Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Miten Kompataan?
1 2 3 4 5
Peku911
12.07.2010 00:29:18 (muokattu 12.07.2010 00:35:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

matzbyy: Pointtini oli että lahjakkaatkaan henkilöt eivät välttämättä heti kitaran tai pallon tai minkä vaan käteen saatuaan heti innostu kyseisestä instrumentista/mistä vaan.
 
Mikähän pointti toikin on?.. Saanen kysyä.. "Kyllä mäkin oon jossain lahjakas, mitä en oo koskaan kokeillu"
 
Minä taas sanoisin, että jos oikeasti olet lahjakas jossain asiassa ja pääset kokeilemaan ko. juttua, niin innostut ihan itsestään, koska huomaat, että opit kaiken kuin luonnostaan ja varsinkin, jos huomaat, että opit paremmin ja nopeammin kuin muut. Jälkimmäinen ehkä se suurin motivaattori loppupeleissä jatkoakin ajatellen.
 
Näyttämisenhalu ja kunnianhimo ovat kuitenkin ne ominaisuudet, jotka ovat urheilijalle (ainakin urheilijalle) ne hienoimmat ominaisuudet, koska ne saavat aikaan huippusuoritukset oikeaan aikaan. Toisaalta ko. ominaisuudet saavat aikaan ne suurimmat flopitkin, jos ei osaa paineita hallita.
 
jussi1976
12.07.2010 00:43:14 (muokattu 12.07.2010 00:49:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse asiassa kunnianhimo ja näyttämisenhimo eivät ole tärkeimpiä, vaan rakkaus työtään kohtaan. Ensinmainituilla ihminen voi päästä näytille ja esille, mutta lopettaa sitten, kun on saanut tarpeekseen ja tylsistyy. Rakkaus taas työtään kohtaan jatkuu koko ajan - jopa maineen saavuttua ja eteenpäin - ja siksi myös tekemisen ilo, joka on tärkeintä. Maine tai raha eivät ole asian ydin, vaan se, miten lähelle pääsee ihmisyyden ideaa.
 
Rotta sano: Sä haluat tutkia, tietää enemmän, kehittyä, olla avoin. Sä olet siis IHAN erilainen kuin mä. Mä alennun muiden kieroihin, umpimielisiin arvoihin. Tai tyylikysymyksiin, jos ei muuta. Sä et ja mua hävettää. Siks mä herjaan sua nyt.
Juzpe
12.07.2010 09:52:19
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Brian Mayn soitto on usein hyvinkin helppoa teknisesti soittaa, ja Gilmourin.... Slashin soolot on erittäin musikaalisia ja helppoja soittaa.
 
Voisitsä Jussi vetää näytteeks vaikka oman vetos biiseistä Queen - Innuendo, Slash ft. M. Shadows - Nothing To Say ja vaikkapa Pink Floyd - Money. Lataa vaikka maihinnousuun. Mä haluan kuulla ku vedät tällästä teknisesti helppoa kamaa.
 
"I have broken several g-strings, while i've been fingering minors."
jussi1976
12.07.2010 10:16:50 (muokattu 12.07.2010 11:44:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mainitsemaasi Slashin kappaletta en tunne, Moneyn muistan ja mitä vaikeaa on Innuendossa? Se vain kuulostaa paljon vaikeammalta kuin oikeasti onkaan, mm. se espanjalaistyylinen kitarakohta puolen välin tienoilla, joka on sama kuvio Am, G, F joka sitten siirtyy raskaanpaan saundiin. EVH:n soolot, mm. Eruption ei ole hankala, mutta mm. SRV:n ja Henkan kappaleet taas onkin jo perusluonteeltaan kinkkisempiä, Samoin Di Meolalla. Haasteellisuus näissä perustuu siihen, että soitetaan useampaa kieltä, toisia venytetään ja toisia ei, samalla kun niitä kieliä pitää vielä pikata eri voimakkuudella, samoin kiivetykset on aika haasteellisia silloin, kun tulee kysymykseen mm. Vain kuuluisa dueli, joka on pääsääntöisesti 1-2 nuottia per kieli eestaas ja aika ruton haipakkaa. Jos sais edes täpätä niin olisi iisimpi, mutta kun ei saa. Sitten yksi kappale jos en saa kuulemalla kiinni, on mm. Satrianin Headless horseman ja tietysti Di Meolan Etyde, joka on niin ikään soitettu akustisella. Kaverin tätsi ja tunne on järkyttävän vaikuttava.
 
Rotta sano: Sä haluat tutkia, tietää enemmän, kehittyä, olla avoin. Sä olet siis IHAN erilainen kuin mä. Mä alennun muiden kieroihin, umpimielisiin arvoihin. Tai tyylikysymyksiin, jos ei muuta. Sä et ja mua hävettää. Siks mä herjaan sua nyt.
padaa@dadaa!
12.07.2010 11:42:37
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juzpe: Voisitsä Jussi vetää näytteeks vaikka oman vetos biiseistä Queen - Innuendo, Slash ft. M. Shadows - Nothing To Say ja vaikkapa Pink Floyd - Money. Lataa vaikka maihinnousuun. Mä haluan kuulla ku vedät tällästä teknisesti helppoa kamaa.
 
Turha yrittää. Näytettä ei tullut leikkimielisessä soundiketjussakaan.
 
Eemil
12.07.2010 14:54:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä en ainakaan ole kauhalla saanu muuta kuin ruokaa. Mikään ei luonnistu kunnolla. Oon miettinyt että pitäis lopettaa kaiken tekeminen ja jättää se tila näille yhteiskunnan tukipilareille jotka on lahjakkaita.
 
jussi1976
12.07.2010 16:09:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mutta lahjakkuutta on monenlaista. Mm. Jackson Pollock oli tunnetusti aika surkea käyttämään pensselitekniikkaa - joka on ollut kuvataiteessa aika olennainen juttu - mutta hän kehitti ihan toisen tavan ilmaista itseään, ja alkoi valuttamaan ja roiskimaan maalia kankaalle. Se toimi. Ei pidä ottaa asiaa niin, että jos nyt ei osaa soittaa just kuin Henkka tai Eddie, lopettaa homman siihen, koska aitoon luovuuteen kuuluu olennaisesti kyky löytää myös omien kykyjensä sisäisiä ilmaisumahdollisuuksia.
 
Rotta sano: Sä haluat tutkia, tietää enemmän, kehittyä, olla avoin. Sä olet siis IHAN erilainen kuin mä. Mä alennun muiden kieroihin, umpimielisiin arvoihin. Tai tyylikysymyksiin, jos ei muuta. Sä et ja mua hävettää. Siks mä herjaan sua nyt.
Ianuarius
12.07.2010 16:32:38
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Myös itseluottamus ja viitseliäisyys ovat osa lahjakkuutta. Eli ne auttavat oppimaan asian nopeammin. Jos ei kumpaakaan ole, niin ei susta koskaan tuu paskaakaan. :D
 
And we got caught in the whirlwind // Torn by the storms of our lives.
jussi1976
12.07.2010 16:44:30 (muokattu 12.07.2010 16:50:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siis onhan jokaisella ihmisellä arvokas omaisuus - pelkkä, tärkeä ydinihmisarvonsa, mutta kykyjen kehittämiseen toi on ihan totta. Lahjakkuus antaa vain hyvän, vakaan lähtökohdan. Ilman vakaata ja pitkäjänteistä treenaamista, hommansa rakastamista, paneutumista, keskittymistä ja oikeaa asennoitumista ei hommasta tule mitään; Naapurit saattaa valittaa metelistä musisoinnin suhteen, mutta myös on paljon asennevammaa muiden alalla toimivien suhteen. Kysyvää ja kyseenalaistavaa, luovaa toimintaa tulisi tukea eikä leimata tyhmäksi ja naurettavaksi. Tätä jatkuvasti tekevät ovat sitä harmaata massaa, koska eivät tosiaan tajua, mitä luova duuni oikeasti on, eivätkä koskaan itsekään tule sitä siksi tekemään tai saavuttamaan.
 
Sen sanon, että ERITTÄIN, ÄÄRIMMÄISEN tärkeä asia on tämä:
n. 75% ihmisistä ei ihan heti alussa välttämättä koe, että on lahjakas alallaan, vaan lahjakkuuden tunne tulee tietyn pisteen jälkeen vallitsevaksi. Toki on paljon ihmisiä, jotka olettavat olevansa lahjakkaita, mutta jos 5 vuoden useatuntisen päivätreenamisen jälkeen kitaran otteita ei osaa, saksofoni särähtelee jne. ei ihmisen kyvyt motorisestikaan ole välttämättä vaaditua tasoa. On myös yksilöitä, joiden lahjakkuus iskee pintaan vaikka vasta 10 vuoden ahkeran harjoittelun jälkeen, ja sitten nousu on todella nopeaa.
 
Tästä syystä ei saisi lopettaa - eikä voikaan, jos vain rakastaa sitä hommaansa.
 
Rotta sano: Sä haluat tutkia, tietää enemmän, kehittyä, olla avoin. Sä olet siis IHAN erilainen kuin mä. Mä alennun muiden kieroihin, umpimielisiin arvoihin. Tai tyylikysymyksiin, jos ei muuta. Sä et ja mua hävettää. Siks mä herjaan sua nyt.
malakias2
12.07.2010 21:14:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

papitsu: Riparikomppi 4/4:
 
D   D U   U D U
1 + 2 + 3 + 4 +

D (down) = rämpytys kohti lattiaa
U (up) = rämpytys kohti naamaa
 
Jalka polkee maata numeroiden kohdalla.
 
E: Nuotteina: http://playguitar.new-product-revie … itar-Rhythm-Strumming-Pattern-1.jpg

 
Käsitin sen näin...
 
http://www.youtube.com/watch?v=ZLj0lGAKuQc
 
Menikö oikein?
 
tono
12.07.2010 21:20:00
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä.
 
Virhe! Tyhjä tai liian lyhyt kirjoitus!
 
Käsi kädessä nuotin vieressä...
malakias2
13.07.2010 00:38:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voisitteko vielä ehdottaa jotain kappaletta johon tuo 4/4-osakomppi sopii, että voin kokeilla/harjoitella sitä.
 
Johann Onn
13.07.2010 00:51:11 (muokattu 13.07.2010 00:59:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Koska se mitä kysyttin tulo jo selväksi, niin vaikka - Reggea komppi:
 
|X X D U X X D X|
|1 + 2 + 3 + 4 +|
 
X = kuolleet nuotit. Ne ei oo pakollisia, mutta siten liike pysyy kokoajan tasaisena.
 
_ D-U-D-U-D-U-D-U
E|X-X-5-5-X-X-5-X|
B|X-X-5-5-X-X-5-X|
G|X-X-5-5-X-X-5-X|
D|-----------------|
A|-----------------|
E|-----------------|
 
Soittamalla soinnut noin, voi helpo.. ...eiku siis, antaa (kuvitteelliselle) basistille tilaa.
 
malakias2: kappale johon tuo 4/4-osakomppi sopii, että voin kokeilla/harjoitella sitä.
 
Ehkä "Paul Anka - Diana". Ainakin siihen asti, kun tulee se nopeampi väli / bridge.
 
padaa@dadaa!
13.07.2010 10:42:28
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jussi1976: Mainitsemaasi Slashin kappaletta en tunne, Moneyn muistan ja mitä vaikeaa on Innuendossa? Se vain kuulostaa paljon vaikeammalta kuin oikeasti onkaan, mm. se espanjalaistyylinen kitarakohta puolen välin tienoilla, joka on sama kuvio Am, G, F joka sitten siirtyy raskaanpaan saundiin.
 
Maailma ja erityisesti netti on täynnä tarinoitsijoita. Oletko sinä yksi heistä?
 
jussi1976
13.07.2010 11:24:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Netti on täynnä suorituskeskeisiä nuijia joille ihmisarvo riippuu aina siitä, mitä mieltä joku mistäkin on ja yrittävet ehdoin tahdoin tehdä muista samanlaisia tajuamata oikeasti, miten typerää se toiminta on.
 
Komppaamisesta:
Muistaakseni Lukather soitti Jacksonin "Beat it" kappaleen komppiosuudet. Se on treeninä ihan hauska. Suht simppeli.
 
Rotta sano: Sä haluat tutkia, tietää enemmän, kehittyä, olla avoin. Sä olet siis IHAN erilainen kuin mä. Mä alennun muiden kieroihin, umpimielisiin arvoihin. Tai tyylikysymyksiin, jos ei muuta. Sä et ja mua hävettää. Siks mä herjaan sua nyt.
padaa@dadaa!
13.07.2010 11:31:40 (muokattu 13.07.2010 11:31:58)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuitenkin esim. BigPapan ja Jucciz:n jutuissa on jotain uskottavuutta koska heillä on Maihinnousussa lähes tuntikaupalla soittonäytteitä väitteidensä tueksi.
 
Oma asiansa ovat sitten nämä hiljaiset mestarit kuten Kuha tai MadMatt. He eivät puhu paljoa mutta kun heillä on jotain asiaa, heitä kuunnellaan. Mutta pääsääntöisesti antavat musiikkinäytteiden puhua puolestaan. He kun ymmärtävät että suunsoittoa ("paljon melua tyhjästä" -ilmiö) maailmaan mahtuu.
 
J_Mikkonen
13.07.2010 12:03:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soittonäytteiden.net
 
Musta on kyllä aika kummallista rankata ihmistä ja ihmisen kirjoitusten painoarvoa että minkälainen soittaja on. Mun mielestä jussi1976 on tuonut hyviä pointteja esille, ja antanut jopa lähteitä tiedoilleen. Ei mulla ainakaan tarvi kuulla soittonäytteitä mielipiteiden tueksi.
 
Sori mulla ei oo tähän pistää mitään näytettä mut tää on mun mielipide.
 
tender.insanity
13.07.2010 12:35:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J_Mikkonen: Soittonäytteiden.net
 
Musta on kyllä aika kummallista rankata ihmistä ja ihmisen kirjoitusten painoarvoa että minkälainen soittaja on. Mun mielestä jussi1976 on tuonut hyviä pointteja esille, ja antanut jopa lähteitä tiedoilleen. Ei mulla ainakaan tarvi kuulla soittonäytteitä mielipiteiden tueksi.

 
Eli arvostat puheita enemmän kuin tekoja?
 
Mä keksin toissapäivänä lääkkeen syöpää vastaan ja eilen opettelin Meshuggahin 'Bleedin' vähän nopeempana nokkahuilulla takaperin.
 
Lähde:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Sy%C3%B6p%C3%A4
http://fi.wikipedia.org/wiki/Meshuggah
 
Juzpe
13.07.2010 12:41:54
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei mulla ainakaan tarvi kuulla soittonäytteitä mielipiteiden tueksi.
 
En mäkään mielipiteiden tueksi. Ois vaan mielenkiintosta kuulla herran soitantaakin kun kuitenkin kirjallisella puolella kaveri on varsin tuottelias. Kieltämättä jotkut Jussin väitteistä hiukan kaipaisivat jotain osoitusta soittokokemuksesta tuekseen ollakseen uskottavampia.
 
Tässä tämä Slash ft. M. Shadows - Nothing to say:
 
http://www.youtube.com/watch?v=9_LTXEHzSSc
 
Jaa... jos välillä ihan on-topic:
 
Kerokaapas naiset ja herrat jotka veivaatte kahden kitaran bändeissä.... miten sovitatte komppaamisen kitaristien välillä?
 
"I have broken several g-strings, while i've been fingering minors."
Zeeboo
13.07.2010 13:26:38 (muokattu 13.07.2010 18:05:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juzpe: Jaa... jos välillä ihan on-topic:
 
Kerokaapas naiset ja herrat jotka veivaatte kahden kitaran bändeissä.... miten sovitatte komppaamisen kitaristien välillä?

 
Eihän tuo ole mikään OT.
 
Kaksi kitaraa soi joko todella paskan kuuloisesti tai sitten taivaallisen komiasti riippuen just siitä, kuinka ne on sovitettu (ja viritetty!)
Muutama vuosi sitten olin mukana yhdessä poppi-rokki projektissa jossa oli kolme kitaraa (ja joissain otoksissa neljä), ja kaikille piti keksiä jotain soitettavaa.
 
Tässä hommassa sommittelin kitaraosuudet niin, että korkeintaan yksi soitti ns. leipäkomppia. Muut kaksi, tai kaikki täyttivät sitten tilaa filleillä ja/tai riffeillä, vähän niinkuin pillisektion tapaan. Soinnut pelkistettiin per kitara niin, että ääniä oli kolme... neljä soittajaa kohti. Tämä ihan vireongelmien välttämiseksi. Vaati vähän pähkäilyä, ennen kuin sai toimimaan ;)
 
Kannattaisi varman kokeilla tuollaista rytmikuvioiden jakamista, niin että kummallakin on oma rytmistemma. Paksut kuusi-ääntä-per-sointu systeemit eivät ehkä toimi, vaan voi olla paikallaan jakaa myös sointuääniä. Ihan simppelinä esimerkkinä vaikka G6 jaettuna kahdeksi voimasoinnuksi: toinen kitara soittaa G5 ja toinen E5 (ilman oktaavituplausta). Noihin jakamisiin ja rytmiikkaan löytyy hyviä vinkkejä pianisteilta (Esim Richad Tee on Jeesus tässä hommassa). Samoin vaikka Little Featin rytmisektiosta saa hyviä ituja. Vaikka genre ei ihan kohdilleen sattuisikaan.
 
E: Heh, meinas unohtua Kolmas Nainen noista kitarakomppihommista. Toimmiii!
 
"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta."
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «