Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: akustinen kitara valmistui
1
chilli
05.07.2010 09:28:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jep. seuraava projekti tuli valmiiksi viikonloppuna ja tämä on teräskielinen akustinen kitara.
Käytetyt puut soittimessa on:
-mahonki kaula,ruusupuu otelauta
-Kansi sitka kuusta
-Sivut/pohja zebraanoa
-lapa viilu loimukoivua
-talla wengeä
-gotohin virittimet
-Selluloosa lakka
Olen aikaisemmin tehnyt samanlaisen eri puilla ja nyt halusin kokeilla zebraanoa ja vähän eri ullkonäköä. Aika saman tuntuinen toi on kun edellinenkin, mut ketä kiinnostaa niin voi itse kuunnella ääninäytteitä. Rytmikitara on soitettu sormilla ja soolokitara plektralla.
 
tonicaster
06.07.2010 07:34:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

chilli: Jep. seuraava projekti tuli valmiiksi viikonloppuna ja tämä on teräskielinen akustinen kitara.
Käytetyt puut soittimessa on:
-mahonki kaula,ruusupuu otelauta
-Kansi sitka kuusta
-Sivut/pohja zebraanoa
-lapa viilu loimukoivua
-talla wengeä
-gotohin virittimet
-Selluloosa lakka
Olen aikaisemmin tehnyt samanlaisen eri puilla ja nyt halusin kokeilla zebraanoa ja vähän eri ullkonäköä. Aika saman tuntuinen toi on kun edellinenkin, mut ketä kiinnostaa niin voi itse kuunnella ääninäytteitä. Rytmikitara on soitettu sormilla ja soolokitara plektralla.

 
Hyvän näköinen ja kuuloinen peli tuo on! Zebrano on silmä karkki!
 
chilli
06.07.2010 10:31:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos. Kokeilin tossa just aamulla rinnan tota uutta ja vanhaa niin kyl niis eroa on.
Vaikea sanoa sitten millaista. Zebrano kitara tuntuu ehkä hiukan heleämmältä ja herkemmin syttyvältä ja mahonkinen on semmonen bluesmaisempi ja ehkä voimaakkaampi ääninen. Tosin toi eka on ollut reilu vuoden käytössä ja siinä myös aika kulahtaneet kielet. Parhaimmillaan noi kummatkin on sormisoittossa juuri siihen ne on tarkoitettukin, eli olen varsin tyytyväinen itsekin noihin.
Mulla on itse asiassa yksi vielä viittävaille valmiina odottamassa lakkojen kuivumista ja se on samalla runko mallilla, mutta erillainen rimotus ja isompi ääniaukko.
Tarkoitus oli kokeilla eroja muuttamalla jokaisesta vähän jotain ja sitten kokeilla mikä vaikuttaisi mihinkin. Parin viikon päästä vois ehkä kaikki olla soittokunnossa.
 
elbert
09.07.2010 16:22:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kyl on komee kepukka
 
erno olavi tirri
jukcat
11.07.2010 09:06:22 (muokattu 11.07.2010 09:11:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tosiaan on onnistunut layout ja soundit kahdallaan. Kauanko meni aikaa valmistusprosessissa? Itsellä alkaa dobron laitto, siksi kiinnostaa..
Mä tein yhden nylonkielisen tässä joku aika sitten- tosin käytin vanhaa diGiorgion runkoa pohjana johon tein uuden kannen ja kaulan. Tein rimoituksen (mukailtu Torres) osittain ohuista 2x5mm ruusupuurimoista, jotka liimasin tosta ouhuemmasta sivusta kiinni- siis ikäänkuin pystyyn. Soundiin tuli yläpäähän perkussiivista napakkuutta jota hainkin. Täytyy tommonen teräskielinenkin vielä tehdä jossain välissä- sulta saa varmaan neuvoja? ;-)
 
sex, juice and rock'n roll..
chilli
11.07.2010 22:15:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos. Parisen kuukautta meni puuvalmiiksi rakentamiseen kaksi akustista kitaraa ja weissenborni ja lakkaukseen varmaan kuukausi. En oikeastaan laskenut työtunteja vaan siinä pikkuhiljaa... Mullahan oli muotit ja apuvälineet valmiina kun oon ennenkin rakentanut samanlaisia, mutta kyllähän noissa tekemistä aina riittää.
 
chilli
20.07.2010 07:52:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No niin viimeinen kitara valmistui viikonloppuna. Kuvassa viimeinen.
Tämä on hiukan erillailla rimoitettu ja isommalla ääniaukolla varustettu. Runko on samanlainen kaikissa. Ulkonäkö on erittäin pelkistetty, koska aluksi piti tehdä sunburst värjäykset, mutta ei sitten jaksanutkaan. Sivut ja pohja on mahonkia ja kansi sitkakuusta, kaula mahonkia ja otelauta ruusupuu, wenge talla, sekä gotohin mini virittimet. Soundi on kaikissa hiukka erillainen, mutta ei mitenkään hirveän paljon. Zebrano kitara on kirkain, ensimmäinen mahonki kitara on tummasoundisin ja viimeinen mahonki kitara, ehkä sit siltä väliltä. En varmaan itsekään tunnistaisi noita sokkotestissä. Täytyy joskus tehdä nauhotuksia noilla peräkanaa niin on, ehkä helpompi kuunnella sitten itsekin.
Tuli noitten ohessa myös rakennettua ihan mielenkiinnosta koivuvaneri squareneck dobro vaahterakaulalla ja otelauta siinä myös ruusupuuta. Se on petsattu mustaksi ja sp-elektroonikan kennot ja osat. Meteliä siitä tuntuu lähtevän melkosesti.
Nyt voisi pitääkin sitten rakennustaukoa.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «