Terry Pantheras
22.07.2010 22:52:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itellä ollut Stratoissa ykskelaisen kokoiset Seymour Duncan JB, Dimarzio ToneZone ja Dimarzio Fast Track 2 ja kaikki on toimineet kuten pitää - tosin nuo kaikki, varsinkin FT on erittäin kuuma ja ulostuloltaan tymäkkä mikki. Seuraavaks tönäsen toiseen Stratoon Fast Trackin lisäksi Dimarzion Chopperin (yksikelaisen kokoisen) kaulaan...
 
MASTEROID ~~ stonerdoomin westlife ~~
vänkylä
22.07.2010 23:29:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla ollut paikallaan vaahterakaulaisessa Stratossa JBjr,Little 59 ja Screamin demon joista Screamin demon on JBjr ja 59:n välimaastosta.JBjr oli mun mielestä liian kirkuva kun taas 59 meni tallassa vähän muhjuisen kuuloseksi.Mikit oli siis yksikelaisen kokoisia humppareita.Mun mielestä täydellinen mikki Straton tallaan rokki touhuihin.
 
the-Antero
23.07.2010 08:58:16
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Haha, nyt kaikki hc stratomiehet kauhistuu....mulla on stratossa Emg:t.....eli tallassa 81 ja keski sekä kaula on S:iä....toimii hyvin, takamikki jyrähtelee niinkuin kuuluu ja etumikki antaa niin nenäkästä soundia että oksat pois.....mutta tosiaan mulla oli kolo jyrsitty jo valmiiksi "uima-altaaksi".
 
jumara
23.07.2010 09:30:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

the-Antero: Haha, nyt kaikki hc stratomiehet kauhistuu....mulla on stratossa Emg:t.....eli tallassa 81 ja keski sekä kaula on S:iä....toimii hyvin, takamikki jyrähtelee niinkuin kuuluu ja etumikki antaa niin nenäkästä soundia että oksat pois.....mutta tosiaan mulla oli kolo jyrsitty jo valmiiksi "uima-altaaksi".
 
Apua...ei vaan, kyllähän tuo toimii ihan hemmetin hyvin. Onhan Silvennoisen Heikin stratossakin EMG:n setti (toki ilman humpparia) ja aika tyylipuhtaasti soi... ;-)
 
Vaikka melkoinen strato-aficionado olenkin, niin ei "ainoa oikeat" stratot muodostu instituutioista kuten S/S/S, under 6,5k DC, non-RWRP, dogleg headstock, 6-screw tremolo etc. Kukin nauttikoot straton tavallaan.
 
En käytä rahojani amerikkalaisiin kitaroihin, kun japanilaisiakin saa.
jyrkalt
23.07.2010 09:52:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tender.insanity: Itse laittaisin single mikin kokoisen humpparin. Stratocaster HSS -mikityksellä on harvinaisen tyhmän näköinen.
 
Eikä oo ;)
http://muusikoiden.net/dyn/users/74448.jpg
 
Meikäläinen muute sitte ei kuorsaa!
the-Antero
23.07.2010 10:31:47
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tossapa tuo mun strato Emg:eillä
http://muusikoiden.net/dyn/articles/696.jpg
 
mattim
23.07.2010 18:15:57 (muokattu 23.07.2010 19:06:24)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla tässä kustannustehokas versio aiheesta eli Squier 50's Classic Vintage Stratocaster ja tallassa Teslan Plasma RS1 humppari. Toimii mulle.
 
http://www.dvdplaza.fi/galleria/showphoto.php?photo=21299&nocache=1
 
Mikki : http://www.teslapickups.com/plasma-rs1
 
Matti
 
RamoQ
23.07.2010 22:05:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

the-Antero: Tossapa tuo mun strato Emg:eillä
http://muusikoiden.net/dyn/articles/696.jpg

 
Tuossa on hevimiehillä ihmettelemistä :D
Itse en mene sanomaan yhtään mitään kun omistan vain Godinin Freeway Classicin kahdella Humpparilla ja yhdellä yksikelaisella.
 
"Jos tsennaa kaks ja puoli sointua niin mitä sitä kolmatta opettelemaan?" -Heko Luumäki
the-Antero
27.07.2010 14:29:06
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

RamoQ
 
Heh, mitä meinaat :D Gary Holtin 80-luvun alun kepistä sain idiksen ton väriseen floikalliseen Fenkkuun...jah emg:t on vaan mun juttu joten pakkohan ne oli ruuvata tohon kiinni :)
 
Eli tää oli esikuvana tolle hankinnalle (vaikkei fenkku ollukaan)
 
http://www.youtube.com/watch?v=hAcgD84y66s&feature=related
 
artopee
27.07.2010 15:01:57
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässäpä olisi otos meitsin stratoperheestä.
 
http://s126.photobucket.com/albums/ … current=stratoperhe_09.jpg&newest=1
 
Tuo H-S-S -malli on kantanut Dimarzion Super Distortion Humbuckeria (DP 100)tallassaan vuodesta 82 saakka ja hyvin on rouhinut vaikkei olekaan F-spaced. (Tuolloin tuskin edes olikaan noita F-spaced -tuotteita saatavilla)
 
Beni on tykästynyt noihin SD:n JB-malleihin, joita hänellä on ollut Stratoissa ja Duck Customeissa. Tylereissa lienee omat mikit. Noi Benin single coil -stratot ovat sen verran vanhoja ja arvokkaita, ettei niitä kannata mennä muuttelemaan.
 
Oma suositukseni straton tallaan on Duncanin JB tai sitten tuo Marstion DP 100 eli Super Distortion humbucker.
 
Muita mielenkiintoisia tallavaihtoehtoja voisivat olla Marstion EJ Custom (DP 212) tai sitten Marstion Steve Morse Signature (DP 200) Kaikkia noita saa ainakin eBay:n kautta erittäin passeliin hintaan.
 

 
jumara: Benillä oli aikanaan stratossa ihan Duncanin JB + 2x Fender Texas Special -yhdistelmä. Ben näkyy löytäneen taas stratot uudelleen ja näyttäisi nykyään turvautuvan pitkälti yksikelaisiin. Benin Tylereissä lienee Tylerin omat mikit.
 
Yksikelaisen kokoisista humppareista sanoisin, että niiden soundi ei ole jo fyysisistä syistä sama kuin täyskokoisilla (lyhyempi pinta-ala poimia kielten värähtelyä). Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että soundi olisi jotenkin huono - päinvastoin - se on itse asiassa omanlaisensa soundi. Itse olen päässyt hyviin classic rock -henkisiin tuloksiin SD Little'59 :llä. Ja kuten sanottua, helppo ratkaisu: ei mahdollista jyrsimistä, ei uuden pleksin hankkimista jne.
 
RamoQ
27.07.2010 19:26:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

the-Antero: RamoQ
 
Heh, mitä meinaat :D Gary Holtin 80-luvun alun kepistä sain idiksen ton väriseen floikalliseen Fenkkuun...jah emg:t on vaan mun juttu joten pakkohan ne oli ruuvata tohon kiinni :)
 
Eli tää oli esikuvana tolle hankinnalle (vaikkei fenkku ollukaan)
 
http://www.youtube.com/watch?v=hAcgD84y66s&feature=related

 
Ei sitä joka päivä näe EMG -stratoja...
Hienoa että joku uskaltaa olla omanlaisensa!
 
"Jos tsennaa kaks ja puoli sointua niin mitä sitä kolmatta opettelemaan?" -Heko Luumäki
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «