Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Uusi kitara haussa, mutta floikka ihmetyttää??
1 2
Purpelo
04.07.2010 00:15:55 (muokattu 04.07.2010 00:18:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mieleni tekisi kovasti uusia uskollisesti 7 vuotta palvellut ltd:n halppiskitarani ( LTD M-50). Budjettini ei kuitenkaan vieläkään anna periksi muulle kuin halppiskitaralle :). Löysin thomanilta tälläisen http://www.thomann.de/fi/espltd_f250bk.htm skeban joka mielestäni vaikuttaisi hyvältä ja eikä ole liian kallis. Kitarassa on tuo licensed Floyd Rose tremelo, jota en siihen kyllä haluaisi mutta kitara nyt muuten vaikuttaa kelpo vehkeeltä. Mutta millainen tuo ko. floikka systeemi on? Googlailin ja onko se todellakin niin kauhea mitä puhutaan ja onko totta että sitä on niin vaikea saada vireeseen? Pysyykö vire kohtuullisesti jos en koko floikkaa käytä soiton aikana? Ja jos tietoa löytyy niin kerro ihmeessä mielipiteesi tuosta kitarasta yleensäkin. Soittolistani skaala on laaja, soittelen lähes mitä musiikkityyliä tahansa kunhan biisi on hyvä, mutta pääasiassa metallia (Bodom, In Flames etc.).
 
ReBeat
04.07.2010 00:21:35
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Purpelo: Kitarassa on tuo licensed Floyd Rose tremelo, jota en siihen kyllä haluaisi
 
Älä missään tapauksessa lähde sille tielle että ostat melkein neljällä sadalla kitaran, jossa on paskalaatuinen floikka, jota et vieläpä edes halua.
 
Purpelo
04.07.2010 00:31:21 (muokattu 04.07.2010 01:04:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ReBeat: Älä missään tapauksessa lähde sille tielle että ostat melkein neljällä sadalla kitaran, jossa on paskalaatuinen floikka, jota et vieläpä edes halua.
 
joo siis tosiaan kaverin floikallisella kitaralla olen joskus kokeillut ja tuntuu siltä että vaatisi soittotekniikan uudelleen opettelun... Toi on kyllä oikeastaan ihan totta, että miksi ostaisin 400€ kitaran jossa on ominaisuus jota en edes halua :D Mutta pystyisin kyllä elämään floikan kanssa, mutta miten nämä vire/viritys asiat tai kitara yleensä?
 
-Rake-
04.07.2010 01:16:16 (muokattu 04.07.2010 01:16:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä nuo lisenssikki pysyy vireessä kunhan joskus viitsii paneutua kitaran huoltoon. On muuten aikas ruma keppi.
 
kimurantti1
04.07.2010 01:37:18 (muokattu 04.07.2010 01:42:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Purpelo: Mutta pystyisin kyllä elämään floikan kanssa, mutta miten nämä vire/viritys asiat tai kitara yleensä?
 
Et pystyisi, heh. Jos et ole täysin varma että tarvitset floikkaa, niin se tulee olemaan aikamoisella varmuudella todellinen riesa, vieläpä kun kyse on huonolaatuisesta mokkulasta joka ei välttämättä pidä virettä kovin kauaa. Säästät hermojasi kun ostat floikattoman kitaran. Sitä paitsi voi olla että saat hakemassasi hintaluokassa snadisti laadukkaamman kitaran, koska tallaratkaisuna floikka on ehdottomasti kalleimmasta päästä.
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
jpaa
04.07.2010 01:40:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei kannata missään nimessä ostaa floikkakitaraa jos sille floiderille ei ole oikeasti käyttöä. Tekee elämästä huomattavasti helpompaa.
 
To be is to do -Socrates, To do is to be -Sartre, Do be do be do -Sinatra.
Sakmongkol
04.07.2010 03:00:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En itse ostaisi agathisrunkoista kitaraa. Tuohon hintaan saa varmastikin huomattavasti paremman vehkeen ilman floikkaa ja ilman agathista.
 
vekku
04.07.2010 03:31:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Samaa mieltä ollaan täälläkin. Kannattaa todella harkita tarkkaan laittaakko tuollainen floikallinen räpistys. Floikan hankkiminen on järkevää ainoastaan silloin kun todella on tarvetta juuri niille ominaisuuksilla mitä se tarjoaa. Muussa tapauksessa ehdottomasti se kiinteä talla / jotain muuta.
 
Miksi? No siksi että floikka ominaisuuksiensa mukana tuo ison liudan erilaisia huonoja puolia ja kohtuutonta vaivannäköä.
 
Lyhyesti:
 
+ Mahdollistaa kampeamisen
 
- Viritys, kielten vaihto, vireen vaihto ja muutkin kielten jännitykseen vaikuttavat toimet vaativat moninkertaisen säätämisen ja vaivan kiinteään tallaan verrattuna
- Venyttäminen muuttuu, kahdella kielellä venyttäminen muuttuu käytännössä mahdottomaksi
 
Lisäksi ei-niin-laadukkaassa floikassa vireongelmat voivat olla rasittavia.
 
Tietysti aina on mahdollista lukita floikka siten ettei se anna periksi ja näin ollen käyttäytyy lähes kiinteän tallan tavoin, mutta niin... tarviiko tuosta nyt sitten sen enempää sanoa?
 
Ahokkis
04.07.2010 09:09:28 (muokattu 04.07.2010 09:11:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuohan on ulkonäöltään, spekseiltään ja hinnaltaan ihan kuin mordorista karanneen örkin sapeli. Paitsi että nekin on hienompia ja halvempia, laatukin ehkä parempi. Sinuna en luottaisi mustan ruhtinaan heikkoon laatuun vaan panostaisin vaikka sarumanin velhonkeppeihin kuten vaikkapa tähän: http://www.thomann.de/fi/bc_rich_nt_warlock_onyx.htm
 
Neck thru, orkkisfloikka ja tietääkseni paha velho käyttää tuohon vielä Fangornista hankittua nato-puuta, joka on uruk-haiden ammattitaidolla kaadettu.
 
"Siis Se ei ole pakollista mutta nopeutta ennen tulee puhtaus... muuten soitosta tulee täysin huonoa... Etkä ikinä pysty soittaa niinku minä laiho ja ynkkä." -Ushimir
jussi1976
04.07.2010 12:09:18 (muokattu 04.07.2010 13:11:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse en suurin surminkaan käytä muuta kitaraa kuin floikallista. Mutta floikan on oltava ehdottomasti hyvä, esim. Original FR, Schaller tai Gotoh.
Mulla oli aikoinaan Halpis Peavey Wolfgang, jossa saman tien ensimmäinen vika oli floikan metalliosan rikkoutuminen. Original Floyd Rose maksaa muistaakseni jotain 300-350 euroa, eli 400 euron hintaisesta kitarasta se olisi n. 75 - 85%...
 
Floikallisella kitaralla kielten venyttäminen on helpompaa kuin kiinteätallaisella, JOS floikka on säädetty siten, että se antaa periksi venytettäessä ts. jousia on vaikka takana kiinni vain kaksi kappaletta. En oikein ymmärtänyt, miksi kahden kielen venyttäminen olisi mahdotonta, ei se ole koskaan mulle ollut mitenkään vaikeaa, mutta ei kai mun tarttekaan...
 
Ilkeää on taas tosiaan se virittäminen. Se pitää tehdä useampaan kertaan ja jos vaihtaa kielisetin vaikkapa ysistä kymppiin tai päinvastoin, niin taas menee säätämiseksi.
 
Floikkarin laatu vaikuttaa myös saundiin. Mulla on N4:ssa Schallerin floikka, jonka baseplate - siis pohjalyvy - on miehekkäät 5mm paksu. Kitara soi todella hienosti, mutta on hieman kankea käyttää suuren floikan massan takia. Omiin tarpeisiini 3.5mm pohjalevy on paras, koska se on säädettävissä äärimmäisen herkäksi.
Floikkarin laatu - ja siis tietysti kielilukkojen, virittimien sun muiden asiaan liittyvien - vaikuttaa myös vireenpitoon. Surkeampi floikka ei pidä virettä sitten millään, mutta laadukkaimmat pitävät sen pääsääntöisesti erittäinkin hyvin.
 
Floikalla sitten voi tehdä hauskoja kikkoja, ja monipuolistaa soitinta työlään säätämisen vastapainoksi. Koska itse käytän aina samaa kielisettiä, niin säätöjäkään ei tartte muuttaa, so...
 
Toisin sanoen; Ihan halpaa kitaraa med floikka EI kannata ostaa, koska floikan laatu on olennainen seikka ja voi pilata sinänsä hyvinkin soivan kitaran omainaisuudet. Jos voit sijoittaa kunnon rautoihin ja haluat käyttää floikan moninaisia mahdollisuuksia ja pysyt miel. vain yhdessä kielisetissä, niin sitten suosittelen.
 
Rotta sano: Sä haluat tutkia, tietää enemmän, kehittyä, olla avoin. Sä olet siis IHAN erilainen kuin mä. Mä alennun muiden kieroihin, umpimielisiin arvoihin. Tai tyylikysymyksiin, jos ei muuta. Sä et ja mua hävettää. Siks mä herjaan sua nyt.
RamoQ
04.07.2010 12:13:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-Rake-: On muuten aikas ruma keppi.
 
Tuo näyttää hyvältä kuitenkin bassossa! (Omistajan on hyvä sanoo...)
 
"Jos tsennaa kaks ja puoli sointua niin mitä sitä kolmatta opettelemaan?" -Heko Luumäki
JuSu
04.07.2010 12:25:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jussi1976: En oikein ymmärtänyt, miksi kahden kielen venyttäminen olisi mahdotonta, ei se ole koskaan mulle ollut mitenkään vaikeaa, mutta ei kai mun tarttekaan...
 
Varmaankin tuolla viitattiin siihen, että kun yhtä kieltä venyttää, niin muiden vire laskee hieman, kun floikka antaa periksi. Esim. unison ja double stop bendien kanssa pitää olla tarkkana, tai muuten bendit jäävät herkästi alavireisiksi.
 
Tietty osaava kaveri pystyy tuonkin kiertämään soittotekniikan keinoin, mutta aika tarkka juttu sekin silti, eikä ihan hetkessä hanskaannu, jos nollasta pitää lähteä treenaamaan.
 
JuSu
 
'aristoteles666: soundi joko paranee tai ei.'
jussi1976
04.07.2010 13:17:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitän tarkennuksesta. Juu, kyllähän tuohon tottuu kun sillä aikansa soittaa. Ainakin muuten Vailla ja vissiin EVH:llakin on ollut jossain vaiheessa floikka, joka on tavallaan puolitettu keskeltä. Ideana on just se, että jos esim. jotain ylimmäistä kieltä, vaikkapa G, H tai E - kieltä venyttää, se vire ei muutu alimmilla E, A ja D - kielillä.
 
Rotta sano: Sä haluat tutkia, tietää enemmän, kehittyä, olla avoin. Sä olet siis IHAN erilainen kuin mä. Mä alennun muiden kieroihin, umpimielisiin arvoihin. Tai tyylikysymyksiin, jos ei muuta. Sä et ja mua hävettää. Siks mä herjaan sua nyt.
kimurantti1
04.07.2010 13:27:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jussi1976: Ainakin muuten Vailla ja vissiin EVH:llakin on ollut jossain vaiheessa floikka, joka on tavallaan puolitettu keskeltä. Ideana on just se, että jos esim. jotain ylimmäistä kieltä, vaikkapa G, H tai E - kieltä venyttää, se vire ei muutu alimmilla E, A ja D - kielillä.
 
Mistä tällainen tieto muuten on? Luulin tietäväni enemmänkin noista kahdesta jampasta, mutta tuollaista en ole ikinä kuullut, enkä äkkiseltään keksi, että miten ihmeessä moinen jako voitaisiin floikkaan tehdä. :-)
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Väsykäsi
04.07.2010 13:36:07 (muokattu 04.07.2010 13:37:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jussi1976: Kiitän tarkennuksesta. Juu, kyllähän tuohon tottuu kun sillä aikansa soittaa. Ainakin muuten Vailla ja vissiin EVH:llakin on ollut jossain vaiheessa floikka, joka on tavallaan puolitettu keskeltä. Ideana on just se, että jos esim. jotain ylimmäistä kieltä, vaikkapa G, H tai E - kieltä venyttää, se vire ei muutu alimmilla E, A ja D - kielillä.
 
Ettei vaan olis ollu kyse Bigsbystä? Eddie ainakin käytti 335:ään Bigsbyä jonka "tanko" johon kielet kiinnitetään oli katkaistu keskeltä, jolloin hän pystyi vaikuttamaan kammella kolmeen ylimpään kieleen ja soittamaan biisin loppuun alimmat kielet vireessä. Bigbythän eivät ole tunnettuja hyvästä vireenpitävyydestä kovassa kampeamisessa..
 
Miten käy Oivan lihapiirakoiden jos karhu piripäissään nakkelee vaseliinia pitkin gröööööölantia jaettikyrpae heiluem? -Räbbänä
Tommittaja
04.07.2010 13:38:45
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sanoisin että säästä vielä vähän, kun ei tollasen 300€ ja 400€ hintasten kitaroiden laadussa ole melkein mitään eroa. säästä kunnes on varaa AINAKIN +700€ saat laadukkaamman ettei menee turhaan rahaa hukkaan kun kitara on ihan samanlainen.
 
http://muusikoiden.net/jasenet/plussat.php
ReBeat
04.07.2010 13:39:49
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kimurantti1: Mistä tällainen tieto muuten on? Luulin tietäväni enemmänkin noista kahdesta jampasta, mutta tuollaista en ole ikinä kuullut, enkä äkkiseltään keksi, että miten ihmeessä moinen jako voitaisiin floikkaan tehdä. :-)
 
Jos siinä on ollu jotain ton tyylistä, mutta vintage-tallan ruuvien tilalla ankkuripultit... aika lähekkäin vaan :)
 
http://www.aijaa.com/v.php?i=6390259.jpg
http://www.aijaa.com/v.php?i=6390268.jpg
http://www.aijaa.com/v.php?i=6390270.jpg
 
Juicy
04.07.2010 14:59:26
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jussi1976: Original Floyd Rose maksaa muistaakseni jotain 300-350 euroa, eli 400 euron hintaisesta kitarasta se olisi n. 75 - 85%...
 
Nyt kyllä pitää hieman oikaista, OFR:n saa uutenakin Suomesta parilla sadalla, allekin jos tinkaa/hommaa käytetyn tai ovat juuri tarjouksessa. Kromisia, Saksassa tehtyjä OFR:ia on ollut Musamaailmassakin yhteen aikaan n. 160e hintalapulla, ainoastaan kullitetut versiot aiheesta ovat olleet reilusti kalliimpia.
 
Muistaakseni BC Rich (tai sen omistava konserni) omistaa myös Floyd Rosen, joten ne saavat hieman halvempiinkin kitaroihinsa noita vielä kohtuullisella katteella laittaa. Nekään eivät silti halvimmissa malleissa taida olla niitä saksalaisten versioita, vaan korealaisia halvemmalla tehtyjä FRT-malleja. Joten ei niissäkään se OFR:n osuus kitaran hinnasta taida olla kuin murto-osa...
 
Juicylle jallua juotetaan, sairasauton paareilla kannetaan. Ei Juicy-boyn maksa kauaa kestä, Vaseliinia jaettukyrpae roloem. -Räbbänä
jussi1976
04.07.2010 15:31:16 (muokattu 04.07.2010 15:38:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitän oikaisusta.
 
Itse tosin katsoin joku aika sitten Hesassa uutta OFR:ää, ja hinta oli muistaakseni 280-300 kromattuna. Kullatuthan on sitten kalliimpia, ja tähän perustin arvioni. Itsellänikin on vieläkin hakusessa kromattu OFR 3.5mm baseplatella, vaikkei torilla olekaan... Pitää ruveta katselemaan, josko joku liike tai yksityinen möisi OFR:n 3.5mm baseplatella kohtuuhintaan edelliseen verrattuna.
 
EDIT: Ainakin MM EVH:n floikkasysteemi on ihan loistava, vaikka sen kitaran rakenne ei sisälläkään upotusta floikan alle, jolloin sitä kampea saisi rääkätä oikein kunnolla. N4:ssa taas on ja siksi tykkään. Ibanezin Jemeissä on kanssa ollut tosi hyviä floikkia, mutta nehän on eri kauraa näihin verrattuna; Eri mallisia ja kookkaampia, mutta herkäksipä nekin saa justattua, mutta se kammen kiristyssysteemi niillä kahdella muovirenkulalla kammoksuttaa. Mulla Schallerissa on ihan toinen kiristyssysteemi, ja se tuntuu parhaimmalta. Joskin toi 5mm baseplate muistuttaa lähinnä siirtolohkaretta, enkä siitä pidä. Soihan toi tosi hyvin, mutta mutta..
 
Rotta sano: Sä haluat tutkia, tietää enemmän, kehittyä, olla avoin. Sä olet siis IHAN erilainen kuin mä. Mä alennun muiden kieroihin, umpimielisiin arvoihin. Tai tyylikysymyksiin, jos ei muuta. Sä et ja mua hävettää. Siks mä herjaan sua nyt.
jussi1976
04.07.2010 15:42:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Väsykäsi: Ettei vaan olis ollu kyse Bigsbystä? Eddie ainakin käytti 335:ään Bigsbyä jonka "tanko" johon kielet kiinnitetään oli katkaistu keskeltä, jolloin hän pystyi vaikuttamaan kammella kolmeen ylimpään kieleen ja soittamaan biisin loppuun alimmat kielet vireessä. Bigbythän eivät ole tunnettuja hyvästä vireenpitävyydestä kovassa kampeamisessa..
 
Ei ollut. Se oli ihan normi OFR:n näköinen, mutta puolitettu. Kuvaa en valitettavasti tähän hätään löydä, mutta se Vain kitaran floikkarin kuva löytyy miehen saitilta kitaragalleriasta.
 
Rotta sano: Sä haluat tutkia, tietää enemmän, kehittyä, olla avoin. Sä olet siis IHAN erilainen kuin mä. Mä alennun muiden kieroihin, umpimielisiin arvoihin. Tai tyylikysymyksiin, jos ei muuta. Sä et ja mua hävettää. Siks mä herjaan sua nyt.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «