Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Yleistä keskustelua musiikista »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Musiikin pointti.
1
Circlo
08.07.2010 21:01:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hoj!
 
Olenpa alkanut funtsimaan musiikin käsitettä. Mitä hittoa se loppupeleissä tarkoittaa oikeasti? Pintaraapaisulla se on äänen ja rytmin tasapainottelua muodossa tahi toisessa, joka joko miellyttää kuulijaa tai ei, se on kokijasta kiinni. Jokainen kokee musiikin eri tavalla. Itselleen luontevalla tavalla. Yleensä jotta voidaan ymmärtää jokin asia pohjimmiltaan, pitää mennä sen alkumetreille asti. Ja mikähän se tässä tapauksessa on? Musiikkia on tehty koko ihmisrodun olemassaolon ajan. Ja siitä aina kauemmas. Sehän on myös eräänlainen viestimiskeino, jota on varmasti kaikenmaailman mönkijät ja öttiäiset jo ennen selkärankaista käyttänyt.
 
Mielenkiintoista olisi saada ajatuksia siitä, miten te, asialle enemmän tai vähemmän vihkiytyneet, asian koette. Mitä se teille tarkoittaa? Miksi koko asia on ylipäänsä keksitty? Voisi äkkiseltään kuvitella, että kaikella olevaisella on olemassaololleen jokin syy, voisi myös kuvitella, että musiikillakin on.
 
Isi kiittää.
Cimble
08.07.2010 22:35:55 (muokattu 08.07.2010 22:37:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niinkin voisi ajatella, ettei se itse musiikki, vaan sen vaikutus. Sitä vaikutusta ei pysty monestikaan ennakoimaan tai selittämään itse musiikin perusteella, vaikka musiikki pilkottaisiin teoreettisiin määritelmiin ja kaavoihin. Toki vaikka jostain biisistä voidaan erotella osia ja yksittäisiä tekijöitä, jotka vaikuttavat parhaiten sen musiikin lopputulemaan ihmisen aivoissa. Mutta kokonaisuutta on silti vaikea nitoa yhtenäiseksi raportiksi.
 
Olen joskus miettinyt onko musiikki ollut aina olemassa maailmankaikkeudessa ja siten löydetty asteittain, vai onko se kokonaan keksitty ja jalostettu maailmanhistorian kuluessa.
 
Vildascq
08.07.2010 23:15:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Cimble: ... Olen joskus miettinyt onko musiikki ollut aina olemassa maailmankaikkeudessa ja siten löydetty asteittain, vai onko se kokonaan keksitty ja jalostettu maailmanhistorian kuluessa.
 
Tuntuisi jotenkin uskottavalta, että musiikki on "löydetty" luonnon äänistä. Kuunteleminen on homman pointti. Tällainen ajatus tuli mieleen kerran etelänmatkalla, kun iltapäivän helteessä kaskaat sirittivät isolla porukalla ja äänekkäästi. Siitä rapsutuksesta alkoi erottua aivan näppäriä rytmikuvioita. Sitten ihminen keksi soittimen, jolla voi matkia tuota siritystä eli guiron.
 
Cimble
08.07.2010 23:26:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vildascq: Tuntuisi jotenkin uskottavalta, että musiikki on "löydetty" luonnon äänistä. Kuunteleminen on homman pointti. Tällainen ajatus tuli mieleen kerran etelänmatkalla, kun iltapäivän helteessä kaskaat sirittivät isolla porukalla ja äänekkäästi. Siitä rapsutuksesta alkoi erottua aivan näppäriä rytmikuvioita. Sitten ihminen keksi soittimen, jolla voi matkia tuota siritystä eli guiron.
 
Tarkoitatko siis, että musiikki on ollut aina olemassa ja keksitty pienistä luonnon vihjeistä? Siis sävelet ja rytmit.
 
Nyt kun miettii niin vähän sama homma kai matematiikan kans. Minusta se kaikki on ollut aina olemassa ja sit se on vaan poimittu aste asteelta ja jalostettu virallisiksi määreiksi.
 
Mutta hyi minua, vertaan matematiikkaa musiikkiin, hyh! Menipä progeksi... ;)
 
velipesonen
08.07.2010 23:30:03
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Homman nimi on siinä että pitää saada botne ja latva sheikkaamaan samaan tahtiin, et siinä on sama fjonga. Mutta sekään ei vielä riitä, koska koko homman message pitää läväyttää eetteriin sillai että se pamahtaa tapetille välittömästi.
 
Näitä ohjeita noudattamalla pääsee selville siitä mitä musiikki on ja myöskin kaupantekijäisiksi siitä mitä hyvä musiikki on. Jos nyt rautalangasta on pakko vääntää, niin:
 
Jos sullei oo botnee, sullei oo statsii.
Jos sullei oo statsii, sullei oo habaa.
Jos sullei oo habaa, sullei oo fjongaa.
Jos sullei oo fjongaa, sä et oo ketään.
 
Music_Fighter
11.07.2010 17:38:06
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rakastamme luomista, ja rakastamme tiettyjä ääniä. Siinäpä se.
 
Meillä on kuitenkin kaikilla omat käsityksemme siitä mikä on musiikkia ja mikä ei, ja se ei välttämättä perustu mihinkään konkreettiseen ja tieteelliseen määritelmään, kuten vaikkapa sana "taide". Se että onko sellaista määritelmää ylipäätänsä olemassa, on ehkä turha kysymys, koska käsitys musiikista on diskursiivisesti luotu, eli vaihtelee ajan ja paikan myötä, eikä ole koskaan oikeastaan tarvinnut absoluuttista määritelmää. Vai...?
 
BubbleBob
11.07.2010 21:09:04
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Musiikki on olevaisuudesta syntyvää värähtelyharsoa joka kietoutuu ympärillemme, surkastuu ja tippuu pois. Nopeasti. Todella nopeasti.
 
Soinneissa ja rytmissä voi olla meille kaikki tunne mikä on olemassa. Hetken haikuna.
 
Tiilet ja Muurit - Sanat ja Lauseet.
Ahokkis
12.07.2010 05:14:10 (muokattu 12.07.2010 05:14:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

..vertaan matematiikkaa musiikkiin, hyh! Menipä progeksi... ;)
 
Musiikkihan on pohjimmiltaan matematematiikkaa, enkä nyt mitenkään vain progemiehenä tätä sano vaan ihan yleisestikkin ottaen.
 
"Siis Se ei ole pakollista mutta nopeutta ennen tulee puhtaus... muuten soitosta tulee täysin huonoa... Etkä ikinä pysty soittaa niinku minä laiho ja ynkkä." -Ushimir
Milkop
12.07.2010 11:27:25
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihminen on aina ollut aika hanakka keksimään kaikelle tarkoitusta ja määrittelemään kovin tarkasti kaiken. Jotkut asiat saisi minun mielestäni vain ottaa sellaisena kuin ne ovat, sen kummemmin analysoimatta. Musiikki on yksi näistä.
 
"Jos olet suuren hotellin aulassa ja kuulet 'Tonava Kaunoisen' soivan, häivy vähän helvetin äkkiä. Älä mieti. Juokse."
päänahka
13.07.2010 14:07:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Milkop: Ihminen on aina ollut aika hanakka keksimään kaikelle tarkoitusta ja määrittelemään kovin tarkasti kaiken. Jotkut asiat saisi minun mielestäni vain ottaa sellaisena kuin ne ovat, sen kummemmin analysoimatta. Musiikki on yksi näistä.
 
Totta kai sen käytännössä niin ottaakin, mutta joidenkin mielestä on vain kiva pohtia asioiden syvintä olemusta. Enkä tarkoita että kukaan sitä tietäisi tai keksisi, pointti on siinä pohtimisessa.
 
Itse vastaisin kliseisesti että musiikki on kieli sellaisille asioille, joille ei ole sanoja.
 
Työ norjat, Zorron yöstä nouskaa.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «