Paisu 07.07.2010 22:59:39 | |
---|
baron: Tähän hätään vastaus vain ekaan: 1. Valkkaa chord styleksi Scandinavian, kirjoita B ja se tulostuu H:na. Kiitos, tämähän kävi näppärästi ja toimii :) Vasta äskettäin huomasin muutenkin, että valittaessa työkalu, vaikkapa nyt Chord, niin työkaluriville tulee aina kyseistä työkalua koskeva valikko. P.S. Kyseessä Finale Allegro, jos tällä on jotain merkitystä. |
Paisu 09.07.2010 12:58:47 | |
---|
Paisu: 2. Saako partituurista tulostettua omille lapuilleen tietyt stemmat? Esim. harmonikkatriolle kolmet kappaleet, joissa jokaisessa sama basso, ja eri diskanttistemmat.
Itseäni vielä lainaten, onnistuuko tämä? Vai, onko ainoa vaihtoehto copy-pasteta tarvittavat viivastot esim. eri tiedostoihin? |
Paisu: Itseäni vielä lainaten, onnistuuko tämä? Vai, onko ainoa vaihtoehto copy-pasteta tarvittavat viivastot esim. eri tiedostoihin? Kyllä onnistuu! Valitse Extract Parts > Manage Parts > New Part ja siitä aukeavasta valikosta valitset ne soittimet, jotka haluat tiettyyn stemmaan. LIP MY STOCKINGS! LIP TEM!!! |
Sävis 14.07.2010 10:06:49 | |
---|
Paisu:3. Onko olemassa näppäintä, jota pohjassa pitämällä saan valittua useita tahteja eri paikoista? Vrt. Windows-käyttöjärjestelmän Ctrl. (kyseessä siis Windows-versio) 4. Jos kerrattava maali on pitkä, niin siitä kertova suora viiva katkeaa jossain kohdin. Miten tästä saa jatkuvan, maalin alusta loppuun? 3. Tämä ei valitettavasti onnistu. Itse teen yleensä niin, että valitsen ison alueen käyttämällä shiftiä ja poistan sitten välistä ne, mitä en toisessa paikassa tarvitse. 4. Viivaa voi jatkaa vetämällä siitä viivan päässä olevasta neliöstä, joka ilmestyy, kun valitset kertausmerkkityökalun. LIP MY STOCKINGS! LIP TEM!!! |
baron 19.08.2010 21:27:59 (muokattu 19.08.2010 21:30:17) | |
---|
Miten mä saan tehtyä niin että samalla "staffilla" (mikä se on, viivasto?) on välillä G-avain ja välillä F-avain? Kun mä muuttelen niin muuttaa aina koko staffin. Edit: Keksin! Käytän Clef Toolia enkä Staff Toolia! You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Dr Dominant 20.08.2010 07:57:57 | |
---|
baron: Kun mä muuttelen niin muuttaa aina koko staffin. Edit: Keksin! Käytän Clef Toolia enkä Staff Toolia! Tuossa on sellainen pikakomento vielä, että vaihdat clef tooliin ja aktivoit ne tahdit joihin haluat toisen avaimen, ja sitten painat numeronäppäintä. 1 on g-avain, 4 on F-avain. Ainakin mac-versiossa, en ole kokeillut samaa pc:llä. "Dr. Dominant, I presume?" |
jp8000 30.09.2010 09:12:49 (muokattu 30.09.2010 09:30:22) | |
---|
edit, taisn löytääkin sen ongelman "It was totally worth it" -homer simpson in the episode "fraudcast news" |
kyänäino 26.10.2010 13:50:27 | |
---|
Speedy Entry -kysymys: Miten onnistuu Speedy Entryssä nuotin aika-arvon muuttaminen esim. 1/8-osasta 1/4-osaksi? Mac ja Finale2010 kyseessä. |
Dr Dominant 26.10.2010 20:37:10 | |
---|
kyänäino: Speedy Entry -kysymys: Miten onnistuu Speedy Entryssä nuotin aika-arvon muuttaminen esim. 1/8-osasta 1/4-osaksi? Mac ja Finale2010 kyseessä. vie kursori nuolinäppäimillä nuotin päälle jonka aika-arvoa haluat muuttaa ja syötä numeronäppäimistä se aika-arvo, joksi haluat nuotin muuttaa. "Dr. Dominant, I presume?" |
kyänäino 28.10.2010 12:04:32 | |
---|
Dr Dominant: vie kursori nuolinäppäimillä nuotin päälle jonka aika-arvoa haluat muuttaa ja syötä numeronäppäimistä se aika-arvo, joksi haluat nuotin muuttaa. Kiitos avusta, aatos kivusta! Ei aluksi toiminut mutta sitten luin manuaalin tarkemmin ja laitoin speedy-menusta "insert rest or note" tjsp. kohdan pois päältä ja alkoi toimia. Menee helposti käsi päähän Finalen kanssa kun itse käytän Sibeliusta. Tämä ei estä minua toimimasta perheen Finale-tukihenkilönä ;) |
kyänäino 21.12.2010 15:30:29 | |
---|
Onko mahdollista muuttaa Finalen asetuksia siten, että esim. forte- ja crescendomerkit kiinnittyisivät nuottiin, ei tahtiin? |
Dr Dominant 22.12.2010 07:51:29 | |
---|
kyänäino: Onko mahdollista muuttaa Finalen asetuksia siten, että esim. forte- ja crescendomerkit kiinnittyisivät nuottiin, ei tahtiin? dynamiikkamerkit kiinnittyvät ainakin versiosta 2009 eteenpäin nuottiin, ei tahtiin. Smart shape-työkalun < ja > merkit kiinnittyvät tahtiin. Mikäli haluat tehdä nämä siten että ne kiinnittyvät nuottiin, käytä expression-työkalua ja luo itse uusi shape expression, ja piirrä crescendomerkki piirtotyökalulla itse. Näin saat merkin kiinni nuottiin. Jos omien expressioneiden teko ei ole tuttua, kysy lisää. Nyt en ehdi kirjoittaa pidempää. "Dr. Dominant, I presume?" |
Paisu 25.05.2011 13:02:49 | |
---|
Moi, Mikä olisi järkevin tapa kirjoittaa esim. sarjamuotoinen teos kaikkine osineen yhteen tiedostoon? Erikseen kirjoitettuna tietysti järkevintä ja helpointa, mutta olisi mukava saada samaan tiedostoon ulkoasun ja sivunumeroinnin jne. tarkistamiseksi. Olen "tapellut" halvan PDF-kokoamisohjelman kanssa tähän mennessä kirjoittamissani nuoteissa ja se on melkolailla onnetonta yhdistellä pdf-tiedostoja ja vaivalloistakin, eikä muokkausominaisuudet päätä huimaa. Myös, jos tulostamisvaiheessa löytyy jokin virhe, harmittaa koota koko nuotti uudestaan. Onnistuuko ylipäätään, niin että ns. uusi kipale alkaa seuraavan jälkeen samasta tiedostosta ja osaako finale soittaa pelkästään yhden osan esim. juuri sarjamuotoisesta teoksesta? Kysessä on soolosoitin kahdella viivastolla joten voisi olla vaikka niinkin, että seuraava teoksen osa alkaa samalta sivulta, johon edellinen loppuu. Toivottavasti onnistuu, tai joudun ostamaan jonkin julkaisuohjelman :( Onko ainoa vaihtoehto Adobe Acrobat X tai jokin muu vastaava tässä tapauksessa? Nykyinen PDF-ohjelmani ei tunnista kaikkia Finalen fontteja, ja esim. ylennys-, alennus-, palautus- jne. merkit näkyvät oikein vain yhdellä fontilla. |
Dr Dominant 25.05.2011 15:02:17 | |
---|
Paisu: Moi, Mikä olisi järkevin tapa kirjoittaa esim. sarjamuotoinen teos kaikkine osineen yhteen tiedostoon? Erikseen kirjoitettuna tietysti järkevintä ja helpointa, mutta olisi mukava saada samaan tiedostoon ulkoasun ja sivunumeroinnin jne. tarkistamiseksi. juu, Finalella vaan yhteen tiedostoon. Jos haluat että kukin osa alkaa oman sivunsa yläreunasta, teet page layout-työkalulla sivunkäännön (page break) siihen systeemiin mistä uusi osa alkaa. Osien nimet kannattaa kiinnittää systeemiin tai tahtiin, niin ne pysyvät mukana sivunkäännöissä. Eli voit tehdä ne joko tekstityökalulla (tällöin ctrl-klikkaat tekstilaatikon "kahvaa" ja valitset sieltä frame attributes, ja täältä valitset "attach to measure" ja haluamasi tahtinumero. Näin tekstilaatikko pysyy systeemin mukana vaikka siirtelisitkin sitä layoutissa, samalla jos on kyse teoksesta jossa on useampia soittimia ja niille pitää tehdä stemmat erikseen, otsikot pysyvät stemmoissakin oikeissa paikoissaan. Voit tehdä otsikot toki myös expression-työkalulla, samaan tapaan kuin vaikka harjoituskirjaimet. Molemmat tavat toimivat yhtälailla. Jos haluat että tahtinumerointi alkaa joka osassa ykkösestä, luo jokaiseen osaan erikseen tahtinumeroalue measure-työkalulla "measure"-valikosta "edit measure number regions". Täältä klikkaat add-nappulaa ja kerrot mistä tahdista mihin haluamasi osan numerointi jatkuu. Kullekin osalle voi määritellä tahtinumeroinnin juuri siten kuin itse haluat. Eli itse asiassa ei se niin hankalaa edes ole kirjoittaa niitä samaan tiedostoon, kun nuo muutamat kikat ottaa haltuun.Ja kuten sanoit, printtaaminen onkin tällä tavalla huomattavasti miellyttävämpää, kuten myös pdf:ien luonti. "Dr. Dominant, I presume?" |
Paisu 25.05.2011 15:20:24 | |
---|
Suuri kiitos jälleen kerran Dr Dominant! Hienoa, että on olemassa kaltaisiasi auttavaisia ihmisiä. |
Dr Dominant 04.10.2011 18:58:02 | |
---|
"Dr. Dominant, I presume?" |
baron 04.10.2011 22:43:28 | |
---|
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Johku90 07.10.2011 18:42:17 | |
---|
Terve! Voiko Finalemusiikkia exportata musiikkia äänitiedostoksi ilman, että garritan äänet muutuisivat smartMusic-ääniksi? Jos laitan, että export to audio file, niin finale vaihtaa soittimet smartMusic-soittimiksi. Käytössäni on siis Finale 2010. |
Dr Dominant 07.10.2011 19:32:07 | |
---|
Onko sulla MIDI/Audio-valikossa valittuna 'Play Finale through Audio Units? Joskus toi asetus saattaa resetoitua ... varmista että tuolla on täppä oikeessa kohdassa. Jos ei vieläkään toimi niin pistä raporttia ja mietitään... "Dr. Dominant, I presume?" |
Johku90 08.10.2011 22:13:41 | |
---|
Dr Dominant: Onko sulla MIDI/Audio-valikossa valittuna 'Play Finale through Audio Units? Joskus toi asetus saattaa resetoitua ... varmista että tuolla on täppä oikeessa kohdassa. Jos ei vieläkään toimi niin pistä raporttia ja mietitään... En löytänyt tuollaista asetusta, mutta sen sijaan minulla oli täppä kohdassa 'Play Finale trough VST'. Nyt kun tarkemmin kuuntelin, niin en ole varma kuulostaako se audio file edes samalta kuin midisoittimet, mutta joka tapauksessa lopputulos ei vastaa lainkaan garritan-soittimien laatua. Onko siis kuitenkin teoriassa mahdollista saada se musiikki äänitiedostoon saman kuuloisena, kuin se on Finalessa? Tähän mennessä olen joutunut äänittämään musiikin stereo mixillä.. |