Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kysymyksiä Rhodes-fiilistelijöille!
1 2 3 4
Jimmy Hum
16.07.2010 15:25:55 (muokattu 16.07.2010 15:53:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sellaisia seikkoja ihmettelen, että mitkähän mahtavat olla suosituimpia tapoja käyttää rhodeseita esim. keikoilla ja treenikämpillä, säästää roudauksessa ja liittää ne suoraan pa-kamoihin vai raahata mukana putkikitaravahvistinta? Ja tietääkö joku erityisesti minkämalliset särö- ja efektipedaalit toimivat rhodesien kanssa parhaiten? etenkin hyvät tremolo ja reverb pedaalit olis hakusessa.
 
Tähän mennessä itsellä on soundi toiminut parhaiten musicmanin putkivahvarin kera. sillä on saanut mukavan aidon särön ja kivat dynamiikat. pa-kamoilla soundin dynamiikasta tuntuu katoavan aika paljon, ja ilmeisesti kitaraputkivahvarit ovat rhodes hemmoilla ihan yleisessä käytössä. lieneeköhän vanhat fenderin mallit osuvimpia rhodeseille..
 
Lisäksi onko kellään hajua mistä löytäisi sen päällyskeissin (mark II stage malliin), se multa puuttuu ja olisi kyllä äärimmäisen hyödyllinen roudauksessa..?
 
Eikä sitten mitään nord electron hehkutusta.. :)
 
Bassottelija
16.07.2010 18:05:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jimmy Hum: ... pa-kamoilla soundin dynamiikasta tuntuu katoavan aika paljon, ja ilmeisesti kitaraputkivahvarit ovat rhodes hemmoilla ihan yleisessä käytössä. lieneeköhän vanhat fenderin mallit osuvimpia rhodeseille..
 
Mulla on käsitys, että Rhodesit testattiin ja säädettiin tehtaalla nimenomaan Fender Twin Reverbin kanssa.
 
Roudaus on paras harrastus. ...ja selkä kiittää
Jimmy Hum
18.07.2010 17:10:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bassottelija: Mulla on käsitys, että Rhodesit testattiin ja säädettiin tehtaalla nimenomaan Fender Twin Reverbin kanssa.
 
Jotain tuontapaista olen itekkin joskus kuullut. Twin Reverb vaan taitaa olla hieman hintavahko nykyään ja mietinkin että kuinka kaukana tuosta twin reverbin standardi soundista eroaa jos käyttää esim jotain vähän halvempaa putkifenkkua rhodesien kanssa.. onko kokemuksia muista toimivista malleista? Vai raahaako kaikki rhodesintoilijat twin reverbiä mukanaan :)
 
Thothmes
19.07.2010 23:08:20 (muokattu 19.07.2010 23:09:34)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä näkisin ettei sinänsä ole järkeä yrittää liikaa kuulostaa "siltä oikealta". Muistaakseni Rolling Stones veti jotain soundeja purkkiin soittamalla ne kasettimankalle liian kovalla ja sitten äänittämällä sen mankasta mikillä mankan omien kaiuttimien kautta. Tämä siis vain esimerkkinä siitä, että monella tavalla voi päästä hyvään soundiin. Rhodes kuulostaa hyvältä Twinin kanssa, mutta varmasti se kuulostaa hyvältä myös Musarin kautta ja se voi kuulostaa persoonalliselta ja mielenkiintoiselta varmaan minkä tahansa laadukkaan putkivehkeen läpi. Joku harvinaisempi yhdistelmä voisi olla hyvinkin persoonallinen.
 
Ei ollut tarkoitus kuulostaa mitenkään ylimieliseltä, totta kai autenttinen ja oikeaoppinen Rhodessoundi on tosi miellyttävä ja monipuolinen.
 
Noniin, mitähän mä oikeastaan yritinkään sanoa...?
 
edit: varmaan sitä, että jos se kuulostaa hyvältä, niin se on hyvä. Tietysti kannattaa kokeilla kaikkea mahdollista. Itse olen tykännyt aika paljon myös Nord Electron Rhodes-soundista soitettuna Voxin AC15:n läpi. Kiva tremolo ja kiva brittisärö :)
 
Roki
20.07.2010 20:56:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bassottelija: Mulla on käsitys, että Rhodesit testattiin ja säädettiin tehtaalla nimenomaan Fender Twin Reverbin kanssa.
 
Eipä tuo pahasti metsään mene, sillä muistaakseni "silverface"-version kytkentäkaaviossakin oli mainittu kyseistä värkkiä myydyn myös Rhodes-brändättynä. Toimiva yhdistelmä myös oman kokemukseni mukaan.
 
Roland JC-120 on myös melko suosittu vaihtoehto.
 
Vaan voi sillä soittaa linjaankin ihan toimivalla soundilla. Kokeiltu on.
 
Been there - done that - don't ask.
KoskPaavo
22.07.2010 10:03:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla oli ravintolamuusikkona joskus 30-33 vuotta sitten vaan Vibrolux Reverb Rhodesin vahvistimena. Siinä pianon alla sitä pidin, sittemmin vaihdoin sen alakaapilliseen malliin.
 
"Arnikka pitää mielen virkeänä ja matkaansaattaa hövelin käytöksen." Lain.Walttoni
arauramo
26.07.2010 16:01:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mullon Mark I:den perässä Danelectron Tuna Melt tremolo (täydellinen!), EH:n Small Stone -phaseri, 5-alueinen parametrinen EQ (kompensoi etuvahvistimen ja tilan puutteita hyvin), halpa putkivahvistin. Putkivahvistimen line outista PA:han.
 
Vahvistin soundaa ihan hyvältä mutta kohisee helvetisti. En aja sitä säröllä; ilmeisesti fiksumpi hankinta olisi ollut (* Rhodesille tarkoitettu preamp (esim. Majorkeyltä, US$129.95) ja suunnilleen mikä vain transistorivahvistin, tai sitten vain suoraan PA:han.
 
Twinin ja muidenkin putkifenkkujen kanssa kuulostaa kyllä just siltä kuin pitää, mutta Twin sekä maksaa että painaa tonnin. :)
 
Antti
 
*) Hmm, eihän se ole myöhäistä nytkään... G.A.S.!!
 
arauramo
26.07.2010 16:05:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

...niin ja se kansi: jos multa puuttuis, tekisin itse. Siinä ei ole kuin viisi lastulevynpalaa, tolexia, kahvat, pyörät, salvat, reuna- ja kulmavahvikkeet.
 
maza
27.07.2010 21:27:49
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuten korvasikin kertovat, Musari on erinomaisen hyvä vahvistin Rhodesille. Jos ei haeta särösoundia, tärkeää on riittävä teho. Ja linjaan soitettaessa elosta katoaa puolet. Eli hyvin on pullat uunissa, kunhan vahvistin muistetaan huoltaa tarvittaessa (uudet putket ja ehkä myös jossain vaiheessa konkkaremppa, jos sitä ei ole vielä tehty).
 
Speduista: Phaserit, tremolot ja chorukset ovat epäilemättä niitä klassisimpia. Useita hyviä vaihtoehtoja löytyy. Yleisistä phasereista EHX Small Stone (hieman miedompi) ja MXR Phase 90 (voimakkaampi) ovat suosittuja väpättimiä, itse olen saanut hyviä tuloksia myös Bossin 80-luvun räkkiphaserin (RPH-10) kanssa. Choruksena mulla on ollut EHX Small Clone ja tremolot lähtee tekemästäni putkistyrkkarista suoraan.
 
Kukaan ei tietysti kiellä käyttämästä muitakin pedaaleja - vain mielikuvitus on rajana. Hauskaa piisaa esim. (auto)wahin ja säröspedujen kanssa. :)
Jimmy Hum
01.08.2010 21:10:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

arauramo: ...niin ja se kansi: jos multa puuttuis, tekisin itse. Siinä ei ole kuin viisi lastulevynpalaa, tolexia, kahvat, pyörät, salvat, reuna- ja kulmavahvikkeet.
 
Voi olla että toi vois olla oikea ratkaisu jo pelkästään kustannus syistä. Onks sulla ollut muuten kiinteet pyörät siinä keississä?
 
Ja kiitoksia kaikille vastauksista, täytyy perehtyä noihin mainitsemiinne efekteihin. Parhaitenhan se toimisi kun jossain musaliikkeessä sattuisi olemaan rhodesit ja hyvät valikoimat speduja.
 
kiippariippa
02.08.2010 17:48:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Makuasioita, mutta mun mielestä esim JC-120 on aivan loistava kone Rhodesin kanssa. Kannattaa myös kokeilla Rhodesia bassokamojen läpi. Taas ihan oma soundimielipide mut itse oon yhä enempi kallistumassa siihen suuntaan että bassokamat on ihan tavattoman oivallisia Rhodesin kanssa. Joku kivan hifisti (oho tuli kirosana) soiva SWR tai sellainen, niin kyllä on nättiä äänikuvaa. Ja soi kivalla tavalla myös hiljaisilla voimakkuuksilla. Twini on aikamoinen tykki vaikka kerrostaloasuntoon.
 
Olleskaan huono soundi ei tule siitäkään, että ajaa PA:han jonkun etusen kautta. Esim Sansampin Bass Driver toimii loistavasti. Samoin esim joku HK:n Tubeman tai sellainen. Ja onhan noita sitten ihan Rhodeseille erityisesti tarkoitettuja etusia. On tullu kuolattua nämä Vintage Vibet, TRampit, Speakeasyt sun muut, mutta hankkinut en ole. En silti epäile etteikö soundaisi hienolta.
 
Säröpedaalina toimii kyllä monenlaiset. Lähimenneisyydessä oon tykännyt Barberin purkista (LTD) joka kai on jonniinmoinen tube screamer johdannainen. Ja onhan noita säröjä. Esim siitä HK Tubemanistakin tulee mukavat pörinät.
 
Erittäin kivoja vänkyttimiä ovatten auto wahit ja ihan perinteisetkin. Ihan perus cry baby ja säröä purkista peliin niin on aika räyhäkkä tulos.
 
Tremolo osastolla voi miettiä haluaako sitä auto pan efektiä vai pelkkää perustremoloa. Jos tykkää siitä "stereotremolosta" niin vaikka EHX:n Pulsar on ihan kiva. Ite kasasin Moody Soundsin kitistä monotremolon ja hienolta soundaa.
 
Phaser on aika must mun mielestä. Klassisimmat on varmaan tosiaan EHX Small Stone (tossa voi häiritä se volumedroppi, kylillä kertovat että Nanossa sitä ei olisi) ja MXR Phase 90. Jälkimmäisessä kannattaa tähdätä skriptilogoiseen tai sellaiseksi modattuun. Itse en ainakaan välittänyt ollenkaan siitä blokkilogoisesta kun se säröttää niin helposti.
 
Chorus on kanssa hieno sitten kun haluaa lähennellä W. Houston osastoa. Vaikka joku Bossin vatkain toimii ihan kivasti.
 
Efektisaralla tällä hetkellä kaasuttelee jonkin tyyppinen univibe. Vaikka Fulltonen Mini Deja Vibe kakkonen olis erittäisen namu.
 
- balanssit täysille -
maza
03.08.2010 12:30:37 (muokattu 03.08.2010 12:31:30)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vähän menee OT:ksi, mutta Phase 90:n uudempien versioiden "script mod" ei ole kovin haastava: kansi auki ja piirilevyltä sivuleikkureilla vastus numero 28 irti. Netistä löytyy ohjeet. Aikaa menee viisi minuuttia. Sen jälkeen kytkentä vastaa vanhempaa Phase 90:stä.
 
Mitä tulee vahvistimiin, niin käyttötarkoitushan tässä taas kerran ratkaisee. Onko bändissä basistia vai vedetäänkö vasuribassoja? Soitetaanko kasariballadeja vai seiskarirokkia vai soulia? Ja niin edelleen...
Jimmy Hum
04.08.2010 17:14:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lähinnä rokkihommiin tulee tuota rhodesia roudailtua. Sain itseasiassa eilen fenderin hot rod deluxe putkistyrkkarin käyttöön ja oikein mainiolta kuulostaa. Jotenkin tuo hot rod lähestyy selkeästi sitä perinteistä twin reverbin soundia, kun taas musarilla se oli hieman persoonallisempi. Hyvin kyllä toimivat kumpainenkin!
 
Ja nyt on kyllä pakko hehkuttaa, kun hain eilen rhodesit itse Suomen rhodesgurulta Kaskeelta huollosta: Olli laittoi vaikeimmatkin sammuneet yläkoskettimet soimaan puhtaasti, vielä ilman osien vaihtoa! Ja kaiken lisäksi halvalla teki hommat kun "halusi että muusikot pysyy teillä jatkossakin" :D Tosin en tiedä voinko enempää mainostaa kun kaverilla oli jo kädet täynnä hommia.. :)
 
JPQ
05.08.2010 13:24:47
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

maza: Vähän menee OT:ksi, mutta Phase 90:n uudempien versioiden "script mod" ei ole kovin haastava: kansi auki ja piirilevyltä sivuleikkureilla vastus numero 28 irti. Netistä löytyy ohjeet. Aikaa menee viisi minuuttia. Sen jälkeen kytkentä vastaa vanhempaa Phase 90:stä.
 
Mitä tulee vahvistimiin, niin käyttötarkoitushan tässä taas kerran ratkaisee. Onko bändissä basistia vai vedetäänkö vasuribassoja? Soitetaanko kasariballadeja vai seiskarirokkia vai soulia? Ja niin edelleen...

 
millaisen vaikutuksen tuo modaus tekee ja saisiko sitä kytkimelle ? uteloiduin vain.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
kiippariippa
05.08.2010 15:57:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JPQ: millaisen vaikutuksen tuo modaus tekee ja saisiko sitä kytkimelle ? uteloiduin vain.
 
Modaus tekee siitä tavallaan maltillisemman. Ainakin oman kokemukseni mukaan tuo "blokkilogoinen" Phase 90 on sellainen säröisen luonteinen. En ainakaan itse ole sellaisesta saanut sellaista kliiniä phase-soundia Rhodesilla. Tuo modaus on tosiaan helppo juttu ja kyllä sen saa ihan kytkimenkin taakse.
 
Tuossa aiheeseen yksi aika hyvä linkki: http://www.erikhansen.net/mxrphase90mods.php
 
- balanssit täysille -
arauramo
28.08.2010 20:32:27 (muokattu 28.08.2010 20:33:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei saaks kysyä paljonko Rhodesin huolto maksoi? Omani soi hyvin mutta tatsi on liian raskas. Olen sitä itse putsannut mutta jospa sitä voisi säätää...?
 
maza
29.08.2010 19:21:09
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

arauramo: Hei saaks kysyä paljonko Rhodesin huolto maksoi? Omani soi hyvin mutta tatsi on liian raskas. Olen sitä itse putsannut mutta jospa sitä voisi säätää...?
 
Sulla on varmaan Mk. I? Ite diggailen nimenomaan siitä överiraskaasta tatsista, Mk. II tuntuu löysältä.
 
Anyway, ns. pedestal bump on temppu, jolla saat tatsia kevennettyä roimasti. Tässä ohjeet: http://www.youtube.com/watch?v=FsmgiEt5Pc0&feature=related
Prophet
29.08.2010 19:53:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täällä on puhuttu Mark I ja II:sta, mutta millainen on Mark V?
 
http://www.vintagebua.no/upload/MarkV_3.jpg
 
tarmo
29.08.2010 21:12:50 (muokattu 29.08.2010 23:39:58)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Prophet: Täällä on puhuttu Mark I ja II:sta, mutta millainen on Mark V?
 
http://www.vintagebua.no/upload/MarkV_3.jpg

 
Ylihinnoiteltu? Noita on näkynyt myynnissä myös Suomessa. Demojen, yms perusteella kuulostaa kolkolta, mutta omaa kokemusta ei ole. Youtubessa on joku C.Corean pätkä tolla vehkeellä.
 
Pääsin just äänittelemään Finnvoxin suitcase-rhodesilla ja kyllä muuten toimi. Muistan vielä, miten joskus about -95 mulle tarjottiin täydellisessä kunnossa olevaa suitcasea (joko 73 tai 88) 3000 markalla. En ostanut, koska se oli vanhasta soittimesta niiiiin paljon. Vaikka olinkin silloin vain 12 v, niin asia hiertää edelleen.
 
Entisenä MarkI:n omistajana taidan kuitenkin sijoittaa seuraavaksi hyväkuntoiseen 73 Mark II:een ja hyvää putkistyrkkariin tai Rolandin JC:een.
 
"kentillä tavataan, veljet". Hihhii...
BaariMikko
29.08.2010 22:16:10
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suitcase olis kyllä... sitä stereo"vibratoa" ei vaan saa korvattua muilla vehkeillä. Tai no, vinkkejä otetaan toki vastaan...
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «