Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Rummut: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: "Keikkakriitikot ?"
1 2
TJORMA
17.07.2010 19:37:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kävimmä tuossa eilen keikalla ja taas oli havaittavissa alkuvaiheessa, että muutama hemmo katseli kriittisellä silmällä soittoa. Sinänsä ok. Olen tehnyt niin itsekin ;), mutta oletteko koskaan kypsyneet siihen, että joku tulee (tai on tullut) kertomaan lavan sivusta, että "aika perseestä/voisin itekkin vetää nuo paremmin" kommentteja ?
 
Yhden keikan jälkeen (jossa porukka muuten kyllä tykkäs oiken mukavasti) rakas kolleegani oli tuumaillut, että "aika epätarkka soittoa, biisit perseestä, vääriä fillejä jne." Samainen ihminen pyyteli minulta oppeja soittoon, kun ei oikein kulje.. !
 
Itse en todella mene nykyään arvostelemaan jonkun soittoa liiemmin, kun en itse koe olevani mikään guru. Mielestäni se, että kipuaa lavalle ja kehtaa ylipäätään mennä arvosteltavaksi on kunnioitettava ja iso juttu. Joillain ei ole siihen edes munaa !
 
Ja näin harrastelijana on oltava mukavaa ! Itse ainakin nautin eilisestä soitosta joka sekunti ! Avautukaa just niinkuin haluatte .
 
-Jos näet panssarivaunun, on liian myöhäistä...!
sonor man
17.07.2010 19:55:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mielestäni oli vuosia sitten yhden hanuristin vastaus napakymppi tyypille joka meni sanomaan että et osaa soittaa jotta eikös kova soittajat ole keikalla,ainahan näitä näsäviisaita on mutta onneksi niiltä on välttynyt.
 
Kailis
18.07.2010 04:38:58
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt on hyvä aihe. Eihän rölötetä tätä tukkoon ennen kuin joku heikkijärvisen alias kommentoi?
 
kimizu
18.07.2010 11:06:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sonor man: Mielestäni oli vuosia sitten yhden hanuristin vastaus napakymppi tyypille joka meni sanomaan että et osaa soittaa jotta eikös kova soittajat ole keikalla,ainahan näitä näsäviisaita on mutta onneksi niiltä on välttynyt.
 
Taitaa olla wanhan liiton hanuristeilla ihan vakioläppä tuo, toimii kyllä yleensä hyvin =)
 
"Its a matter of taste. Taste is a matter of personality. There is bad taste and my taste, which is good off course..."
markkuliini
18.07.2010 12:26:05
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TJORMA: mutta oletteko koskaan kypsyneet siihen, että joku tulee (tai on tullut) kertomaan lavan sivusta, että "aika perseestä/voisin itekkin vetää nuo paremmin" kommentteja ?
 
Missä tuollaista tapahtuu...? ;)
 
Jupi57: Yrität välttää jälki-istuntoa, kaltaisesi pikkuhitlerit pistän ojennukseen oikeasssa elämässä alta aikayksikön.
TJORMA
18.07.2010 14:59:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

markkuliini: Missä tuollaista tapahtuu...? ;)
 
Tiiä häntä. Oulussa ? Kuten mainitsin, oon kyllä itsekkin seuraillut soittajia, mutta lähinnä ihaillen ;)
 
-Jos näet panssarivaunun, on liian myöhäistä...!
Velli
18.07.2010 16:50:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hmm, ei ole kyllä koskaan käynyt itselleni tuollaista (asun Oulussa). Joku tuli joskus päissään selittämään ettei tykännyt virvelisoundista, mutta soittoa ei ole kukaan tullut kritisoimaan. Ei sillä etteikö syytä olisi välillä ollut ;).
 
Aika käsittämättömältä touhulta kyllä kuulostaa. Missä piireissä tällaista on tapahtunut? Firman pikkujouluissa, kaverin takapihakekkereissä, humppakeikalla?!?
 
TJORMA
18.07.2010 18:29:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Velli: Hmm, ei ole kyllä koskaan käynyt itselleni tuollaista (asun Oulussa). Joku tuli joskus päissään selittämään ettei tykännyt virvelisoundista, mutta soittoa ei ole kukaan tullut kritisoimaan. Ei sillä etteikö syytä olisi välillä ollut ;).
 
Aika käsittämättömältä touhulta kyllä kuulostaa. Missä piireissä tällaista on tapahtunut? Firman pikkujouluissa, kaverin takapihakekkereissä, humppakeikalla?!?

 
Eipä varmaan hirveesti tapahdu, mutta omalle kohdalleni käynyt kerran - otin huumorilla, vaikka eilisessä kirjoituksessani ei ehkä siltä vaikuttanutkaan ;) tuli otettua pari (tiukempaa), ja ulosanti tahtoo kärsiä...
 
Tuohon edelliseen Markkuliinin kommenttiin taisi sisältyä "sisäpiirivitsi";)
 
-Jos näet panssarivaunun, on liian myöhäistä...!
hollmi-5
18.07.2010 18:30:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En oikeastaan välitä itselleni kelpaamattomasta soitosta keikan jälkeen lähteä kommentoimaan. Mutta jos tykkään, niin mielelläni menen siitä kertomaan. Kovemman kaartin ammattilaisetkin tykkäävät, kun niiden soittoa ja/tai soundeja kehuu taikka kommentoi.
 
Pari kertaa olen jopa soittanut perään ja kysellyt itselleni mieleisen soundin tai fillin perään. Joku on jopa lähettänyt nuoitin. Ja kaikki ovat kertoneet vireistään, kun olen kysellyt rumpusoundien saloja.
 
Kerran olin ravintolamuusikoiden keikkaa seuraillut sivusta. Tosi puuduttavaa menoa oli tarjolla. Kohtapa paikallinen vääräleuka tyhjensi pajazzon. Kurottautui bändin basistia kohti kaiteen yli ja kailotti: " Myy vehkees!". Eli kyllä se joskus tulee kohdalleen jokaiselle.
 
Oma huutelijani sattui kerran Kesälahdelle. Kiteen skinit olivat riidanhaastopäällä ja keksivät ryhtyä minulle huutelemaan. Siitä jäi meille lentäväksi lauseeksi hauska huudahdus: "Rumpali on paskaläjä."
 
Soundit, piuhat ja kajarit.
Cimble
19.07.2010 08:56:43 (muokattu 19.07.2010 09:09:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nämä keikkakriitikot ovat usein itse kykenemättömiä bänditoimintaan, keikoille, studioon, musiikintekoon, toteutukseen ja tulkintaan. Ja yleisesti sellaisiin noissa hommissa tarvittaviin edellytyksiin ja kanssakäymisiin. Ei sillä että olisin itse keikoilla törmännyt juuri tuollaisiin, mutta olen ollut tekemisissä ihmisten kanssa, jotka ovat katkeroituneet omaan onnettomuuteensa ja saamattomuuteensa. Purkavat sitä sitten ns. tekijöihin ja toteuttajiin jatkuvalla kritisoimisella ja haukkumisella, koska oma itsetunto on häiriintyneen lapsen tasolla. Kuvaan kuuluu vielä sellainen omien juttujen ja ominaisuuksien epätoivoinen ylistäminen.
 
tito
19.07.2010 12:56:28
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuumottaa voi myös ilman kritiikkiä: oli taannoin salsabändin keikka, jossa olin timbalerona, tuli sitten joku "rock-poliisi" kädet puuskassa tuijottamaan tiiviisti ihan parin metrin päähän, pääsi aika lähelle kun ei ollut pahemmin lavakoroketta. Se sitten tuijotti vaan yrmeä ilme päällä loppukeikan ajan meikän soittoa, kyllähän se vähän häiritsi, olis nyt edes vähän lannettaan heiluttanu...
 
taas on tänään
markkuliini
19.07.2010 13:05:17
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tito: Kuumottaa voi myös ilman kritiikkiä: oli taannoin salsabändin keikka, jossa olin timbalerona, tuli sitten joku "rock-poliisi" kädet puuskassa tuijottamaan tiiviisti ihan parin metrin päähän, pääsi aika lähelle kun ei ollut pahemmin lavakoroketta. Se sitten tuijotti vaan yrmeä ilme päällä loppukeikan ajan meikän soittoa, kyllähän se vähän häiritsi, olis nyt edes vähän lannettaan heiluttanu...
 
Itse olin viime viikolla tutustumassa tuuraajana iskelmä/tanssimusiikin ihmeelliseen maailmaan, ja lauantain keikalla tuli outo tunne kun joku vanhempi äijä valokuvasi koko 4 ja puolen setin keikan ajan bändiä, ja lähinnä minua. Joka otoksen jälkeen tarkasti ruudulta kuvan ja heti vaan uutta kuvaa kehiin. Luulisi, että kuvat saisi sen yhden setin aikana otettua ja itse artisti kiinnostaisi enemmän.
Ehkä sillä oli rumpalifanttaasioita. :D
 
Jupi57: Yrität välttää jälki-istuntoa, kaltaisesi pikkuhitlerit pistän ojennukseen oikeasssa elämässä alta aikayksikön.
sahkuifk
19.07.2010 14:12:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Palautetta annan ja tykkään saada kunhan ollaan asialinjalla eikä vittuilla.
Kakarat viime keikalla huuteli että anna mennä teurastaja, se tuntu hyvältä.
 
Ei se ei ole väärin, ja itseasiassa meidän likaisten nettirunkkareiden mielissä mikään ei ole väärin
lkx
19.07.2010 15:38:10
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Poppiskamaa soiteltiin eräälläkin bändillä Tallinnanlaivalla, kun joku tuli biisin välissä kysymään:
 
-Onko teidän pakko tappaa ihmiset tällaisella musiikilla?!
 
Tuo on ehkä paras tähän mennessä. Onhan se tavallaan huvittavaa, kun bändi on tilattu keikalle ja sitten toimitetaan tuollainen palaute suoraan artistille - eikä esimerkiksi tilaajalle/järjestäjälle. :D
 
Hilfe! Ich bin ein Fisch.
lkx
19.07.2010 15:38:48
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

markkuliini: Itse olin viime viikolla tutustumassa tuuraajana iskelmä/tanssimusiikin ihmeelliseen maailmaan, ja lauantain keikalla tuli outo tunne kun joku vanhempi äijä valokuvasi koko 4 ja puolen setin keikan ajan bändiä, ja lähinnä minua. Joka otoksen jälkeen tarkasti ruudulta kuvan ja heti vaan uutta kuvaa kehiin. Luulisi, että kuvat saisi sen yhden setin aikana otettua ja itse artisti kiinnostaisi enemmän.
Ehkä sillä oli rumpalifanttaasioita. :D

 
Oot vaan niin komee karju.
 
Hilfe! Ich bin ein Fisch.
Speedy
19.07.2010 17:35:36
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lkx: Poppiskamaa soiteltiin eräälläkin bändillä Tallinnanlaivalla, kun joku tuli biisin välissä kysymään:
 
-Onko teidän pakko tappaa ihmiset tällaisella musiikilla?!
 
Tuo on ehkä paras tähän mennessä. Onhan se tavallaan huvittavaa, kun bändi on tilattu keikalle ja sitten toimitetaan tuollainen palaute suoraan artistille - eikä esimerkiksi tilaajalle/järjestäjälle. :D

 
Siinä on vaan se virhe, että yleisö ei ole tilannu teitä.. ja luulee että se on sitten teidän vika...
 
Tiedän tunteen, kun on soittamassa ihan väärässä paikassa ihan väärään aikaan ja ihan väärälle yleisölle ihan vääränlaista musiikkia..=) Kerran jossakin jollain humppakeikalla olikin yleisöä vallitseva määrä jotain moottoripyöräkerholaisia.. Ennen keikkaa ajateltiin ettei tästä hengissä selviä, mutta onneksi se meni kuitenkin ihan hyvin.. ennakko käsityksestä huolimatta yksi parhaista yleisöstä sillä bändillä..=)
 
"All I think about is time and groove" J. Porcaro
Velli
19.07.2010 18:34:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Speedy:
 
Tiedän tunteen, kun on soittamassa ihan väärässä paikassa ihan väärään aikaan ja ihan väärälle yleisölle ihan vääränlaista musiikkia..=)

 
Toi on muuten yksi ahdistavimpia juttuja, joita keikkailussa tiedän. Yleensä juttu menee vielä niin, että bändi pystyisi muutoin muuntautumaan tilanteen vaatimalla tavalla, mutta sitten bändistä löytyykin aina joku ratkaiseva soittaja, joka ei osaa soittaa tarvittavaa tyyliä (esim. solisti tai basisti). Sitten on vain hammasta purren mentävä setti läpi ja häntä koipien välissä äkkiä bäkkärille bileiden loppuun saakka.
 
hollmi-5
19.07.2010 19:24:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Speedy: Siinä on vaan se virhe, että yleisö ei ole tilannu teitä.. ja luulee että se on sitten teidän vika...
 
Tiedän tunteen, kun on soittamassa ihan väärässä paikassa ihan väärään aikaan ja ihan väärälle yleisölle ihan vääränlaista musiikkia..=) Kerran jossakin jollain humppakeikalla olikin yleisöä vallitseva määrä jotain moottoripyöräkerholaisia.. Ennen keikkaa ajateltiin ettei tästä hengissä selviä, mutta onneksi se meni kuitenkin ihan hyvin.. ennakko käsityksestä huolimatta yksi parhaista yleisöstä sillä bändillä..=)

 
Kerran olimme HD-kerhon pikkujouluissa Olavinlinnassa. Oli tullut porukkaa ympäri Suomen. Tosi mukavaa ja leppoisaa sakkia olivat. Juttu luisti ja soittamaankin kehtasi mennä ja sieltä tulla takaisin porukan keskelle settien välissä.
 
Soundit, piuhat ja kajarit.
Jupi57
19.07.2010 19:26:18 (muokattu 20.07.2010 00:04:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Velli: Toi on muuten yksi ahdistavimpia juttuja, joita keikkailussa tiedän. Yleensä juttu menee vielä niin, että bändi pystyisi muutoin muuntautumaan tilanteen vaatimalla tavalla, mutta sitten bändistä löytyykin aina joku ratkaiseva soittaja, joka ei osaa soittaa tarvittavaa tyyliä (esim. solisti tai basisti). Sitten on vain hammasta purren mentävä setti läpi ja häntä koipien välissä äkkiä bäkkärille bileiden loppuun saakka.
 
Kokemus tuo itseluottamusta!
Oltiin eräässä kokoontumisajossa soittamassa (sillä iänikuisella kokoonpanolla).
Päätettiin aloittaa Born To Be Wildellä.
Tuli pirut mieleen, kun lavan edessä ei tungokseen asti ollut yleisöä.
Laskin löysät pois ja aloin soittamaan hidasta bossanovaa. Bändi oli heti mukana.
Eka kertsin jälkeen porukkaa alkoi valumaan kohti lavaa...
ja yhtäkkiä kaikki olivat, että JEE, HYVÄ JÄTKÄT.
 
Opettavainen tarina numero 1:
 
Tapahtui, kun olin toisella kymmenellä, 13 tai 14.
Soitin silloin kitaraa Ranen kanssa ja oltiin lauantaina läheisellä tanssitalolla käymässä.
Meillä oli Ranen kanssa jatkuva pudotuskilpailu, kuten palstalaisilla K ja M.
 
Bändi tuli ensimmäiseltä tauolta (silloin soitettiin min. 5 settiä)
ja soitettuaan eka biisin orkesterin laulaja/kosketinsoittaja kysyi
"MItä haluatte seuraavaksi?"
Minä lavan reunalta huikkasin, että "Pitäkää tauko..."
 
JÄÄTÄVÄ HILJAISUUS
 
Kunnes bändin rumpali toteaa mikkiinsä "HYvät naiset ja herrat,Omistamme seuraavan kappaleen
tässä eturivissä istuvalle nuorelle miehelle - `Sä kaunehin oot`.
 
Myytävänä...
Strumbali
19.07.2010 21:41:22 (muokattu 19.07.2010 21:43:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Cimble: Purkavat sitä sitten ns. tekijöihin ja toteuttajiin jatkuvalla kritisoimisella ja haukkumisella, koska oma itsetunto on häiriintyneen lapsen tasolla. Kuvaan kuuluu vielä sellainen omien juttujen ja ominaisuuksien epätoivoinen ylistäminen.
 
Saattaa olla, että olen nähnyt häivähdyksen tätä joskus jossain. Vaikka 13-vuotiaana alkoholi ei kuulu useimpien elämäntapoihin, heristelen sormeani ja kaivelen karvoittuneita korviani, niin se saattaa kyllä jonkin verran sotkea hauskanakin itseään pitävän ihmisen ulosantia. Sanotaan asiat päälaelleen ja sanojalla on hauskaa ja sanoja on 13-vuotiaan tasolla. Muusinetistä sanomisiaan voi pyyhkiä, mutta pyyhippä jonkun aivot. Hä.
 
Itselläni on ehkä vähän semmoinen prätkäjengimäinen tehdään äijien (miksei naistenkin) juttuja ja diggaillaan hommasta asenne muiden soittoa katsellessa. Jos nyt vähän Gavin Harrisonin tatsia kommentoin, niin eipä sitä muuten ole silleen ja tolleen tarvetta olla sanomassa. Ainahan siitä katsomisesta itsekin jotain oppii. Ehkä. Joskus olen jotain palautetta saanut, hyvääkin. Mukava, jos äänentoistaja sanoo jotain positiivista, koska ne on useimmiten kuitenkin ihan selvinpäin. Olen sen verran isohkokin, että saattaa palautteiden varjoisa puoli jäädä joiltain osin minulta pimentoon. Törttöröö.
 
Mähän sanoin, että sä sanoit.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «