Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: AT 4047 särö.
1
flimtrick
07.07.2010 14:37:21 (muokattu 07.07.2010 14:38:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hiljattain hankin Audio Technica 4047 mikrofonin. Olen äänittänyt mikillä laulua ja mikki on hyvä. Olen huomannut kuitenkin äänityksissä säröä, kuulostaa kuin lauluun olisi laitettu säröä. Särö kuuluu selkeämmin tietyillä taajuuksilla ja tietyissä fraaseissa, riippuu vähän miten laulaa. En ole huomannut samaa aiemmin esim. Rode NT-1:ssa kun olen sillä äänittänyt laulua.
 
Onko kellään samoja kokemuksia tästä mikrofonista? Mitähän asialle vois tehdä? Tiedän kyllä että laulu voi mennä särölle jos laulaa esim. erittäin kovaa tms. mutta ei näissä olosuhteissa pitäisi. Gainia ei ole mitenkään erityisen paljon, en laula kovin lujaa ja popfilter on ihan normaalin etäisyyden (muutama cm)päässä mikistä.
 
Äänitän Channel One Pre-ampin läpi miedolla kompura-asetuksilla RME:n Fireface 400 äänikorttiin. Kokeilin myös äänittää suoraan RME:n etuasteen läpi mutta tulos oli sama eli ilmeisesti mikrofoni tekee tuon särön.
 
CryptoFib
07.07.2010 15:24:02 (muokattu 07.07.2010 15:25:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sehän on kelpomikki, eikä tietysti sellaista säröä pitäisi generoida. Ettei vaan kalvo olisi vähän revennyt liitoksistaan ja täten resonoi kapselin reunamien kanssa. Liiasta äänenpaineesta tai muuten vaan väkivaltaisen hetken johdosta.
 
Tieteysti kantsii tarkistaa kaikki muu ensin: Toinen mikki, toinen johto, toinen äänikortti.. Voihan rmi:n etuastekin, tai sen softa-asetuskin olla pielessä.
 
Mutta siis itse kysymykseen vastaukseksi arvelen; vaihda(ta) kapseli. Hellällä tatsilla kantsii myös tsekata, ettei siellä kalvojen välissä ole mitään ylimäärästä: Hiekan jyviä tms.
 
Siitä huolimatta, että eläminen on niin kallista, se on edelleen hyvin suosittua.
flimtrick
07.07.2010 15:42:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

CryptoFib: Sehän on kelpomikki, eikä tietysti sellaista säröä pitäisi generoida. Ettei vaan kalvo olisi vähän revennyt liitoksistaan ja täten resonoi kapselin reunamien kanssa. Liiasta äänenpaineesta tai muuten vaan väkivaltaisen hetken johdosta.
 
Tieteysti kantsii tarkistaa kaikki muu ensin: Toinen mikki, toinen johto, toinen äänikortti.. Voihan rmi:n etuastekin, tai sen softa-asetuskin olla pielessä.
 
Mutta siis itse kysymykseen vastaukseksi arvelen; vaihda(ta) kapseli. Hellällä tatsilla kantsii myös tsekata, ettei siellä kalvojen välissä ole mitään ylimäärästä: Hiekan jyviä tms.

 
Mikki on tosiaan ihan muutama kuukausi sitten ostettu ja ollut koko ajan kotelossaan silloin kun ei ole käytössä. Laulua olen pelkästään äänittänyt ja mikki on kulkenyt kotelossaan repussa kotoa treenikselle ja takaisin. Ei ole mitään iskua saanut missään vaiheessa joten olisi kyllä outoa jos kalvo olisi revennyt...Ja ei tosiaan huvittais alkaa näin nopeasti kalvoa vaihtelemaan kun mikkikään ei ihan halvimmasta päästä. Jooh, no täytyy vielä testata tilannetta.
 
CryptoFib
07.07.2010 15:45:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No tuossa tapauksessahan se kannattaa viedä takas liikkeeseen ja vaihtaa toimivaan. Olettaen että kauppa on suht lähellä. Takuuseenhan tuommonen menee. :)
 
Siitä huolimatta, että eläminen on niin kallista, se on edelleen hyvin suosittua.
Laaksonen
07.07.2010 22:31:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kandee varmaan laittaa takuuseen tuo, mutta ootko koittanut laulaa kauempaa mikistä? että tekeekö se saman silloin kans.Nyt en muista että veditkö kompuran läpi, niin koitas sekin nakata pois siitä.
 
flimtrick
07.07.2010 23:29:35 (muokattu 07.07.2010 23:30:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laaksonen: Kandee varmaan laittaa takuuseen tuo, mutta ootko koittanut laulaa kauempaa mikistä? että tekeekö se saman silloin kans.Nyt en muista että veditkö kompuran läpi, niin koitas sekin nakata pois siitä.
 
Joo kuten jo sanoin niin en mitenkään hirveen läheltä ole nytkään laulanut ja jos siirtyy tuosta vielä vähän kauemmas niin alkaa jo soundi kärsiä. Kyllä mikrofoniin pitää pystyä hiljaa laulamaan suhteellisen läheltä ilman että säröytyy. Kompura on välissä ja oon kokeillut myös ilman. On vaan kyllä saa....n huono tuuri jos mikki on nyt hajalla kun jouduin ensinnäkin venailee mikkiä viikkokaupalla tuhkapilvien takia eikä nyt millään jaksais alkaa säätää takuuhommien kanssa.
 
Täytyy vielä huomenna testailla lisää...
 
djtremolo
08.07.2010 05:16:38
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

komppaan edellisiä. Kyllähän tuo ikävästi takuuhommilta kuulostaa. Kokeile nyt vielä pitää kaikki muu samana, mutta vaihtaa esim se Röde saman piuhan perään. Jos se toimii ok niin sitten vaan uusi mikki takuuseen. Ei noilla kamppeilla pitäisi kyllä mun nähdäkseni olla tuollaista ongelmaa.
 
If I seem super human, I have been misunderstood.
flimtrick
08.07.2010 16:22:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kokeilin tänään aamulla vielä himassa eri piuhalla ja toisella äänikortilla mikä on myös RME fireface 400 mutta eri kortti kuin treeniksellä. Edelleen sama ilmiö mutta on kyllä outo juttu koska laulu kuulostaa säröiseltä periaatteessa vain kun laulaa tietyltä korkeudelta ja enemmän sisäänpäin. Jos laulan vähän lujempaa ja avoinaisemmin niin samaa efektiä ei tule. En nyt sit oikein tiedä et voiks toi johtua että mun ääni jotenkin resonoi tietyillä taajuksilla niin että se kuulostaa tuolta. Mikki ottaa muutenkin middlea selkeästi vahvemmin kuin esim. toi Rode. Soundi on aivan kuin laulun taakse olisi miksattu hieman särötettyä laulua...
 
Pitäis ehkä päästä kokeilee toisella AT 4047 mikrofonilla niin tietäis että onko ongelma varmasti mikissä... Vai kuulostaaks toi teidän mielestä siltä että mikki olis hajalla??
 
Esp
09.07.2010 16:40:58
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

flimtrick: Kokeilin tänään aamulla vielä himassa eri piuhalla ja toisella äänikortilla mikä on myös RME fireface 400 mutta eri kortti kuin treeniksellä. Edelleen sama ilmiö mutta on kyllä outo juttu koska laulu kuulostaa säröiseltä periaatteessa vain kun laulaa tietyltä korkeudelta ja enemmän sisäänpäin. Jos laulan vähän lujempaa ja avoinaisemmin niin samaa efektiä ei tule. En nyt sit oikein tiedä et voiks toi johtua että mun ääni jotenkin resonoi tietyillä taajuksilla niin että se kuulostaa tuolta. Mikki ottaa muutenkin middlea selkeästi vahvemmin kuin esim. toi Rode. Soundi on aivan kuin laulun taakse olisi miksattu hieman särötettyä laulua...
 
Pitäis ehkä päästä kokeilee toisella AT 4047 mikrofonilla niin tietäis että onko ongelma varmasti mikissä... Vai kuulostaaks toi teidän mielestä siltä että mikki olis hajalla??

 
Vaikea sanoa kuulematta, äänitä joku pätkä ja pistä kuultavaksi ja verrokiksi vaikka sitä Rodea, niin kuulee vähän mitä tuossa tapahtuu. AT4040 ainakin kestää äänenpainetta ihan reilusti säröytymättä ja uskoisin, ettei tuo 4047 ole sen huonompi siinä suhteessa.
 
Täh?!?
CryptoFib
09.07.2010 19:29:57 (muokattu 09.07.2010 19:36:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vai kuulostaaks toi teidän mielestä siltä että mikki olis hajalla??
 
Joo.
 
Edelleen tolkullisin vastaus imho olisi se, että kalvo(tai elektrodi"kalvo") on osittain irti ja paukkuu säröisesti. Ja se paukkuu yhdeltä nuotilta pahiten, koska se laulettu ääni vastaa sen kalvon ominaisvärähtelytaajuutta. Kyllä se on selvä peli: Kauppaan takas. :) Pskn möivät.
 
E: Mekaaninen vika siis. Ainakin tuo efekti, että säröytyminen tapahtuu pahiten tietyltä nuotilla viittaa siihen. Tietysti se särisee vaimeammin muillakin nuoteilla ja niiden välissä ja niidenkin väleissä yläsävelsarjojen ansiosta.
 
Siitä huolimatta, että eläminen on niin kallista, se on edelleen hyvin suosittua.
theguru_
13.07.2010 02:12:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä olen huomannyt saman kyseisen mikrofonin kanssa. Käynyt kerran huollossa.
 
I switched my output cables around and now when I turn the pan pot to the left, all the sound comes out of the right speaker. Is there a way I can save this as a preset?
flimtrick
13.07.2010 14:22:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

theguru_: Mä olen huomannyt saman kyseisen mikrofonin kanssa. Käynyt kerran huollossa.
 
Jahas, mielenkiintoista. Huoltoon olen itsekin tuota nyt kiikuttamassa. Voitko kertoa mistä toi sulla johtui ja mitä ne huollossa sille teki? Ikävää jos tämä on joku tyyppivika...
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «