Aihe: Gibson LP -tietäjille kysymystä
1 2 3 4 5 6 7
Mandarax
19.07.2010 23:49:18
-septimisti-: Komea kilohinta tulee kyllä noille. Taitaa nousta lähemmäs kolmea tonnia.

On se vaan kumma kun ihmiset ostaa puutavaransa kitaroina. Ajattelepas, että ensiluokkaista kuivaa koivuklapia saa alta 50e/motti..!
I don't care to belong to a club that accepts people like me as members. -Groucho Marx-
-septimisti-
19.07.2010 23:59:22
Mandarax: On se vaan kumma kun ihmiset ostaa puutavaransa kitaroina. Ajattelepas, että ensiluokkaista kuivaa koivuklapia saa alta 50e/motti..!

Ajattelepas että tuon lastun ja parin listan hinnalla saa toisen kokonaisen Gibbon studio LP:n.

Tämä nyt tietysti on vähän sellaista hauki on kala -tyyppistä heittelyä, mutta mun käsittääkseni tämä on keskustelupalsta ja täällä on ihan soveliasta esittää omia mielipiteitään.
Avattu huone kaikille tampereen m.nettiläisille. Liity ihmeessä Linkki.
Mandarax
20.07.2010 01:16:12
Sinäpä sen sanoit..!

-septimisti-: ..... mun käsittääkseni tämä on keskustelupalsta ja täällä on ihan soveliasta esittää omia mielipiteitään.

Enkös minä juuri tuota soveliasta mielipiteeni ilmaisua tuossa harjoittanutkin, vai..?

P.s. Ei tarvi olla kaikessa niin tosikko..! Ja tähän se hymiö perään. Öitä!
I don't care to belong to a club that accepts people like me as members. -Groucho Marx-
-septimisti-
20.07.2010 01:24:11
Mandarax: Sinäpä sen sanoit..!

Enkös minä juuri tuota soveliasta mielipiteeni ilmaisua tuossa harjoittanutkin, vai..?

P.s. Ei tarvi olla kaikessa niin tosikko..! Ja tähän se hymiö perään. Öitä!

Se, että sä rakentelet kivan olkinuken jonkun sanomisista lisäämättä mitään järkevää pointtia ei ole keskustelua, saati sitten soveliasta sellaista.
Les Fender
20.07.2010 03:32:45
No joo.. Toki näitä voi punnitenkin mitata, mutta kyllä sitä jonninmoista vaivannäköä joutuu tekijän kantilta arvottamaan kun niitä listoja yms. soittopeliin lisää. Eipä ne helmiäis inlaytkään paljon materiaalina maksa, mut vaivaahan niistä kuitenkin on. Hyvä että joku on valmis työstä maksamaan. Ite käsityöläisenä kunnioitan teitä suuresti.

Niillekkin jotka enemmän kilohinnan mukaan laskevat löytyy tuota kiiinantuotantoa riittävästi.
"Living is easy with eyes closed!"
jii.haanpaa
20.07.2010 09:56:01 (muokattu 20.07.2010 09:57:04)
-septimisti-: Ajattelepas että tuon lastun ja parin listan hinnalla saa toisen kokonaisen Gibbon studio LP:n.

Itselleni tällä tiedolla oli suurikin merkitys. Ehkä nyt saan perheellisenä miehenä yöni nukuttua. Minä kun olen koko ajan kuvitellut, että hassasin rahaa kahden studion verran yhteen kaulaliitoksen tappiin (tenon, tällaista turhakettahan ei styydiossa juurikaan ole), mutta sainkin sentään samaan rahaan vielä kaistaleen vaahteraa.

Noissa kaulaliitoksen tapeissa rahnaa per massayksikkö vasta onkin kiinni. Saakohan noita hankittua ilman sitä ympäröivää kitaraa, joka itselleni on lähinnä järjetön päähänpinttymä?

Tämä nyt tietysti on vähän sellaista hauki on kala -tyyppistä heittelyä, mutta mun käsittääkseni tämä on keskustelupalsta ja täällä on ihan soveliasta esittää omia mielipiteitään.

Haukea myydänkin ymmärtääkseni varsin yleisesti kilohinnalla, mutta kitaroiden hinnoittelussa näyttävät kierot kapitalistit käyttävän monimutkaisempaa järjestelmää.
Mandarax
20.07.2010 09:58:25
-septimisti-: Se, että sä rakentelet kivan olkinuken jonkun sanomisista lisäämättä mitään järkevää pointtia ei ole keskustelua, saati sitten soveliasta sellaista.

Hehheh... Taisi mennä ihan tosissaan hernehet nenään..!

Kyllä siinä ihan pointtikin oli, jos tuohtumukseltasi kerkesit sanomaani tuumimaan. Sinun "järkevä pointti" ja suuri anti keskusteluun oli siis todeta, että 300 grammaa vaahteraa ja muovia maksaa 1000e. Eikös tähän mullistavaaan johtopäätökseen ollut ihan asiallista sanoa, että jos aikoo ostaa puutavaransa painon mukaan, niin on niitä hiukan halvempiakin keinoja kuin hankkia sitä valmiiksi kitaraksi veistettynä..? Jos sitten ihan vaan vaaka kainalosa aikoo soitinostoksiin ryhtyä, niin kannattaa suunnata esim. tuonne Harley Benton osastolle - siinä on nimittäin hinta/painosuhde aivan ylivertainen..!

Joo, eiköhän tää aihe ollut tässä...
-septimisti-
20.07.2010 10:56:48
Mandarax: Hehheh... Taisi mennä ihan tosissaan hernehet nenään..!

Kyllä siinä ihan pointtikin oli, jos tuohtumukseltasi kerkesit sanomaani tuumimaan. Sinun "järkevä pointti" ja suuri anti keskusteluun oli siis todeta, että 300 grammaa vaahteraa ja muovia maksaa 1000e. Eikös tähän mullistavaaan johtopäätökseen ollut ihan asiallista sanoa, että jos aikoo ostaa puutavaransa painon mukaan, niin on niitä hiukan halvempiakin keinoja kuin hankkia sitä valmiiksi kitaraksi veistettynä..? Jos sitten ihan vaan vaaka kainalosa aikoo soitinostoksiin ryhtyä, niin kannattaa suunnata esim. tuonne Harley Benton osastolle - siinä on nimittäin hinta/painosuhde aivan ylivertainen..!

Joo, eiköhän tää aihe ollut tässä...

Jaa, en kyllä vieläkään tajua sitä pointtiasi, tai pikemminkään sitä että mihin se liittyy. Kai se nyt on ihan se ja sama millä keinoin toin oman näkemykseni noista eroista esille kysyjälle ja ketjun muulle porukalle. Yhtä hyvin olisin voinut sanoa, että tuleepas siinä työvaiheelle paljon hintaa, tai vain yksinkertaisesti että tuleepas ko. krumeluureille saatanan paljon hintaa. En edelleenkään aio ostaa noita halkopinonukkeja tms., ne eivät liity kitaroihin, saati sitten ketjun aiheena oleviin roippeisiin mitenkään. Jos mun sanomisista on eri mieltä, niin sopii ilmaista se jonkinlaisella järjellisellä vasta-argumentilla.
Terry Pantheras
20.07.2010 11:06:13
Kai joku joskus on törmännyt hyvään LP Studioon? Itse en, mutta pitäis ehkä yrittää enemmän...
MASTEROID ~~ stonerdoomin westlife ~~
fox
20.07.2010 11:14:28

Terry Pantheras: Kai joku joskus on törmännyt hyvään LP Studioon? Itse en, mutta pitäis ehkä yrittää enemmän...

Kyllä niitä on olemassa.. =)
Tietysti, jos valmistajan vuoksi on vedetty "kriteerit tiukalle" voi olla hiljasempaa..
Tuos tulee mieleen vaikka Anssin -95 LP Studio, jota ovat muutamatkin soittajamiehet kehuneet.
Kyllä ne kaikki mitä mä olen nähnyt on ihan kitaroista käyneet.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Terry Pantheras
20.07.2010 11:19:31
fox: Kyllä niitä on olemassa.. =)
Tietysti, jos valmistajan vuoksi on vedetty "kriteerit tiukalle" voi olla hiljasempaa..
Tuos tulee mieleen vaikka Anssin -95 LP Studio, jota ovat muutamatkin soittajamiehet kehuneet.
Kyllä ne kaikki mitä mä olen nähnyt on ihan kitaroista käyneet.

Itse olen '97 LP Stankun ylpeä ja onnellinen omistaja ja myös SG'61 reissue on ollut aikanaan arsenaalissa ja olj hyvä se! Jostain syystä kaikki kohdalle sattuneet Studiot on olleet jotenkin tumppuja ja huonosti viimeisteltyjä ja ennemminkin se on vetänyt kriteerit tiukalle niitten osalta kuin valmistaja niinkään... :)
MASTEROID ~~ stonerdoomin westlife ~~
fox
20.07.2010 11:22:37

Terry Pantheras: Itse olen '97 LP Stankun ylpeä ja onnellinen omistaja ja myös SG'61 reissue on ollut aikanaan arsenaalissa ja olj hyvä se! :)

Tämänhän toki tiesin.. ;)
Mutta siis: kyllähän niitä on, näin uskallan sanoa.. Osalle tosin vaikuttaa se, että Studiot on järjestään sillä paksummalla kaulalla..
L.H
20.07.2010 16:28:09 (muokattu 20.07.2010 16:31:21)
Mulla on -93 studio, jossa on tasaisen musta eebenotelauta. Varmaan tummempaakin on olemassa, mutta ainakin väri on tasainen. Kovin montaa Les Paulia en ole soittanut, mutta uskallan silti väittää ainakin tätä Studiota hyväksi. Toki tähän on jossain vaiheessa vaihtunut lukittavat virittimet, koko muu hardware, earvanan satula ja Duncanin mikit(joista ainakin JB pitäis vaihtaa tallasta pois..). Myös paksu kaula sattuu sopimaan mun käteen loistavasti.

Silti ulkonäkösyistä vaihto Standardiin, tai Customiin kiinnostaisi, mutta vielä toistaiseksi on järki vienyt voiton. Onhan noissa varmasti jotain parempaakin, mutta soittotatsi ei välttämättä parane yhtään ja saundiin vaikuttaa sitten kaikki muukin soittajasta lähtien.

Jos olis rahaa riittävästi, niin ei tarviis miettiä, mutta tonni on iso raha laittaa väliin pelkistä ulkonäkösyistä.
wellu
02.08.2011 20:24:03

Nonii,aika päräyttävä nosto,heh. Mutta asiaan,minä vuonna Les Paul Customin valmistus siirtyi Custom Shopille,ja mikä mahtoi olla syynä tähän?
Lyrics.Wasted time between solos.
fox
02.08.2011 22:39:21

wellu: Nonii,aika päräyttävä nosto,heh. Mutta asiaan,minä vuonna Les Paul Customin valmistus siirtyi Custom Shopille,ja mikä mahtoi olla syynä tähän?

Moi Wellu! Olisko 8-9 vuotta sitten, mutta täytyis noista _syistä_ kysyä Customer Servicestä, jos sitten ne(kään) osaa kertoa.. Täytyy ottaa huomioon, että jo aiemminkin jotain Custom-malleja on tehty pelkästään Custom Shopissa, sanotaan nyt vaikka Custom/400 -malli vuosilta 1991-92.
Jos nyt jotain arvailis, niin varmaan sama syy, miksi kaikki vasurit tehdään CS-puolella, eli pienet sarjat. CS on erikoistunu paitsi kaikkinaisiin erikois-kustomoituihin yksittäisiin tilaustyönä tehtäviin, myös kaikkinaisiin "limited run" ja noihin muihin pikkusarjoihin, täytyyhän niillä ammattimiehillä olla "tekemistä". Mutta perimmäiset syyt on tietty vaan noilla johtoportaan kavereilla tiedossa.
Itse tosiaan äänestäisin tuota "pienet sarjat"-optiota syyksi.
wellu
02.08.2011 22:51:20

Joo,eli toi mun Custom on sitten siitä rajalta,se on vm03,ei Custom Shop. Tuo homma tuli vaan esille kun ostin mustan vm03 Customin ja sitten vertailin sitä kaverin mustaan vm08 Customiin,niin pikkaisen löytyi eroja,virittimien ja potikoiden hatut on erilaiset,ja tämä mun painoi enemmän.
Lyrics.Wasted time between solos.
Wradlin
02.08.2011 23:35:32
wellu: ...ja tämä mun painoi enemmän.

Eikös Gibsonilla muuten ole (noin niinkuin ainakin periaatteessa) tapana valikoida kevyimmät puut tilaamastaan tavarasta Custom Shopin keppeihin? Tai tällainen arvelu pyörii netissä aika vahvana, varmastihan nuita on kevyitä Studioitakin jne.
fox
02.08.2011 23:53:17

Wradlin: Eikös Gibsonilla muuten ole (noin niinkuin ainakin periaatteessa) tapana valikoida kevyimmät puut tilaamastaan tavarasta Custom Shopin keppeihin? Tai tällainen arvelu pyörii netissä aika vahvana, varmastihan nuita on kevyitä Studioitakin jne.

Niin no, kaipa ne tosiaan noita puita joka pajassa valkkaa, jos sattuu oikein hyvä lankku eteen normi-linjalla niin talteen ottavat.. ;) Niin ainakin Paul Smith asiaa selvitti jossain haastattelussa. Ja onhan noissa kyseisen firman esitteissäkin mainittu että puut ovat "from Paul's Private Stash"
No, kyllä tietysti jossain määrin voi noin ollakin, ja onhan se hyvä stoorien aihe.
Mahonki on siitä omanlaisensa puu, että sen sahatun lankun paino vaihtelee kuutiojalkaa kohden aika paljonkin, riippuen siitä, millaisessa maaperässä kyseinen puu on kasvanut, sanovat. Ja syynä on se, minkä verran se on imenyt itseensä mineraaleja kasvuaikanaan, lähinnä vissiin piitä. Kotimaisista puulajeista kaiketi lähimmäksi noissa "imurointiominaisuuksissa" pääsee haapa ja lähisukulaiset.
Hondurasin mahonki oli painon suhteen ilmeisen tasalaatuista, mutta kun kyseisen puulajin saatavuus radikaalisti vaikeutui (ja sittemmin loppui, käytännössä, kun se laitettiin CITES-listalle) niin soitinfirmat, Gibson mukaanlukien, siirtyivät painavampaan Afrikan mahonkiin. Mutta kyllä, kyllä on olemassa myös kyseisestä lajista kevyempää sahatavaraa.. Siksi voi eri vuosien kitaroissa olla painoeroja.
Monesti todettu seikka on kuitenkin se, että ei se paino ratkaise vaan puun akustiset ominaisuudet, vaikka olis sähkökitarasta kyse. Jos se soitinpuu on huonoa akustisilta ominaisuuksiltaan, se demppaa nopeasti sen kielen värähtelyn, joka tekee sen sustainin (ja soinnin, jos sattuu olemaan hyvin huono tuuri, tulee jollain taajuudella se dead spot, eli joku taajuus vaimenee erittäinkin nopeasti)
Wradlin
03.08.2011 00:01:38
fox: Niin no, kaipa ne tosiaan noita puita joka pajassa valkkaa, jos sattuu oikein hyvä lankku eteen normi-linjalla niin talteen ottavat.. ;) Niin ainakin Paul Smith asiaa selvitti jossain haastattelussa. Ja onhan noissa kyseisen firman esitteissäkin mainittu että puut ovat "from Paul's Private Stash"
No, kyllä tietysti jossain määrin voi noin ollakin, ja onhan se hyvä stoorien aihe.
Mahonki on siitä omanlaisensa puu, että sen sahatun lankun paino vaihtelee kuutiojalkaa kohden aika paljonkin, riippuen siitä, millaisessa maaperässä kyseinen puu on kasvanut, sanovat. Ja syynä on se, minkä verran se on imenyt itseensä mineraaleja kasvuaikanaan, lähinnä vissiin piitä. Kotimaisista puulajeista kaiketi lähimmäksi noissa "imurointiominaisuuksissa" pääsee haapa ja lähisukulaiset.
Hondurasin mahonki oli painon suhteen ilmeisen tasalaatuista, mutta kun kyseisen puulajin saatavuus radikaalisti vaikeutui (ja sittemmin loppui, käytännössä, kun se laitettiin CITES-listalle) niin soitinfirmat, Gibson mukaanlukien, siirtyivät painavampaan Afrikan mahonkiin. Mutta kyllä, kyllä on olemassa myös kyseisestä lajista kevyempää sahatavaraa.. Siksi voi eri vuosien kitaroissa olla painoeroja.
Monesti todettu seikka on kuitenkin se, että ei se paino ratkaise vaan puun akustiset ominaisuudet, vaikka olis sähkökitarasta kyse. Jos se soitinpuu on huonoa akustisilta ominaisuuksiltaan, se demppaa nopeasti sen kielen värähtelyn, joka tekee sen sustainin (ja soinnin, jos sattuu olemaan hyvin huono tuuri, tulee jollain taajuudella se dead spot, eli joku taajuus vaimenee erittäinkin nopeasti)

Näinhän se taitaa olla. Tai ainakin esim. Mylespaul.comissa on puhuttu paljon siitä, miten nykyisin tuo puiden valikointi Custom Shopin ja normituotannon välillä tapahtuu... No, tiedä häntä. Foxin Faktat kuitenkin tulivat taas, kiitän... =)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)