Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Bassosoundi keikoilla, festareille ym. tapahtumissa
1 2 3
Cathi777
13.07.2010 08:49:28
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen pitkään tätä asiaa miettinyt, että mistä johtuu se, että n.90% livekeikkojen bassosoundista on vaan onnetonta epäselvää mölinää. Lähinnä sellaista tasaista mörinää, jossa ei ole minkäänlaisia nyansseja, puhumattakaan mistään persoonallisesta soundista. Onko basson miksaaminen niin äärimmäisen vaikeaa, mutta mistä johtuu sitten, että kaikkien bändien kohdalla tätä samaa ongelmaa ei ole? Mitä järkeä sinne keikalle on se rantasauna ym. upeat laitteet kantaa jos se soundi kuulostaa kuitenkin ihan paskalta yleisöön päin. Festareilla tämä asia oikein korostuu, mutta kyllä se ongelma on ihan kaikkialla. Eli mitä asialle voitaisiin tehdä ja mistä tämä itse asiassa johtuu?
 
Only pop music can break my heart...
absqua
13.07.2010 09:54:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Cathi777: Olen pitkään tätä asiaa miettinyt, että mistä johtuu se, että n.90% livekeikkojen bassosoundista on vaan onnetonta epäselvää mölinää. Lähinnä sellaista tasaista mörinää, jossa ei ole minkäänlaisia nyansseja, puhumattakaan mistään persoonallisesta soundista. Onko basson miksaaminen niin äärimmäisen vaikeaa, mutta mistä johtuu sitten, että kaikkien bändien kohdalla tätä samaa ongelmaa ei ole? Mitä järkeä sinne keikalle on se rantasauna ym. upeat laitteet kantaa jos se soundi kuulostaa kuitenkin ihan paskalta yleisöön päin. Festareilla tämä asia oikein korostuu, mutta kyllä se ongelma on ihan kaikkialla. Eli mitä asialle voitaisiin tehdä ja mistä tämä itse asiassa johtuu?
 
Minä ehdotan että postaisit tämän sinänsä erittäinkin aiheellisen ja tärkeän kysymyksen rakkaitten työtovereidemme miksaajien ihmeteltäväksi ja vastattavaksi tonne "Livetoiminta"-osastolle.
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
JoKo
13.07.2010 10:29:34 (muokattu 13.07.2010 10:35:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli mitä asialle voitaisiin tehdä ja mistä tämä itse asiassa johtuu?
 
Asia voi johtua monestakin syystä, itse en kyllä sanoisi että 90% keikoista kuulostaa huonolta...
 
Se voi johtua basistista itsestään, sotkuisesta soitosta, bassosta, kitaristin soundista, kiipparistin soundista, huonosta sovituksesta taikka väärästä lavabalanssista. Se voi johtua miksaajan taidoista, taikka riittämättömistä tai vääristä kamoista. Taikka huonosti säädetystä pa:sta. Se voi johtua akustiikasta: salissa/huoneessa voi olla todella isoja korostumia/vaimentumia bassotaajuuksilla riippuen missä kuuntelija seisoo. Ulkokeikoilla asiaan vaikuttaa ilmankosteus ja tuuli. Festarikeikoilla on myös usein aika kiire vaihdoissa. Tai sitten kyse voi olla ihan mielipide eroista ihannesoundin suhteen.
 
Kefiiri
13.07.2010 12:27:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minäkin aina ihmettelen tuota bassosoundijuttua. Dynamiikkavapaa paineilmakompressorimainen jurina lienee ihan tietoinen tavoite.
 
Soinnin yksiulotteisuuden voisi selittää soittotilan akustiikalla, mutta samana iltana voi eri orkestereilta kuulla viheliäisen jurinan lomassa myös jäntevää ja erottelevaa bassosoundia. Kyse ei liene sattumasta vaan ihan tarkoituksellisesta valinnasta.
 
Uskottava rokkibändisointi ilmeisesti vaatii instrumenttien äänten hitsaamista eräänlaiseksi audionuijaksi, jolla yleisöä tasaisessa rytmissä kurmuutetaan.
 
Cathi777
13.07.2010 13:59:57
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JoKo: Asia voi johtua monestakin syystä, itse en kyllä sanoisi että 90% keikoista kuulostaa huonolta...
 
Se voi johtua basistista itsestään, sotkuisesta soitosta, bassosta, kitaristin soundista, kiipparistin soundista, huonosta sovituksesta taikka väärästä lavabalanssista. Se voi johtua miksaajan taidoista, taikka riittämättömistä tai vääristä kamoista. Taikka huonosti säädetystä pa:sta. Se voi johtua akustiikasta: salissa/huoneessa voi olla todella isoja korostumia/vaimentumia bassotaajuuksilla riippuen missä kuuntelija seisoo. Ulkokeikoilla asiaan vaikuttaa ilmankosteus ja tuuli. Festarikeikoilla on myös usein aika kiire vaihdoissa. Tai sitten kyse voi olla ihan mielipide eroista ihannesoundin suhteen.

 
Mä luulen, että suurin syy on kyllä siinä, että minkälaisena se tuodaan pa:n kautta ulos. Koska meikein kaikkialla se on vain tosiaan sitä tasaista alatajuus mölinää. Ehkä se tosiaan on sitten niin, että sellaista ulos halutaan tuoda pääasiassa. On oikein virkistävää kun vastaan tulee sellaisia keikkoja, jossa bassostakin oikeasti saa selvää, että mitä se soittaa eikä vaan pelkästään ole sellaista mörinää vailla tarkoitusta.
 
Only pop music can break my heart...
J.Nikkanen
13.07.2010 14:27:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Cathi777: Mä luulen, että suurin syy on kyllä siinä, että minkälaisena se tuodaan pa:n kautta ulos. Koska meikein kaikkialla se on vain tosiaan sitä tasaista alatajuus mölinää. Ehkä se tosiaan on sitten niin, että sellaista ulos halutaan tuoda pääasiassa. On oikein virkistävää kun vastaan tulee sellaisia keikkoja, jossa bassostakin oikeasti saa selvää, että mitä se soittaa eikä vaan pelkästään ole sellaista mörinää vailla tarkoitusta.
 
No kiva, sullahan oli kysymys ja vastaus valmiina.
 
Eksaktin faktan puute tekee m.netissä mutusta absoluuttista totuutta.
Cathi777
13.07.2010 14:29:14
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pahaeno: No kiva, sullahan oli kysymys ja vastaus valmiina.
 
Itse asiassa joo, mutta onko tilanne oikeasti noin ja haluavatko oikeasti ihmiset, että basso kuulostaa siltä kuin se nyt suurimmalla osalla keikoista kuulostaa? Onko se muka teidän mielestänne hyvän kuuloista?
 
Only pop music can break my heart...
balzary
13.07.2010 14:37:13
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olin viikko sitten Tsekeissä Rock for people -festareilla, ja harmikseni huomasin asian olevan juuri näin myös siellä. Oli sitten lavalla paikallinen bändi, Disco ensemble tai Coheed and Cambria, niin bassosta ei saanut juuri mitään selvää. Vain Musella ja Skunk Anansiellä oli tuon suhteen hyvä soundi. Noillakin bändeillä basari tuli ihan liian kovaa peittäen muuta bändiä alleen. Prodigysta ei oikeastaan mitään selvää saanut konebasso/basarijytkeen alta.
 
Äänenvoimakkuudet olivat varsinkin Prodigyn aikana todella infernaaliset.
 
Kaiken muun suhteen aivan mahtavat festarit, kannattaa käydä jos kohdalle osuu.
Teijo K.
13.07.2010 15:14:42
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Cathi777: Mä luulen, että suurin syy on kyllä siinä, että minkälaisena se tuodaan pa:n kautta ulos. Koska meikein kaikkialla se on vain tosiaan sitä tasaista alatajuus mölinää. Ehkä se tosiaan on sitten niin, että sellaista ulos halutaan tuoda pääasiassa. On oikein virkistävää kun vastaan tulee sellaisia keikkoja, jossa bassostakin oikeasti saa selvää, että mitä se soittaa eikä vaan pelkästään ole sellaista mörinää vailla tarkoitusta.
 
Kyllä mä näkisin niin, että mitä pienempi paikka, sitä enemmän se basisti itse vaikuttaa soundiin hyvässä ja pahassa, ja mitä isompi niin sitä enemmän taas miksaaja pääsee sotkemaan väliin. Ja basso on yksi vaikeimpia miksattavia joo. Selkeä mutta iso botne voi olla vähän tilasta ja muutamasta muusta seikasta riippuen joko hankala tai mahdoton saavuttaa samalla kun soundissa olisi jotain selkeyttäkin.
viny
13.07.2010 15:15:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Cathi777: Itse asiassa joo, mutta onko tilanne oikeasti noin ja haluavatko oikeasti ihmiset, että basso kuulostaa siltä kuin se nyt suurimmalla osalla keikoista kuulostaa? Onko se muka teidän mielestänne hyvän kuuloista?
 
Suurin osa ohmisistä ei kuuntele bassoa vaan kokonaisuutta :). Ei siellä usein varsinkaan rockissa ole tilaa ''paremmalle'' bassosaundille. Se basso vaan tukevoittaa kokonaissaundia eikä sen ole tarkoituksaan olla koko saundi. Riippu tietenkin bändistä ja monesta muusta asiasta. Samaa on välillä kitarapuolella et hevissä ei saa sitä ''raskasta'' junttasäröä vaan enemmän mid,high säröä.
 
+sit tietty kaikki noi käytännön jutut miksi ei.
 
absqua
13.07.2010 15:22:09 (muokattu 13.07.2010 15:44:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

viny: Suurin osa ohmisistä ei kuuntele bassoa vaan kokonaisuutta :). Ei siellä usein varsinkaan rockissa ole tilaa ''paremmalle'' bassosaundille. Se basso vaan tukevoittaa kokonaissaundia eikä sen ole tarkoituksaan olla koko saundi. Riippu tietenkin bändistä ja monesta muusta asiasta. Samaa on välillä kitarapuolella et hevissä ei saa sitä ''raskasta'' junttasäröä vaan enemmän mid,high säröä.
 
+sit tietty kaikki noi käytännön jutut miksi ei.

 
mun nähdäkseni nyt ei ole kyse siitä että pitäis saada basso soundaamaan timangilta, vaan siitä että live-äänentoistossa yleisölle kantautuvan äänimassan alakerta olis sellaisessa kuosissa että basson soitosta saisi edes jotain selvää.
 
Ikävän useinhan on niin, että koko alakaista on pelkkää basarin tahdissa vellovaa huminaa ja tutinaa, eikä sieltä edes harjaantuneella korvalla erota kun basisti vaihtaa ääneltä toiselle.
 
on se nyt helvetti soikoon aika tärkeä osa kokonaisuutta että harmonian alin ääni edes auttavasti erottuisi.
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
J.Nikkanen
13.07.2010 15:36:32 (muokattu 13.07.2010 15:39:36)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

viny: Suurin osa ohmisistä ei kuuntele bassoa vaan kokonaisuutta :). Ei siellä usein varsinkaan rockissa ole tilaa ''paremmalle'' bassosaundille. Se basso vaan tukevoittaa kokonaissaundia eikä sen ole tarkoituksaan olla koko saundi. Riippu tietenkin bändistä ja monesta muusta asiasta. Samaa on välillä kitarapuolella et hevissä ei saa sitä ''raskasta'' junttasäröä vaan enemmän mid,high säröä.
 
+sit tietty kaikki noi käytännön jutut miksi ei.

 
Kokonaisuus kuulostaa paskalta kun basso ja basarisoundi on yhtä helvetin puuroa. Onhan tuossa jo todettu aiemminkin että festareilla joku bändi kuulostaa hyvältä toinen ei. Jäähallissa usein amerikkalainen pääesiintyjä kuulostaa hyvältä mutta lämppäri on saundien takia täysin mystistä puuroa. Mitenkä niin ei ole tilaa paremmalle saundille? Erottelevuuttahan juuri kaivattaisiinkin, ei sitä että töötätään bassot + muut äänet ripulina kaapeista ulos.
 
Siis mikä riippuu bändistä ja monesta muusta asiasta?
 
Ja mitäs kaikkea käytännön juttuja että miksi ei?
 
Hoh-hoijaa...
 
edit: Ja onhan sitten myös nää Kalet erikseen jotka eivät mene katsomaan bändejä livenä vaan kuuntelevat niitä kotona, koska levyltä kuulostaa paremmalta...
 
Eksaktin faktan puute tekee m.netissä mutusta absoluuttista totuutta.
Teijo K.
13.07.2010 15:44:11
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käytännön ongelmat.
 
1. Basisti itse. Tämä etenkin pienemmissä paikoissa. Jos lavalta tulee holtiton määrä tuhnua niin miksauspöydän takana sille ei enää voi mitään.
 
2. Liian pienet kamat. Joka kerta kun mennään yksi oktaavi alas, niin pitäisi saada neljä kertaa tehokkaampi pääte. Puhumattakaan nyt muuten laadusta herkkyyksien jne. myötä. Monesti festareillakin lämppäri joutuu tyytymään vain osaan kamoista ja ensimmäisenä liian vähästä tehosta ja kaiutinpinta-alasta kärsii juurikin bassopää.
 
3. Liian pienet ja akustisesti huonot keikkapaikat. Isokin mesta voi kuitenkin olla akustisesti huono, ja useimmiten onkin ainakin täällä pohjolassa.
absqua
13.07.2010 15:46:48 (muokattu 13.07.2010 15:48:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teijo K.: Käytännön ongelmat.
 
1. Basisti itse. Tämä etenkin pienemmissä paikoissa. Jos lavalta tulee holtiton määrä tuhnua niin miksauspöydän takana sille ei enää voi mitään.
 
2. Liian pienet kamat. Joka kerta kun mennään yksi oktaavi alas, niin pitäisi saada neljä kertaa tehokkaampi pääte. Puhumattakaan nyt muuten laadusta herkkyyksien jne. myötä. Monesti festareillakin lämppäri joutuu tyytymään vain osaan kamoista ja ensimmäisenä liian vähästä tehosta ja kaiutinpinta-alasta kärsii juurikin bassopää.
 
3. Liian pienet ja akustisesti huonot keikkapaikat. Isokin mesta voi kuitenkin olla akustisesti huono, ja useimmiten onkin ainakin täällä pohjolassa.

 
Jossain perus suomalaisilla festareilla mikäänm tai ainakaan numerot 2 ja 3 noista edellä mainitusta kolmesta sinänsä täysin validista seikasta ei ole ongelman syynä.
 
E: Lisätään vielä että ammattimaisesti järjestetyillä festareilla, jossa esim PA on varmasti riittävän kokoinen jne.
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Cathi777
13.07.2010 15:49:41
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teijo K.: Käytännön ongelmat.
 
1. Basisti itse. Tämä etenkin pienemmissä paikoissa. Jos lavalta tulee holtiton määrä tuhnua niin miksauspöydän takana sille ei enää voi mitään.
 
2. Liian pienet kamat. Joka kerta kun mennään yksi oktaavi alas, niin pitäisi saada neljä kertaa tehokkaampi pääte. Puhumattakaan nyt muuten laadusta herkkyyksien jne. myötä. Monesti festareillakin lämppäri joutuu tyytymään vain osaan kamoista ja ensimmäisenä liian vähästä tehosta ja kaiutinpinta-alasta kärsii juurikin bassopää.
 
3. Liian pienet ja akustisesti huonot keikkapaikat. Isokin mesta voi kuitenkin olla akustisesti huono, ja useimmiten onkin ainakin täällä pohjolassa.

 
Nämäkin varmasti ovat hyviä syitä tälle, mutta siltikin soundi on usein paskaa, vaikka kaikki nämä edellä mainitut asiat olisivat kunnossa.
 
Only pop music can break my heart...
viny
13.07.2010 15:52:27 (muokattu 13.07.2010 16:04:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pahaeno: Kokonaisuus kuulostaa paskalta kun basso ja basarisoundi on yhtä helvetin puuroa. Onhan tuossa jo todettu aiemminkin että festareilla joku bändi kuulostaa hyvältä toinen ei. Jäähallissa usein amerikkalainen pääesiintyjä kuulostaa hyvältä mutta lämppäri on saundien takia täysin mystistä puuroa. Mitenkä niin ei ole tilaa paremmalle saundille? Erottelevuuttahan juuri kaivattaisiinkin, ei sitä että töötätään bassot + muut äänet ripulina kaapeista ulos.
 
No sitä vaan tarkoitin että se paras bassosaundi ei ole sama yksin ja bändin kanssa. Siellä vaan ei aina ole tilaa sille basson yläpäälle, vaan basso ja kitara kuuluu yhdessä(Bassosta mörinät/botne/voima/jytinä ja kitarasta ylemmät). Niillä keikoilla bassosta haetaan se alapään voima ja jykevyys joka tuntuu rinnassa. Ja saundeissa kyllä on useinkin parantamisen varaa. Parempihan se olis jos kaikesta saisi silti selvää, mutta mm. noiden ylemmissä viesteissä mainittujen syiden takia se ei aina onnistu(Osaaminen?).
 
Siis mikä riippuu bändistä ja monesta muusta asiasta?
 
No se, että millaista bassosaundia sinne kannattaa tunkea.
 
Ja mitäs kaikkea käytännön juttuja että miksi ei?
 
No niitähän tuossa on puitu ylemmissä viesteissä.
 
Hoh-hoijaa...
Kylä näi o!
 
Teijo K.
13.07.2010 15:54:28
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Cathi777: Nämäkin varmasti ovat hyviä syitä tälle, mutta siltikin soundi on usein paskaa, vaikka kaikki nämä edellä mainitut asiat olisivat kunnossa.
 
No sitten ei vaan osata. Sellaistakin sattuu.
Heikki L.
13.07.2010 15:56:24
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teijo K.: No sitten ei vaan osata. Sellaistakin sattuu.
 
Välillä kuulee hauskoja tarinoita noista festarikeikoista. Esim. vieraileva miksaaja pyytää paikalle tiskin, jota ei osaa käyttää yms.
 
Basso sanoo pum pum ja pitää suunsa kiinni.
J.Nikkanen
13.07.2010 16:05:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teijo K.: No sitten ei vaan osata. Sellaistakin sattuu.
 
Ja sekin tietty vaikuttaa missäpäin yleisömassaa haahuilee. Ulkoilmakeikat on kyllä varmasti äänimiehillekkin haastavia, saundit muuttuu sitä mukaa missä pöpöilee. En mä tiedä olenko vaan vähän hölmö, mutta monta kertaa se miksauspöytä imee mua puoleensa, ja koitan sijoittua johonkin sen läheisyyteen. Kai mnää kuvittelen että siinä olis sitten jotenkin paremmat saundit. Prööts.
 
Eksaktin faktan puute tekee m.netissä mutusta absoluuttista totuutta.
Teijo K.
13.07.2010 16:19:37
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pahaeno: Ja sekin tietty vaikuttaa missäpäin yleisömassaa haahuilee. Ulkoilmakeikat on kyllä varmasti äänimiehillekkin haastavia, saundit muuttuu sitä mukaa missä pöpöilee. En mä tiedä olenko vaan vähän hölmö, mutta monta kertaa se miksauspöytä imee mua puoleensa, ja koitan sijoittua johonkin sen läheisyyteen. Kai mnää kuvittelen että siinä olis sitten jotenkin paremmat saundit. Prööts.
 
Tossakin on kyllä osittain sitä ettei osata. Tällä kertaa tilata tilaan sopivia kajarinippuja tai pystyttää niitä oikein. Isoissa peleissä on aina pystyttäjät erikseen.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «