Aihe: Kannattaako keinokuorma?
1 2 3
baba o riley
19.03.2010 12:36:40 (muokattu 19.03.2010 12:38:11)
kimurantti1: Minkä verran sä vedät keikkaa ja missä, jos sopii kysyä? :-D

rockiklubeilla, stadissa ei varmaan ole lavaa jolla ei olisi viimeisen 10v aikana soittanut :)

Opistolaiset ja popparit kaikella kunnialla mutta rokkia soitetaan kovaa ja on aina soitettu, mutta sitä siellä opistolla ei taidetakkaan opettaa. se opitaan kallion baareissa :))) Se ei ole vain se miltä se kuullostaa, vaan miltä se tuntuu rintakehässä :)

Niitä tulppia myydään ja itse pyritään usein jakamaankin halukkaille. Se on vaan niin naurettavaa kun ollaan niin rokkia ja tullaan fullstäkeillä lavalle, volat sellaisella mukavalla keskustelutasolla ja "miksaaja hoitaa loput". Sitten istutaan keikan jälkeen kaljan äärellä "vittu ku pääsis joskus tota nuppia luukuttamaan, niin että sais ne mun oikeet soundit esille, ne on oikeesti ihan sika hyvät, kerran treeniksellä kun olin yksin niin kokeilin." Ja tottahan se on, perseestähän ne soundit sillon yleensä onkin. Ja yes, pa'n tehtävä on levittää. Mutta homma nyt vaan on se että 99% klubeista/baareista suomessa nyt vaan on senkokoiset että se on ihan sama mistä pisteestä se kama tulee kun kamatkin yleensä omaavat suuremman pintaalan kun ne alimitotetut pa't.

Kyllä sitä kommenttia yleensä keikoilta tullut joltakin että vittu te vedätte lujalla, mutta niin kauan kun soundejen kehu on volavalitukselle 10:1 voitolla niin bileet jatkuu :)
kimurantti1
19.03.2010 15:03:20 (muokattu 19.03.2010 15:12:25)
Ok. Jos viittaat tolla opistopoppari -jutulla jotenkin muhun, niin voin kertoa että ne munkin suurimmat esikuvani luokitellaan kaiketi rokiksi, Van Halen ja tollasia muita pari ihan kivaa rokkibiisiä joskus tehneitä bändejä. Tekniikka on kuitenkin kehittynyt aika paljon niistä ajoista kun ne jampat aloitti, ja nykyään tehdään vahvistimia jotka soundaa hyvältä kohtuullisillakin äänenvoimakkuuksilla. Niin kauan kun keikoilla on yleisöä, niin sen mukaan kuitenkin pitää soundit tehdä. Heh, väännä se 100w Plexi täysille, pyydä tulpatonta katsojaa kaapin eteen ja kysy että "eks ookkin hyvä soundi?" :-) Ne fullstackit on kuitenkin keksitty aikana, jolloin mitään kunnon PA:ita ei ollut.

Se on kyllä totta että useissa paikoissa on alimitoitettu PA. Hiton lyhytnäköistä hommaa ja siinä säästetään kyllä aivan väärässä paikassa, mutta mun mielestäni se snadisti alimitoitetunkin PA:n käyttö on vaan kahdesta pahasta pienempi. Äänen levittäminen PA:n avulla saa joka tapauksessa bändin soundaamaan isommalta sekä tanakammalta ja niinkun sanoin, laitteiden vääntäminen pienemmälle ja kompromissin tekeminen kitarasoundissa (jota muuten mun ei ainakaan tällä nyky-Mesallani tarvi iisimmilläkään voimakkuuksilla tehdä) parantaa bändin kokonaissoundia ihan poikkeuksetta. Yleisö kuitenkin kuuntelee koko bändiä eikä sitä täydellistä kitarasoundia.

Musta tää volume-juttu on vaan asennekysymys, ja sillä ei ole mitään tekemistä sen asenteen kanssa, joka kuuluu tai on kuulumatta musiikista. "Witun lujaa" ei yleensä ole yhtä kuin "witun hyvä", ei ainakaan sen yleisön mielestä joka kuuntelee täysillä tuuttaavaa 4x12-kaappia eturivissä. Eräs tuttu miksaaja kävi pitkiä keskusteluja yhden bändin kanssa. Rumpali oli sitä mieltä että etenkin virpan pitää tulla lujaa, ja se bändi kuulemma veti paikassa kuin paikassa niin lujaa että oli käytännössä aivan sama olisiko salissa ollut äänimiestä vai ei, mitään ei pystynyt tekemään. Homma ratkaistiin niin, että rumpalille ostettiin laadukkaat napit, joihin miksaaja sitten teki tosi jytkyn kuuntelun ja ajoi sen virpan sinne niin saakelin lujaa, että tatsi keveni väkisin. Näin saatiin laitteet pienemmälle ja kuulemma yleisöltäkin todettiin, että oli paljon parempi keikka kuin edellinen.
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
baba o riley
19.03.2010 16:14:45 (muokattu 19.03.2010 16:15:47)
kimurantti1: Ok. Jos viittaat tolla opistopoppari -jutulla jotenkin muhun, Niin kauan kun keikoilla on yleisöä, niin sen mukaan kuitenkin pitää soundit tehdä. Heh, väännä se 100w Plexi täysille, pyydä tulpatonta katsojaa kaapin eteen ja kysy että "eks ookkin hyvä soundi?" :-) Ne fullstackit on kuitenkin keksitty aikana, jolloin mitään kunnon PA:ita ei ollut.

En kyllä sinuun viittaa millään lailla, jos itse sellaisena itseäsi pidät niin se on sit sun juttus :)

Mä en kyllä yleisön mukaan mitään soudia tee, teen soundit tinkimättä kunnioittaen rokin syvintä olemusta ASENNETTA, ja ainakin omille keikoille se yleisö tulee vapaaehtoisesti musan, meiningin ja SOUNDIN takia ja tietän mitä saa :) Mutta siinä kai se rokin ja popin suurin ero syntyykin :)

(..sainpa taas provosoitua... siitä onkin jo vähän aikaa kun oon tuntenut mmnetin provokaation ilon suonissa...) :DDDD
pekurides
19.03.2010 16:19:55 (muokattu 19.03.2010 16:33:19)

kimurantti1:. Yleisö kuitenkin kuuntelee koko bändiä eikä sitä täydellistä kitarasoundia.
.

?

mulla on myös yksi kaveri joka ei tykkää soittaa kovalla... hän tosin mielummin soittaa myös ennemmin akustisella kuin sähkiksellä eikä ymmärrä kunnon särövallista yhtään mitään:)

jos minä joskus löytäisin sen täydellisen kitarasaundin niin vetäisin miksaajaa turpaan jos edes ehdottelisi säätöjen muuttamista, se on sen miksaajan tehtävä laittaa se bändi soimaan kunnolla tilasta riippumatta....

edit: oton provon pois:)
They see me rollin, they hatin.
Volle
19.03.2010 17:52:05
pekurides:

jos minä joskus löytäisin sen täydellisen kitarasaundin niin vetäisin miksaajaa turpaan jos edes ehdottelisi säätöjen muuttamista, se on sen miksaajan tehtävä laittaa se bändi soimaan kunnolla tilasta riippumatta....

.. mikä on toisinaan mahdotonta. Meillä voi olla erilaiset lähtökohdat, mutta mä menen yleensä keikoille soittamaan musiikkia, en esittelemään kitarakamojani tai täydellistä saundia. Yleensä pyrin siihen, että yleisöllä olisi mahdollisimman hyvät olosuhteet esittämäni musiikin kuulemiseen. Joskus se edellyttää kompromissia saundin kannalta, joskus ei. Joskus se vittumaisen kova meteli voi toki olla "se juttu", jolloin kompromisseja ei tehdä.
baba o riley
19.03.2010 19:49:30

"miksaajalle turpaan" olis ihan törkeen kova nimi rokkiklubille :) Siellä soittais vaan törkeen kovaääniset bändit. kun keikkaa haetaan olis eka kysymys paljon saatte desibelejä aikaseks. Ihan sikamakee klubi oliskin :)
Antti1
19.03.2010 19:50:27
baba o riley: Ihan sikamakee klubi oliskin :)

Joo. Siellä vois soittaa kovaäänisiä treenejä ilman miksaajaa ja ilman yleisöä.
"Jazz is just a series of mistakes without the 'oops'" - Nigel Tufnel
Artist
19.03.2010 20:34:18 (muokattu 19.03.2010 20:35:36)
Kyllä itse ainakin tulee käytyä ihan kovaäänisiä keikkoja katsomassa, jopa ihan ne all-time suosikkikeikat on olleet sellaisia, jossa volyymia piisannut. Muukin yleisö on yleensä digannut vaikka meteliä on ollut sen verran ettei keikan aikana ole pystynyt keskustelemaan.

Esim. viime kesänä Tavastialla kuuntelin eturivistä A Place To Bury Strangersia, jonka kitaristilaulaja luukutti stäkkiä sen verran lujalla ettei esim. rummuista (jotka mielestäni Tavastialla tulee helposti "yli") kuulunut hirveästi. Ja soundi oli kyllä upea! Tosin etukäteishehkutuksen vuoksi luulin, että vetäisivät vielä lujemmalla, mutta eivätpä vetäneet.

Täytyy muistaa näistä soundeista ja volyymeista puhuttaessa, että musiikkia kuin yleisöäkin on monenlaista, joihinkin juttuihin se volyymi kuuluu ja kaiketi yleisö siihen osaa suhtautua, jos on sellaisesta pitääkseen. Esim. taannoin paluun lavoille tehnyt My Bloody Valentine on vetänyt keikoillaan n.130db voimakkuudella, miksauspöydältä mitattuna.

Näin siis yleisön edustajan näkökulmasta.

Mutta toki käytönnässä maltilliset lavavolyymit mahdollistavat paremman kokonaissoundin, ja tällä linjalla tulee itsekin vedettyä omilla keikoilla.
"They tell me, but I tell them, I do it my way and I always will"
kimurantti1
19.03.2010 21:02:54
baba o riley: Mä en kyllä yleisön mukaan mitään soudia tee, teen soundit tinkimättä kunnioittaen rokin syvintä olemusta ASENNETTA, ja ainakin omille keikoille se yleisö tulee vapaaehtoisesti musan, meiningin ja SOUNDIN takia ja tietän mitä saa :) Mutta siinä kai se rokin ja popin suurin ero syntyykin :)

En mä kai opistopopparina itseäni pidä, mutta kun heitit sen samaan syssyyn vastatessani mulle, niin luulin että meinasit mua, my bad. Mutta tosiaan, jos se on ihan se ja sama että miltä teidän bändi kuulostaa yleisölle, niin miksette vedä vaan treenikämpällä? ;-D Voisitko kertoa vähän lisää tosta rokin syvimmästä olemuksesta ja ASENTEESTA? Btw, jätä mielummin katkomatta noita viestejä, niin lauseetkin pysyy asiayhteydessään.

pekurides: jos minä joskus löytäisin sen täydellisen kitarasaundin niin vetäisin miksaajaa turpaan jos edes ehdottelisi säätöjen muuttamista, se on sen miksaajan tehtävä laittaa se bändi soimaan kunnolla tilasta riippumatta....

Heh, ei se kyllä ole. Miksaajan tehtävä on yrittää laittaa bändi soimaan niin hyvin kuin kulloisissakin puitteissa on mahdollista. Miksaajan tehtävä on myös suojella yleisön kuuloa ja sen takia käyttää järkeä volumetason kanssa. Jos bändi tulee lavalta 110db, niin ei sitä PA:ta nosteta 120db tasolle, että päästään bändin yli.
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Jii-Gee
19.03.2010 21:20:40

baba o riley: keikoille se yleisö tulee vapaaehtoisesti musan, meiningin ja SOUNDIN takia ja tietän mitä saa :)

Ja joskus naapurikin saa kun aletaan vetään.
Muinoin wuonna luu ja nahka kun tuo mainio laulu- & soitinyhtye Motörhead orkestereineen soitti Imatralla niin rajan toispuol slobot kuunteli ilmaseks.
" You Are The Chief..You Are The King Of The Circus Clowns "
koponen
19.03.2010 23:40:04
Kyllä mua kuulijana ärsyttää keikat missä tulee liian lujaa, mutta samalla soittajana tiedän että tietyn soundin saamiseksi pitää laitteita (rummut!!) monesti soittaa tilan kokoon nähden liian lujaa. Sitten vahinkojen minimoiseksi kamoja käännellään lavalla sohottamaan milloin mihinkin, laitellaan pleksejä setin eteen yms. Tulpat on tietty päässä ihan defaulttina, olinpa sitten millä puolella lavaa tahansa.

Aihetta sivuten, niin oikeasti säväyttävää keinokuormaa en ole eläessäni tavannut.
I'm endorsed by Marshall
Janne19691
20.03.2010 07:27:29

koponen: Aihetta sivuten, niin oikeasti säväyttävää keinokuormaa en ole eläessäni tavannut.

Jep, aina ne jotain tekee soundille. Toiset mallit huonontaa sitä ominaisuutta ja toiset tätä. Mutta keinokuorman kanssa voi elää ja soundia voi jossain määrin kompensoida "takaisin". Oikea kombinaatio ja kokonaisuus ratkaisee taas kerran.

Tilanne on sama kun mä en diggaa säröpedaaleista ollenkaan. Aina ne huonontaa soundia, teit mitä tahansa. Onneksi mun ei ole pakko käyttää niitä ;) Keinokuorma taas on must kaikkien muiden paitsi yhden vahvistimen kanssa.
Rule #1: There are no rules.
Terry Pantheras
20.03.2010 20:19:18
Tyyppasin jokunen päivä sitten Uraltonen Hot Mamaa SLO:n persiiseen. Eipä tuosta nyt kyllä mitään järkevää syytä jäänyt käteen, että pitäisi sitä käyttää missään olosuhteissa: volat "kakkosellakin" SLO kuulostaa paremmalta kuin Hot Mama millään asetuksilla SLO tapissaan. Jotenkin siitä häviää se precense ja se sotkee ja muhjaa piirun verran yleissoundia - vaikka kyllä se perussoundi sieltä läpi tulee yllättävän hyvin. Mutta ei kuitenkaan ole tarpeeseen selkeästikään, joten taitaa jäädä muutkin (tyyppaamattomat) kuormat kaupan hyllylle ja torille, enkä jaksa nähdä vaivaa testirulianssille noitten osalta.

Keinokuormat ovat varmaan ideaaleja joittenkin vintage-watti-hirmujen kanssa. Voisin kuvitella.
einzweidreivier MASTEROID ~~ stoner rock - doom - heavy - death metal ~~
Janne19691
20.03.2010 20:41:03

Terry Pantheras: Tyyppasin jokunen päivä sitten Uraltonen Hot Mamaa SLO:n persiiseen. Eipä tuosta nyt kyllä mitään järkevää syytä jäänyt käteen, että pitäisi sitä käyttää missään olosuhteissa: volat "kakkosellakin" SLO kuulostaa paremmalta kuin Hot Mama millään asetuksilla SLO tapissaan. Jotenkin siitä häviää se precense ja se sotkee ja muhjaa piirun verran yleissoundia - vaikka kyllä se perussoundi sieltä läpi tulee yllättävän hyvin. Mutta ei kuitenkaan ole tarpeeseen selkeästikään, joten taitaa jäädä muutkin (tyyppaamattomat) kuormat kaupan hyllylle ja torille, enkä jaksa nähdä vaivaa testirulianssille noitten osalta.

Keinokuormat ovat varmaan ideaaleja joittenkin vintage-watti-hirmujen kanssa. Voisin kuvitella.

Juu, ei ole juuri mieltä laittaa keinokuormaa hiljentämään vahvistinta jonka säröt lähtee etuasteesta, niissä on mastervolume joka toimii siinä tarkotuksessa paljon paremmin.

Keinokuormat on ei mastervolume koneita varten koska mitään muutakaan keinoa niitä hiljentämään ei ole (sikäli kun halutaan säilyttää vahvistimen alkuperäinen kytkentä, viritykset on asia erikseen ja ne saundaa just sellaisilta).
Rule #1: There are no rules.
Michi
03.07.2010 15:13:18
Lainaan ketjua:

JCM800 2210 puolitettu eli 2 pääteputkea, 'nimellisesti' tehoa 50W. Voinko käyttää 50W keinokuormaa, esim Weber MiniMass50W?

Nimimerkki 'tää on liian monismutskaista mulle ajatella omilla aivoilla tai kuukkelista etsiä lauantaina töissä'.
-Up The Irons!-
argohoo
12.11.2010 02:35:43 (muokattu 12.11.2010 02:51:24)

baba_o_riley: summa sumaarum, rokkia kuuluu soittaa niin kovaa että kamat kuullostaa hyvältä ja puntit tutisee :)

BlackGoat: Hyvin samaa mieltä! Kumpa kaikki muutkin olisi tai vähintään pitäs aina baarissa tulppia mukana ;D

Voi herranjestas... onpa ilo kuunnella musiikkia jonkun keltasen vaahtomuovipalan läpi... tai mitä ainetta perustulpat ny ikinä onkaan... eikä kannata ylistää valettuja tulppia kun perusjampalla joka käy 2 kertaa vuodessa keikalla ei ole mitään intressejä maksaa maltaita semmosista tulpista!!!

Vaikka lavalla kovasta vahvistimen volasta johtuen ois kuinka helkkarin hyvät soundit niin tulpat sen viimestään sit pilaa yleisössä seisovalle kuuntelijalle jolle sitä esitystä tehdään.....

Toki rokin pitää kovaa tulla mutta se että keikalla pizzerian nurkassa pidetään tarkoituksella kamoja liian lujalla paikkaan nähden ei palvele ketään!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)