Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Raskaat ja hyvät soundit komppikitaraan?
1 2
SudenUni
20.07.2010 13:21:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elikkäs ollaan poikien kanssa demoa tekemässä Cubasella + oheishärvikkeillä. Nyt on rummut ja bassot pikkuhiljaa purkissa. Tässä on ideana kokeilla montakin eri systeemiä sillä kokeilemallahan oppii, mutta osaisiko joku kertoa suuntaa kuinka olette saaneet raskaat junttaavat metallisoundit? Suoraan efektin kautta pöytään? Vai konkkamikillä kalvolta?
 
Thanks
 
Torniojaws
20.07.2010 15:17:22 (muokattu 20.07.2010 15:31:38)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaksi raitaa Mesa Dual Recto + Tubescreamer leikkaamassa matalimpia bassoja
plus kaksi raitaa Peavey 6505/5150 + Tubescreamer boostaamassa
 
Pannaus maun mukaan joko L100+L75 = Peavey ja R100+R75 = Mesa, tai L100+R100 = Mesa/Peavey ja L75+R75 = jäljelle jäänyt nuppi
 
Kaappina Mesa Recto Standard 4x12" (Celestion V30), mikitettynä SM57 + MD421
 
Sitten vielä 120 Hz highpass, 800 Hz pikkukuoppaa, ja 12 kHz lowpass.
 
Olé!
 
E:
Tässä vielä ammattilaisten käyttämiä asetuksia.
 
Jason Suecofin asetukset 5150/6505:
 
Lead-kanava
 
Pre 4,5
Low 9
Mid 3
High 5,5
Post 3,5
 
Lead Resonance 10
Lead Presence 9
 
Mesaan tällaista:
 
Modern (punainen)
Bold
Silicone Diodes
 
Treble - klo 11
Mid - klo 10
Bass - klo 11
Presence - klo 11
Gain - klo 12
Volume - klo 10
 
Tässä Andy Sneapin Mesa-asetukset Nevermoren levylle Dead Heart In A Dead World:
 
Silicon Diode
Bold
Modern (punainen)
 
Treble: 11:30
Mids: 10:00
Bass: 11:30
Gain: 12:30
Presence: 12.30
Master: 10:00
 
Ibanez TS-9 (tubescreamer):
 
Drive: klo 9
Tone: klo 10
Level: klo 12
 
Vortech | Relativity | Vortech @ Grande, Rovaniemi, 23.7.2010
Calyamaha
20.07.2010 15:48:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Torniojaws: Kaksi raitaa Mesa Dual Recto + Tubescreamer leikkaamassa matalimpia bassoja
plus kaksi raitaa Peavey 6505/5150 + Tubescreamer boostaamassa
 
Pannaus maun mukaan joko L100+L75 = Peavey ja R100+R75 = Mesa, tai L100+R100 = Mesa/Peavey ja L75+R75 = jäljelle jäänyt nuppi
 
Kaappina Mesa Recto Standard 4x12" (Celestion V30), mikitettynä SM57 + MD421
 
Sitten vielä 120 Hz highpass, 800 Hz pikkukuoppaa, ja 12 kHz lowpass.
 
Olé!
 
E:
Tässä vielä ammattilaisten käyttämiä asetuksia.
 

 
Lead-kanava
 
Pre 4,5
Low 9
Mid 3
High 5,5
Post 3,5
 
Lead Resonance 10
Lead Presence 9
 

 
Modern (punainen)
Bold
Silicone Diodes
 
Treble - klo 11
Mid - klo 10
Bass - klo 11
Presence - klo 11
Gain - klo 12
Volume - klo 10
 

 
Silicon Diode
Bold
Modern (punainen)
 
Treble: 11:30
Mids: 10:00
Bass: 11:30
Gain: 12:30
Presence: 12.30
Master: 10:00
 
Ibanez TS-9 (tubescreamer):
 
Drive: klo 9
Tone: klo 10
Level: klo 12

 
Mitä plektraa suosittelet?
 
cozmo
20.07.2010 17:26:10
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Calyamaha: Mitä plektraa suosittelet?
Tästä kyllä tömähti plussa!
 
nofi @ gearslutz.com: "I wouldn't choose a mic pre based on pictures of two "square" waves that have been through them..... that's retarded."
Pop Corn
20.07.2010 17:27:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Calyamaha: Mitä plektraa suosittelet?
 
Kun laukkaa tuulta nopeammin kannattaa käyttää käärmeennahka bootseja,
nahkahapsutakkia ja mahdollisimman paksua ja jäykkää plekua.
 
Jos ei halua jättää mitään sattuman varaan, pitää käyttää 1,5 mm Dunlopin
plekuja joissa on Yngwien signeeraus.
 
.
SudenUni
20.07.2010 19:07:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hehe, eikun vaan sitten Mesa ostoksille *kurkistaa kukkaroon*
 
puusormi
20.07.2010 20:11:24
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

SudenUni: Hehe, eikun vaan sitten Mesa ostoksille *kurkistaa kukkaroon*
 
Höö, mallintimissahan on kaikissa mesa-asetus ja 5150. Teet vielä ezdrummerilla siihen rummut niin eipä erota toisista mättödemoista enään mikään.
 
Saapiko lähettää terveisiä?
SudenUni
21.07.2010 10:24:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuleepa oikein fiksuja vastauksia... Millainen pleku, kullatut liittimet jne.
 
No siitä jokatapauksessa lähdetään PC on nauhoitusvehkeenä ja käyttiksenä on Windows. Lähinnä apua kaipaan juuri nauhoitustekniikkaa mutta pitää vissiin käyttää paljon aikaa ja kokeilla eri vaihtoehdot läpi
 
Hirsimäki
21.07.2010 14:33:08
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kokeile erilaisia mikkejä ja kokeile niitä eri kohdissa elementtiä suunnattuna eri tavoilla. Ja itse sanoisin, että vaikka se Gain-nappula on kaakossa, se ei tarkoita että on raskas saundi. Mieluummin vähemmällä säröllä ja rankemmalla tatsilla soittaa sitä kitaraa, ei sitä niin helposti kuitenkaan rikki saa ;)
 
http://www.myspace.com/courabou
samic
21.07.2010 14:37:39
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lisätään pikku vinkki.
 
tuplauksissa vähemmän säröä,esim 1gt gain 10 , 2gt gain 8 , 3gt gain 6..jne
 
joujou
gunner
21.07.2010 14:49:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hirsimäki: Kokeile erilaisia mikkejä ja kokeile niitä eri kohdissa elementtiä suunnattuna eri tavoilla. Ja itse sanoisin, että vaikka se Gain-nappula on kaakossa, se ei tarkoita että on raskas saundi. Mieluummin vähemmällä säröllä ja rankemmalla tatsilla soittaa sitä kitaraa, ei sitä niin helposti kuitenkaan rikki saa ;)
 
Mutta vire heiluu ja kielet paukkuu poikki kun kunnolla kyntää :(
 
Vauhti korjaa virheet
samantien
21.07.2010 14:54:47 (muokattu 21.07.2010 14:55:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

gunner: Mutta vire heiluu ja kielet paukkuu poikki kun kunnolla kyntää :(
 
Paksummat kielet kitaraan? Ei tuossa asiassa ole oikotietä onneen. Pitää olla riittävän paksut kielet jos käyttää droppivireitä. Soundi mahdollisimman lähelle haluttua lopputulosta jo vahvistimesta ja siitä sitten mikitteleen. Itse lähtisin kokeilemaan ihan perus dynaamisella Shure 57/58 tyyppisellä mikillä.
 
No eipä tässä... Mitäs ite?
SudenUni
22.07.2010 09:36:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

samantien: Paksummat kielet kitaraan? Ei tuossa asiassa ole oikotietä onneen. Pitää olla riittävän paksut kielet jos käyttää droppivireitä. Soundi mahdollisimman lähelle haluttua lopputulosta jo vahvistimesta ja siitä sitten mikitteleen. Itse lähtisin kokeilemaan ihan perus dynaamisella Shure 57/58 tyyppisellä mikillä.
 
Olen olettanut että särötaso pitäisi olla huomattavasti alempana nauhottaessa kuin treenatessa... kuulemma soundi puuroutuu liiallisesta säröstä. Ainakin tämän hetkisten kokeilujen perusteella taitaa pitää paikkaansa?
Mitä kielienpaksuuteen tulee niin en ole samaa mieltä
 
Boltsa
22.07.2010 11:34:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

SudenUni: Olen olettanut että särötaso pitäisi olla huomattavasti alempana nauhottaessa kuin treenatessa...
 
Ei treenatessa kannata sen enempää säröä pitää, kuin nauhoittaessa. Kun on paljon säröä, et saa omista virheistä niin hyvin selvää. Kun meet sitten nauhoittelemaan, niin tuleekin yllätyksiä kun kotona treenatut jutut eivät meinaa onnistua studiossa ollenkaan.
 
Mutta joo. Mahdollisimman vähän säröä. Mikä on tarpeeksi vähän niin löytyy kokeilemalla. Hyvä vinkki on se, että kun juuri ja juuri saat vielä huiluäänen vingahtamaan niin silloin on sopivasti.
 
Boltsa
samantien
22.07.2010 11:53:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

SudenUni: Mitä kielienpaksuuteen tulee niin en ole samaa mieltä
 
Ai sun mielestä kitarassa pitää olla liian ohuet kielet? Tosi monesti tulee vastaan kitarasankareita joilla on ihan liian ohut setti droppivireisiin ja sitten ihmetellään kun kaikki kuulostaa epävireiseltä. Mitä ohuempi setti, sitä kevyemmällä tatsilla pitää soittaa. Onko sellainen hiplaamalla soitettu kitara sitten rankan kuuloinen?
 
No eipä tässä... Mitäs ite?
SudenUni
22.07.2010 20:47:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

samantien: Ai sun mielestä kitarassa pitää olla liian ohuet kielet? Tosi monesti tulee vastaan kitarasankareita joilla on ihan liian ohut setti droppivireisiin ja sitten ihmetellään kun kaikki kuulostaa epävireiseltä. Mitä ohuempi setti, sitä kevyemmällä tatsilla pitää soittaa. Onko sellainen hiplaamalla soitettu kitara sitten rankan kuuloinen?
 
En tarkoittanut sitä nyt ihan noin. Itse olen soittanut koko ikäni E-vireestä ja enkä käytä mitenkään kauhean paksuja kieliä. Ja aika raskaalla kädellä tulee soitettua ja soundikin on pysnyt ihan hyvänä. Toisaalta jos droppaa vireen ja soittaa kuin moottorisahaa käyntiin vetäisi niin tottahan toki sillä on väliä. En nyt kuitenkaan nauhoitellessa hakkaa kitaraa kuten lavalla
 
Exhausted
22.07.2010 23:42:53
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Särön määrä nauhoituksissa pitäisi yleisesti olla vähän matalampi kuin mitä säätäisi ihan "korvilla", koska sitä jämäkkyyttä tulee sitten tuplauksissa, mutta liika särö puurouttaa niitä. Myös keskitaajuuksia kannattaa laittaa saundiin enemmän kuin yksin soittaessa tuntuu hyvältä, koska se on se paikka, mistä kitara soi läpi. Torniojawsin ehdottama Tube Screamer oikeastaan tekee juuri sopivan nenäkkyyden, mikä kitarassa toimii.
 
Ihan äänitystekniikasta, jos ei oikein tiedä mitä tekee, niin ei kannata kikkailla useammalla mikrofonilla, voi tulla vain vaihevirheistä saundia. Tai jos laittaa useamman, niin kannattaa miksauksessa käyttää niistä vain yksi.
 
Saundeja vertaillessa kannattaa tehdä niin että merkitsee ylös asetukset ja mikin paikan jne, äänittää pätkän, sitten säätää ja tekee uuden pätkän, toistaa tämän muutaman kerran ja sitten vertailee tuloksia ja valitsee parhaan.
 
SudenUni
23.07.2010 08:16:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Exhausted: Särön määrä nauhoituksissa pitäisi yleisesti olla vähän matalampi kuin mitä säätäisi ihan "korvilla", koska sitä jämäkkyyttä tulee sitten tuplauksissa, mutta liika särö puurouttaa niitä. Myös keskitaajuuksia kannattaa laittaa saundiin enemmän kuin yksin soittaessa tuntuu hyvältä, koska se on se paikka, mistä kitara soi läpi. Torniojawsin ehdottama Tube Screamer oikeastaan tekee juuri sopivan nenäkkyyden, mikä kitarassa toimii.
 
Ihan äänitystekniikasta, jos ei oikein tiedä mitä tekee, niin ei kannata kikkailla useammalla mikrofonilla, voi tulla vain vaihevirheistä saundia. Tai jos laittaa useamman, niin kannattaa miksauksessa käyttää niistä vain yksi.
 
Saundeja vertaillessa kannattaa tehdä niin että merkitsee ylös asetukset ja mikin paikan jne, äänittää pätkän, sitten säätää ja tekee uuden pätkän, toistaa tämän muutaman kerran ja sitten vertailee tuloksia ja valitsee parhaan.

 
Jees, kiitoksia viesteistä, eiköhän näillä jo eteenpäin pääse =)
 
tender.insanity
23.07.2010 10:29:57 (muokattu 23.07.2010 10:35:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä on mun viimeisin tuotos. Aika raakile vielä kuitenkin.
 
http://dl.dropbox.com/u/5738957/c_riffi.mp3
 
Ibanezilla mennään, jossa evolutionit kiinni. Dropped C -vireessä .011 kielisetillä. Nauhoitettu kaksi raitaa kerrallaan Boss GT-8:lla suoraan linjaan sisään Dual L/R preampilla about 15ms viiveellä toisessa kanavassa. Hiukan eri EQ:t ja kaiutinsimulaatiot kanavissa. Pannattu 100%L + 50%R ja 100%R + 50%L. Jälkikäsittelyä ei ollenkaan, vaan tuo on se soundi, mitä soittaessa ämyristä kuuluu.
 
Säröä voi jonkun mielestä olla liikaa, mutta itse tykkään kitarasoundista.
 
Kommentteja?
 
--------------------------
 
EDIT: Tässä joku vanhempi aika paljon huonommilla soundeilla tosin:
http://dl.dropbox.com/u/5738957/Biisi_v2.mp3
 
Viocress
23.07.2010 20:25:00
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä justiinsa levyä tehdessä tuli käytettyä seuraavanlaista setuppia:
 
Bugera 6262 kombo, kaksi putkea otettuna pois, biasoitu hiukan kuumemmaksi kuin tehtaalta tullessa.
EQ asetukset taisi olla jotakuinkin: Bass 4, Mid 5, Treble 2, Presence 1,5 Reverb 0,5
Crunch kanavassa gain(=särön määrä) 6, volume 6-7.
Mikityksenä ORTF-pari n. 15cm päässä vahvistimesta, mikkeinä SM57 ja MD421 (yllätys!) bassoleikkuri säädettynä ottamaan yksi pykälä pois (ei ole tarkkaa tietoa mitä se ottaa silloin käytännössä). N. 80cm päässä vahvistimesta oli AT2020, laajakalvoinen kondensaattorimikrofoni. Huone oli vaatekaappi, josta paksu ovi oli niin paljon kiinni kuin konkkamikki antoi tilaa, mikin toisella puolella oli paksu patja kaksinkerroin pakkauksessaan.
Kitara oli Les Paul tyylinen Wolf-kopio, jossa oli päällä tallamikit ja tone säädettynä n. 4 asentoon.
Kielisettinä D'Addario "Skinny Top-Heavy Bottom" setti, missä ohuin E on 10 ja paksu E on 52.
Tuollaisen setupin kun äänittää, soittaa tuplausoton, vaiheistaa konkkamikin ja panoroi sitten oman maun mukaan siten että molemmin puolin on mikeilä parit niin jyrisee kyllä niin perkeleesti. Soundi voi johonkin käyttöön olla liian tumma, mutta pitäisi toimia hyvin kun pistää päälle kirkkaat lead-kitarat.
 
astralsleep.net -Atmospheric ancient doom metal with space elements-
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «