Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: 5881 vs. 6L6GC vs. KT66 -> SLO100
1 2
Terry Pantheras
15.07.2010 15:27:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ilmoilla on ilmennyt aatosta vaihtaa SLO100:an nykyisten jo kohtuullisessa käytössä olleet Sovtek 5881:n tilalle KT66 tai 6L6GC -nelikko. Onko noitten välillä miten rankka ero soundissa ja tatsissa? 6L6GC:t taitaa olla smootheimmat?
 
Mike Soldano kertoo (Groove Tubesin) KT66:en olevan atakiltaan agressiivisemmat Sovtekin 5881 verrattuna, jotka siis tulevat SLO:hon pajalta. Onko muita näkemyksiä aiheesta?
 
MASTEROID ~~ stonerdoomin westlife ~~
Wespa
15.07.2010 16:25:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siis 5881 ja 6L6han ovat sama putki, vähän niinkuin 12AX7 = ECC83 jne. KT66sen eri noihin verrattuna ompi varmaan ennen kaikkea keskialueella, karkeasti luonnehdittuna 5881=6L6 on jenkimpi kirskuvammalla yläpäällä, KT66 taas räyhää enemmän keskiäänissä.
 
"Malmsteen and I broke up over religious reasons... He thought he was God, and I didn't agree... Blackmore's God!" - Joe Lynn Turner
pekurides
15.07.2010 16:40:58
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu, KT66 ovat ripauksen lisää el34 suuntaan 6l6gc verrattuna eli hiukan "läskimpää" ja lämpimämpää saundia olen itse niistä kaivellut säilytten kuitenkin 6l6gc tiukkuuden.
 
ehkäpä myös ripaus KT88 suuntaan..... ainakin nimessä.
 
Tosin eri vehkeissä kaikki käyttäytyy aina vähän erilaillla että kokeilemalla se selviää:=)
 
ps. noita kt66 on aika moneen lähtöön, toiset ovat feikkejä jotka ovat sisuskaluiltaan lähes identtisiä 6l6l kanssa mutta pullon muoto vain vaihdettu.
 
mulla on yksi setti tung-solin tekeleitä joita väitetty myös 6l6 feikeiksi mutta mielestäni kuitenkin saundasivat aika pirun tiukoilta.... tiedä näistä.
 
kiinalaisia shuguan(jotain) kt66 on kovasti kehuttu ja kohtuu hinnoissa vielä ovat uralilla ainakin.
 
mielestäni nuo 5881 ovat "kesympiä" tuubia ainakin tehojensa puolesta kuin 6l6gc.
 
They see me rollin, they hatin.
jussi1976
15.07.2010 17:43:02 (muokattu 15.07.2010 18:07:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ensin kysymys:
 
Mitkä etuasteputket muuten SLO:ssa on? Oletan, että pidät alkup. etuastesaundista, mutta koska pääteputket vaikuttavat myös ilman muuta ulostulevaan saundiin, niin
 
Ehdotan seuraavaa:
 
Laita mahd. laadukkaat, lämpimät, smoothit pääteputket kiinni (KT66 voi olla jees.), ja sitten (jos ei siis ole jo kiinni) vaikka Tungsol 12AX7:t etuasteeseen.
 
Ollaan testailtu eri settejä, ja tuntuu - siis tuntuu - olevan niin, että jos etuasteputkissa on säröä (ja siis myös laatua kuten em. Tungsoleissa on - ovat myös erittäin häiriöttömät) niin sen saundin lämpö ei välttämättä ole ihan aina top-linjaa. Asiaa voi jonkinverran paikata pääteputkisetin tarkalla valitsemisella. En muista, miten mulla oli HR 50+ - nupissa (Saati SLOssa, koska en ole omistanut koskaan) putkiroolikartta, mutta kokeillahan voi...
 
Hieman näennäis-offia aiheesta ja siitä, miten henkimaailman tavaraa tääkin voi olla: Itse mulla on vakkari EL34 - nelossetti JVM:ssä päätepuolella (voisi vaihtaa, tosin ias on aika kapea tässä...) sitten etuasteessa V1 ja V2 = tungsol 12AX7 (kohina muuten väheni luokkaa 15-20% jo tällä) V3:ssa Sovtek 12AX7 LPS, V4 Sovtek 12AX7 WA ja viimeisenä se vakio Marshall - leimattu ECC83 Phase Inverterissä. Setti toimii noin todella hyvin, ja esim. tuon V3 - putken vaihto siihen originaaliin Marshall - leimaiseen syö särön pois Crunch-kanavalta - sekä myös etumikki DiMarzio Tone Zonelta. Nailbomb toimii. Onmyös muita hauskuuksia tässä, mutta niistä ei enämpää, paitsi pyydettäessä...
 
En oikein osaa tota mun settiä enää muuttaa. Mesan STR 12AT7:lla on tosi hieno saundi (voi sopia sullekin mm. PI:iin), rapea ja lämmin, mutta miten ja mihin järjestykseen? Vaikka V1 ja V2 vaikuttavat säröön eniten, niin V3:sen Sovtek 12AX7 LPS säröyttää sekä Clean & Crunch - kanavia ja kunnolla. Testattu on. PI voisi olla lämpimämpi ja tummempi. Mikä putki sopisi? Kertokaa ihmeessä, jos tiedätte?
 
En nyt rupea mestaroimaan mestari Terryn nenän alla, mutta ehkä tossa yhtälössä on jotain näkökulmaa johonkin suuntaan? On sanottu, että jkainen putki on persoonallisuus, mutta ainakin mulla ne yleensä on toiminut just niin kuin valmistaja ja arvioijat ovat sanoneet. (?)
 
Olisi kiva tietää, miltä mahtisonni SLO saundaa ihan testattuna ja eri putkilla?
 
Valitettavasti en osaa sanoa tarkemmin, mutta jos kiinnostaa, niin heti alussa mainittu ajattelutapa etuasteen potkusta ja päätteen lämmöstä on ainakin mulla ollut "se" juttu, joka on lähes aina toiminut: Helvetillinen atakki etuasteeseen, kaikki lämpö ja pehmeys päätteeseen. Ainakin mulla tää kombinaatio on oikealla putkituksella ja valinnoilla monipuolistanut nupin käyttörajoja aika kivasti; En näe mitään järkevää syytä vääntää yli yhden kanavan vahvarista tasapaksua luukkua, jossa sekä päätteen ja etuasteen särömäärä, putkitus on sävyltään ja luonteeltaan samansuuntaista - ja henkistä - ja muut ominaisuuden ovat lähellä toisiaan, koska eri potikan säädöillä voi sitten repiä paljonkin enemmän tavaraa ulos?
Näin ainakin minä asian otan.
 
Rotta sano: Sä haluat tutkia, tietää enemmän, kehittyä, olla avoin. Sä olet siis IHAN erilainen kuin mä. Mä alennun muiden kieroihin, umpimielisiin arvoihin. Tai tyylikysymyksiin, jos ei muuta. Sä et ja mua hävettää. Siks mä herjaan sua nyt.
Terry Pantheras
15.07.2010 20:27:32 (muokattu 15.07.2010 20:31:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Peku: Juu, enköhän minä noita Shuguangin KT66:ia tuohon testaa, varsinkin jos ovat yhtään EL34:n suuntaan kallellaan. Itse asiassa Uralin sivuilta noita jo bongailinkin viime viikolla.
 
Jussi: Kaikki etuset V2:ta lukuunottamatta (TAD high grade) on orkkikset, eli Sovtek LP:tä ja LPS:ää sekä yksi WB V3:ssa muistaakseni. Tungsolit on vielä testaamatta, vaikkakin noita pari lojuu kämpillä... HR50 ja SLO ovat vissiin etusiltaan aika lähellä toisiaan - ainakin särön luonteessa on paljon samaa - mutta siinä missä HR on erittäin kelpo perhenissan, niin SLO on sitten se varsinainen turboahdettu Hot Rod.
 
Wespa: Olen ollut siinä kuvitelmassa, että 5881:t ja 6L6:t ovat melkein samat röörit, mutta kun esim. TAD myy niitä erikseen, niin luulisi niitten jotenkin eroavan toisistaan? Vai?
 
E: niin ja kiitosta vaan kaikille!
 
MASTEROID ~~ stonerdoomin westlife ~~
Terry Pantheras
16.07.2010 15:05:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kovin tuntuu olevan vähäisiä kokemukset...? Vai ajaako kesähelteen kuumentamat synapsit ihmiset enemmän pyllyilyketjuihin mesoamaan? Otsikko on kylläkin melko kryptinen...
 
Shuguangin KT66:t tuohon nyt sitten tulee, kunhan saan myllyn roudattua Uralille parin seuraavan keikan ja palkkapäivän jälkeen. Kiinnostaneeko ketään jatkokertomus?
 
MASTEROID ~~ stonerdoomin westlife ~~
tommiot
16.07.2010 15:14:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terry Pantheras: Kovin tuntuu olevan vähäisiä kokemukset...? Vai ajaako kesähelteen kuumentamat synapsit ihmiset enemmän pyllyilyketjuihin mesoamaan? Otsikko on kylläkin melko kryptinen...
 
Shuguangin KT66:t tuohon nyt sitten tulee, kunhan saan myllyn roudattua Uralille parin seuraavan keikan ja palkkapäivän jälkeen. Kiinnostaneeko ketään jatkokertomus?

 
Kerro toki sitten miten KT66:t tuossa toimii. KT77 vois kyl olla myös mielenkiintoinen, enemmän EL34 suuntaan?
 
How do mix ?! ¯(°_o)/¯
Terry Pantheras
16.07.2010 15:28:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moridin: Kerro toki sitten miten KT66:t tuossa toimii. KT77 vois kyl olla myös mielenkiintoinen, enemmän EL34 suuntaan?
 
http://www.soldano.com/Soldano_Guit … lp-Fine%20Tuning%20Your%20Tubes.htm
 
Tuolla ei ainakaan mainita KT77-päättäreitä ollenkaan, eli miten lie toimivat arvoiltaan KT66:en verrattuna kun puhutaan "the output transformer impedance" -sopivuudesta?
 
Mulla oli aiemmin Framus Dragon johon asensin JJ KT77:t ja ainakin siinä ne toimi huomattavasti tykimmin kuin EL34:t.
 
MASTEROID ~~ stonerdoomin westlife ~~
tommiot
16.07.2010 15:38:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terry Pantheras: http://www.soldano.com/Soldano_Guit … lp-Fine%20Tuning%20Your%20Tubes.htm
 
Tuolla ei ainakaan mainita KT77-päättäreitä ollenkaan, eli miten lie toimivat arvoiltaan KT66:en verrattuna kun puhutaan "the output transformer impedance" -sopivuudesta?

 
Jaa no ei ne sitten käy, jos ei EL34 kerran sovi.
 
How do mix ?! ¯(°_o)/¯
pekurides
16.07.2010 17:43:55
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terry Pantheras: http://www.soldano.com/Soldano_Guit … lp-Fine%20Tuning%20Your%20Tubes.htm
 
Tuolla ei ainakaan mainita KT77-päättäreitä ollenkaan, eli miten lie toimivat arvoiltaan KT66:en verrattuna kun puhutaan "the output transformer impedance" -sopivuudesta?
 
Mulla oli aiemmin Framus Dragon johon asensin JJ KT77:t ja ainakin siinä ne toimi huomattavasti tykimmin kuin EL34:t.

 
Sen verran kosketuspohjaa löytyy että mulla oli kummatkin kt77 ja kt66 Framus cobrassa ja sanoisin että jos vertailukohdiksi otetaan 6l6gc ja el34 niin kt66 pikkasen enemmän kallellaan 6l6lgc suuntaan ja kt77 taas ehkäpä el34 päin....
 
hmm.. tosin mielestäni kt66 oli tiukempi ja pikasen scuupattumpi sekä ehkäpä värikkäämpi kuin kt77 joka taas hiukan enemmän siihen kt88 suuntaan suht tasaisella eq:lla ja ehkäpä tummemmalla saundilla... tosin niidenkin välissä kitarat ja mikit vaihtuili ja etusputket että... tuuli heiluttelee taas huulia.
 
Juu, kt66 oli kirkkaampi ja yhteistä nuihin kaikkiin KT "perheen" putkiin melkein sanottava että ne ovat aika "selkeä/erotteleva" saundisia että sellaiset räkäiset sirinät ja korinat ovat siivottu pois, tämä hiukan kaksipiippuinen juttu.
 
Tiukassa-nopeassa riffittelyssä ja demputtelussa mielestäni nuista saa erottelevan ja läpileikkaavan dynamiittisaundin mutta sellainen el34 räkäinen rouheus mikä joihinkin juttuihin taas sopii niin ehkäpä kärsii... kompromissejä joutuu tekemään.
 
tiukka alakerta myös "se" juttu ilman riipivää ylärekisteriä IMHo.
 
eiku kokeilemaan vaan sillä se selviää.
 
-p-
 
ps. T.A.D Highgrade rules! (sekä telefunken)
 
They see me rollin, they hatin.
Terry Pantheras
21.07.2010 14:55:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kertokaapas onko tää kommentti ihan huuhaata:
 
It depends what you are playing and/or what you expect from the amp. If you want a great Led Zeppelin/Aerosmith/Thin Lizzy/David Bowie sound go with KT66 tubes. If you want super tight hard-rock/metal riffing,stick with 5881/6L6 tubes. The low end on the KT66 tubes is very loose....I have them in my SLO and plan on swapping them out for 6L6 tubes ...
 
Onko alakerta tosiaankin löysä KT66:lla? Pekuridesin kertoman mukaan homma ei niin olisi, mutta tuo jannu Soldano-palstalla taas koki asian noin. Lieneekö sitten vahvistinkohtaista?
 
MASTEROID ~~ stonerdoomin westlife ~~
pekurides
21.07.2010 17:23:45
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terry Pantheras: Kertokaapas onko tää kommentti ihan huuhaata:
 

 
Onko alakerta tosiaankin löysä KT66:lla? Pekuridesin kertoman mukaan homma ei niin olisi, mutta tuo jannu Soldano-palstalla taas koki asian noin. Lieneekö sitten vahvistinkohtaista?

 
hmm. mielstäni kt66 oli juu hiukan läskimpi saundiltaan kuin 6l6 ja se sama "läski" voipi hyvinkin jonkun mielestä tarkoittaa roikkuvaa ihraa jos vertaa juurikin piukeaan 6l6 mutta jos vertaat el34 niin silloin alakerta kyllä ryhdistyy huomattavasti.
 
voipi myös olla että ne mun tung-sol kt66 oli sittenkiin feikkejä ja 6l6gc sisukset sisällä:)
 
En kyllä ihan usko sillä ei ne kuitenkaan samalta kuin 6l6gc:t ovat yleensä saundanneet ja kaverilla oli myös T.A.D Kt66:t ja samantyylistä äänimaisemaa oli havaittavissa.
 
tiedä näistä...alkaa olemaan jo henkimaailman juttuja ja vähän myös päivästä kiinni miltä vehkeet saundaa:=)
 
They see me rollin, they hatin.
PekKampela
21.07.2010 17:48:44
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terry Pantheras: Onko alakerta tosiaankin löysä KT66:lla? Pekuridesin kertoman mukaan homma ei niin olisi, mutta tuo jannu Soldano-palstalla taas koki asian noin. Lieneekö sitten vahvistinkohtaista?
 
Alapää on löysä ja iso. Siis noilla Shuguangin KT66:silla. Vertasin niitä parin eri valmistajan 6L6:siin.
Noissa KT66:sissa oli myös selvästi havaittava scuuppi keskialueella. Erittäin hyvät tuubit kyllä muuten!
 
Itse vaan pidän pienestä ja tiukasta alapäästä.
Olen tosin poppari.
 
Torvi.
Terry Pantheras
22.07.2010 09:48:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No kersputirallaa - kaipa se on uskottava, että itse se on testattava... Pitäs vaan opetella biasoimaan niin ei tulis niin tyyriiksi tuommonen pääteputkijumppa.
 
Soundipoliittisella kartalla olen itse varmaan vähän siinä klassisen rockin ja metallin välimaastossa, eli sikäli nuo KT66:t kutkuttaa... Mistään mesaläskistä en oikein välitä, marsuun päin ollaan kallellaan, mutta isommalla (mutta kiinteällä) perseellä ja sen tuo SLO toteuttaa hienosti.
 
Ja näin ne fetissit paljastuu...
 
MASTEROID ~~ stonerdoomin westlife ~~
PekKampela
22.07.2010 13:06:42
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Isosta pepusta itsekin pidän.
 
Kannattaa testata noita KT66:sia. Voihan se olla, et ne sun setuppiin ja mieltymyksiin sopii!
 
Torvi.
Metalkallo
16.11.2017 13:32:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onkos kukaan testannut KT66 putkia missään Fenderin vahvarissa, alkuperäisessä tai kloonissa, että miltä kuulostaa?
 
Oma vahvari on tällä hetkellä JTM45 marsu klooni KT66 putkilla, mutta aion muutattaa sen Fender 5F6-A eli 59 Bassmaniksi ja mietin miltä tuo KT66 putkilla mahtaisi kuulostaa?
 
Vähemmän on nykyään enemmän
Laulava Kylätohtori
17.11.2017 19:29:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metalkallo: Onkos kukaan testannut KT66 putkia missään Fenderin vahvarissa, alkuperäisessä tai kloonissa, että miltä kuulostaa?
 
Oma vahvari on tällä hetkellä JTM45 marsu klooni KT66 putkilla, mutta aion muutattaa sen Fender 5F6-A eli 59 Bassmaniksi ja mietin miltä tuo KT66 putkilla mahtaisi kuulostaa?

 
Jep. Mä tykkään kyllä KT66:sta muutenkin eniten. Niissä on hyvät särösoundit ja puhtaat. Keskiääniä riittää ja yläpää taitaa olla vähän EL34:sia maltillisempi. Vielä kun sellaista EL34:n tiukkuutta ja erottelevuutta saisi KT66:een, niin sehän olisi täydellinen putki. Mulla on siis molemmissa vahvareissa KT66:t.
 
Jostain syystä mielestäni KT66:t toimivat huonoiten plexi-versiossa. En tiedä, mikä siinä mätti, jotenkin se korosti plexin huonoja puolia. Toki ne voivat, ja varmasti ovat, monille just niitä hyviä puolia. Ite tykkään JCM800-tyylisestä ratkaisusta enemmän. Tuossa plexissä mulla on tosiaan 6V6:t. Niissä on vielä KT66:akin paremmat puhtaat, mutta säröillä KT66:t on parempia.
 
Nämä siis meikäläisen haihatuksia, joita ei kannata ottaa vakavissaan. :) Mutta uskoisin, että tykkäät KT66:sta myös Bassmanissa. Kannattaa ainakin kokeilla.
 
More is less.
Pelimonni
18.11.2017 05:43:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terry Pantheras: Ilmoilla on ilmennyt aatosta vaihtaa SLO100:an nykyisten jo kohtuullisessa käytössä olleet Sovtek 5881:n tilalle KT66 tai 6L6GC -nelikko. Onko noitten välillä miten rankka ero soundissa ja tatsissa? 6L6GC:t taitaa olla smootheimmat?
 
Mike Soldano kertoo (Groove Tubesin) KT66:en olevan atakiltaan agressiivisemmat Sovtekin 5881 verrattuna, jotka siis tulevat SLO:hon pajalta. Onko muita näkemyksiä aiheesta?

 
Isolla pitää olla päättäri, että erottaa eri putkityypit. En ole ehkä vielä tarpeeksi isolla vedellyt, mutta 6l6, ja el-34 kuulostaa samalta, ja volumelta soitin Bugeran 55 wattisen päätemuuntajan paskaksi, ja naapuri särki ikkunan.
 
Aivan sama mitkä on pääteputket. Eipä vaikuta saundiin pätkän vertaa. 5e3 parani huomattavasti, kun vaihdoin V30 WGS Reaperiin. Tärkeintä on säröputki, ja ensimmäinen, jos haluaa puhdasta. Ditto. Flashback, nähty. Ei Minulle. Nova. Ditto Looper
Tinippa84
18.11.2017 11:01:30
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metalkallo: Onkos kukaan testannut KT66 putkia missään Fenderin vahvarissa, alkuperäisessä tai kloonissa, että miltä kuulostaa?
 
Jep, joskus 5e5 proamp prototyypissä testasin. Muistelisin, että melko muhkea säröytyminen. Tarkkoja muistikuvia ei valitettavasti enään ole. KT66 tulee olemaan tutkimuskohteena lähitulevaisuudessa.
 
Huomaa semmonen asia, että KT66 ottaa hehkuvirtaa 0,4A enemmän kun 6L6. Kokonaiskuormitus kasvaa 0,8A. Myöskään Fenderin päätemuuntajan ensiön impedanssi ei ole optimi KT66:lle, mutta tästä tuskin suurempaa haittaa. Kuulostaa hyvälle tai sitten ei.
 
https://www.facebook.com/crimsondimensionofficial/
iec
18.11.2017 11:47:07
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pelimonni: Isolla pitää olla päättäri, että erottaa eri putkityypit. En ole ehkä vielä tarpeeksi isolla vedellyt, mutta 6l6, ja el-34 kuulostaa samalta, ja volumelta soitin Bugeran 55 wattisen päätemuuntajan paskaksi, ja naapuri särki ikkunan.
 
Tuosta olisi mielenkiintoista saada testituloksia eri pääteputkilla ja eri äänenvoimakkuuksilla. Eli onko eri putkityypeillä oma eq-leimansa, jos ei mennä päätesärön puolelle, vai ei.
 
Mitähän tähän sanoisi Bluetonen Harry?
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «