Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Unelmiesi kaula?
1 2 3 4 5 6 7
Goljatt
12.07.2010 02:12:13 (muokattu 12.07.2010 02:13:11)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kas, hei!
 
En löytänyt haulla vastaavanlaisia kirjoituksia, joten päätin kysellä teidän mielipiteitä siitä, että mikä on teidän mielestä se paras kaula ja miksi. Merkit mallit, otelaudan puulajike, vuosimallit, radiukset, shaped, viimeistelyt ja niin edelleen. Huonojakin kokemuksia saa toki esittää.
 
Koska me kaikki olemme yksilöitä, meillä kaikilla on erilaiset kädet, joihin voin se yksi tai kaksi tietynlaista tuntumaa sopii kuin lapanen käteen. Kaulalla me kuitenkin loppujen lopuksi toteutamme itseämme.
 
-Eetu
 
Oh, suits you sir!
kimurantti1
12.07.2010 02:18:52 (muokattu 12.07.2010 02:39:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En totta puhuen ymmärrä, että mitä väliä kysymyksellä on. Unelmien soundista pystyisikin jotain sanomaan, mutta kaula ei liity itse musiikkiin mitenkään. Tiedän että jotkut on todella tarkkoja kitaran kaulasta ja sen soittotuntumasta. Mulle itselleni taas joitain ääritapauksia lukuunottamatta (esim. överileveä otelauta) on aivan se ja sama minkälaisella luutulla soitetaan, kunhan se on vireinen ja soi ihan ok. Huonoimmat kaulat on ne huonosti kuivatusta ja väärällä tavalla sahatusta puusta tehdyt lankut, jotka nyrjähtää kun lämpötila muuttuu 10 asteella.
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Ahokkis
12.07.2010 02:37:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Absurdi kysymys, koska tuota ei voi tietää etukäteen. Vähän sama juttu kuin akoissa, niistä ei ikinä tiedä että mikä on se unelmallisin, mutta sen huomaa kun se paras sattuu kohille. Ite ainakin oon tälläinen joka sattuu olemaan tyytyväinen nykyiseen tilanteeseen, sillä voi soittaa ja pysyy käessä. Vrt: Jos pillua ja siivoajan saa niin hyvä.
 
"Siis Se ei ole pakollista mutta nopeutta ennen tulee puhtaus... muuten soitosta tulee täysin huonoa... Etkä ikinä pysty soittaa niinku minä laiho ja ynkkä." -Ushimir
Goljatt
12.07.2010 02:55:13
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuon "asianmukaisen" kommentin jälkeen voin toki kertoa rautalangasta vääntämällä, että mistä on kyse.
 
Jotkut pitävä erilaisista kaulaprofiileista. Jotkut pitävät enemmän ruusupuusta kuin vaahterasta otelaudalla. Jotkut tykkäävät erilaisesta radiuksesta. Jotkut pitävät erilaisista freteistä. Joku haluaa paksun kaulan ja joku haluaa ohuen kaulan. Joku haluaa C-profiilin ja joku haluaa V-profiilin Jos mielestäsi tällä aiheella ei ole mitään väliä, niin miksi vaivauduit sitten edes ottamaan kantaa tähän aiheeseen? Mielenkiintoista.
 
Haluaisin vain kuulla, että minkälaisia kokemuksia ihmisillä on erilaisista kauloista.
 
Kelpaako?
 
-Eetu
 
Oh, suits you sir!
Sakmongkol
12.07.2010 03:32:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kokovaahtera-stratokaula, iso lapa. Profiili ehkä jonkinlainen U, radius varmaan 9,5". 21 nauhaa, en tiedä koosta mutta ehkä joku medium jumbo. Messinkisatula vielä. Viimeistelystä en osaa sanoa.
 
Ensimmäisessä kitarassani on iso lapa ja hyvä radius, mutta profiili on ikävän ohut. Otelautakin ruusupuuta kun ei ollut silloin niin väliä.
 
Toisessa onkin sitten kokovaahterakaula, radius on luullakseni sama 9,5", profiili on hivenen paksumpi ja nauhat vähän isommat, en tiedä mitä mallia. Enää häiritsee pieni lapa, joka on vielä menty maalaamaan mustaksi. Messinkisatula-aihio on odottanut yli vuoden tähän laittoa, en ole laiskuuttani jaksanut ja on se välttänyt muovisellakin tähän asti.
 
Kolmatta varten tiedän jo melko hyvin mitä haluan. Yritin rakentaa itsekin mutta meni reisille. Siitä oikeastaan jäi tuo satula-aihio ylimääräiseksi.
 
zuppermuhle
12.07.2010 04:30:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo SL-1 on profiililtaan täydellinen. Saisi olla vielä öljytty
 
"Itse aloin harjoittaa heti kävelyikään päästyäni muinaista kungfu-tekniikkaa, jossa luustoa vahvistetaan vahingoittamalla, ja iskinkin toistuvasti päätäni erinäisiin koviin esineisiin ensimmäisten elinvuosieni aikana."
Twinkle
12.07.2010 05:21:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Goljatt: Haluaisin vain kuulla, että minkälaisia kokemuksia ihmisillä on erilaisista kauloista.
 
Jotkut on hyviä, jotkut vähän huonompia.
 
Krice
12.07.2010 08:25:20 (muokattu 12.07.2010 08:27:12)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ohut ja kapea C-profiili, lakattu, vaahteraotelauta matalilla koverruksilla, jumbonauhat, 24,75"-skaala (22 nauhaa). Eli oikeastaan vähän niinkuin Godin Redlinen kaula, mutta lakkaa saisi olla paksummin ja vähän ohuempi, ja koverrukset.
 
h.e.k.a
12.07.2010 09:13:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toistaiseksi miellyttävin ja parhaiten käteen sopiva mitä vastaan on tullut on JP6:ssa:
 
skaala: 25.5"
radius: 15"
leveys:1 11/16" (satula), 2 1/4" (viimeinen nauha)
vaahterakaula, ruusupuuotelauta
 
Eniten pidän vaahterakaulan käsittelystä, eli tuossa on vain öljy/vahapinta, mikä miellyttää kovasti.
 
"isi, katso, tuo yksi kitara on ihan rikki!" - 3v. tytär DLX-musicin kitaraosastolla kommentoi Jacksonin RR3:sta...
kiriminni
12.07.2010 10:55:27 (muokattu 12.07.2010 10:56:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse se on tehtävä tälläinen tulossa:vaahterakaula loimuvaahteraotelaudalla.
Leveys n.45mm hirvenluusatula,planet waves 1/18 lukkovirittimet(mustat).
Profiili litteä-U,voi vielä kaventua,kun kielet on paikallaan.
Isoimmat(leveimmät ja korkeimmat)nauhat mitä löytyi tulee scalloped-fiilis.
Radius on 16" luokkaa paha sanoa,kun tein hiontablockin itse.
 
Unelma kaula oli Yamaha pacifica 1421 90-luvulla jota testailin Mechelininkadulla mikähän liike se oli?Kaula oli läpi rungon.Markoissa maksoi 12000mk,se olis pitänyt ostaa nyt ne on keräily-kamaa.
 
Fisher
12.07.2010 10:59:36 (muokattu 12.07.2010 11:00:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sakmongkol: Kokovaahtera-stratokaula, iso lapa. Profiili ehkä jonkinlainen U, radius varmaan 9,5". 21 nauhaa, en tiedä koosta mutta ehkä joku medium jumbo. Messinkisatula vielä. Viimeistelystä en osaa sanoa.
 
Juurikin tämä, voi olla myös liimatulla otelaudalla.
Itse en kylläkään niin välitä isosta lavasta.
Leveys satulanpäästä 41mm, perfect.
Viimeistelynä joko hiottu eli lakkaamaton tai satiini lakka.
Tosin itse käytän LSR Fender roller satuloita.
Uusimpaan kitaraani ajattelin kyllä pyöräyttää messinkisen satulan.
 
-Late
 
jussi1976
12.07.2010 11:16:40 (muokattu 12.07.2010 11:31:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Musareissa on yleensä aika hyvät kaulat, ja Ibanez Jemeissä, tosin vähän ohkanen. Itse suosin 25.5" jakoa ja 41mm leveää lukkojen kohdalta. Profiiliksi tulee aina kuitenkin modattu, erikoisempi muoto. Pohjana voi käyttää vaikka Charvelin tai Washburnin kaulaa, joka hiotaan aavistuksen kierteiseksi V-profiiliksi. Tarkoittaa sitä, että kaula on V-profiilinen siten, että kaulan kielilukkojen päässä V:n korkein kohta on n. D kielen kohdassa, ylerekisterissä se on taas n. G kielen. Lisäksi profiili on sellainen, että se on paksuudeltaan n. millin ohuempi kielilukkojen päässä kuin 15. nauhan kohdalta. Otelauden ja nauhojen reunat on hiottu sisäänpäin. Lievän kierteen idea on siinä, että koska ote kaulasta ei yleensä kenelläkään ole ihan samanlainen eri kaulan kohdissa johtuen mm. kaulan levenemisestä ylöspäin mentäessä, kiertyvä profiili vakioi otteen tunnun ja helpottaa mm. bendaamista merkittävästi.
 
Rotta sano: Sä haluat tutkia, tietää enemmän, kehittyä, olla avoin. Sä olet siis IHAN erilainen kuin mä. Mä alennun muiden kieroihin, umpimielisiin arvoihin. Tai tyylikysymyksiin, jos ei muuta. Sä et ja mua hävettää. Siks mä herjaan sua nyt.
koponen
12.07.2010 11:37:00 (muokattu 12.07.2010 11:37:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Unelmieni kaula on tässä http://www.bloggang.com/data/teay-ice/picture/1190287414.jpg
 
I'm endorsed by Marshall
kimurantti1
12.07.2010 12:20:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Goljatt: Kelpaako?
 
Ei tän mulle tarvi kelvata, heh, mutta musta aihe on luokkaa "tykkäättekö mansikka- vai mustikkajugurtista?" Molempia tulee kyllä ostettua välillä, mutta Valion Uuniomena, se se on jotain! :-)
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
jussi1976
12.07.2010 12:37:08 (muokattu 12.07.2010 12:38:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei ole mitään syytä pitää asioita itsestäänselvinä. Aloittajan asenne on juuri oikea, jos meinaa päästä eteenpäin. Ihmiset aina kuvittelevat, että asiat ovat valmiita, mutta ne eivät ole. Kysyminen ja asian laittaminen uudestaan kiertoon on pelkästään hyvä asia. Muuten kehitystä ei tapahdu.
 
Materiaalina linnunsilmävaahtera on mun lemppari ja jos pitää otelauta olla, niin mulle ehdottomasti vain ja ainoastaan ebony.
 
Rotta sano: Sä haluat tutkia, tietää enemmän, kehittyä, olla avoin. Sä olet siis IHAN erilainen kuin mä. Mä alennun muiden kieroihin, umpimielisiin arvoihin. Tai tyylikysymyksiin, jos ei muuta. Sä et ja mua hävettää. Siks mä herjaan sua nyt.
fox
12.07.2010 13:09:09
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jussi1976: Aloittajan asenne on juuri oikea, jos meinaa päästä eteenpäin. Kysyminen ja asian laittaminen uudestaan kiertoon on pelkästään hyvä asia. Muuten kehitystä ei tapahdu.
 
Mutta mitä/ketä palvelevat tällaset "listaus-ja gallup-topikit" haluaisin tässä kysyä. Ei tää vie oikein mitenkään mitään "eteenpäin" jos/kun jokainen listaa sen unelmakaulansa. Sen verran vähän erilaisten kitaroitten ja kaulojen kanssa tuos muinoin tullut pelattua, että takaan ja alleviivaan, että jos itse oman lemppari-kaulan tässä speksaan periaatteella profiilit-merkit-mallit-vuosimallit-mömmömmöö.. ; siitä ei ole suurempaa hyötyä, ei ainakaan kenellekään toiselle soittajalle.
 
Materiaalina linnunsilmävaahtera on mun lemppari ja jos pitää otelauta olla, niin mulle ehdottomasti vain ja ainoastaan ebony.
 
Juu juu Jussi, linnunsilmä, jyrkkä V, kierteinen profiili, compound radius.. ohut JEM vs. tukeva Washburni.. tokko sullekaan on se ihan selvinnyt vielä sitten mikä se kiva olis.. ;)
Otelaudoista vielä, ootko kokeillu esim cocoboloa tai catalaxwoodia? Aika lailla eebenin kaltaisia tunnultaan. Nauhat vois vielä laittaa sillee Rickenbacker-tyyliin vinoon, eli slanted fretting.. enemmän se "helpottaa" bendausta kuin joku ihme kierteinen terävä V-profiili, luulen.
 
Nää listaustopikit tosiaan usein on jääneet informatiiviselta anniltaan kovin ohuiksi, saas nähä miten tämä..
Ja nyt kun maanantai-harmituksessa avaudutaan, niin menköön vielä sen verran offaria, että nuo "Onko kokemusta xx-kitarasta" -kyselyt - voisko ne laittaa esmerkiks suosilla johonkin "Jelppikerhoon" että ei olis omina säikeinään tuossa.
No, jos ei ole mahdollista, niin sitten täytynee kysellä joskus kiukuspäiten itsekin, että "Onko kokemusta Neubauer-kitaroista" jne.
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Ahokkis
12.07.2010 14:01:59 (muokattu 12.07.2010 14:07:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Goljatt: Tuon "asianmukaisen" kommentin jälkeen voin toki kertoa rautalangasta vääntämällä, että mistä on kyse. Kuten edellä mainittua, toiset on parempia kuin toiset. Sitä hain, hieman huumorilla höystin. Ei tarvi olla kyrpä otassa.
 
Jotkut pitävät erilaisista freteistä. http://www.sulkadesign.net/images/JULISTE_OlenFretti.gif
 
Jos mielestäsi tällä aiheella ei ole mitään väliä, niin miksi vaivauduit sitten edes ottamaan kantaa tähän aiheeseen? Mielenkiintoista. En ymmärrä myöskään että miski en ilmottaisi omaa kantaani jos olen tosiaan sitä mieltä että toiset on parempia kuin toiset, kaikilla voi soittaa. Enkä ole ilmeisesti ainut.:)
 
Ja pyydän anteeksi jos loukkasin jotakuta kirjoituksellani, humaltila ja huvittavat ketjut saa minut vekkulille päälle.
 
"Siis Se ei ole pakollista mutta nopeutta ennen tulee puhtaus... muuten soitosta tulee täysin huonoa... Etkä ikinä pysty soittaa niinku minä laiho ja ynkkä." -Ushimir
Terry Pantheras
12.07.2010 14:12:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuha ei o liian paksu eikä liian ohut. Presiis ja vot! Jees poks ja avaimet aurinkoon - se on soronoo sano Tuksu.
 
MASTEROID ~~ stonerdoomin westlife ~~
jussi1976
12.07.2010 14:49:59 (muokattu 12.07.2010 15:12:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fox: Mutta mitä/ketä palvelevat tällaset "listaus-ja gallup-topikit" haluaisin tässä kysyä. Ei tää vie oikein mitenkään mitään "eteenpäin" jos/kun jokainen listaa sen unelmakaulansa. Sen verran vähän erilaisten kitaroitten ja kaulojen kanssa tuos muinoin tullut pelattua, että takaan ja alleviivaan, että jos itse oman lemppari-kaulan tässä speksaan periaatteella profiilit-merkit-mallit-vuosimallit-mömmömmöö.. ; siitä ei ole suurempaa hyötyä, ei ainakaan kenellekään toiselle soittajalle.
 
- Riippuu soittajasta ja siitä, miten se palvelee yksilön hakemaa uudelleenkehitystä.
 

 
Juu juu Jussi, linnunsilmä, jyrkkä V, kierteinen profiili, compound radius.. ohut JEM vs. tukeva Washburni.. tokko sullekaan on se ihan selvinnyt vielä sitten mikä se kiva olis.. ;)
 
- Väärin. Luepa uudelleen sanatarkasti, mitä kirjoitin. Ja yyllä tasan on selvinnyt. Kirjoitin selvästi että Jem on ohut - toisin sanoen siitä ei edes saa kunnon modattua V-profiilia. Lisäksi alussa mainittiin niinikään selvästi, että Musareissa ja Jemeissä on hyvä TEHDASkaula. Myös kirjoitin ihan selvästi: "Musareissa on yleensä aika hyvät kaulat, ja Ibanez Jemeissä, tosin vähän ohkanen. Itse suosin 25.5" jakoa ja 41mm leveää lukkojen kohdalta. Profiiliksi tulee aina kuitenkin modattu, erikoisempi muoto. Pohjana voi käyttää vaikka Charvelin tai Washburnin kaulaa" toisin sanoen tässä sanotaan ihan selvästi, että Jem ja Musari eivät käy aihioista tähän, mutta Charvel tai Washburn käyvät; Washburnista ja Charvelista saa paremman kuin edellämainituista, koska kaula on paksumpi ja siten myös antaa luonnollisesti työstövaraa ihan toisissa määrin. Iba ja Musari tekee hyvät tehdaskaulat, mutta mikään tehdas ei varsinaisesti tee sellaista kaulaa, jonka itse otan, vaan muokkaan sen itse omiin tarpeisiini sopivaksi. Kuten yleensä kaiken muunkin. Yleensä mikään tehadsvalmisteinen, monimutkaisempi tuote ei ole valmis, vaan kaipaa parantelua.
 
Otelaudoista vielä, ootko kokeillu esim cocoboloa tai catalaxwoodia? Aika lailla eebenin kaltaisia tunnultaan. Nauhat vois vielä laittaa sillee Rickenbacker-tyyliin vinoon, eli slanted fretting.. enemmän se "helpottaa" bendausta kuin joku ihme kierteinen terävä V-profiili, luulen.
 
- En ole kokeillut, mutta Ebony on ok, eikä toi profiili ole vähääkään terävä V-malli.
Pari kertaa olen kokeillut slanted frettingiä, hyi helkkari. Kierteinen V-profiili on n. 100 kertaa parempi. Kierteinen V-profiili on äärettömän hyvä soittaa, koska kämmenen paine kaulan jokaisessa kohdassa on sama olematta silti mikään hammastikku. Kierteisen profiilin etu on vielä se, että se käyttää hyväksi soittajan ranteen normiliikettä, joka on vähäistä, mutta muuttaa kämmenen asentoa jonkin verran, jolloin jokainen kaulan kohta istuu käteen kuin valettu, riippumatta siitä, soittaako ylä - vai ala E-kieltä. Homma toimii tosi hienosti kuuskielisissä, mutta etenkin seiskoissa hionta on todella kätevä, koska vähentää kämmenen rasitusta ja istuttaa sen automaattisesti ergonomisesti erittäin mukavaan asentoon.
 
Rotta sano: Sä haluat tutkia, tietää enemmän, kehittyä, olla avoin. Sä olet siis IHAN erilainen kuin mä. Mä alennun muiden kieroihin, umpimielisiin arvoihin. Tai tyylikysymyksiin, jos ei muuta. Sä et ja mua hävettää. Siks mä herjaan sua nyt.
nannne
12.07.2010 14:56:46
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jussi1976: fox: Mutta mitä/ketä palvelevat tällaset "listaus-ja gallup-topikit" haluaisin tässä kysyä. Ei tää vie oikein mitenkään mitään "eteenpäin" jos/kun jokainen listaa sen...
 
Koita opetella tuo lainaaminen jotenkin, menee ehkä asiaakin ohi kun ei jaksa ajatuksen kanssa alkaa tavaamaan varsinkaan töissä.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «