Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kysymyksiä sävellyksestä.. koko prosessi??
1
kizra
13.06.2010 16:12:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voisko joku, tai jotkut ystävälliset tahot hieman selvittää tätä sävellysprosessia. Tai ei oikestaan sitä itse ideointia sillä sehän on tietty jokaisen "kaalissa" ja kun sen sieltä saa ulos niin miten sitten pitäisi menetellä??
Eli jos aikoo laittaa sävellyksiä tarjolle esim. artisteille, tuottajille ym siis myyntiin..
Tai osallistua kilpailuun..
Jotenkinhan se pitää tarjota. Siis formaatti. Ja kuinka valmis tuollainen idea pitää olla??.
Eikös esim. Bädding Somerjoki viheltänyt ideat ja joku nuottinikkari sieppasi siitä ja hyvin meni..
Mutta entäs jos joku ns. "ryöstää" idean ja käyttää hyväksi. Milläs todistat että itselläni oli ensin idea.
Näitä ja monia muitakin askarrutavia juttuja olis kiva jos joku selvittäs. Olis erittäin kiitollinen..
 
cosmob83
23.06.2010 02:23:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt täytyy sanoa, että putosin niin lahjakkaasti kärryiltä, että piti ihan uusiksi lukea. :)
 
Tuota en tiedä... ei ymmärrä.
 
Sah
07.07.2010 17:10:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kizra: Voisko joku, tai jotkut ystävälliset tahot hieman selvittää tätä sävellysprosessia. Tai ei oikestaan sitä itse ideointia sillä sehän on tietty jokaisen "kaalissa" ja kun sen sieltä saa ulos niin miten sitten pitäisi menetellä??
Eli jos aikoo laittaa sävellyksiä tarjolle esim. artisteille, tuottajille ym siis myyntiin..
Tai osallistua kilpailuun..
Jotenkinhan se pitää tarjota. Siis formaatti. Ja kuinka valmis tuollainen idea pitää olla??.
Eikös esim. Bädding Somerjoki viheltänyt ideat ja joku nuottinikkari sieppasi siitä ja hyvin meni..
Mutta entäs jos joku ns. "ryöstää" idean ja käyttää hyväksi. Milläs todistat että itselläni oli ensin idea.
Näitä ja monia muitakin askarrutavia juttuja olis kiva jos joku selvittäs. Olis erittäin kiitollinen..

 
Kyllä tästä nyt jotain tajuu! Jos tarjoat sävellyksiä jonnekin (kuten artistille) tai sävellystäsi esitetään, saat korvaukset kun olet Teoston jäsen. Sieltä saa tekijänoikeudet, eli kukaan ei voi varastaa sävellyksiäsi.
 
http://www.teosto.fi/
 
Sax-pappa
08.07.2010 09:56:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sah: Kyllä tästä nyt jotain tajuu! Jos tarjoat sävellyksiä jonnekin (kuten artistille) tai sävellystäsi esitetään, saat korvaukset kun olet Teoston jäsen. Sieltä saa tekijänoikeudet, eli kukaan ei voi varastaa sävellyksiäsi.
 
http://www.teosto.fi/

 
Tekijänoikeudet ovat aina automaattisesti teoksen luojalla. Siihen ei mitään organisaatiota tarvita. Teoston kautta saat korvauksia sävellyksen julkisesta esittämisestä. Ja varastamistahan ei mikään organisaatio estä :-)
 
Sävis
14.07.2010 10:09:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse merkitsen sävellykseni aina nuoteille. Näin niiden kaikki yksityiskohdatkin tulevat kirjoitetuksi muistiin ja kaikesta on myös "todisteet", että kyseessä on oikeasti juuri minun sävellykseni.
 
LIP MY STOCKINGS! LIP TEM!!!
JPQ
14.07.2010 10:11:30
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sävis: Itse merkitsen sävellykseni aina nuoteille. Näin niiden kaikki yksityiskohdatkin tulevat kirjoitetuksi muistiin ja kaikesta on myös "todisteet", että kyseessä on oikeasti juuri minun sävellykseni.
 
minä en kaikkea tärkeää pysty edes noin ylös saattamaan ja nuottejahan on ollut tarkoitus vähitellen opetella. vaikka Logicillakin nuotintaa jotenkin.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Sävis
14.07.2010 10:14:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JPQ: minä en kaikkea tärkeää pysty edes noin ylös saattamaan ja nuottejahan on ollut tarkoitus vähitellen opetella. vaikka Logicillakin nuotintaa jotenkin.
 
Tietenkin on asioita, joita ei voi nuotein ilmaista, mutta nuottiin voi myös kirjoittaa tarkkojakin esitysohjeita.
 
LIP MY STOCKINGS! LIP TEM!!!
JPQ
16.07.2010 06:12:48
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sävis: Tietenkin on asioita, joita ei voi nuotein ilmaista, mutta nuottiin voi myös kirjoittaa tarkkojakin esitysohjeita.
 
kyllä ja aounsir taas jos kriittiset voi omille lapuilleen kirjoittella.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
baron
16.07.2010 17:51:49 (muokattu 16.07.2010 17:52:31)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jotenkin mua särähtää tää säie:
 
Suurin ongelma sen mestariteoksen säveltämisessä on se että joku varastaa sen.
Saisitte aikaan edes sellaisen teoksen että se yleensä jotakuta edes jossain määrin kiinnostaisi.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Sävis
17.07.2010 18:20:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Jotenkin mua särähtää tää säie:
 
Suurin ongelma sen mestariteoksen säveltämisessä on se että joku varastaa sen.

 
No ei se ollut minun ymmärtääkseni suurin ongelma, vaan ylipäätään se, miten sävellyksensä voi kirjoittaa ylös ja esitellä muille muulla tavalla kuin soittamalla.
 
Saisitte aikaan edes sellaisen teoksen että se yleensä jotakuta edes jossain määrin kiinnostaisi.
 
Hehheh.
 
LIP MY STOCKINGS! LIP TEM!!!
A.J.J.
06.08.2010 17:46:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse merkkaan aina sointukiertoa, kappalerakennetta ja melodianpätkää ylös, kun tulee inspiraatiota ja sitten toteutan sen pro toolsilla syntikan ja kitaran kera. Tommosten muistiinpanojen perusteella saa idean palautumaan mieleen yllättävänkin hyvin vaikka ei heti toteuttaisikaan. Tosin jonkun toisen on mahdotonta saada selvää omista merkinnöistä.
 
baron
06.08.2010 18:03:20
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sävis: No ei se ollut minun ymmärtääkseni suurin ongelma, vaan ylipäätään se, miten sävellyksensä voi kirjoittaa ylös ja esitellä muille muulla tavalla kuin soittamalla.
 
Et oo kuullut nuoteista?
Ne on sellaisia pallukoita jotka tarkoittaa tiettyjä säveliä ja niillä saadaan piisi sellaisella tarkkuudella kuin kuin esim Bachille, Mozartille tai Sibeliukselle riitti.
Jos sun sävellyksesi on vaativampia niin sitten ei kai auta muuta kuin äänittää.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Tommittaja
06.08.2010 22:59:02
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos sun sävellyksesi on vaativampia niin sitten ei kai auta muuta kuin äänittää.
 
tosin kaiken saa nuotteihin, ellei sitten ole pelkkää pick scrapea kitaralla.
 
http://www.mikseri.net/tommirossi/
Zeeboo
08.08.2010 14:42:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei musiikin muistiinmerkitsemisestä konstit ihan heti lopu:
 
http://www.amfion.fi/jutut/esseet/a … amisesta-hugo-colen-johdattelemana/
 
White men can't Monk
Sävis
10.08.2010 00:07:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Et oo kuullut nuoteista?
Ne on sellaisia pallukoita jotka tarkoittaa tiettyjä säveliä ja niillä saadaan piisi sellaisella tarkkuudella kuin kuin esim Bachille, Mozartille tai Sibeliukselle riitti.
Jos sun sävellyksesi on vaativampia niin sitten ei kai auta muuta kuin äänittää.

 
Et sitten lukenut ketjun aiempia postauksia?
 
LIP MY STOCKINGS! LIP TEM!!!
kizra
09.09.2010 21:31:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos vain tästä jutustelusta´mutta kun en oikein ole saanut vastausta mitä hain.
Ja ensin pitää sanoa nimimerkille (oliko baron) että ei kannata ehken kovin vakavasti ottaa sitä että joku varastaa idean. Eihän ole tietty mitään mitä edes varastais. Ymmärrätkö ja pikkasen hymyä...
Mutta sitä pyytäisin että jos mulla on esim tallennettu jollekin formaatille omasta
mielestäni joku kelvollinen melodia niin KELLE sitä lähtis tarjoamaan ja missä muodossa. Eli riittääkö esim kitarakomppi ja viehellys...??
 
baron
09.09.2010 22:43:41
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kizra: Ja ensin pitää sanoa nimimerkille (oliko baron) että ei kannata ehken kovin vakavasti ottaa sitä että joku varastaa idean. Eihän ole tietty mitään mitä edes varastais.
 
Se olisi jo saavutus että saisi aikaan idean jota joku muu kuin säveltäjä itse pitää varastamisen arvoisena.
Pyrkikää siihen mutta siihen on pitkä pitkä matka.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Janus
10.09.2010 07:58:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli jos aikoo laittaa sävellyksiä tarjolle esim. artisteille, tuottajille ym siis myyntiin..
Tai osallistua kilpailuun..
Jotenkinhan se pitää tarjota. Siis formaatti. Ja kuinka valmis tuollainen idea pitää olla??.

 
Soiva demo (joko huolellinen kitara/piano+laulu, tai sit valmiimpi "träkki" jossa voi olla mukana kaikki lopullisen tuotannon sovitukselliset elementit), _hyvällä demolaulajalla_, kokonaisesta sävellyksestä lyriikoineen kaikkineen + mieluusti sanat kirjoitettuna näkyviin, nuotistakaan ei ole haittaa. Demojen taso on nykyisin todella korkea, ja puolivalmista biisiä ei kannata lähteä edes demottamaan jos sitä on tarkoitus tarjota "artisteille, tuottajille ym siis myyntiin".
 
Tommittaja
10.09.2010 15:33:28
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

niimpä, ennen demot oli suhisevia huonolla mikillä koko bändiä kerralaan nauhottuja raitoja :D nykyään kaikilla on mikit ja kaikki o_O mutta siis nauhotat kappaleet loppuun (masteroit?) ja teet huomiotaherättävän albumikuvan ettei ole ihan tylsä. :P
 
Dudetorium
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «