Aihe: Otelautaa ja nauhoja valitsemassa
1 2 3
MikeS
16.03.2004 16:29:51
Terve. Olen hommaamassa uutta keppiä osista ja nyt olisi edessä sopivan otelaudan kaarevuuden valinta sekä myös nauhojen valinta.

Mitä kaikkea kannattaa huomioida otelautaa ja nauhoja valitessa? Mihin kaikkeen otelaudan kaarevuus vaikuttaa (soittotatsi, saundi ym.)? Jos otelauta on kovinkin kaareva, millaista soittotatsissa on odotettavissa? Ja entä nauhojen koko? Olen aika kovakätinen otelaudan painaja, joten olisikohan pienemmät nauhat vireen takia paremmat?

Ja juu juu, olen kyllä testaillut paljon eri kitaroita ja aion vielä testaillakin, mutta nyt kaipaan TEORIAA, jonka pohjalta voin kiinnittää testaillessa huomiota..

MIKKO
toxic
16.03.2004 16:36:05 (muokattu 16.03.2004 16:37:17)
Mitä kaikkea kannattaa huomioida otelautaa ja nauhoja valitessa? Mihin kaikkeen otelaudan kaarevuus vaikuttaa (soittotatsi, saundi ym.)? Jos otelauta on kovinkin kaareva, millaista soittotatsissa on odotettavissa? Ja entä nauhojen koko? Olen aika kovakätinen otelaudan painaja, joten olisikohan pienemmät nauhat vireen takia paremmat?

Ei sen otelaudan kaarevuudella ole merkitystä soundiin, ennemmin soitettavuuteen. Jos se on ihan pikkusen kaarella niin se on hyvä. suosittelen kitaraa jossa on jumbo fretit ku ne muut on aika huonoja. Kokemusta löytyy (koulun kitarasta :-D) Mun mielestä nauhoilla on aika paljon merkitystä soittaessa. Sulle sopii varmana noi paksutt nauhat ku ohuilla (ehkä) katkeaa kielet helpommin. (ehkä)

Paksuilla nauhoilla on siis parempi soittaa ja täppinki onnistuu jne...

Et tajunnut, mutta ei se mitään. Ihanaa leijonat, ihanaa...
Antti1
16.03.2004 16:39:11
Sulle sopii varmana noi paksutt nauhat ku ohuilla (ehkä) katkeaa kielet helpommin. (ehkä)

Mitäs persettä tämä nyt taas on? Enpä ole koskaan kuullutkaan edes kenenkään väittävän tällaista. Mihis perustat väitteesi?
"Sun täytyy varoo mitä sä haluut, sillä sä saat sen." -A. McCoy
P2
16.03.2004 16:40:53
Sulle sopii varmana noi paksutt nauhat ku ohuilla (ehkä) katkeaa kielet helpommin. (ehkä)

Miksi näin?

Normaaleissa stratoissa otelaudan kaarevuus aka. radius on 9,5". Itse kyllä melkein ottaisin sen 12", jota käytetään esim. lespauleissa, sointuja vähän vaikeampi ottaa, mutta ylärekisteri helpommin haltuunotettavissa. Nauhoiksi laittaisin Dunlopin 6100, eli ei se ihan jumboin, niitä yhtä matalampi. Paksummilla nauhoilla on kevyempi soittaa, ja noi on aika matalat, ettei välttämättä mee niin hirveesti epävireeseen vaikka painais vähän kovempaa.
ReBeat
16.03.2004 16:42:04 (muokattu 21.03.2004 16:21:09)

Joku 7,5" vintage-kaarevuus on kaulan alkupäässä mukava, mutta venytykset ei vältämättä soi enää ylemmillä nauhoilla, koska kielet ottaa kaarevuuden takia nauhoihin kii. Monissa hevikepeissä on melkein tasainen otelauta, mutta sellainen ei ole ainakaan omasta mielestäni yhtä mukava kouraan siellä kaulan alkupäässä. Joissain (esim Ibanez JSxxxx) on sitten muuttuva kaarevuus eli alkupäässä kaareva ja lopussa tasaisempi.

Ja nauhoista:
http://www.warmoth.com/Guitar/Necks/Fretsize.htm

EDIT: Puhuin sontaa tuon Ibanezin osalta, sillä JS:n multi-radius ei liity otelautaan vaan kaulan selkäpuoleen. Kaikesta huolimatta erittäin mukava tuntuma siinä.

EDIT2: Ja perinteinen vintage-kaarevuus Fenderillä on 7,25" eikä 7,5"
Tekemällä ei synny musiikkia.
toxic
16.03.2004 16:42:18
Mitäs persettä tämä nyt taas on? Enpä ole koskaan kuullutkaan edes kenenkään väittävän tällaista. Mihis perustat väitteesi?

"Kokemukseen" (huonoon sellaseen)

On niillä nauhoilla aika paljo mun mielestä väliä (tai sit kaikki kitarat joissa on pikku nauhat, niin on ollu paskoja)

Ja eihän täppinki plekun kaa oo niin hubaa jos ei oo kunnon nauhat. Ja pikku nauhoilla tarkotan sellasia muutaman millin paksuisia, kirjaimellisesti.
P2
16.03.2004 16:44:21
"Kokemukseen" (huonoon sellaseen)

On niillä nauhoilla aika paljo mun mielestä väliä (tai sit kaikki kitarat joissa on pikku nauhat, niin on ollu paskoja)

Ei niillä nauhoilla siihen katkeiluun ole mitään merkitystä, taitaa olla soittajassa vika. Onhan ohuilla nauhoilla erilainen soittaa, ja omastakin vaihdoin ne paksumpiin, mutta katkeiluun se ei mitenkään vaikuta. Toiset tykkää muhkummasta.
toxic
16.03.2004 16:46:18
Ei niillä nauhoilla siihen katkeiluun ole mitään merkitystä, taitaa olla soittajassa vika. Onhan ohuilla nauhoilla erilainen soittaa, ja omastakin vaihdoin ne paksumpiin, mutta katkeiluun se ei mitenkään vaikuta. Toiset tykkää muhkummasta.

Heh, joo. Mut mä kirjotin tohon (ehkät) eli en ollu varma siitä. En siis itse ole vielä katkonu kieliä nauhojen takia. Veikkasin vaan. (Yleensähän ne kielet katkeaa tallan kohdalla)
P2
16.03.2004 16:47:47
Heh, joo. Mut mä kirjotin tohon (ehkät) eli en ollu varma siitä. En siis itse ole vielä katkonu kieliä nauhojen takia. Veikkasin vaan. (Yleensähän ne kielet katkeaa tallan kohdalla)

No älä veikkaa, vaan tiedä. Tosin eihän veikkaamatta voi voittaa, vai miten se meni :)
MikeS
16.03.2004 17:04:47
Normaaleissa stratoissa otelaudan kaarevuus aka. radius on 9,5". Itse kyllä melkein ottaisin sen 12", jota käytetään esim. lespauleissa, sointuja vähän vaikeampi ottaa, mutta ylärekisteri helpommin haltuunotettavissa.

Tarkoitus olisi nimenomaan se, että SOINTUJA olisi helpompi ottaa, eli siis on enimmäkseen komppikitara kyseessä. Enkä ole kyllä mikään tiluttelija, kunhan perusjunttaa väännän. Allekirjoittaako muut tuon, että jos radius on pienempi, on sointuja helpompi ottaa?

Itsellä on Fenderin Jazzmaster, jossa on 7, 25" radius eli aika jyrkkä kai. Tykkään sen tuntumasta aika paljon, mutta ehkä saisi olla hieman loivempi, joten se perus straton 9,5" voisi olla passeli. Musakauppaan testaamaan mars.

Ja ollaanko samaa mieltä siitä, että mitä paksummat kielet, sitä kevyempi on soittaa? Hmm, matalat ja leveät kielet kuulostaisivat siis hyvältä ajatukselta...

Mites sitten SATULAN LEVEYS? Miten se vaikuttaa soittotuntumaan?! Apua, tieto lisää tuskaa (eli valinnan vaikeutta).
Dr. Muff
16.03.2004 17:11:55 (muokattu 16.03.2004 17:14:45)
Dunlopin 6100, eli ei se ihan jumboin, niitä yhtä matalampi.

Noihan on juuri jumbonauhat, korkeat ja leveät.

Korkeat ja leveät nauhat on mun suosikkeja, joku isosorminen voi haluta korkeet ja kapeat jotta ylänauhoillekkin mahtuu. Ja kohtuullisen iso radius (esim 9,5'), jotta saa kielet riittävän alas jos sitä haluaa.

Paitsi että vintagenauhat soundaa paremmilta stratossa.

Edit: Sinuna kyllä tosiaan katsoisin uhuempien nauhojen suuntaan jos vaan sointujen soittelemisesta rankalla tatsilla diggaat.
Irtileikatusta sukkahousun kärkiosasta saat kätevän kuonokopan erittäin heikkoleukaiselle koiralle.
P2
16.03.2004 17:17:29
Noihan on juuri jumbonauhat, korkeat ja leveät.

Niin on, muttei jumboimmat = isoimmat, kuten sanoin.

Paitsi että vintagenauhat soundaa paremmilta stratossa.

Rohkenen olla eri mieltä.

9,5" radius on ihan hyvä omastakin mielestä. Nauhoiksi ehkä matalat ja leveät, kuten jo edellä mainittiin?
Dr. Muff
16.03.2004 17:21:04
Niin on, muttei jumboimmat = isoimmat, kuten sanoin.

No ainakin warmothin mukaan ovat jumboimmat.

Rohkenen olla eri mieltä.

Senkus vaan olet. Kyllä mä perustan juttuni ihan kokemukseen.
Irtileikatusta sukkahousun kärkiosasta saat kätevän kuonokopan erittäin heikkoleukaiselle koiralle.
Shaft
16.03.2004 17:22:40
Nauhoiksi laittaisin Dunlopin 6100, eli ei se ihan jumboin, niitä yhtä matalampi. Paksummilla nauhoilla on kevyempi soittaa, ja noi on aika matalat, ettei välttämättä mee niin hirveesti epävireeseen vaikka painais vähän kovempaa.

6100 ei todellakaan ole matala, vaan Dunlopin toiseksi korkein nauha. Itse pidän kyllä tuosta, mutta jos haluaa matalampaa, parempia vaihtoehtoja ovat esimerkiksi 6130 ja 6150.

Tarkoitus olisi nimenomaan se, että SOINTUJA olisi helpompi ottaa, eli siis on enimmäkseen komppikitara kyseessä. Enkä ole kyllä mikään tiluttelija, kunhan perusjunttaa väännän. Allekirjoittaako muut tuon, että jos radius on pienempi, on sointuja helpompi ottaa?

Näinhän se on. Jos rytmisoitto on etusijalla, tuskin kannattaa tuota 9.5" tasaisempaa ottaa. Jopa vintagetyylinen 7.25 on aivan OK, jos action on kohtuullisen korkealla. Yksi vaihtoehto on tietysti nk. compound radius..

Ja ollaanko samaa mieltä siitä, että mitä paksummat kielet, sitä kevyempi on soittaa?

Paksummilla kielillä on kylläkin raskaampi soittaa, vaikka ne ovat erityisesti rytmisoittoon muuten hyvä valinta.

Mites sitten SATULAN LEVEYS? Miten se vaikuttaa soittotuntumaan?! Apua, tieto lisää tuskaa (eli valinnan vaikeutta).

Miten tuntumaa kuvailee sanallisesti? Selviää kokeilemalla.. Riippuu käsien koostakin. Itse pidän 43mm leveyttä hyvänä.
MikeS
16.03.2004 17:31:26
Äh perskules! Enhän mä tarkoittanut kysyä kielien palkuudesta ja nauhojen paksuudesta tossa ylempänä. Eli onko tosiaan paksummilla nauhoilla kevyempi soittaa?
Shaft
16.03.2004 17:39:22
Äh perskules! Enhän mä tarkoittanut kysyä kielien palkuudesta ja nauhojen paksuudesta tossa ylempänä. Eli onko tosiaan paksummilla nauhoilla kevyempi soittaa?

Jos nauhatyö on tehty asianmukaisesti ja action on molemmissa tapauksissa sama, ei paksuilla nauhoilla soittaminen mielestäni sen kevyempää ole. Päinvastoin erilaiset slidet otelaudalla voivat hieman vaikeutua.

Soolosoitossa erityisesti korkeista nauhoista on taas hyötyä.
P2
16.03.2004 17:43:04
No ainakin warmothin mukaan ovat jumboimmat.

No sori, en oo hirveesti warmothin sivuja selaillu, millbrookin tietoon perustin omani.

Senkus vaan olet. Kyllä mä perustan juttuni ihan kokemukseen.

Niin mäkin :)
P2
16.03.2004 17:43:48
6100 ei todellakaan ole matala, vaan Dunlopin toiseksi korkein nauha. Itse pidän kyllä tuosta, mutta jos haluaa matalampaa, parempia vaihtoehtoja ovat esimerkiksi 6130 ja 6150.

En ole väittänyt, että ne olisivat matalat, väitin, että ne eivät ole isoimmat.
Shaft
16.03.2004 17:56:58
En ole väittänyt, että ne olisivat matalat, väitin, että ne eivät ole isoimmat.

Mitä sitten tarkoitit tällä? ..ja noi on aika matalat..

Muutenkin korkeusero Dunlop 6000:een on melko olematon. Suurin ero on leveydessä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)