Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Basso pelkällä mikityksellä livenä?
1 2
trih
16.07.2010 21:35:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo aiempi livesoundiongelmaketju laittoi miettimään. Eikä beissin voisi vaan mikittää kuten kitara ja laulu ja jättää di:t pois ja kokonaissoundi ei kärsisi? Itse tulen enempi metallisesta maailmasta ja kuten olen jo livesoundifoorumille aiemmin kirjoittanut niin joku mättää. Tämän vuoden tuskassa oli ainakin yksi bändi jonka soundit oli kohdillaan mutta heidän äänimies onkin äänimies. Ei tarvinnu bassobuustia jota yleensä viljellään vaan kerrankin kitarat soundas niissä torvissa hyviltä. Miksi ikinä vetää bassoa di:nä jos se sotkee kakun?
 
Rhythm In Jump, Dancing Close To You.
absqua
16.07.2010 22:21:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

trih: Tuo aiempi livesoundiongelmaketju laittoi miettimään. Eikä beissin voisi vaan mikittää kuten kitara ja laulu ja jättää di:t pois ja kokonaissoundi ei kärsisi? Itse tulen enempi metallisesta maailmasta ja kuten olen jo livesoundifoorumille aiemmin kirjoittanut niin joku mättää. Tämän vuoden tuskassa oli ainakin yksi bändi jonka soundit oli kohdillaan mutta heidän äänimies onkin äänimies. Ei tarvinnu bassobuustia jota yleensä viljellään vaan kerrankin kitarat soundas niissä torvissa hyviltä. Miksi ikinä vetää bassoa di:nä jos se sotkee kakun?
 
Millä nojalla olet sitä mieltä että DI-basso olisi jotenkin sotkeva elementti vaikkapa nyt mikitetyyn bassoon verrattuna? Mä näkisin asian olevan helposti pikemminkin juuri toisin päin, jos nyt karrikoimaan lähdetään.
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
trih
16.07.2010 22:45:20 (muokattu 16.07.2010 23:09:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

absqua: Millä nojalla olet sitä mieltä että DI-basso olisi jotenkin sotkeva elementti vaikkapa nyt mikitetyyn bassoon verrattuna? Mä näkisin asian olevan helposti pikemminkin juuri toisin päin, jos nyt karrikoimaan lähdetään.
 
Se on tämä "metallin" kuuntelukokemus. Hirveetä tuuttausta alapäästä ja tuntuu kuulijasta että siihen ne tehot sitten hupeni. Mutta kuten kirjoitin jotkut bändit omaa ääni-ihmisiä ja soundit on kohdillaan. Sitä alapääjööttiä ainakaan metallimusassa en koe tarvittavan lisää. Jokatapauksessa ne alimmat taajuudet puskee läpi oli mikitetty tai ei. Eikös? Eikö muka bassoa voi vaan mikittää?
 
Edit:
 
Mä puhun sellasista tavastiasta ylöspäin paikoista. Hirveetä jöötiä yleensä mutta onneksi joku poikkeus vahvistaa säännön. Eiköhän jos muinaisia muistellaan niin black sabbathinkin bassosoundi ole enemmänkin mikitetty kuin buustattu di.
 
Edit:
 
Kyllä mä diggaan monista muista beissisoundeista mutta nykyään raskaammassa tavarassa tuntuu menevän hukkaan koko soitin ja samalla se pyyhkäsee kitara(t) mennessään.
 
Rhythm In Jump, Dancing Close To You.
J.Nikkanen
16.07.2010 23:23:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No nyt on kovaa settii...
Teijo K.
16.07.2010 23:33:36
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä mä olen joitakin kertoja mikittänyt bassokaapin niin hyvällä menestyksellä, että varalle laitettua DI-boksia ei ole tullut avattua ollenkaan. Mikittäessä tulee pari kompressoivaa askelta lisää ketjuun DI-boksiin verrattuna. Jos on putkinuppi niin se kompressoi, kajari kompressoi, ilma kompressoi ja mikki kompressoi. Kaikki tosi vähän, mutta yhdessä kuitenkin huomattavan määrän.
 
Jos basistin soundi on se perustylsä, niin silloin tuosta ei kyllä hirveästi ole etua, ja ja siinä on riskinsäkin. Pitää mikin asettelu saada hyväksi ja soundi voi pilaantua ihan siitä että joku tönäisee mikkiständiä kesken keikan.
 
Jos on persoonallisempaa soundia, säröefektejä tms. jotka ei monesti kauhean hyvin toimi DI-linjassa niin sitten toi mikittäminen on kyllä ihan hyvä eväs, mutta en mä sitä miksikään yleislääkkeeksi paskoille soundeille tarjoaisi, koska se on kuitenkin mun mielestä monesti jopa vaikeampi saada toimimaan kuin DI-boksi.
trih
16.07.2010 23:50:11 (muokattu 16.07.2010 23:56:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teijo K.: Kyllä mä olen joitakin kertoja mikittänyt bassokaapin niin hyvällä menestyksellä, että varalle laitettua DI-boksia ei ole tullut avattua ollenkaan. Mikittäessä tulee pari kompressoivaa askelta lisää ketjuun DI-boksiin verrattuna. Jos on putkinuppi niin se kompressoi, kajari kompressoi, ilma kompressoi ja mikki kompressoi. Kaikki tosi vähän, mutta yhdessä kuitenkin huomattavan määrän.
 
Jos basistin soundi on se perustylsä, niin silloin tuosta ei kyllä hirveästi ole etua, ja ja siinä on riskinsäkin. Pitää mikin asettelu saada hyväksi ja soundi voi pilaantua ihan siitä että joku tönäisee mikkiständiä kesken keikan.
 
Jos on persoonallisempaa soundia, säröefektejä tms. jotka ei monesti kauhean hyvin toimi DI-linjassa niin sitten toi mikittäminen on kyllä ihan hyvä eväs, mutta en mä sitä miksikään yleislääkkeeksi paskoille soundeille tarjoaisi, koska se on kuitenkin mun mielestä monesti jopa vaikeampi saada toimimaan kuin DI-boksi.

 
Oukkei. Säröbeissiä diggaan tyyliin qotsa mut........ joo. En ole proo. Paskoista soundeista ei ole tarkotus puhua sen enempää vaan mielenkiintoisista ja niiden toeutuksesta raskaammassa rokissa. Onko kotiteollisuus ainoa tämän raskaan rokin soundikokonaisuuden ymmärtäjä? (ei se karmila kyllä hyvää soundia saa aikaan) Tuskin ja hymyä perään.
 
Edit
 
Säröbasso suoraan elementistä mikitettynä. Ei di ollenkaan. Paha soundi?
 
Rhythm In Jump, Dancing Close To You.
trih
16.07.2010 23:53:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pahaeno: No nyt on kovaa settii...
 
Mitenni? Mi-Tenni, Kultaseni.
 
Rhythm In Jump, Dancing Close To You.
pehko
17.07.2010 11:34:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

soundi lähtee sormista.
 
"It's always funny until someone get's hurt and then it's just hilarious."
ekikoo
17.07.2010 13:12:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos on käytössä efektejä kuten säröt, (auto)wah, jotain phasereita jne, onko tällöin yleisintä ja kenties ehdotonta laittaa di-loota ennen kaikkia näitä, ja mikittää kaiutin? Milloinkas väki käyttää nupin omaa di-lähtöä? Jos noita purkkeja on käytössä niin ei kai särömuhjut toimi pa:n kautta?
 
All these pianists striving for perfection. Fools! Don't they know: PERFECT AIN'T GOOD ENOUGH!
Basismi
17.07.2010 14:26:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soundi lähtee munista. Kannattaa mikittää munat.
 
Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri.
absqua
17.07.2010 15:14:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ekikoo: Jos on käytössä efektejä kuten säröt, (auto)wah, jotain phasereita jne, onko tällöin yleisintä ja kenties ehdotonta laittaa di-loota ennen kaikkia näitä, ja mikittää kaiutin?
 
Mitään muuta ehdotonta ei ole kuin verot ja kuolema. Osa efekteistä toimii suoraan linjaan hyvin, toiset taas paremmin mikitettynä. Kaikki riippuu asiayhteydestä.
 
Milloinkas väki käyttää nupin omaa di-lähtöä?
 
Jos ei halua käyttää erillistä DI-boksia ja nupin lähtö täyttää tarvittavat laatuvaatimukset.
 
Jos noita purkkeja on käytössä niin ei kai särömuhjut toimi pa:n kautta?
 
Kyllä ne toimii PA:n kautta siinä missä suoraan kaapistakin. Vai miten ajattelit esim suurilla festareilla asian hoituvan?
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
ekikoo
17.07.2010 15:58:23 (muokattu 17.07.2010 15:59:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

absqua: Kyllä ne toimii PA:n kautta siinä missä suoraan kaapistakin. Vai miten ajattelit esim suurilla festareilla asian hoituvan?
 
Ajattelin notta botne di:stä, ja kolinat taikka murot mikitetyistä kaapeista... Eikö siis ole säröytyneellä di:llä havaittavissa samanlaista efektiä kuin esim. tietokoneen kaiuttimien kautta soittelee säröllä ilman kaiutinmallinnosta, eli kaameaa sirinää?
 
All these pianists striving for perfection. Fools! Don't they know: PERFECT AIN'T GOOD ENOUGH!
absqua
18.07.2010 02:59:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ekikoo: Ajattelin notta botne di:stä, ja kolinat taikka murot mikitetyistä kaapeista...
 
Toi on oikein hyvä ja toimiva politiikka tähän asiaan.
 
Eikö siis ole säröytyneellä di:llä havaittavissa samanlaista efektiä kuin esim. tietokoneen kaiuttimien kautta soittelee säröllä ilman kaiutinmallinnosta, eli kaameaa sirinää?
 
Ei voi yleistää - riippuu aivan täysin säröstä, niitä kun on kosolti erilaisia. Osa kuulostaa DI:n kautta aika huonolta, osa taas niin hyvältä että kaapin mikittämisen mielekkyys kyseenalaistuu.
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Einherjar
18.07.2010 03:20:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

absqua: Ei voi yleistää - riippuu aivan täysin säröstä, niitä kun on kosolti erilaisia. Osa kuulostaa DI:n kautta aika huonolta, osa taas niin hyvältä että kaapin mikittämisen mielekkyys kyseenalaistuu.
 
Näin juuri. Kokeilemalla selviää. Joissakin on rasittavalta tuntuva yläkerta, mutta pa:n kautta se sirinä sitten toimiikin ihan ok pienillä eq:n korjauksilla.
 
Joskus myös d.i:n siirtäminen nupin edestä nupin ja kaapin väliin on ollut ratkaisevasti parantava tekijä.
Se d.i:n paikkahan ei ole mitenkään lakiin kirjoitettu, eli kannattaa kokeilla eri vaihtoehtoja senkin suhteen. On myös kitaralle tehtyjä 4x12-mallintimella varustettuja bokseja, jotka ainakin säröbasson kanssa toimii ihan hyvin.
Esim. Digipöydällä (lähinnä säädettävien ylä- ja alapään leikkureiden takia) itse suosin yhden tai kahden d.i:n järjestelmää mikkien ja muiden sijaan. Se vähentää lavavuotoja ja tuo lisää tarkkuutta soundiin.
 
Minulle se mikki tuntuu monesti basson kanssa niin masentavalta ajatukselta live-seteissä, mikäli lavamöykkää on vähäsenkin liikaa.
Yläkerrastahan mikit monesti suuntaa ihan ok, eli isomman myökän parissa tulee vain ongelmia.
Alakerraltaan sitten ne mikit monesti on lähes palloja kuvioiltaan, eli kaikki mahdollinen möykkä sitten valuu sen mikin kautta pa:han.
 
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
Teijo K.
18.07.2010 10:25:15 (muokattu 18.07.2010 10:36:07)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Einherjar: Näin juuri. Kokeilemalla selviää. Joissakin on rasittavalta tuntuva yläkerta, mutta pa:n kautta se sirinä sitten toimiikin ihan ok pienillä eq:n korjauksilla.
 
Joskus myös d.i:n siirtäminen nupin edestä nupin ja kaapin väliin on ollut ratkaisevasti parantava tekijä.
Se d.i:n paikkahan ei ole mitenkään lakiin kirjoitettu, eli kannattaa kokeilla eri vaihtoehtoja senkin suhteen.

 
Kannattaa tosin pitää mielessä, että kaikki DI -boksit eivät ole suunniteltu kestämään vahvistimen ja kaapin välissä, vaan toimintasavut puskevat hyvin äkkiä pihalle siinä paikassa. Siispä manuaali on hyvä lukea ennen kuin alkaa kikkailemaan.
 
Tuli mieleen yksi tapauskin kun olin miksaajana sellaisessa useamman amatööribändin illassa, ja siinä kamojen pystytyksen ja soundtsekkien tiimellyksessä pääsi käymään niin, että yksi basisti pääsi siirtämään DI-boksin juurikin nupin ja kaapin väliin. En ole eläissäni kuullut rumempaa säröä basossa. Onneksi menin heti varmistamaan että oikeinko sulla oikeasti on tuollainen soundi. Ei ehtinyt mitään menemään rikki edes. Popparien kanssa pitää vaan olla tarkkana.
Isotalo
18.07.2010 12:45:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teijo K.: Tuli mieleen yksi tapauskin kun olin miksaajana sellaisessa useamman amatööribändin illassa, ja siinä kamojen pystytyksen ja soundtsekkien tiimellyksessä pääsi käymään niin, että yksi basisti pääsi siirtämään DI-boksin juurikin nupin ja kaapin väliin. En ole eläissäni kuullut rumempaa säröä basossa. Onneksi menin heti varmistamaan että oikeinko sulla oikeasti on tuollainen soundi. Ei ehtinyt mitään menemään rikki edes. Popparien kanssa pitää vaan olla tarkkana.
 
Miten joku saakin idean siirtää DI-boksin sinne? Ei ihan tajuu nyt.
 
Teijo K.
18.07.2010 12:56:14
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Isotalo: Miten joku saakin idean siirtää DI-boksin sinne? Ei ihan tajuu nyt.
 
No pakko tunnustaa, että en tajua minäkään, eikä kyseinen basisti osannut selittää tekoaan sekään. Edellinen oli kyllä kuulemma ottanut piuhat irti DI-boksista. Miksi? Mistä niistä poppareista tietää.
2541
18.07.2010 13:20:21
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teijo K.: Mistä niistä poppareista tietää.
 
Kerran yks äänimies oli vetänyt suoran linjan Hiwattin kaiutinlähdöstä. "Eiks tässä ookkaan direct outia?"
Teijo K.
18.07.2010 13:38:36 (muokattu 18.07.2010 13:42:17)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

2541: Kerran yks äänimies oli vetänyt suoran linjan Hiwattin kaiutinlähdöstä. "Eiks tässä ookkaan direct outia?"
 
Hyvä syy modata kaikki kajarilähdöt speakoneiksi. :)
 
Kyllä jos basistilla on oma erikoinen soundinsa, mikä on tärkeä osa bändin kokonaissoundia niinkuin toisinaan on, tarjoaisin itse kyllä sitä kaapin mikittämistä ja rinnalle sitten DI perinteiseen paikkaansa basson ja nupin väliin lisäksi. Ensin kokeilen itse aina että millainen keli on pelkällä mikillä ja jos se riittää niin jätän DI-boksin varalle jos jotain hallitsematonta tapahtuu. Yleensä putkinuppi jo vihjaisee että soundi vähän normaalista poikkeaa, tosin ei aina.
trih
18.07.2010 14:05:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ekikoo: Ajattelin notta botne di:stä, ja kolinat taikka murot mikitetyistä kaapeista... Eikö siis ole säröytyneellä di:llä havaittavissa samanlaista efektiä kuin esim. tietokoneen kaiuttimien kautta soittelee säröllä ilman kaiutinmallinnosta, eli kaameaa sirinää?
 
Täs on just se että sitä botnea ei tarvi ku sitä on puurossa jo liikaa. Tarvitaan soundia, dolbyä. Normi miksaaja ei osaa laittaa sitä soundia niistä uusista torvista pihalle vaan helvetisti alapäätä subbareista.
 
Rhythm In Jump, Dancing Close To You.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «