Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Aloittelijat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Miten pääsisin helpoiten alkuun oman biisin tekemisessä?
1
??kira??
10.07.2010 16:17:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli olen 15-v intohimoinen musiikin harrastelija. Laulutunneilla olen käynyt nyt 2-v, ja pianotunneilla vuoden.
En ole mikään maailman paras soittaja, mutta sanoittaminen luonnistuu. Minulla on yamaha-keyboard jonka saa käsittääkseni myös liitettyä tietokoneeseen.
Olen kiinnostunut erityisesti omien kappaleiden tekemisestä, ja minulla on jo muutamat lyriikat valmiina.
Kysymys kuuluukin miten pääsisin helpoiten alkuun oman kappaleen säveltämisessa kun en ole edes miikään hyvä pianon/keyboardin soittaja.
Olisin myös kiinnostunut pänditoiminnasta, mutta tähän mennessä en ole löytänyt sopivaa kokoonpanoa.
 
(Poistakaa jos tällanen oli jo jossain :))
 
elsewhere
10.07.2010 19:20:51 (muokattu 10.07.2010 19:22:40)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei kai siinä muuta kuin vaan mietit, mitä haluaisit kappaleessa olevan ja sitten lähdet kokeilemaa ja rakentamaan sitä hiljalleen? Kannattaa aluksi tutkailla miten olemassaolevat biisit on rakennettu (miten kertosäe suhtautuu säkeistöön, miten sävellajeja on käytetty ja miten tunnelmia on luotu, miten riffit ja bassolinjat toimivat) ja sitten lainata ja soveltaa.
 
Ei siihen mitään virallisia sääntöjä ole, sen kuin soitat vaan.
 
~ Love broke out and I forgot it's war.
weelie
12.07.2010 15:16:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No mielestäni voisi lähteä niin että laulat sanat melodiaksi. Sitten soitat ne sillä kiipparilla. Sävellajin selvittyä, käytät melodiaääniin sopivia sointuja. Sitten voi tietty vielä lisätä vaikkapa jonkun "bridge"-osion, jossa lauluja/sanoja ei ole, ja sävellaji tai soinnut ovat erilaiset kuin versessä ja choruksessa.
 
http://pickingjjcale.blogspot.com/
tepeh
12.07.2010 21:38:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Istut pianon ääreen ja improvisoit tai yrität soittaa jotain mielessä olevaa melodiaa, kunnes huomaat soittaneesi jotain hienon kuuloista. Eiköhän se siitä.
 
Musiikin takia tänne tultiin, rölöjen takia tänne jäätiin.
Peoplez
14.07.2010 14:37:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos tuntuu että et etene ollenkaan, niin aina voit "varastaa". Ota joku biisi mistä tykkäät, tai mistä sulle tulee fiilis että "oisinpa minä säveltänyt tämän". Sitten tutkit, että mistäs se biisi koostukaan. Pöllit siitä vaikka rakenteen suoraan ja alat muokkaamaan sitä omaa biisiä ja voila, sinulla on kohta ihan oma biisisi. Mutta älä plagioi.
 
Numb
14.07.2010 15:43:50
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksi tapa on myös laulaa melodiaa, ja ihan vain testailla siihen soinnut. Tai hakea jokin itseä miellyttävä sointukulku, ja laulaa sanoja siihen sointukulkuun, jolloin melodia ikään kuin muodostuu siinä ohessa.
 
Kun minä kuolen, vaadin, että kuolinilmoitus laitetaan Myydään: Veneet ja Moottorikelkat -osastolle. -Sir Härö
Simo78
14.07.2010 22:27:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Peoplez: Jos tuntuu että et etene ollenkaan, niin aina voit "varastaa". Ota joku biisi mistä tykkäät, tai mistä sulle tulee fiilis että "oisinpa minä säveltänyt tämän". Sitten tutkit, että mistäs se biisi koostukaan. Pöllit siitä vaikka rakenteen suoraan ja alat muokkaamaan sitä omaa biisiä ja voila, sinulla on kohta ihan oma biisisi. Mutta älä plagioi.
 
G C D on aika perusvarma yhdistelmä, eikä kukaan voi tulla sanomaan ketä plagioi:-D
 
spade
16.07.2010 18:20:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Simo78: G C D on aika perusvarma yhdistelmä, eikä kukaan voi tulla sanomaan ketä plagioi:-D
 
Tai E A H
 
Sit tietty perus Aku Ankka kierto C A F G
 
Lentokonesuihkuturbiinimoottoriapumekaanikkoaliupseerioppilas
Antti1997
17.07.2010 05:07:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Em C G D
 
Siitä on hittibiisit tehty.
 
"I love being drunk but I just hate being hung over" -Dimebag Darrell
Simo78
17.07.2010 21:53:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1987: Em C G D
 
Siitä on hittibiisit tehty.

 
Aika proge hittibiisi, kun on neljä sointua:-D
 
Peku911
17.07.2010 23:27:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä täytyy sanoa, että sävellys on sellainen juttu, että jos se ei lähde sillai itsestään sieltä tulemaan niin se ei tule sitten koskaan. hauskoja riffejä ja lickejä tulee keksittyä kitaralla vähän väliä, mutta biisiä en pysty kokonaan säveltämään sitten millään.
 
Voi olla, että sinun kannattaa odotella vain ja kyllä joku päivä keksit jotain tai sitten et.
 
Johann Onn
18.07.2010 00:56:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Peku911: riffejä ja lickejä tulee keksittyä vähän väliä, mutta biisiä en pysty kokonaan säveltämään sitten millään.
 
Biisi = X määrä, hyvin tai vähemmän hyvin, yhteensopivia osia. Ei niitä tartte säveltää alusta loppuu, yhdellä kerralla. Joskus voi mennä vuosia, ennenkuin löytää ne toisiinsa parhaiten sopivat osat. Toisinaan taas 5 minuutia.
 
Kannattaa ehkä aloittaa ensin perusjutuista, tyyliin: Tahdin tai parin mittainen riffi ja blueskaava alle.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «