Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Miten Kompataan?
1 2 3 4 5
malakias2
08.07.2010 22:29:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli miten tehdään ihan perus 4/4-osakomppi kitaralla. Rippileiriin mennessä pitäisi komppaus opetella joten selittäkää perusasiat, kiitos.
 
papitsu
08.07.2010 22:54:53 (muokattu 08.07.2010 22:57:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Riparikomppi 4/4:
 
D   D U   U D U
1 + 2 + 3 + 4 +

D (down) = rämpytys kohti lattiaa
U (up) = rämpytys kohti naamaa
 
Jalka polkee maata numeroiden kohdalla.
 
E: Nuotteina: http://playguitar.new-product-revie … itar-Rhythm-Strumming-Pattern-1.jpg
 
Mielipiteeni on fakta.
Peku911
09.07.2010 20:48:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Komppaus jutut mun mielestä pitäisi tulla ihan lähes itsestään.. Muuten ei musiikillista lahjakkuutta paljon ole, jos ei mitään perus 4/4 menevää biisiä pysty komppaileen niin, että hyvältä kuulostaa.
 
Herättää vihaa monissa, mut tää on mun mielipide.
 
Sama asia on, että jos lapselle heittää pallon. Toiset saa kiinni--> on urheilullista lahjakkuutta. Toisilta se menee käsien sisäpuolelta---> urheilijaa ei tästä lapsesta valitettavasti tule. On ihan sellainen peruslaki tämäkin. Saman asian voi myös testata tennismailalla ja pallolla. Kun heittää pallon ilmaan ja pyytää lasta sitä lyömään.. Saman asian voi todeta myös tästä. Urheilullisesti lahjakas lapsi pystyy lyömään palloa ilmasta ilman harjoitusta. Koordinaatiota voi harjoitella, mutta vain synnynnäisesti lahjakkaista tulee koskaan mitään. Sama pätee mun mielestä musiikissa ja juurikin tässä komppi asiassa. Onko rytmitajua vai ei.
 
blaekie
09.07.2010 21:23:09
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Peku911: ...Sama asia on, että jos lapselle heittää pallon. Toiset saa kiinni--> on urheilullista lahjakkuutta. Toisilta se menee käsien sisäpuolelta---> urheilijaa ei tästä lapsesta valitettavasti tule. On ihan sellainen peruslaki tämäkin. Saman asian voi myös testata tennismailalla ja pallolla. Kun heittää pallon ilmaan ja pyytää lasta sitä lyömään.. Saman asian voi todeta myös tästä. Urheilullisesti lahjakas lapsi pystyy lyömään palloa ilmasta ilman harjoitusta. Koordinaatiota voi harjoitella, mutta vain synnynnäisesti lahjakkaista tulee koskaan mitään. Sama pätee mun mielestä musiikissa ja juurikin tässä komppi asiassa. Onko rytmitajua vai ei.
 
No just :), Minkäköhän keskitysleirin arjalaisoppaasta, tai kiinalaisen sirkuskoulun akrobatia oppaasta olet tuon selvittänyt ? ;-) Vai onko omakohtaisia kokemuksia.
 
Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. ja jos onkii , nii entäs sitten ...
Zeeboo
09.07.2010 22:32:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

malakias2: ... joten selittäkää perusasiat, kiitos.
 
http://www.easymusiclessons.com/guitar-strumming-patterns.html
http://www.teachguitar.com/content/tmbasicstrumpats.htm
 
Tuollaiset löytyi kuukeloimalla, ja äkkivilkaisulla näyttivät suht selkeiltä.
 
Komppaaminen on just niin helppoa tai haastavaa kuin haluaa. Tuollaiset basic-strumming hommat saa haltuun kohtalaisen vähällä vaivalla. Jos vähän pelkistää, niin piisaa, että osaa heiluttaa plektrakättään tasaiseen tahtiin edestakaisin ;). Nämä jutut taittuu sillä paljon puhutulla peruslahjakkuudella, toisin sanoen nämä oppii jokainen joka vähänkään viitsii yrittää.
 
Oma juttunsa on sitten hyvä, groovaava komppi, joka putoo bändisoitossa oikeaan "taskuun". En tunne yhtään kitaristia tai kiipparin soittajaa jolle homma olisi auennut pelkästään fiilispojilta. Joitain hemmetin hyviä komppaajia tunnen - kaikkiaan niitä ei taida tungokseen asti olla - ja jokaikinen niistä on tehnyt paljon työtä sen taitonsa eteen.
 
Treenaamiseen yhtenä parhaista apuvälineistä toimivat omat korvat. Kannattaa kuunnella, ja paljon. Ja nimenomaan sitä, mitä se komppikitara tekee.
Kannattaa kokeilla myös sellaista, että treenaa vain yhtä asiaa kerrallaan. Siis jättää soinnut ja sointuvaihdot sikseen, ja treenaa erilaisia plektrakäden komppikuvioita dempattuihin kieliin. Tämä pelaa hyvin niin, että treenaa metronomin kanssa (joka voi olla puiseva konsti) tai laittaa jonkun biisin taustalle soimaan. Tausta passaa laittaa sen verran hiljaiselle, että soitettu komppikuvio kuuluu taustan läpi. Siinä vaiheessa kun plektrakäsi "elää omaa elämäänsä" voi ottaa soinnut mukaan. Sitten tietty telee mukaan otelautakäden dempit, sun muut sellaiset. Mutta alkuun voisi kokeilla tuota "täsmätreeniä".
 
"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta."
Gary Enfield
09.07.2010 22:45:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Peku911:
Sama asia on, että jos lapselle heittää pallon. Toiset saa kiinni--> on urheilullista lahjakkuutta. Toisilta se menee käsien sisäpuolelta---> urheilijaa ei tästä lapsesta valitettavasti tule. On ihan sellainen peruslaki tämäkin. Saman asian voi myös testata tennismailalla ja pallolla. Kun heittää pallon ilmaan ja pyytää lasta sitä lyömään.. Saman asian voi todeta myös tästä. Urheilullisesti lahjakas lapsi pystyy lyömään palloa ilmasta ilman harjoitusta. Koordinaatiota voi harjoitella, mutta vain synnynnäisesti lahjakkaista tulee koskaan mitään. Sama pätee mun mielestä musiikissa ja juurikin tässä komppi asiassa. Onko rytmitajua vai ei.

 
Juu näin on, ei kannata tehdä mitään missä ei voi olla eliittiä ;)
 
malakias2
09.07.2010 23:29:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zeeboo: http://www.easymusiclessons.com/guitar-strumming-patterns.html
http://www.teachguitar.com/content/tmbasicstrumpats.htm
 
Mutta mistä tietää mitä komppia käyttää jos ei ole kappaletta ennen edes kuullut (riparin jeesuslaulut)? Vai käykö 4/4-osa kaikkiin näihin "helppoihin" kappaleisiin?
 
rontoo
09.07.2010 23:40:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

malakias2:
Mutta mistä tietää mitä komppia käyttää jos ei ole kappaletta ennen edes kuullut (riparin jeesuslaulut)? Vai käykö 4/4-osa kaikkiin näihin "helppoihin" kappaleisiin?

 
Kokolailla kaikkiin sopii
 
http://www.youtube.com/watch?v=DEkPC-6Ni8Y
 
papitsu
09.07.2010 23:42:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

malakias2: Mutta mistä tietää mitä komppia käyttää jos ei ole kappaletta ennen edes kuullut (riparin jeesuslaulut)? Vai käykö 4/4-osa kaikkiin näihin "helppoihin" kappaleisiin?
 
Kaikkiin riparilauluihin, jotka menevät 4/4 tahtilajissa, sopii tuo edellisessä viestissäni mainitsema komppi. Kaikkiin. Jos sattuu niin hassusti, että vastaan tulee kappale kolmijakoisesta tahtilajista (3/4 tai 6/8), sopii kappaleeseen tällainen komppi:
 
D   D U D U
1 + 2 + 3 +
1 + + 2 + +

 
Syke tulee tahtilajista riippuen. 3/4:ssä poljet tahtia ylemmän rivin mukaan, 6/8:ssa alemman.
 
Mielipiteeni on fakta.
Zeeboo
09.07.2010 23:44:02 (muokattu 09.07.2010 23:48:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

malakias2: Mutta mistä tietää mitä komppia käyttää jos ei ole kappaletta ennen edes kuullut (riparin jeesuslaulut)? Vai käykö 4/4-osa kaikkiin näihin "helppoihin" kappaleisiin?
 
Riparilaulujen suhteen en ole asiantuntija, mutta äkkisiltään arvelisin niiden olevan enimmäkseen tuota 4/4 tahtilaijia, ihan niinkuin iso osa muustakin rytmimusasta. Luota korviin.
 
E: Hias oon... Papitsulla on toimivat reseptit
 
E2: Pieleen ei pysty menemään jos kompin pelkistää ekaksi niin, että soittaa tasaiskuille, eli komppaa kaikki neljäsosat alaslyönnillä. Vähän puiseva, mutta toimii ;)
 
"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta."
Peku911
09.07.2010 23:56:00 (muokattu 09.07.2010 23:58:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

blaekie: No just :), Minkäköhän keskitysleirin arjalaisoppaasta, tai kiinalaisen sirkuskoulun akrobatia oppaasta olet tuon selvittänyt ? ;-) Vai onko omakohtaisia kokemuksia.
 
Joo on omakohtaista kokemusta hyvinkin paljon. Edelleen otin oman jääkiekkoilun sillä tavalla tuohon mukaan, että kun ihan lapsena olin teppo nummisen äidin perustamilla joillakin urheiluharjoitustunneilla ( Niihin ilmoittauduttiin kai jo vauvauinnin aikoihin, mutta siis itse harjoitukset tehtiin hiukan vanhempana) , missä lapset tekivät juuri tällaisia koordinaatio juttuja ja sitten heitettiin palloa seinään myös jne... Omat vanhempani olivat silloin mukana siinä tiiviisti myös ja sieltä peräisin ovat nämä tiedot. Sittemmin olen omien serkkujeni kanssa näitä samoja juttuja tehnyt. Lasten siis pitää olla alle 5 vuotiaita näihin juttuihin. Olinko itse 2 tai 3 kun olin siellä, mutta siis jo tuolloin näkee lapsesta tuleeko lapsesta urheilun saralla mitään. Elämä on tällä tavoin hyvin karua, mutta niin se minun mielestäni pitää olla.
 
Mutta kaikille tulevilla vanhemmille sanon, että viekää ne lapsenne vauvauintiin. Se tekee ihmeitä. Omat tulevat lapseni tulen varmasti viemään. Siihen tarvitaan vanhemmilta aikaa ja jaksamista, mutta se voi saada ihmeitä aikaan.
 
Serkkuni (niitä on 3), joita olen seurannut oppivat uimaan vasta n.7 vuotiaina ja heitä ei koskaan vauvauinnissa käytetty. Heistä ei myöskään tulla urheilun saralla koskaan kuulemaan. Olen sen tajunnut kun olen heidän kanssa pelaillut kaikkea. Onko nämä asiat geeneissä? Kuitenkin oman äitini isä kantoi olympiasoihtua 52 olympialaisiin ja oli suomen eliittiä kestävyysjuoksiana ja hiihdossakin maajoukkueessa. Mutta serkkujeni isä on äitini veli ja siis minun pappani poika myös. Voiko olla niin, että "urheilijan" geenejä ei olisi mennyt yhteenkään näistä kolmesta serkustani, mutta minuun olisi?
 
Minä itse opin uimaan 3 vuotiaana ja minua käytettiin vauvauinnissa. Liikunnat koulussa 10 ja kaikki lajit onnistuvat kiitettävällä tasolla kestävyysjuoksua ja golfia lukuunottamatta. Mielestäni tuo vauvauinti ja ihan lapsena tehtävät harjoitukset voivat pelastaa kaiken, jos haluatte lapsistanne hyviä urheilussa.
 
Tämä kaikki kuulostaa kyllä itsestänikin hyvin hyvin ylimieliseltä, mutta näin asiat minusta ovat.
 
ooidort
10.07.2010 00:36:08 (muokattu 10.07.2010 00:36:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Peku911: Joo on omakohtaista kokemusta hyvinkin paljon. Edelleen otin oman jääkiekkoilun sillä tavalla tuohon mukaan, että kun ihan lapsena olin teppo nummisen äidin perustamilla joillakin urheiluharjoitustunneilla ( Niihin ilmoittauduttiin kai jo vauvauinnin aikoihin, mutta siis itse harjoitukset tehtiin hiukan vanhempana) , missä lapset tekivät juuri tällaisia koordinaatio juttuja ja sitten heitettiin palloa seinään myös jne... Omat vanhempani olivat silloin mukana siinä tiiviisti myös ja sieltä peräisin ovat nämä tiedot. Sittemmin olen omien serkkujeni kanssa näitä samoja juttuja tehnyt. Lasten siis pitää olla alle 5 vuotiaita näihin juttuihin. Olinko itse 2 tai 3 kun olin siellä, mutta siis jo tuolloin näkee lapsesta tuleeko lapsesta urheilun saralla mitään. Elämä on tällä tavoin hyvin karua, mutta niin se minun mielestäni pitää olla.
 
Mutta kaikille tulevilla vanhemmille sanon, että viekää ne lapsenne vauvauintiin. Se tekee ihmeitä. Omat tulevat lapseni tulen varmasti viemään. Siihen tarvitaan vanhemmilta aikaa ja jaksamista, mutta se voi saada ihmeitä aikaan.
 
Serkkuni (niitä on 3), joita olen seurannut oppivat uimaan vasta n.7 vuotiaina ja heitä ei koskaan vauvauinnissa käytetty. Heistä ei myöskään tulla urheilun saralla koskaan kuulemaan. Olen sen tajunnut kun olen heidän kanssa pelaillut kaikkea. Onko nämä asiat geeneissä? Kuitenkin oman äitini isä kantoi olympiasoihtua 52 olympialaisiin ja oli suomen eliittiä kestävyysjuoksiana ja hiihdossakin maajoukkueessa. Mutta serkkujeni isä on äitini veli ja siis minun pappani poika myös. Voiko olla niin, että "urheilijan" geenejä ei olisi mennyt yhteenkään näistä kolmesta serkustani, mutta minuun olisi?
 
Minä itse opin uimaan 3 vuotiaana ja minua käytettiin vauvauinnissa. Liikunnat koulussa 10 ja kaikki lajit onnistuvat kiitettävällä tasolla kestävyysjuoksua ja golfia lukuunottamatta. Mielestäni tuo vauvauinti ja ihan lapsena tehtävät harjoitukset voivat pelastaa kaiken, jos haluatte lapsistanne hyviä urheilussa.
 
Tämä kaikki kuulostaa kyllä itsestänikin hyvin hyvin ylimieliseltä, mutta näin asiat minusta ovat.

 
Eli esimerkiksi minulla ei ole minkäänlaista tulevaisuutta/toivoa olla joskus jopa hyvä kitaristi, koska aloitin kyseisen harrastuksen vasta 12 vuotiaana, enkä ennen sitä ollut millään tavalla kiinnostunut musiikista?
 
Itse olen sitä mieltä että kaiken voi oppia kun tarpeeksi kauan harjoittelee. Ei kukaan ole seppä syntyessään.
 
www.mikseri.net/osqvalitut
Peku911
10.07.2010 01:11:40 (muokattu 10.07.2010 01:11:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ooidort: Eli esimerkiksi minulla ei ole minkäänlaista tulevaisuutta/toivoa olla joskus jopa hyvä kitaristi, koska aloitin kyseisen harrastuksen vasta 12 vuotiaana, enkä ennen sitä ollut millään tavalla kiinnostunut musiikista?
 
Itse olen sitä mieltä että kaiken voi oppia kun tarpeeksi kauan harjoittelee. Ei kukaan ole seppä syntyessään.

 
En sanonut, että ei voisi hyväksi tulla ja kaikki nämä jutut eivät todellakaan toimi musiikin kanssa, koska kitaran soitto on 3 vuotiaalle lähes mahdotonta kaikilta osin. Mutta jotain ihmiset, joista tulee selkeästi parempia kuin muista tekevät lapsuudessaan. (tietoisesti tai sitten ei) Esimerkkinä vaikka Usain Bolt. Pelkät geenit eivät riitä sitä paremmuutta paikkaamaan.
 
Mutta jos et mitään musiikkiin liittyvää ennen 12 ikävuotta tehnyt niin sinusta ei seuraavaa ynkkää tai batiota valitettavasti tule. Sitä mieltä olen.
 
blaekie
10.07.2010 01:19:39
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Peku911: Joo on omakohtaista kokemusta hyvinkin paljon. Edelleen otin oman jääkiekkoilun sillä tavalla tuohon mukaan, että kun ihan lapsena olin teppo nummisen äidin perustamilla joillakin urheiluharjoitustunneilla ( Niihin ilmoittauduttiin kai jo vauvauinnin aikoihin, mutta siis itse harjoitukset tehtiin hiukan vanhempana) , missä lapset tekivät juuri tällaisia koordinaatio juttuja ja sitten heitettiin palloa seinään myös jne... Omat vanhempani olivat silloin mukana siinä tiiviisti myös ja sieltä peräisin ovat nämä tiedot. Sittemmin olen omien serkkujeni kanssa näitä samoja juttuja tehnyt. Lasten siis pitää olla alle 5 vuotiaita näihin juttuihin. Olinko itse 2 tai 3 kun olin siellä, mutta siis jo tuolloin näkee lapsesta tuleeko lapsesta urheilun saralla mitään. Elämä on tällä tavoin hyvin karua, mutta niin se minun mielestäni pitää olla.
 
Mutta kaikille tulevilla vanhemmille sanon, että viekää ne lapsenne vauvauintiin. Se tekee ihmeitä. Omat tulevat lapseni tulen varmasti viemään. Siihen tarvitaan vanhemmilta aikaa ja jaksamista, mutta se voi saada ihmeitä aikaan.
 
Serkkuni (niitä on 3), joita olen seurannut oppivat uimaan vasta n.7 vuotiaina ja heitä ei koskaan vauvauinnissa käytetty. Heistä ei myöskään tulla urheilun saralla koskaan kuulemaan. Olen sen tajunnut kun olen heidän kanssa pelaillut kaikkea. Onko nämä asiat geeneissä? Kuitenkin oman äitini isä kantoi olympiasoihtua 52 olympialaisiin ja oli suomen eliittiä kestävyysjuoksiana ja hiihdossakin maajoukkueessa. Mutta serkkujeni isä on äitini veli ja siis minun pappani poika myös. Voiko olla niin, että "urheilijan" geenejä ei olisi mennyt yhteenkään näistä kolmesta serkustani, mutta minuun olisi?
 
Minä itse opin uimaan 3 vuotiaana ja minua käytettiin vauvauinnissa. Liikunnat koulussa 10 ja kaikki lajit onnistuvat kiitettävällä tasolla kestävyysjuoksua ja golfia lukuunottamatta. Mielestäni tuo vauvauinti ja ihan lapsena tehtävät harjoitukset voivat pelastaa kaiken, jos haluatte lapsistanne hyviä urheilussa.
 
Tämä kaikki kuulostaa kyllä itsestänikin hyvin hyvin ylimieliseltä, mutta näin asiat minusta ovat.

 
Jeps, aivan asiallista perustelua, joskin hieman ristiriitaista. Serkkusi eivät olleet vauvauinnissa, ja sinä olit ja opit aikaisemmin uimaan ?. Samat geenit mutta sinulla siis "harjoitusta" takana. Kuten huomaat asia ei varmaankaan aina ole aivan noin yksioikoista :) . Uskoisin että joku on tehnyt tutkimuksiakin aiheesta, (Muutkin kuin Teppo Nummisen ylpeä äiti) ja on selvää että kaikista ei tule huippu-urheilijoita , eikä virtuoosikitaristeja. On muistettava myös että lapset kehittyy hyvinkin eri ikäisinä, joten jokin tietty osaamattomuus alle 5 vuotiaana, ei vielä takaa mitään, etteikö homma onnistuisi myöhemmin. Tästä ei varmaankaan kannata tässä ketjussa tämän enempää vääntää.
Alkuperäiselle kysyjälle onkin tullut hyviä neuvoja, joista se kompin kuuntelu biiseissä ei vähäisin. Poistun häiritsemästä ketjusta,
 
Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. ja jos onkii , nii entäs sitten ...
peth_
10.07.2010 01:38:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, siis komppauksesta aika hyvin kaikki perus asiat tullu. Perus komppikuviot on jo mainittu, eikä sitä muuta oikeastaan tarvitsekaan. Kunhan vain on tarpeeksi hyvä itse sointuvaihdoksissa ja sillain.
Kompkkauksessa(kin) kannattaa vaan luottaa korvaan ja hakata sitä kitaraa niin paljon kuin mahdollista ja vaikka laulella samalla. Siinä sitä oppii.
 
Mutta tästä "ei voi oppia jos ei ole elänyt lapsena keskellä kaikkea" keskustelusta voisin vielä sanoa, että varmasti helpottaa ja monen asian suhteen on myös tutkittu, että pienenä lapsena, jopa jo sikiöaikana esim. musiikin kuunteleminen ja varsinkin omien vanhempien laulu saa lapsen musiikilliset lahjakkuudet nostamaan päätään.
Silti, vaikkei olisi lapsena altistunut musiikille millään tavalla, on hyvät mahdollisuudet oppia kaikki mitä tarvitaan mukavaan ja hyvään nuotiosoitteluun. Ei ehkä tule uutta Jimi Hendrixiä, mutta ei kenties tarvitsekkaan?
 
Sakmongkol
10.07.2010 03:21:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

peth_: Mutta tästä "ei voi oppia jos ei ole elänyt lapsena keskellä kaikkea" keskustelusta voisin vielä sanoa, että varmasti helpottaa ja monen asian suhteen on myös tutkittu, että pienenä lapsena, jopa jo sikiöaikana esim. musiikin kuunteleminen ja varsinkin omien vanhempien laulu saa lapsen musiikilliset lahjakkuudet nostamaan päätään.
 
Juujuu. Kohtuun pitää jo saada piano ja viulu niin sitten oppii soittamaan kaiken maailman musiikin teknisesti ja teoreettisesti oikein. Musiikissa kuitenkin tunne on tärkeätä ellei tärkein. Se että tykkää soittaa ja 'tuntee' musiikin jota soittaa, eikä vaan teoriaa ja tekniikkaa sen takana. Ei tarvitse olla mitään tietynlaista geeniperimää eikä tarvitse aloittaa musiikkiharrastusta mihinkään tiettyyn ikään mennessä tullakseen hyväksi muusikoksi, jopa virtuoosiksi.
 
Näin minun mielestäni. En perusta enkä halua perustaa tätä mielipidettä mihinkään omakohtaiseen kokemukseen enkä tieteelliseen tutkimukseen. Haluan vain optimistisesti ajatella asian olevan näin.
 
agre
10.07.2010 03:52:10 (muokattu 10.07.2010 04:01:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Peku911: Komppaus jutut mun mielestä pitäisi tulla ihan lähes itsestään.. Muuten ei musiikillista lahjakkuutta paljon ole, jos ei mitään perus 4/4 menevää biisiä pysty komppaileen niin, että hyvältä kuulostaa.
 
Herättää vihaa monissa, mut tää on mun mielipide.
 
Sama asia on, että jos lapselle heittää pallon. Toiset saa kiinni--> on urheilullista lahjakkuutta. Toisilta se menee käsien sisäpuolelta---> urheilijaa ei tästä lapsesta valitettavasti tule. On ihan sellainen peruslaki tämäkin. Saman asian voi myös testata tennismailalla ja pallolla. Kun heittää pallon ilmaan ja pyytää lasta sitä lyömään.. Saman asian voi todeta myös tästä. Urheilullisesti lahjakas lapsi pystyy lyömään palloa ilmasta ilman harjoitusta. Koordinaatiota voi harjoitella, mutta vain synnynnäisesti lahjakkaista tulee koskaan mitään. Sama pätee mun mielestä musiikissa ja juurikin tässä komppi asiassa. Onko rytmitajua vai ei.

 
Tuo on mielestäni todella vituttava ja naurettava ajatus..
 
Itse en usko mihinkään lahjakkuuteen. Harjoittelemalla tullaan hyväksi ei millään luontaisella lahjakkuudella.
 
Asia on mielestäni näin: Esim. 2 nuorta rupeaa soittamaan kitaraa samanikäisenä. Ne opettelee täysin samoja asioita saman verran. Toinen oppii soittamaan jonkun likin nopeammin ja puhtaammin kuin toinen. Mistä johtuu? Mielestäni siitä että nuori on tehnyt/leikkinyt jotain aikaisemmin joka kehittää kyseiseen asiaan tarvittavia taitoja.(sorminäppäryyttä,motoriikkaa yms..) Sama asia kaikissa muissakin jutuissa.
 
Ja vaikka se toinen oppisi nopeammin jotkut asiat nopeammin, ei tarkoita että siitä on mahdollista tulla parempi. Harjoittelemalla tullaan ammattilaiseksi ja paremmiksi asioissa, ei millään "Lahjakkuudella" paskapuhetta sanon minä..
 
Sekavaa tekstiä mutta mitäpä voi odottaa puoliunisena ja viikonloppuyöltä..
 
E: Peku911: Minä itse opin uimaan 3 vuotiaana ja minua käytettiin vauvauinnissa. Liikunnat koulussa 10 ja kaikki lajit onnistuvat kiitettävällä tasolla kestävyysjuoksua ja golfia lukuunottamatta. Mielestäni tuo vauvauinti ja ihan lapsena tehtävät harjoitukset voivat pelastaa kaiken, jos haluatte lapsistanne hyviä urheilussa.
 
Joo tässä ollaan ihan samalla aaltopituudella.
 
Sitä mieltä olen että geeneillä ei ole merkitystä teknillisiin taitoihin vaan nämä ovat opeteltavia asioita. Mutta geeneillä on melko varmasti asiaa esim. Palautumiseen urheilussa ja lihaksenkasvatukseen yms. Fyysisiin ominaisuuksiin.
 
Full speed ahead, I'll rest when I'm dead
Osteri
10.07.2010 08:47:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

agre: Itse en usko mihinkään lahjakkuuteen. Harjoittelemalla tullaan hyväksi ei millään luontaisella lahjakkuudella.
 
Myös tiedeyhteisö on asiasta samaa mieltä.
Lahjakkuus on vain kansanuskoa ja mestariksi tosiaan tullaan harjoittelulla. Aiheeseen voi perehtyä vaikka tutustumalla 10.000 kerran sääntöön.
http://hubpages.com/hub/10-000-Hours--The-Awesome-Power-of-Practice
 
"She didn't allow me to sign....damn...."
antnis
10.07.2010 10:44:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osteri: Myös tiedeyhteisö on asiasta samaa mieltä.
Lahjakkuus on vain kansanuskoa ja mestariksi tosiaan tullaan harjoittelulla. Aiheeseen voi perehtyä vaikka tutustumalla 10.000 kerran sääntöön.
http://hubpages.com/hub/10-000-Hours--The-Awesome-Power-of-Practice

 
"Tiedeyhteisö"? :D Joopa joo.
 
strophe
10.07.2010 11:21:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osteri: Myös tiedeyhteisö on asiasta samaa mieltä.
Lahjakkuus on vain kansanuskoa ja mestariksi tosiaan tullaan harjoittelulla. Aiheeseen voi perehtyä vaikka tutustumalla 10.000 kerran sääntöön.
http://hubpages.com/hub/10-000-Hours--The-Awesome-Power-of-Practice

 
Tuolla on tieteen kanssa about yhtä paljon tekemistä kuin homeopatialla. Se on kuitenkin ihan uskottava väite, että kaikki alansa huiput ovat treenanneet vähintään sen 10000 tuntia. Olkoon sitten kyseessä kirurgi, lentäjä, muusikko, sukeltaja tai luennoitsija.
 
Mutta ei tuota tieteeksi voi kutsua.
 
~Volyymi korvaa puuttuvan taidon~ http://www.youtube.com/vonpalmhoff
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «