Aihe: Kitara ja Stereo ääni.
1 2 3 4 5
oiva tumpeloinen
13.07.2010 15:02:41
tender.insanity: Mikä on W/D/W setti?

EDIT: Wet/Dry/Wet??? Vai jotain muuta?

Just semmoinen.
HeavyMachinery
13.07.2010 20:21:24

thejmh: Onko moni käyttänyt W/D/W settiä livenä? Miten miksaajat suhtautuu tuohon, tuleeko valituksia kun menee 3 kanavaa pelkästään kitaralle? Mulla ainakin tuli jo pelkästä stereo setistä joskus miksaajan suunnasta epäilyksiä, että onko tuo nyt tarpeellista. Aina on vedetty monona... Onhan toi vähän tollasta täälä suomessa.

Tuossa kannattaa vastata miksaajalle joku näistä vaihtoehdoista:
- Onko sinun läsnä olo tarpeellista.
- Vaikuttaako se sinun liksaasi ?
- Stereo ääni keksittiin jo 1800 luvulla.

Ihan W/D/W setillä en oo keikkaa tehnyt mutta W/D kyllä.

Tenderille:
Wet Dry Wet Systeemi on vähän kuin köyhän miehen Surround :D

Molemmille Left sekä Rigth effoille on oma kaappi ja sitten keskeltä tulee kuiva signaali.
Kaikki mitä tuollaisella rigillä soittaa on Instat Micheal Laundau !!

http://www.youtube.com/watch?v=DdGmIzbh4rw&feature=related

Tuossa toinen demo vastaavanlaisesta rigistä !
http://www.youtube.com/watch?v=rRS-OkpVcJE&feature=related
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
tommiot
13.07.2010 20:37:36 (muokattu 13.07.2010 20:41:44)
HeavyMachinery: Tuossa kannattaa vastata miksaajalle joku näistä vaihtoehdoista:

Yleensähän ammattitaitoiselta miksaajalta saa kyllä ihan hyvää palvelua, kun on tajunnut ilmoittaa raiderissa että tämmönen setti tulee, ja lisäks jos sen stereosetin käyttämiseen on joku syy (esimerkiks joku trio ei välttämättä saundaa tarpeeks isolta muuten). Ei se miksaajasetäkään (eli esimerkiksi minä) jaksa ihan turhaan kikkailla ylimääräisten mikkikanavien kanssa. Ja sitten sekin vähän vaikuttaa siihen paljonko jaksaa säätää, että palveleeko miksaaja ensisijaisesti keikkapaikkaa vai kyseistä artistia =)
How do mix ?! ¯(°_o)/¯
saastara
13.07.2010 20:39:59 (muokattu 13.07.2010 21:09:22)
HeavyMachinery: Tuossa kannattaa vastata miksaajalle joku näistä vaihtoehdoista:

Jolloin miksaaja vastaa todennäköisesti takaisin jotain tälläistä:

- "Tommosella määrällä noita mulinexeja mitä sä lavalle aioit raahata, niin todennäköisesti totta helvetissä"

tai

- "Onko toi W/D/W-systeemin läsnäolo teidän keikalla tarpeellista..? Tuoko se oikeasti jotain olennaista BÄNDIN sointiin ja täten edesauttaa onnistunutta ja tasapainoista soundia, vai onko se lavalla vaan siksi, että se korostaa sun munan mittaasi ja sulla on hiton kitarajumala fiilis?"

tai

- "Juu onhan toi magee systeemi ilman muuta, ja olisihan se mageeta kytkeä tuollaisenaan mutta kun headlineri on vienyt jo 3/4-osaa tiskin kanavista, eikä meille jää hirveästi noita omia kanavia, ja kun teidän rumpalillakin on pakko olla toi vitun tuplabasari setti viidellä tomilla, niin ei meillä riitä kanavat oikeasti kuin kahteen mono-skittaan."

tai

- "Kuules kaveri, täällä on neljä muutakin bändiä sun lisäksi, ei mulla ole aikaa runkata noiden sun vehkeiden kanssa vain siksi, että sulle tulis hyvä fiilis." (tämä tietysti vain talon sepän suusta)

tai sitten

- "Joo, ihan vitun sama.. omapa on sundis."

- "Ei, luojan kiitos, mutta jos et ite aio kytkeä, niin sitten saat kyllä maksaa mulle ekstraa tosta hyvästä"

- "Jep, niinhän tuo tehtiin.. Ihme homma siksi, että valtaosa kitaristeista ei ole tähän päivään mennessä oppinut säätämään edes sitä yhtä mono-soundiaan kuntoon, ja silti pitää ruveta kaikenmaailman more-than-stereo-mulinexeilla pelleilemään."

- "Ei historia muuta sitä, miltä toi sun räkkihelvettisi tänään kuulostaa."

Pakollinen hymiö. ;)
Hitler used Telefunkens.
thejmh
13.07.2010 21:11:40
Ei se mun mielestä oo miksaajalta mitenkään pois, jos joku tuo kunnon setin lavalle, jos vaan on aikaa säätää tarpeeksi eikä oo muita bändejä. Jos kitaristi on osannut säätää kunnon saundit, helpottaahan se miksaajankin hommaa kun on ainekset hyviin saundeihin.
saastara
13.07.2010 21:16:00
thejmh: Ei se mun mielestä oo miksaajalta mitenkään pois, jos joku tuo kunnon setin lavalle, jos vaan on aikaa säätää tarpeeksi eikä oo muita bändejä. Jos kitaristi on osannut säätää kunnon saundit, helpottaahan se miksaajankin hommaa kun on ainekset hyviin saundeihin.

Hyvin monta "jos"-sanaa.
Hitler used Telefunkens.
HeavyMachinery
13.07.2010 21:19:42 (muokattu 13.07.2010 21:24:06)

thejmh: Ei se mun mielestä oo miksaajalta mitenkään pois, jos joku tuo kunnon setin lavalle, jos vaan on aikaa säätää tarpeeksi eikä oo muita bändejä. Jos kitaristi on osannut säätää kunnon saundit, helpottaahan se miksaajankin hommaa kun on ainekset hyviin saundeihin.

Juuri näin !

Itsekkin paljon siellä tiskintakana oon aikaa viettänyt ja tulee edelleenkin vietettyä ja olen saanut huomatan sen että monet kitaristit on oikeasti aika otettuja siitä kun niiltä kysyy tarviiko ne esim kaksi linjaa. Suurin osa miksaajista tuntuu olevan leipiintynyt siihen työhönsä, moni on selvästi jotain studdio puolen heeboja jotka ois halunnut perustaa oman studion tai sitten ne on epäonnistuneita muusikkoja (näitä on kyllä enempi musiikki kaupoissa)

Miksaaja on kummiskin palvelu ammatissa ja sen homma on huolehtia että hommat skulaa niin kuin artisti haluaa. Ne on kummiskin töissä siellä sinua varten. Vrt. Esim portsari , kyllää se vie sun takkisi naulaan asti eikä vain viskaa sinne nurkkaan.

Palataas takaisin itse topiciin...

Kannattaa melkein jos keikoille haluaa W/D/W setin viedä niin ottaa ne märät signaalit kaappimallinoksilla suoraan tiskiin koska se säästää niin aikaa kuin sen miksaajan vaivaa. laittaa sen rigin niin että siellä 2 XLR jotta voi sanoa sille inisevälle pyylevälle hikiselle (Vaihtoehtona tupakan kellastama luuranko, joka on vielä vittumaisempi) miksaajalle että :tuuppaa tuonne äläkä valita !

Edit:
Moridin: Yleensähän ammattitaitoiselta miksaajalta saa kyllä ihan hyvää palvelua, kun on tajunnut ilmoittaa raiderissa että tämmönen setti tulee, ja lisäks jos sen stereosetin käyttämiseen on joku syy (esimerkiks joku trio ei välttämättä saundaa tarpeeks isolta muuten). Ei se miksaajasetäkään (eli esimerkiksi minä) jaksa ihan turhaan kikkailla ylimääräisten mikkikanavien kanssa. Ja sitten sekin vähän vaikuttaa siihen paljonko jaksaa säätää, että palveleeko miksaaja ensisijaisesti keikkapaikkaa vai kyseistä artistia =)

1. Totta on se että moni pändi ei tajua tehdä itselleen lavakartta & kanavalistaa. Se ei ole mitään pullistelua että sen ilmoittaa se on vain iso apu sille kuka tekee sen illan kytkennät.

2. Syy setin tuomiselle/käyttämiselle on se että SÄ haluat sitä käyttä. Ei sitä tarvii perustella millään muulla.

3.Sunkin asenne paljastaa sen mikä alaa vaivaa. Taksi kuskitkin vois alkaa jättää porukkaa puolimatkaan kun ne ei viitsi turhaan ajella perille kun on sitten pitempi matkatolpalle....
HeavyMachinery
13.07.2010 21:36:51

viny
13.07.2010 22:19:14
HeavyMachinery: Siinnä komiaa soundia :D
http://www.youtube.com/watch?v=m2mJ_xX7gNc&feature=related

No höh. Ei toi valo edes vilkkunu musiikin tahtiin :(
HeavyMachinery
13.07.2010 22:37:34

viny: No höh. Ei toi valo edes vilkkunu musiikin tahtiin :(

Isoin miinus :(
saastara
13.07.2010 23:19:46 (muokattu 13.07.2010 23:58:21)
Juuh, eiköhän tää ollut tässä.
Hitler used Telefunkens.
kimurantti1
13.07.2010 23:54:18 (muokattu 14.07.2010 00:00:23)
Aika asenteellista tekstiä. Varsinkin tää on aika surullista luettavaa:

saastara: Koska väännetääs se pelottava fakta esiin.. Kitaristit, ketään ei kiinnosta teidän soundi oikeasti paitsi teitä. Rumpalit, ketään ei kiinnosta teidän 18 eri lautasasetelmaa, eikä teidän tuplaride-rudimentti-kikkailut.. Synistit, ketään ei kiinnosta teidän levitetyt stereopadit, eikä autenttisen kuuloiset nord lead-urku-mallinnukset..

Kukaan ei tosiaan kuule keikalla jotain yksittäistä tollasta pikkujuttua, mutta se että kaikki tollanenkin on mietitty ja hiottu kuntoon on se syy miksi moni pro-bändi kuulostaa juuri siltä. Jos sua ei kiinnosta kitarasoundi, tai esimerkiksi se että kiipparistien padit tulee stereona (ne soundaa monona aika hiton huonoilta ja kaksiulotteisilta), niin mä en ehkä huutelisi sitä täällä. Soundilla on aika paljon merkitystä, ja jos yksittäiset soundit ei ole kuosissa ei ole mitään edellytyksiä sille että kokonaisuuskaan soundaa hyvältä.

Jos sä kerran teet äänihommia enemmänkin, niin tiedät varmasti sen faktan, että tuolla keikoilla suhaa äänimiehinä valitettavasti sellaistakin porukkaa, joilla on lähestulkoon sama osaamisen taso kuin isolla osalla tällekin palstalle kirjoittelevista amatööreistä. Tuli vaan mieleen kun sanoit, että 95% tapauksista soittajien soundi on kaikkea muuta kuin hyvä. Kaikki mitä sä tuossa kerroit vaikuttaa siltä, että ilmeisesti teet nuokkarikeikkaa tms, jossa väännetään soundia vähän kypsymättömämmille soittajille? Jos et, niin mikä sä olet tuomitsemaan muun porukan noin jyrkästi? Kaikki järkevät soittajat kyllä kuuntelee äänimiehen palautetta, mutta myös sun pitää pystyä jonkun verran luottamaan siihen, että bändi tietää mitä tekee ja miltä se haluaa kuulostaa. Vaikka sä oletkin Miksaaja isolla ämmällä, niin sä et ole mikään ylipappi joka määrää, että miltä kaiken pitää soundata. Jos joku juttu ei toimi, niin yleensä on mahdollista hakea kaikkia tyydyttävä kompromissi.

Ylipäätään, miten mikään tosta tekstistä liittyy tähän aiheeseen? Ei kai kukaan esimerkiksi ole väittänytkään, ettäkö kitarasoundi olisi ainoa merkityksellinen juttu. Jos mä uskoisin että mun kitarasoundi saa bändin soundaamaan vaan paskemmalta, oli se mono tai stereo, niin tekisin asialle jotain. Kaikenkaikkiaan tossa tekstissä oli ihan pointtejakin, mutta pääosin se vaan näyttää asennevammaisen yhteistyökyvyttömän tyypin ränttäykseltä. Toivottavasti sä et ole sellainen, mutta sellaisen kuvan siitä saa, sori.
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Ambitus
14.07.2010 00:43:05

Saastaralla taisi tulla mitta täyteen?!?!!??? Eipä siinä mitään..antaa pojan mennä miksaamaan monosignaalia nuorisotalolle.

Kun hyvin tehty stereosoundi kajahtaa pihalle, niin kyllä se paremmalta kuulostaa kuin pleini mono. Varsinkin yhden kitaristin bändeissä on ihan perusteltua käyttää stereota, jotta soundin saa hieman jyhkeemmäksi ja leveämmäksi. Itse kun teen kanssa miksauskeikkaa aika paljon, niin yleensä sitä kiittelee kitaristia kun sillä on soundit halussa ja soitto pelaa.

ps. ei yhtään "jos"-sanaa
Miksi soittaa hitaasti kun voi myös soittaa nopeasti? Ja mikset tulisi tänne soittamaan nopeasti?!?!
Roki
14.07.2010 00:52:11 (muokattu 14.07.2010 00:52:56)

Ei. Mä meen kaljalle - miksaa ite!

Tuntipalkka romahtaa kaiken ylimääräisen kaapeloinnin/mikityksen ansiosta.

Ja sulla on edelleenkin vaan yks kitara.

Loppujen lopuksi ei yhden kitaran vaatimalla kanavamäärällä ole miksaajan näkökulmasta paskankaan väliä, kunhan se on muistettu kanavalistassa/raiderissa riittävän hyvissä ajoin mainita.

Kitaristin näkökulmasta katsoen se saattaa jopa helpottaa elämää/soittamista/taiteellisuutta jos efektoinnin tekee miksaaja. Etenkin jos bändillä on oma äänijamppa joka tietää tarkalleen mitä mihinkin biisiin tarvitaan.

Ja vittuakohan minäkään tänne oikeastaan kirjoitan? Enempi tulee tehtyä ihan muita äänentoistokeikkoja kuin bändejä, enkä kitaraakaan osaa kunnolla soittaa.
Been there - done that - don't ask.
saastara
14.07.2010 03:04:48 (muokattu 14.07.2010 05:19:14)
E: Sääh, antaa olla. Dubbel.
saastara
14.07.2010 05:18:28
kimurantt1: mutta pääosin se vaan näyttää asennevammaisen yhteistyökyvyttömän tyypin ränttäykseltä. Toivottavasti sä et ole sellainen, mutta sellaisen kuvan siitä saa, sori.

Älä nyt turhaan anteeks pyytele.. Ihan oikein sä ton luonnediagnoosin teit. Aurinkokuningaskompleksia, musta-piti-tulla.rokki-tähti-syndroomaa, kaikkea löytyy.

Ambitus: Eipä siinä mitään..antaa pojan mennä miksaamaan monosignaalia nuorisotalolle.

Kamoon äijä, ei ne sun saavutukset nyt tuolla äänipuolella (studio tai live) niin järjettömän hyväsoundisia ole, että mä sinuna kehtaisin tuommosta laukoa..
Ambitus
14.07.2010 10:46:54

saastara: Kamoon äijä, ei ne sun saavutukset nyt tuolla äänipuolella (studio tai live) niin järjettömän hyväsoundisia ole, että mä sinuna kehtaisin tuommosta laukoa..

Sori...meni vähän provoksi, mutta en mä itteäni minään miksaajaguruna pidäkkään, enkä ole missään niin kehunukkaan. Sun tekstin perusteella sulla taasen taitaa olla paljon kokemusta ja tietotaitoa annettavana suomalaisille muusikoille. Ihme nillitystä...ihan niinkuin se olisi jotenkin sulta pois, jos soittaja jaksaa tehdä soundinsa eteen duunia.
Miksi soittaa hitaasti kun voi myös soittaa nopeasti? Ja mikset tulisi tänne soittamaan nopeasti?!?!
ballfish
14.07.2010 12:36:36
Eric johnsonin delaysetissä taitaa olla vain mikseri ja kaksi aktiivikaappia. Kokemuksia moisesta ratkaisusta?
"Vaikka ajatus 170 euron pitsasta Simpeleellä, kera omien PA-kamojen, eräänä maanantaina houkuttelee, tämä ilmoitus kuulunee torille." -moderaattori
HeavyMachinery
14.07.2010 13:17:34

ballfish: Eric johnsonin delaysetissä taitaa olla vain mikseri ja kaksi aktiivikaappia. Kokemuksia moisesta ratkaisusta?

Toimiva. Jos sulla on 2 aktiivi kaappia niin se riittää hyvin Wet pariksi. Monet tuntuu käyttävän niitä. Jenkeissä W/D/W on aika arkipäivää. HugeRacksinc.com porukka ainakin tuntuis suosivan noita Valvestate 8008 Trankku päätteitä ja 2kp 1x12 kaappeja setupeissa. Paino+teho+ soundi on kuulemma parhaimillaan.

Mikserin tarviit jos käytät enempi kuin 1 dilsaa kun menot tekee niin että dilsat tulee erilaitteista kuin reverbit.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)