Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Megadeth-soundia etsimässä
1 2
Hugezlica
14.07.2010 22:01:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli tarkoitus olisi soitella huvikseen Megadethia (ja kehittää soittotaitoa) ja saada mahdollisimman paljon megadethimainen soundi, jotta fiilistä tulisi enemmän.
Ongelma on siinä, että soundi meinaa puuroutua liikaa, ja olen aika paljon eri vaihtoehtoja kokeillut, mutta en ole tarpeeksi lähelle tuota haluttua soundia päässyt :/
 
Itsellä on Tokai Love Rock kitarana ja siihen vaihdettu emg:n 81 ja 85 mikeiksi, ja vahvarina toimii Behringer gmx 212. Pitäiskö oikeati hankkia itselle vahvariksi vanhan ajan Marsu, jolla Davekin soittaa, vai olisiko noilla vehkeillä mitään mahdollisuutta päästä edes lähelle sitä mitä haluan? Luulen, että voi, mutta nyt on itsellä ideat loppuneet kesken, ja kun tuo tietotaito on edelleen aikalailla aloittelijan tasolla :)
 
Naiset antaa ymmärtää, muttei ymmärrä antaa
Decadetroll
14.07.2010 22:35:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hugezlica: Eli tarkoitus olisi soitella huvikseen Megadethia (ja kehittää soittotaitoa) ja saada mahdollisimman paljon megadethimainen soundi, jotta fiilistä tulisi enemmän.
Ongelma on siinä, että soundi meinaa puuroutua liikaa, ja olen aika paljon eri vaihtoehtoja kokeillut, mutta en ole tarpeeksi lähelle tuota haluttua soundia päässyt :/
 
Itsellä on Tokai Love Rock kitarana ja siihen vaihdettu emg:n 81 ja 85 mikeiksi, ja vahvarina toimii Behringer gmx 212. Pitäiskö oikeati hankkia itselle vahvariksi vanhan ajan Marsu, jolla Davekin soittaa, vai olisiko noilla vehkeillä mitään mahdollisuutta päästä edes lähelle sitä mitä haluan? Luulen, että voi, mutta nyt on itsellä ideat loppuneet kesken, ja kun tuo tietotaito on edelleen aikalailla aloittelijan tasolla :)

 
Mites on nuo bass-mid-treble säädöt? Entäpä kuinka paljon säröä käytössä? Keskitaajuuksia vois korostella ja säröjä poistella. Tämä pätee noin 90% tapauksista.
 
I'll be back again next week. Bring your friends, we'll have an ice cream treat Mom don't like it, but he don't give a fuck Kids come running for satan's ice cream truck.
Hugezlica
14.07.2010 22:43:51 (muokattu 14.07.2010 22:44:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Decadetroll: Mites on nuo bass-mid-treble säädöt? Entäpä kuinka paljon säröä käytössä? Keskitaajuuksia vois korostella ja säröjä poistella. Tämä pätee noin 90% tapauksista.
 
b-m-t-säädöt on kauttaaltaan aika pienellä (säätönupeissa 4/10)m miten muuttaa noita?
särö ollut aina täysillä... vähennän niitä!
 
Kiitoksia
 
Naiset antaa ymmärtää, muttei ymmärrä antaa
aalataur
15.07.2010 10:05:41 (muokattu 15.07.2010 10:05:54)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Seymour Duncan Dave Mustaine signaturemikit? Ainakin SD:n sivuilla soundiklipit kuulosti hyvin Megadeth -maiselta.
tender.insanity
15.07.2010 11:43:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aalataur: Seymour Duncan Dave Mustaine signaturemikit? Ainakin SD:n sivuilla soundiklipit kuulosti hyvin Megadeth -maiselta.
 
Mä en kyllä tätä ymmärrä, että joillain mikeillä muka saadaan tietty soundi. Mikit ovat vain pieni pala kokonaisuudessa.
 
Tulee mieleen, kun jossain jenkkikitaralehdessä oli aikoinaan piirrettyjä kuvia vahvistimien namiskojen (Gain, Bass, Middle, Treble) asennoista. Oli Metallicaa ja Green Dayta sun muita 1990 -luvun puolivälin poppibändejä. Koitin niitä silloin Epiphonen vahvarilla, joka pentuna oli lainassa. Ei kuulostanut yhtään samalta.
 
aalataur
15.07.2010 13:35:38 (muokattu 15.07.2010 13:39:56)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tender.insanity: Mä en kyllä tätä ymmärrä, että joillain mikeillä muka saadaan tietty soundi. Mikit ovat vain pieni pala kokonaisuudessa.
 
Joo, mutta SD:n sivuilta jos käyt kuunteleen, ne mikit värittää soundia TODELLA rankasti, verrattuna muihin SD:n mikkeihin.
 
http://www.seymourduncan.com/produc … ucker/cutting-edge/lwmust_livewire/
 
Mä en kyllä jaksais ostaa tommosia, ellei olis joku kova Megadeth-coveribändi missä kaikki vimpan päälle, jos silloinkaan.
Numb
15.07.2010 14:03:48
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hugezlica: b-m-t-säädöt on kauttaaltaan aika pienellä (säätönupeissa 4/10)m miten muuttaa noita?
 
Megadethinkaan soundi ei ole suinkaan ollut sama koko ajan. Itse tykkään eniten Peace Sells -kauden kuivakkaasta ja vähän räkäisestäkin menosta. Aina on kuitenkin middleä hyvänlaisesti mukana.
 
särö ollut aina täysillä... vähennän niitä!
 
Tämä onkin viisautta, sillä Megadethin kitarasoundi ei missään vaiheessa ole ollut ampiaislaatikko, vaan mureampi ja paljon paljon tiukempi. Ja se tarkoittaa juuri vähemmän säröä. Sitä ei itse asiassa ole kovinkaan paljon, vaan osa soundista tulee siitä... kokonaisuudesta. Tatsi, ämyrit yms.
 
Kun minä kuolen, vaadin, että kuolinilmoitus laitetaan Myydään: Veneet ja Moottorikelkat -osastolle. -Sir Härö
Hugezlica
16.07.2010 17:08:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Numb: Megadethinkaan soundi ei ole suinkaan ollut sama koko ajan. Itse tykkään eniten Peace Sells -kauden kuivakkaasta ja vähän räkäisestäkin menosta. Aina on kuitenkin middleä hyvänlaisesti mukana.
 

 
Tämä onkin viisautta, sillä Megadethin kitarasoundi ei missään vaiheessa ole ollut ampiaislaatikko, vaan mureampi ja paljon paljon tiukempi. Ja se tarkoittaa juuri vähemmän säröä. Sitä ei itse asiassa ole kovinkaan paljon, vaan osa soundista tulee siitä... kokonaisuudesta. Tatsi, ämyrit yms.

 
Kiitosta avusta!
 
Naiset antaa ymmärtää, muttei ymmärrä antaa
Hugezlica
16.07.2010 17:37:40 (muokattu 16.07.2010 17:38:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minäpä pistän omat säätöni ja tietoa, mitä vahvistimessani on.
 
Drive eli särö: ollut tavallisesti täysillä, lupasinkin jo sitä vähennellä
Low
Mid- ja
High-säädöt= 3/10, 3/10 ja 10/10
Presence: 10/10
 
Lisäksi ovat AMP-, MODE- ja SPEAKER-säädöt, AMP-vaihtoehtoina ovat calif- british-ja tweed, joista olen käyttänyt britishiä, jossa tuntuisi selvästi olevan eniten "munaa"
 
MODE-vaihtoehtoina on hot-, hi gain- ja cleansäädöt, joista olen valinnut hot-vaihtoehdon, samasta syystä kuin AMP:ssä
 
SPEAKER- vaihtoehtoina ovat puolestaan U.S, U.K ja FLAT, joista olen tottunut käyttämään U.K:ta
 
Lopputuloksena syntyy groovahtava, pehmeä, mutta kovin puuromainen soundi. Miten itse noita muuttelisitte?
 
Naiset antaa ymmärtää, muttei ymmärrä antaa
Trendkeel
16.07.2010 21:15:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pistä sävynsäätimet ja gain osoittamaan klo 12. Middleä reilummin kuin bassoa ja diskanttia. Bassoa ei myöskään tarvitse älyttömiä määriä. Presence - enempi kuin vähempi. Säröä taas ihan kokeillen. Maltillisesti kuitenkin, iso määrä puurouttaa saundin kokonaan.
 
Tiukka tatsi on must, aggressiivinen pikkaus säästää turhaa säröä. Ihan hissuttelusaundeillakaan ei saa hyvää särösaundia aikaan.
 
Megadeth-saundi ei koostu pelkästä kitarasta ja sen takia himassa soitellessa on vaikea saada oikeanlaista saundia. Säröä pitäisi olla enemmän, sillä tuplaukset, rummut, basso jne. puuttuvat, mutta liika särö pistää saundin tukkoon.
 
Look mummy! There's a loud plane up in the sky!
//Eiku nyt mä tajusin. Vähän niinku Kelju K. Kojootti --> Trendi K. Iilimato. Eli oot iilis tästälähtien. - Antti1
Hugezlica
16.07.2010 22:27:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Trendkeel: Pistä sävynsäätimet ja gain osoittamaan klo 12. Middleä reilummin kuin bassoa ja diskanttia. Bassoa ei myöskään tarvitse älyttömiä määriä. Presence - enempi kuin vähempi. Säröä taas ihan kokeillen. Maltillisesti kuitenkin, iso määrä puurouttaa saundin kokonaan.
 
Tiukka tatsi on must, aggressiivinen pikkaus säästää turhaa säröä. Ihan hissuttelusaundeillakaan ei saa hyvää särösaundia aikaan.
 
Megadeth-saundi ei koostu pelkästä kitarasta ja sen takia himassa soitellessa on vaikea saada oikeanlaista saundia. Säröä pitäisi olla enemmän, sillä tuplaukset, rummut, basso jne. puuttuvat, mutta liika särö pistää saundin tukkoon.

 
Selvä juttu, kiitoksia avusta, näillä kokeillaan! :)
 
Naiset antaa ymmärtää, muttei ymmärrä antaa
kunnasja
30.07.2010 23:20:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hugezlica: Minäpä pistän omat säätöni ja tietoa, mitä vahvistimessani on. -- Lopputuloksena syntyy groovahtava, pehmeä, mutta kovin puuromainen soundi. Miten itse noita muuttelisitte?
 
Näyttäis olevan ominaisuuksien perusteella suora kopio Tech21 TM10-vahvistimesta, jolla itsekin soittelen. Behringer-"laatu" on tietysti oma lukunsa...
 
Jotain vinkkejä:
 
1. Nosta vahvistin ylemmäs, jotta korvasi ovat kaiuttimen kanssa suunnilleen samalla tasolla, tai ainakin lähellä. Tai kallista vaffaria lattialta ylöspän, suunnaten se kohti itseäsi. Vasta tällöin kuulet todellisen soundin, koska yläpäät häviävät kuuluvista jos suuntaus menee pään ohi. Tämä on fysiikan lakien mukainen juttu, eripituiset ääniaallot eri taajuuksilla jne.
 
2. Kuten jo joku sanoikin tuossa ylempänä, kaikki aseukset puoliväliin, ja sitten alat kokeilla. Noista asetuksista mitkä mainitsit, voisin semmoisina ÄKKIÄ MUUTOKSIA TÄHÄN -tyyppisinä juttuina sanoa: Gainia pois. Trebleä pois. Presenceä pois. Ollaan tekemässä kitarasoundia, eikä sirkkeliä! Toi suuntaus vaikuttaa ihan varmasti.
 
Koita vaikka näin:
 
Basso 4/10
Middle 5/10
Treble 6/10
Presence puoliväliin
Gainia enintään kaksi kolmasosaa
British amp, hi gain mod, U.S. speaker
 
Tsemiä ruuvailuihin!
 
Paskaakos tässä. Helion - Dreamcatcher
jniska
31.07.2010 17:25:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tender.insanity: Mä en kyllä tätä ymmärrä, että joillain mikeillä muka saadaan tietty soundi. Mikit ovat vain pieni pala kokonaisuudessa.

Jos kitarasta (mikeistä) ei tiettyä saundia eli taajuuksia tule, niin milläs niitä lisätään tai korostetaan jälkeenpäin. Jaa, jos soittaa podilla kuulokkeisiin tms. niin eipä mikeissä kyllä isoa eroa huomaakkaan.
Hyvä signaaliketju ja vahvistimessa riittävästi erottelevuutta, niin kuulee, että mikeissä on eroa ja paljon.
 
Laiha Lissu oli paras.
tender.insanity
03.08.2010 07:49:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jniska: Jos kitarasta (mikeistä) ei tiettyä saundia eli taajuuksia tule, niin milläs niitä lisätään tai korostetaan jälkeenpäin. Jaa, jos soittaa podilla kuulokkeisiin tms. niin eipä mikeissä kyllä isoa eroa huomaakkaan.
Hyvä signaaliketju ja vahvistimessa riittävästi erottelevuutta, niin kuulee, että mikeissä on eroa ja paljon.

 
Onhan se noin, mutta jos ekojen vastausten joukossa suositellaan mikkien vaihtoa, niin eipä siitä varmasti paljoa apua ole.
 
Vai lähteekö autenttinen Mustaine särö automaagisesti, kun DM:n mikit lykkää kiinni - soittaa sitten millä setupilla tahansa?
 
aalataur
03.08.2010 10:07:59 (muokattu 03.08.2010 10:08:20)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tender.insanity: Onhan se noin, mutta jos ekojen vastausten joukossa suositellaan mikkien vaihtoa, niin eipä siitä varmasti paljoa apua ole.
 
Vai lähteekö autenttinen Mustaine särö automaagisesti, kun DM:n mikit lykkää kiinni - soittaa sitten millä setupilla tahansa?

 
Ei varmaan mutta käviks kuuntelemassa niitä SD:n sivuilla niitä soundiklippejä? En tiedä millä setupilla on soitettu, mutta joka klipissä tietysti samalla ja kyllä ne mikit vaan vitusti kuulostaa Megadethilta, siinä missä muut soundiklipit muista mikeistä ei erityisesti tuo mulle mieleen kovin vahvoja assosiaatioita mihinkään yhteen ainoaan bändiin.
tender.insanity
03.08.2010 10:26:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aalataur: kyllä ne mikit vaan vitusti kuulostaa Megadethilta, siinä missä muut soundiklipit muista mikeistä ei erityisesti tuo mulle mieleen kovin vahvoja assosiaatioita mihinkään yhteen ainoaan bändiin.
 
Heh.. Jos samat mikit olisi Dimebag Darrell -signaturet ja soitettaisiin Panteraa, niin miten voikaan olla, että samantien kuulosta juurikin Panteralta =) Mieli tekee tepposia.
 
Kuuntelin klipit joskus. Enpä muista enää, miltä kuulosti.
 
Swan
03.08.2010 13:32:13
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aalataur: Ei varmaan mutta käviks kuuntelemassa niitä SD:n sivuilla niitä soundiklippejä? En tiedä millä setupilla on soitettu, mutta joka klipissä tietysti samalla ja kyllä ne mikit vaan vitusti kuulostaa Megadethilta, siinä missä muut soundiklipit muista mikeistä ei erityisesti tuo mulle mieleen kovin vahvoja assosiaatioita mihinkään yhteen ainoaan bändiin.
 
Nuo Mustaine- ja Blackouts-klippien yläpuoliset on olleet siellä ties kuinka pitkään, ja aikanaan äänitetty täysin samoissa olosuhteissa. Noiden itsensä klipit on tulleet luonnollisesti vasta julkistamisen aikoihin, eikä varmasti ole enää täysin yhtenevä äänitystilanne. Käytetyistä kamoista en tiedä, onko ne kuinka samat, mutta pelkästään soittaja on korvinkuullen eri jätkä, ja äänitysmikki ihan eri kohdassa kartiota kuin aiemmin.
 
"Once Lady Yuna fixes her hair, we leave!"
>-)))> #26
S.M.A.K.
tender.insanity
03.08.2010 13:51:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aalataur: Ei varmaan mutta käviks kuuntelemassa niitä SD:n sivuilla niitä soundiklippejä?
 
En jaksa editoida edellistä viestiäni..
 
Firman omiin soundiklippeihin kannattaa kyllä aina suhtautua varauksella. Tiedä mitä kaikkea ne tekee, jotta idiootit (kuluttajat) ostavat. Vähän kuin TV-shopin Swivel Sweeper (vai mikä se nyt oli) imuri, jota esiteltäessä viskotaan lattialle muttereita. Hyvin imee ja linjat tukossa tilauksista. Kotona sitten hymy hyytyy, kun koitat imuroida karvaiselle matolle levinneet kahviporot. (hjumio)
 
jniska
03.08.2010 13:54:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tender.insanity: En jaksa editoida edellistä viestiäni..
 
Firman omiin soundiklippeihin kannattaa kyllä aina suhtautua varauksella. Tiedä mitä kaikkea ne tekee, jotta idiootit (kuluttajat) ostavat. Vähän kuin TV-shopin Swivel Sweeper (vai mikä se nyt oli) imuri, jota esiteltäessä viskotaan lattialle muttereita. Hyvin imee ja linjat tukossa tilauksista. Kotona sitten hymy hyytyy, kun koitat imuroida karvaiselle matolle levinneet kahviporot. (hjumio)

 
Tismalleen näin, valmistajan tehtävä on kehua tuotettaan ja markkinoida. Tosin pitkälle ei kanna sekään ajatus että saundiklipit eroaa hirveästi myynnissäolevista tuotteista. Ja niinkuin todettu on, laadukas signaaliketju tarvitaan,e ttä erot ei huku.
Youtube-klipit on vielä asia erikseen, niin saatanasti compressoitua että ei uskokkaan.
 
Kunnollisilla kuulokkeilla erottaa jo mp3 pakkauksen ja alkuperäisen cd:n äänenlaadun eron.
 
Laiha Lissu oli paras.
Hugezlica
03.08.2010 17:11:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kunnasja: Näyttäis olevan ominaisuuksien perusteella suora kopio Tech21 TM10-vahvistimesta, jolla itsekin soittelen. Behringer-"laatu" on tietysti oma lukunsa...
 
Jotain vinkkejä:
 
1. Nosta vahvistin ylemmäs, jotta korvasi ovat kaiuttimen kanssa suunnilleen samalla tasolla, tai ainakin lähellä. Tai kallista vaffaria lattialta ylöspän, suunnaten se kohti itseäsi. Vasta tällöin kuulet todellisen soundin, koska yläpäät häviävät kuuluvista jos suuntaus menee pään ohi. Tämä on fysiikan lakien mukainen juttu, eripituiset ääniaallot eri taajuuksilla jne.
 
2. Kuten jo joku sanoikin tuossa ylempänä, kaikki aseukset puoliväliin, ja sitten alat kokeilla. Noista asetuksista mitkä mainitsit, voisin semmoisina ÄKKIÄ MUUTOKSIA TÄHÄN -tyyppisinä juttuina sanoa: Gainia pois. Trebleä pois. Presenceä pois. Ollaan tekemässä kitarasoundia, eikä sirkkeliä! Toi suuntaus vaikuttaa ihan varmasti.
 
Koita vaikka näin:
 
Basso 4/10
Middle 5/10
Treble 6/10
Presence puoliväliin
Gainia enintään kaksi kolmasosaa
British amp, hi gain mod, U.S. speaker
 
Tsemiä ruuvailuihin!

 
Harvinaisen hyvät ja selkeät ohjeet, kiitos ja kumarrus avusta! :)
 
Naiset antaa ymmärtää, muttei ymmärrä antaa
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «