Aihe: muut kuin vaahterakaulaiset stratot
1
ReBeat
14.07.2010 17:55:28

Kertokaas millaisia fiiliksia on mahongista, kooasta, ruusupuusta ym. eksoottisista vaihtoehdoista kaulapuuna stratossa. Nyt ei siis puhuta otelaudasta vaan kaulan takaosan puusta.
fox
14.07.2010 19:28:21

McNulty:
Kahta Warmothia (Strato ja Tele) olen saanut tähän päivään mennessä soitella, missä kaulapuuna on ollut ruusupuuta (Tele) ja wengeä (Strato). Kumpainenkin soitin oli omaa "1954 Custom Stratoani", perinteistä suosaarni+vaahtera -yhdistelmää, painavampia.

Koko-ruusupuinen Fenderin Tele on ainakin verrattomasti normiTeleä painavampi.. Tuo kaulan ja runkopuun painojen "epäbalanssi" saattaa olla kyllä haitallinen. Mulla on 80-luvun aikojen peruja täys-ruusupuinen Strat-kaula, joka sitte ei oikein normi leppärungossa istunut. Saarnibodyssa olis voinu olla hyvä. Tänä päivänä se on kiinni khaya-mahonkisessa 2humpparin bodyssa. ;)

Enimmillään noita "spesiaalipuita" tuli ihailtua ja kuolattua 70-luvun lopun ja 80-luvun alun aikoihin, kun Nuutinen rakenteli Telejä, Stratoja ja P-bassoja niistä Schecter Guitar Researchin osista. Niillähän oli muistaakseni 6 erilaista Tele-kaulaa, toistakymmentä eri Strato-kaulaa ja basson kaulojakin tais olla ainakin 5 eri puulajista.
Mieleenpainuvimmat kaulat oli joku zebrawood Telen kaula, ja Stratokauloista toki ruusupuukaula, eebenkaula (oli tosi hienot syyt siinä!) sekä cherrywood-kaula.
Tiedän Suomeen tuodun ainaki purpleheart-puisia, Cocobolo- ja paduak-kaulasia.

Yhen varsinaisesti restaurointi-hienopuusepän itelleen tekemää tele-johdannaista oon kokeillut, käsittääkseni siinä oli kaula pihlajaa ja tuomea. Eebenotelaudallisena oli komia.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)