Aihe: OFR ongelma
1 2 3 4
munkero
20.07.2010 21:17:57
kimurantti1: Eli toisin sanoen ei ole mitään mistä aloitteleva kitaristi voisi huomata heti että kyse ei ole aidosta asiasta. Musta ihan sama mitä se luuttu maksaa, aikamoista kusetusta se on silti, kun valmistaja mainostaa "Original Floyd Rosea", eikä sivuilla mainita että kyseessä on Aasiassa valmistettu halpis eikä oikea "Original Floyd Rose".

Ainahan sitä voi ostaa kitaroita joissa on Schallerin oma versio floydrosesta. Se missä on lyhyet kielten kiristysruuvit ja hiukan erilainen baseplate. :)

Eli wanhoja Jacksoneita tai Charveleita, nykyäänhän noita ei taida olla oikeen missään...
Kiitos 25.6.2010 "Kolme vai peräti viis tissii" - munkero
Antti1
20.07.2010 21:18:08 (muokattu 20.07.2010 21:19:11)
kimurantti1: Eli toisin sanoen ei ole mitään mistä aloitteleva kitaristi voisi huomata heti että kyse ei ole aidosta asiasta. Musta ihan sama mitä se luuttu maksaa, aikamoista kusetusta se on silti, kun valmistaja mainostaa "Original Floyd Rosea", eikä sivuilla mainita että kyseessä on Aasiassa valmistettu halpis eikä oikea "Original Floyd Rose".

No muttakun se on oikea OFR, eikä kopio. Sama firma niitä teettää jne. :)

Mikä noiden tarkka mallinimi muuten mahtoi olla? OFR-2000 tjsp?
"Jazz is just a series of mistakes without the 'oops'" - Nigel Tufnel
Hössö
20.07.2010 21:19:17
Eli toisin sanoen ei ole mitään mistä aloitteleva kitaristi voisi huomata heti että kyse ei ole aidosta asiasta. Musta ihan sama mitä se luuttu maksaa, aikamoista kusetusta se on silti, kun valmistaja mainostaa "Original Floyd Rosea", eikä sivuilla mainita että kyseessä on Aasiassa valmistettu halpis eikä oikea "Original Floyd Rose".

Mitä väliä, missä se on valmistettu, jos Floyd Rose on antanut luvan valmistaa original versiota jossain muualla kuin Saksassa. Tuon tallan blokissa lukee jotain U.S. Patent bla bla bla... liuta numeroita. Ja base platessa lukee Floyd Rose. Schallerin valmistamissa talloissa esiintyvää kaiverrettua "Made in Germany" -tekstiä siinä ei ole.
kimurantti1
20.07.2010 21:23:03
Antti1: No muttakun se on oikea OFR, eikä kopio. Sama firma niitä teettää jne. :)

Joo joo, mutta se ei silti ole sama asia. Kyllä mua ainakin vituttaisi jos mä olisin ostanut Mesan Mark V:n, sitten se olisi prakannut ja myöhemmin selviäisi, että se onkin joki kaukoidän tuote joka ei ole ikinä Petalumaa nähnytkään, mutta sitä ei kerrottu missään kun valmistaja vaan myi sitä Mesa/Boogiena. :-D Toi on ihan oikeasti todella, todella harhaanjohtavaa markkinointia sekä Floyd Roselta että Epiphonelta. Molemmat lafkat tietävät kyllä, että suurimmalla osalla porukasta on mielikuva alkuperäisestä OFR:stä, ja jos tota kiinapaskaa markkinoidaan samalla nimellä eikä kerrota missä se on valmistettu ja että se ei ole sama asia kuin se alkuperäinen toinen saman niminen talla, niin porukka ostaa sen sinä "oikeana" OFR:nä kun ei, ymmärrettävästi, sen kummemmin ota asiasta selvää.
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
kimurantti1
20.07.2010 21:23:51
Hössö: Mitä väliä, missä se on valmistettu--

No jos sua ei haittaa että se talla ei pidä virettä, niin eihän sillä sitten mitään väliä kai olekaan. :-D
ibnz
20.07.2010 21:26:21
Kestävyydestähän se kinastelu yleensä tulee... eikä Pingin Floiderit ole olleet markkinoilla niin pitkään, että kunnon vertailua olisi voitu tehdä edes. Tämä OP:n kampi ei varmastikaan ole kulunut puhki, vaan jokin kehno yksilö.

OP: Käsitin, että otit tallan irti? Oliko veitset aivan tylpät ja / tai tolpissa reilut urat?
Antti1
20.07.2010 21:26:29
kimurantti1: Joo joo, mutta se ei silti ole sama asia...

Vaan kun mä en ole keneltäkään asiaa hiukankaan objektiivisemmin tutkineelta ja ko. kapineita käyttävältä kuullut yhtäkään poikkipuolista sanaa ko. tallasta, niin mitä väliä? Toki voihan niitä ongelmia tulla myöhemmin, tai sitten olla tulemattakin.

Voishan nuo toki ilmoittaa sen ylimääräisen numeron ton tallan perässä, jotta porukka tietää ettei se ole saksalaisvalmisteinen. Ei olis väärinymmärryksen paikkaa siinä kohtaa, joskaan se ei olis sit enää niin mediaseksikäs talla.
kimurantti1
20.07.2010 21:31:07 (muokattu 20.07.2010 21:33:39)
Antti1: Vaan kun mä en ole keneltäkään asiaa hiukankaan objektiivisemmin tutkineelta ja ko. kapineita käyttävältä kuullut yhtäkään poikkipuolista sanaa ko. tallasta, niin mitä väliä? Toki voihan niitä ongelmia tulla myöhemmin, tai sitten olla tulemattakin.

Jos oikeasti on niin, että toi talla on täysin samalla tavalla tehty, yhtä hyvistä materiaaleista, pitää vireen yhtä hyvin ja yhtä kauan, niin siinä tapauksessa. Voi olla että kyseessä on maanantaikappale, mutta so not. Harhaanjohtavaa markkinointia se musta silti on, jos myydään samalla nimellä kahta tallaa jotka eivät ole täsmälleen samanlaiset, ja joista toinen on (näin käsitin) idässä halvemmalla valmistettu.
kimurantti1
20.07.2010 21:35:43
Antti1: Nähtäväksi jää, tulevaisuus näyttää. Ei ole kuitenkaan identtiset materiaaleiltaan, näin olen käsittänyt. Varmaa tietoa mulla ei ole tarjota, joten koita nyt hermoillessasi vielä vähän aikaa vältellä sydänkohtausta. :)

Häh? :-D En mä hermoile, mä puolustan vaan mielpidettäni. Ootko sä sitten tosissaan sitä mieltä, että on täysin jees ja hyvän kauppatavan mukaista markkinoida halvemmalla idässä erilaisista materiaaleista valmistettua tallaa samalla nimellä kuin sitä alkuperäistä Saksassa valmistettua tallaa?
Antti1
20.07.2010 21:40:03
kimurantti1: Häh? :-D En mä hermoile, mä puolustan vaan mielpidettäni. Ootko sä sitten tosissaan sitä mieltä, että on täysin jees ja hyvän kauppatavan mukaista markkinoida halvemmalla idässä erilaisista materiaaleista valmistettua tallaa samalla nimellä kuin sitä alkuperäistä Saksassa valmistettua tallaa?

Noh kun... Ihan miten vaan. Ei se oo oikein, muttei nyt mun mielestä niin mullistava asiakaan. Ehkä johtuu siitä, että ite tiedän eron, enkä tule ihan niin helposti nenästä vedetyksi.

Btw. ei mikään firma oo valmistanut ainakaan 25 vuoteen muutenkaan enää alkuperäisen mallista tallaa, jos nyt oikein aletaan nussimaan. ;)
ibnz
20.07.2010 21:42:43
Miksei se voisi olla Original jos toleranssit ovat yhtä tiukat ja laatuvaatimukset samat.. Ei kokiskaan tule rahtina jenkeistä kauppoihin :)
Antti1
20.07.2010 21:44:06 (muokattu 20.07.2010 21:46:08)
ibnz: Miksei se voisi olla Original jos toleranssit ovat yhtä tiukat ja laatuvaatimukset samat.. Ei kokiskaan tule rahtina jenkeistä kauppoihin :)

Miten voi olla, että sä kerroit juuri saman esimerkin, jonka mä meinasin kirjoittaa tuohon kolmen pisteen perään ensimmäisen lausahduksen jatkeeksi? Great minds think alike?

E: Toisaalta jos on tota materiaalieroa, niin ei toi esimerkki oikein päde tässä kohtaa. Siitä kuitenkaan ei ole mulla varmuutta, satunnaisista lähteistä luettua epävarmuutta lähinnä.
Juicy
20.07.2010 21:57:39 (muokattu 20.07.2010 21:58:17)

Mikä noiden tarkka mallinimi muuten mahtoi olla? OFR-2000 tjsp?

FRT-2000, muun muassa. Olikohan 1000 ja 3000 eri värityksille sitten?

Mulla on tuossa KV:ssa tuo korealainen OFR. Ja mun mielestä ihan yhtä hyvä kuin aito "Deutsche Floicanderich Rossenwetter". Vaan miten on 20 vuoden päästä, se jää nähtäväksi... Pitää laittaa ketju muistiin että muistaa sitten raportoida tähänkin polttavaan aiheeseen. =)
Juicylle jallua juotetaan, sairasauton paareilla kannetaan. Ei Juicy-boyn maksa kauaa kestä, Vaseliinia jaettukyrpae roloem. -Räbbänä
ibnz
20.07.2010 22:02:38 (muokattu 20.07.2010 22:03:06)
Antti1: Miten voi olla, että sä kerroit juuri saman esimerkin, jonka mä meinasin kirjoittaa tuohon kolmen pisteen perään ensimmäisen lausahduksen jatkeeksi? Great minds think alike?

Heh, tuosta pöydällä nököttävästä Pepsistä pääsin aasinsiltana aliurakoimiseen tahi ulkoistamiseen. Tietysti kiinalaisittain hyvälläkin palkalla tehdään metalliduunia alle saksalaisten ammattilaisten kustannusten - varmasti roimastikin. Vaarana on toki laadun lipsuminen ajan myötä, mutta katsellaan nyt..
ibnz
20.07.2010 22:02:47 (muokattu 20.07.2010 22:02:58)
hrm.. tupla
kimurantti1
20.07.2010 22:09:44 (muokattu 20.07.2010 22:21:49)
ibnz: Miksei se voisi olla Original jos toleranssit ovat yhtä tiukat ja laatuvaatimukset samat.. Ei kokiskaan tule rahtina jenkeistä kauppoihin :)

No onko ne? Faktoja sitten tiskiin. Niin kauan kun ainoa informaatio on, että valmistusmaa on Saksan sijaan kaukoidässä ja materiaalit eri, niin ainakin mä oletan että toleranssit ja laatuvaatimukset ei ole yhtä tiukat, sekä oon sitä mieltä että toi on asiakkaiden linssiin viilaamista.

Jos mennään tohon sun Coca-Cola -vertaukseen, niin lähinnä tulee mieleen, että Coca-Cola -korporaatio valmistuttaisi yhdellä tehtaalla oikealla reseptillä tehtyä Colaa ja jossain muulla tehtaalla vähän erilaisella reseptillä Pepsiä, mutta myisi niitä samanlaisissa pulloissa samalla etiketillä ja samalla nimellä, ja sieltä Pepsiä sisältävän pullon etiketin alalaidasta puuttuisi joku präntti, mistä sitten pitäisi asiakkaiden tunnistaa että kumpaa tavaraa tää on. Ja ei, Coca-Cola ja Pepsi ei todellakaan maistu samalta. :-D

Antti1: Noh kun... Ihan miten vaan. Ei se oo oikein, muttei nyt mun mielestä niin mullistava asiakaan. Ehkä johtuu siitä, että ite tiedän eron, enkä tule ihan niin helposti nenästä vedetyksi.

Tosiaankin, sä tiedät ettei ne ole sama asia, mutta iso osa porukasta, varsinkaan ne aloittelijat joille tollaset 300-400 euron kitarat on suunnattu ei välttämättä tiedä eroa. Ja tossahan sä itsekin jo sanoit homma nimen: "nenästä vedetyksi". Jos me kerran ollaan samaa mieltä siitä, että se ei ole täysin jees että kahta eri asiaa myydään samalla nimellä, niin mistä ihmeestä sä sitten intät vastaan?

Btw. ei mikään firma oo valmistanut ainakaan 25 vuoteen muutenkaan enää alkuperäisen mallista tallaa, jos nyt oikein aletaan nussimaan. ;)

Äh, nyt menee kyllä toi pilkunnussinta jo yli hilseen. :-D Kyllä mä tiedän ettei toi tänä päivänä Saksassa valmistettu floikka ole täsmälleen saman mallinen kuin ihan ensimmäinen malli. Kuitenkin se Saksassa tänäkin päivänä valmistettu talla jota Original Floyd Roseksi kutsutaan, on vuosien mittaan todettu hyväksi tallaksi, joka kestää ikääntymisenkin. Näin ei ole ton Aasiassa valmistetun floikan tapaus ainakaan vielä.
Antti1
20.07.2010 22:12:24
kimurantti1: Jos me kerran ollaan samaa mieltä siitä, että se ei ole täysin jees että kahta eri asiaa myydään samalla nimellä, niin mistä ihmeestä sä sitten intät vastaan?

No, koska Hitler. Täytyyhän nyt jostain saada olla eri mieltä vähän? Muuten kävis tylsäksi.

Äh, nyt menee kyllä toi pilkunnussinta jo yli hilseen. :-D

Read above... :D
bfoc
20.07.2010 22:16:32
Mandarax: Onko tuo Suomesta ostettu? Jos noin, niin takuuhuollosta ei saisi tulla mitään kustannuksia sinulle. Tuossa kuluttajaviraston sitaatti:

Joo. Tuosta ei tarvitse mennä edes käräjille. Voihan se tietty olla että takuu ei kata rahtia, mutta se jää silloin soitinkaupan maksettavaksi. Tuo Vauhko-Luupään sivulla oleva teksti vaikuttaa mun mielestä myyjäliikkeelle suunnatulta.

Nettikaupassa on vielä edullisemmat pykälät kuluttajan kannalta kivijalkapuoteihin verrattuna (palautusoikeudet jne..). Ulkomaisin puoteihin ei sitten välttämättä samat säännöt pädekään - riippuu toki maastakin käytännöt.

Jos uusi kepakko on selvästi viallinen, kuten tässä tapauksessa tuntuisi olevan, niin takuuhuoltoon vaan.

Mulla on jotenkin sellainen tuntuma että kuluttajasuojadirektiivin merkeissä tuo takuukäytöntä on aikalailla harmonisoitu EU-maiden kesken. se onkin toinen juttu miten Amöriikassa ja Jaappaaniassa takuut toimii. Eihän Suomessa tarvitse edes rekisteröidä takuutuotteita (vrt jenkkilän lippulaput).
sutiojrikellA
ibnz
21.07.2010 11:22:35
kimurantti1: No onko ne? Faktoja sitten tiskiin. Niin kauan kun ainoa informaatio on, että valmistusmaa on Saksan sijaan kaukoidässä ja materiaalit eri, niin ainakin mä oletan että toleranssit ja laatuvaatimukset ei ole yhtä tiukat, sekä oon sitä mieltä että toi on asiakkaiden linssiin viilaamista.

Niin - tuosta materiaalin erosta ei tainnut olla vielä kauheasti dokumenttia julkaistu? Samoin ajatus kiina=paskaa varmasti toimii monessa tapauksessa, missä tehdään halvinta bulkkia eikä yritetä iskeä jo vakiintunutta laatunimeä tuotteeseen. Nythän Floyd Rose myy noita pelejä omalla nimellään ja jopa originaalin tuotenimikkeellä. Tästä päättelisin, että yrityksellä ei ole aikomusta loata premium-tuotteensa nimeä julkistamalla lepsusti valvottua bulkkirautaa. Voi olla tietysti toisinkin, mutta jospa odotellaan sitä ajan tuomaa testiä eikä lähdetä eettisesti kyseenalaiselle "kiinalaiset eivät osaa tehdä laatua" -linjalle. Kysehän on siitä miten paljon laatuun satsataan... edelleen kiinalainen ammattilainen on halvempi kuin saksalainen johtuen ihan maiden hintatasojen huikeasta erosta.

Jos mennään tohon sun Coca-Cola -vertaukseen, niin lähinnä tulee mieleen, että Coca-Cola -korporaatio valmistuttaisi yhdellä tehtaalla oikealla reseptillä tehtyä Colaa ja jossain muulla tehtaalla vähän erilaisella reseptillä Pepsiä, mutta myisi niitä samanlaisissa pulloissa samalla etiketillä ja samalla nimellä, ja sieltä Pepsiä sisältävän pullon etiketin alalaidasta puuttuisi joku präntti, mistä sitten pitäisi asiakkaiden tunnistaa että kumpaa tavaraa tää on. Ja ei, Coca-Cola ja Pepsi ei todellakaan maistu samalta. :-D

Ei ihan osu vertaus maaliin.. Kokiksen pitäisi tässä tapauksessa myydä jotain toisessa maassa tuotettua halvempaa litkua Coca-Cola (tm) -nimikkeellä. Kappas vaan - näinhän se tekeekin. Suomen kokis on tehty Suomessa. Se selviää vasta tarkastelemalla etikettiä tarkasti. Rahat takaisin!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)