Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Aloittelijat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kysymystä yksittäisten sävelten pikkaukseen liittyen (kitara)
1
Ubayou
27.06.2010 00:38:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Millä tavalla soitan esim. alla olevan tabin, eli laitanko etusormen seiskaväliin suoraan kolmen ylimmän kielen kohdalle, vai painan yksitellen jokaisen kielen kohdalta 7 välistä?
 
Em Hm F#7 Hm
e -------7--9--7~--|------7--9--7~--|------6--9--6~---7--10--9--7----------------|
h -----8-----------|----7-----------|----7------------7------------7-------------|
G ---9-------------|--7-------------|--9------------------------------7--6-------|
D -----------------|----------------|---------------------------------------9~---|
A -----------------|----------------|--------------------------------------------|
E -----------------|----------------|--------------------------------------------|
 
Muutenkin tuo yksittäisten sävelten pikkaus tuntuu hankalalle, eikä tunnu löytyvän netistäkään kunnon opetuspätkiä, tai sitten en vaan osaa etsiä. Tähän jos jollain olisi antaa vinkkejä tai linkkejä niin olisin kiitollinen.
 
jaspiq
27.06.2010 14:56:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.youtube.com/watch?v=P_7Rf2wqPy8
 
"To err is human; to forgive is divine."
Peku911
28.06.2010 00:44:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan yksitellen nostaen aina pois ennen seuraavan äänen lyöntiä. Nimettömällä aloittaen tuossa lickissä. Vuosien päästä osaat
 
Tommittaja
01.07.2010 20:01:12 (muokattu 01.07.2010 22:30:37)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

alussa kaikki on hankalaa. kyllä sä opit. soittele vaan sellasia mitä on mahdollista oppia ihan alussa.
 
Em Hm F#7 Hm
e -------7--9--7~--|------7--9--7~--|------6--9--6~---7--10--9--7----------------|
h -----8-----------|----7-----------|----7------------7------------7-------------|
G ---9-------------|--7-------------|--9------------------------------7--6-------|
D -----------------|----------------|---------------------------------------9~---|
A -----------------|----------------|--------------------------------------------|
E -----------------|----------------|--------------------------------------------|
kirjotan vaan 3 ekaa kirjainta sormesta, on niille ihan viralliset numerotkin, mutten "jaksa" laittaa.
järjestyksessä miten mä soittaisin: nim, kesk, etu, nim, etu|||, etu, etu, etu, nim, etu|||, nim, kesk, etu, nim, etu, kesk, etu, nim, kesk, etu, etu, etu, etu, nim
 
noin mä ainakin soitan sen helpoiten. PS: noi ~ on vibraattoja, eli ääntä huojutetaan pienellä mutta nopealla edestakaisin venytysliikkeellä.
 
http://muusikoiden.net/jasenet/plussat.php
viny
04.07.2010 01:18:34 (muokattu 05.07.2010 16:26:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tommittaja:: nim, kesk, etu, nim, etu|||, etu, etu, etu, nim, etu|||, nim, kesk, etu, nim, etu, kesk, etu, nim, kesk, etu, etu, etu, etu, nim
 
noin mä ainakin soitan sen helpoiten. PS: noi ~ on vibraattoja, eli ääntä huojutetaan pienellä mutta nopealla edestakaisin venytysliikkeellä.

 
Missä on pikkurilli :) Kannattaa sitäkin käyttää, koska muuten voi jotkut vaikeammat jutut muuttua täysin mahdottomiksi.
 
Eli: nim, kesk, etu, nim, etu|||, etu, etu, etu, nim, etu|||, PIK, kesk, etu, pik, etu, etu, etu, pik, nim, etu, etu, nim, etu, pik
 
Näin mä ton soittaisin
 
Edit: muokkasin virheen pois.
 
Tommittaja
04.07.2010 13:44:52
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pikkusormella ei tuossa mitään tee, koska kannattaa kuitenkin soittaa aina HELPOIMMALLA tavalla, vaikka olisikin huonompi. kyllä itse käytän pikkusormea joka ikisessä kappaleessa jota olen koskaan soittanut. (en alussa kun käytin vain keskisormea :D)
 
jossain vaiheessa pelkäsin etten koskaan opi käyttämään pikkusormea kun en koskaan käytä sitä, mutta välttämättömyydestä sen oppii kun soittaa tietynlaisia kappaleita.
 
http://muusikoiden.net/jasenet/plussat.php
viny
04.07.2010 15:00:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tommittaja: pikkusormella ei tuossa mitään tee, koska kannattaa kuitenkin soittaa aina HELPOIMMALLA tavalla, vaikka olisikin huonompi. kyllä itse käytän pikkusormea joka ikisessä kappaleessa jota olen koskaan soittanut. (en alussa kun käytin vain keskisormea :D)
 
jossain vaiheessa pelkäsin etten koskaan opi käyttämään pikkusormea kun en koskaan käytä sitä, mutta välttämättömyydestä sen oppii kun soittaa tietynlaisia kappaleita.

 
Mun mielestä tuo on helpompi niin että ei tarvitse venytellä vaan yksi sormi ottaa tavallaan yhden nauhavälin ja sitten vaihdellaan koko käden paikkaa. Ei tarvitse muutakun laskea oikeata sormea 5mm niin saa sävelen ulos. Mutta olaan yksilöitä kaikki joten ei tuo sinunkaan väärin ole, se on oikein sulle.
 
Schnowotski
05.07.2010 15:59:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä minäkin siinä pikkurilliä käyttäisin, mutta ilmeisesti eri tavoin kuin viny: tuon dominanttisoinnun, F#7, kohdalla ottaisin sen ensimmäisen sävelen pikkurillillä - eli tavallaan siirtyisin puolisävelaskelta alempaan asemaan. Sitten takaisin seiska-asemaan toonikasoinnulla - pikkurillillä aseman mukaan se terssi kymppivälistä - ja kaksi viimeistä nuottia taas puolisävelaskelta alemmasta asemasta - etusormella siis peräkkäin D ja C# ja pikkurillillä sitten H. Tässä voisi välttää asemanvaihdon ottamalla tuon C#-sävelen korkeasta seiska-asemasta D-kielen 11-välistä - se siis pikkurillillä ja nimettömällä se H. Tuossa lienee samantekevää kuinka tekee.
 
Lainausmerkit, nuo kirjotetun kielen "kondomit" - väärinymmärrysten "ehkäisyvälineet".
viny
05.07.2010 16:25:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Schnowotski: Kyllä minäkin siinä pikkurilliä käyttäisin, mutta ilmeisesti eri tavoin kuin viny:....
 
Löysit näköjään virheen mun sormituksista. Se F#7 oli tarkoitus olla juuri noin kuin sanoit, mutta loppu on erilailla kuin sinun ehdotuksessa.
 
Mutta nyt on pari vaihtoehtoa tullut joten siitä kokeilemaan.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «