Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: B-standardi-vire "normi"-sähkökitaralla
1
JuicyP
18.07.2010 02:40:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ajattelin virittää E-vireessä olevan sähkökitarani B-vireeseen. Kyseessä ei kuitenkaan tässä tapauksessa ole baritoni-kitara, vaan kitarani kaulan pituus on 25,5 tuumaa.
Minulla ei ole varaa ostaa baritonia, joten mietinkö olisiko tämä mahdollista normaalilla sähkökitaralla.
Mietin, että olisiko kyseinen vaihdos mahdollista, kysymykseni pääasiassa ovat:
1) Käytän 10-46 settiä, kuinka paksu setti pitäisi hankkia uuteen viritykseen,
2) kestääkö kitaran kaula paksujen kielien jännitystä,
3) miten se vaikuttaa kitarani kaulaan elikkä vaatiko kitarani kaularauta vääntöä suuntaan tai toiseen?
 
Kiitos etukäteen!
 
Dropped C
18.07.2010 02:46:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Senkus väännät, anna mennä vaan. Ei mitään onkkelmaa, 24,75 skaalallakin toimii moinen.
 
Väännät vaan kaularaudan kuosiin ja säädät intonaation tallasta.
 
Räbbänä
18.07.2010 03:25:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JuicyP: Ajattelin virittää E-vireessä olevan sähkökitarani B-vireeseen. Kyseessä ei kuitenkaan tässä tapauksessa ole baritoni-kitara, vaan kitarani kaulan pituus on 25,5 tuumaa.
Minulla ei ole varaa ostaa baritonia, joten mietinkö olisiko tämä mahdollista normaalilla sähkökitaralla.
Mietin, että olisiko kyseinen vaihdos mahdollista, kysymykseni pääasiassa ovat:
1) Käytän 10-46 settiä, kuinka paksu setti pitäisi hankkia uuteen viritykseen,
2) kestääkö kitaran kaula paksujen kielien jännitystä,
3) miten se vaikuttaa kitarani kaulaan elikkä vaatiko kitarani kaularauta vääntöä suuntaan tai toiseen?
 
Kiitos etukäteen!

 
13-60 setti B:ssä voisi vastata aikalailla jäykkyydeltään 10-46 settiä E:ssä.
 
"50-luvun Telecasterin arvo ei ole soitettavuudessa tai äänen värissä vaan siinä, kuinka hyvältä se näyttää ripustettuna seinälle alkuperäisen Andy Warholin ja vähintään 30-vuotiailla mallasviskeillä täytetyn kokotammisen baarikaapin väliin."
llarppp
18.07.2010 11:41:10
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Räbbänä: 13-60 setti B:ssä voisi vastata aikalailla jäykkyydeltään 10-46 settiä E:ssä.
 
Mulla oli omassa kitarassa 13-65 joka oli aika passeli.
 
"Every man dies, not every man really lives"
Juicy
18.07.2010 12:30:05 (muokattu 18.07.2010 12:30:33)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Arvon kaima täällä soittelee B-vireestä jo Dean Markleyn NickelSteel 13-56-setillä, tosin tykkäänki enemmän löysästä lätkyttelystä.
 
Mutta on siis mahdollista ohuemmillakin kielillä, ainakin punottujen osalta.
 
Juicylle jallua juotetaan, sairasauton paareilla kannetaan. Ei Juicy-boyn maksa kauaa kestä, Vaseliinia jaettukyrpae roloem. -Räbbänä
Dr.El
18.07.2010 12:35:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

llarppp: Mulla oli omassa kitarassa 13-65 joka oli aika passeli.
 
Mulla oli jossain välin 13-70 setti omassa sg:ssä. ohuemmilla kielillä se on vähä saundi sitte vähä liian kevyen kuulonen. tuota 70 setti ko on niin saa jo hakata kunnolla jos mieli tekee.Kyllähän sen sinne B vireeseen voi pistää mutta ei välttämättä niin tarkkaan saa hienovirettä..mutta tarviiko sen nyt nii justii olla.tulee vaan hämärämmän kuulonen ko ei oo niin justiinsa.
 
Still alive suckers!
trih
18.07.2010 15:45:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JuicyP: Ajattelin virittää E-vireessä olevan sähkökitarani B-vireeseen. Kyseessä ei kuitenkaan tässä tapauksessa ole baritoni-kitara, vaan kitarani kaulan pituus on 25,5 tuumaa.
Minulla ei ole varaa ostaa baritonia, joten mietinkö olisiko tämä mahdollista normaalilla sähkökitaralla.
Mietin, että olisiko kyseinen vaihdos mahdollista, kysymykseni pääasiassa ovat:

 
1) Käytän 10-46 settiä, kuinka paksu setti pitäisi hankkia uuteen viritykseen,
 
Paksuimmasta ohuimpaan sun kielet on standardivireessä E A D G B E. B-vireessä ne on B E A D F# B. Kuten huomaat sulla on jo nykyisessä kitarassa viisi kieltä G/F# lukuunottamatta B-vireessä. Et tarvi muuta kuin sopivan matalan B-kielen ja dumppaat sen korkean een.
 
2) kestääkö kitaran kaula paksujen kielien jännitystä,
 
Kaulan jännitys vähenee kun ei ole sitä kireämpää korkeaa eetä. Lue ylempi.
 
3) miten se vaikuttaa kitarani kaulaan elikkä vaatiko kitarani kaularauta vääntöä suuntaan tai toiseen?
 
Tuskin vaikuttaa mitenkään. Itse olen kymmeniä kitaroita viritellyt suuntaan ja toiseen ja todella harvoin on joutunut kaularautaa säätämään.
 
Kiitos etukäteen!
 
Ihmisillä on paljolti vääriä käsityksiä mitä tulee näihin vireisiin. Putkiaivo ei aina ymmärrä että siinä kitarassa on sen matalan been lisäksi viisi kpl ihan standardivireessä olevaa kieltä:D
 
Rhythm In Jump, Dancing Close To You.
bfoc
18.07.2010 22:11:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

trih: Kaulan jännitys vähenee kun ei ole sitä kireämpää korkeaa eetä. Lue ylempi.
 
Ei välttämättä. Riippuu siitä, millä kielellä tuon e:n korvaa. Setistä riippuen eri kielillä on eri jännitys, mutta ei se välttämättä muutu kielten järjestyksessä suuremmaksi tai pienemmäksi.
 
D'Addariolta löytyi yllättävänkin hyvää tarinaa aiheesta.
 
http://www.daddario.com/DAstringtensionguide.Page
 
Mutta jos siihen B:ksi laittaa jonkun .060 tai .070, ei sillä jännityksellä kaulaa katkota.
 
sutiojrikellA
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «