Krice 02.07.2010 01:01:45 | |
---|
Tande: opintolainaa hakiessa on osoitettava, että lainan käyttää nimenomaan opiskelun tuottamiin kustannuksiin? Ei kai tuota voi kukaan edes järkevästi valvoa. Sitä paitsi pankit ne vaan rikastuu kun ihmiset ottaa lainoja ja sitten maksavat korkojen kera takaisin eli eihän sellaista toimintaa ainakaan rajoiteta kovin tosissaan. Olin minäkin kerran nuorempi ja tyhmempi enkä ajatellut ennenkuin otin lainan, koska kyllähän se sillä hetkellä ikäänkuin "ilmainen" raha houkuttaa. Toisaalta laina oli myös melkein pakko ottaa jos ei halunnut elää nuudeleilla. Tässä vaan tuntuu siltä, että kaveri haluaa tehdä saman virheen kuin niin moni muukin, mutta ainakin käteen jää varmasti ihan kelvollinen soitin. Eli jotain positiivistakin löytyy. |
baba o riley 02.07.2010 01:04:41 (muokattu 02.07.2010 01:05:12) | |
---|
Kuullostaa vähän nyt siltä että jos on 1500e kepukkaa ostamassa ja tarttee tulla kysymään että mitä ostais kunhan on laadukas... Eiks tos vaiheessa jo kun alkaa fyrkka polttaa taksussa ole kolunnut läpi kaikkien lähipitäjien muskauppojen varastot ja luonut itselleen mielikuvan siitä mitä haluaa ja ennenkaikkea tarvitsee. Jos ei pappa betalar niin hommaisin hyvän kepukan, kun alle tonnilla irtoo parempia soittimia kun mitä sinä todennäköisesti pystyt erottelemaan parintonnin kepukasta, ja laittaisin sitten opintorahat vaikka opintoihin ettei tartte sitä kitaraa muutaman vuoden päästä sitten pantata ja loput tarinastahan kaikki jo arvaa :D (tämä on turhan monen kitaristin kohtalo :)) |
trih 02.07.2010 02:07:56 | |
---|
Krice: Ei kai tuota voi kukaan edes järkevästi valvoa. Sitä paitsi pankit ne vaan rikastuu kun ihmiset ottaa lainoja ja sitten maksavat korkojen kera takaisin eli eihän sellaista toimintaa ainakaan rajoiteta kovin tosissaan. Olin minäkin kerran nuorempi ja tyhmempi enkä ajatellut ennenkuin otin lainan, koska kyllähän se sillä hetkellä ikäänkuin "ilmainen" raha houkuttaa. Toisaalta laina oli myös melkein pakko ottaa jos ei halunnut elää nuudeleilla. Tässä vaan tuntuu siltä, että kaveri haluaa tehdä saman virheen kuin niin moni muukin, mutta ainakin käteen jää varmasti ihan kelvollinen soitin. Eli jotain positiivistakin löytyy. Nuudelit on kalliita. Samalla rahalla syö viikon makaronia mitä nuudelipussi maksaa. Rhythm In Jump, Dancing Close To You. |
Mr. Speed 02.07.2010 06:57:13 | |
---|
Jos aloittajalla tosiaan on priorisointina opintolainalle kitara, niin kyllä taas ollaa kipuamassa peba edellä puuhun. Kyllä sen laatuskitan saa ostettua ihan pelkillä tuloillakin kun esim. jättää baarireissut vain joka toiseen perjantaihin, ja jättää lauantain dokaamatta. Ja kävisi opintojen ohella duunissa. Itsehän en ole yhtään lainaa ottanut toistaiseksi, ja aika monta kiloa on rahulia mennyt harrastukseen. Hankinnat on lähinnä tehty tossa viime vuoden + sitä edellisen vuoden opintotuilla, osa-aikatyörahoilla ja kesätyörahoilla. Ja kyllä. Asustelen ihan vuokralla. Telecaster on kaunis kuin Johanna Tukiainen. http://www.youtube.com/watch?v=VmZ35VCV978 |
jussi1976 02.07.2010 08:38:13 | |
---|
Tommittaja: se ei vie opiskeluaikaa yhtään enempää kun mulla on jo kitara. :P soitan sitä kuitenkin ja sitäpaitsi, sanoin että älkää moralisoiko :D ja myös, ehdottakaa kitaroita, jotka ovat vaikka samassa hintaluokassa parempia. tai halvempiakin saa olla, kunhan on laadukkaita. Ääh, paskat, osta se kitara opintolainalla vain! Niin mäkin aikoinaan tein enkä ole katunut hetkeäkään! :o) Rotta sano: Sä haluat tutkia, tietää enemmän, kehittyä, olla avoin. Sä olet siis IHAN erilainen kuin mä. Mä alennun muiden kieroihin, umpimielisiin arvoihin. Tai tyylikysymyksiin, jos ei muuta. Sä et ja mua hävettää. Siks mä herjaan sua nyt. |
HeavyMachinery 02.07.2010 09:44:16 | |
---|
jussi1976: Ääh, paskat, osta se kitara opintolainalla vain! Niin mäkin aikoinaan tein enkä ole katunut hetkeäkään! :o) Voi jessus mitä moralisointia. Paasatkaa nyt että älä vaan osta riistotyövoimakiinalaista vaan joku saksassajalointehty.... Jos kaveri haluaa ostaa kitaran niin kaveri ostaa ei hän kysynyt neuvoja sen suhteen kannattaako se ostaa opintolainalla. Itse en kyllä pistäisi 2kiloa sarjatuotantoon kun saman saa yleensä 1kilolla ilman klameruuleja. J.Crafti Iboissa et varmasti pahasti puihin mene. Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys" |
tender.insanity 02.07.2010 10:01:52 | |
---|
No onhan tuo 17v kyllä nuori ottamaan opintolainaa ja varsinkin kitaraa varten. Etkös alaikäisenä tarvitse siihen huoltajan nimen allekin? Onko huoltaja samaa mieltä lainan laittamisesta kitaraan? Mutta onhan tuo 2ke pikkuraha. Toiset ottavat autolainoja ostaakseen sen uudenkarhean bimmerin ja parin vuoden päästä lainaa enempi jäljellä kuin auton arvo. Ja tuo 2ke ei nyt tunnu missään siinä vaiheessa, kun asuntolainaa ottaa sen 250ke. |
hapan 02.07.2010 10:07:48 (muokattu 02.07.2010 10:09:06) | |
---|
tender.insanity: Mutta onhan tuo 2ke pikkuraha. Toiset ottavat autolainoja ostaakseen sen uudenkarhean bimmerin ja parin vuoden päästä lainaa enempi jäljellä kuin auton arvo. Ja tuo 2ke ei nyt tunnu missään siinä vaiheessa, kun asuntolainaa ottaa sen 250ke. On pikkusen eri juttu ottaa se 2k€ ylimääräistä 40k€ tai 140k€ lainaan, kuin oletettavasti tulottomana koko raha pelkästään kitaraan. Ja sit otetaan vuoden päästä lisää lainaa ku pitää saada uuden karhea siguIba, kun torilta sai melkein puolet vanhan ovh:sta. |
hapan: On pikkusen eri juttu ottaa se 2k€ ylimääräistä 40k€ tai 140k€ lainaan, kuin oletettavasti tulottomana koko raha pelkästään kitaraan. En ole toista väittänytkään. Luitko sen ekan kappaleen myös? Sanoinpa vain, että loppupeleissä 2ke on pikkuraha. Toki tulottomalle iso. |
Volle 02.07.2010 10:24:42 | |
---|
Tande: Nyt haluaisin kysyä joltain paremmin tietävältä opintolainasta. Olen elänyt käsityksessä, että opintolainaa hakiessa on osoitettava, että lainan käyttää nimenomaan opiskelun tuottamiin kustannuksiin? En usko, että siihen tarkoitukseen juuri kukaan vielä 17-vuotiaana lainaa tarvitse, mikäli asuu vanhempien luona ja käy lukiota tai amista. (nimimerkillä vanhempien luona asuva 17-vuotias lukiolainen) .Onkohan laina kuitenkaan kannaltasi järkevin vaihtoehto. Mikäli ei ole vakituisia tuloja, voi kahden tuhannen euron lainan maksaminen olla vähintään haastavaa. Vaikka olenkin oikeutettu opintolainaan, en edes harkitse GAS'in tyydyttämistä sillä. Kesätienisteillä ja säästöillä mennään Ei siinä opintolainaa hakiessa mitään muuta kysytä kuin kelan lainatakauslappua. Jos se on ok, sen kun klikkailee nettipankista massit tilille. Erittäin iisiä. Mä olen ottanut pari erää lainaa, kun rahat ennen uuden kesäduunin ekaa palkkapäivää pääsivät loppumaan, enkä kehdannut vanhemmiltakaan pummia. Mun mielestä velaksi ostamisessa ei ole kyllä mitään kummallista eikä väärää. Nykyisellä korkotasolla laina ei edes maksa juuri mitään eikä opintolainaa tarvitse maksaa takaisin kuin vasta valmistumisen jälkeen. Ja tosiaan: lainarahojen sijoitus (varsinkin käytettyyn) kitaraan on kyllä hemmetin paljon fiksumpaa kuin niiden hummaaminen vaikkapa taksiajeluun, pikkusikareihin ja IV-olueen (mikä sekin on toki mukavaa). Kitaran voi sentään tiukan paikan tullen myydä ja hyvässä tapauksessa siitä voi saada jopa sijoittamansa summan takaisin. Ketjun aloittajalle en osaa kyllä antaa oikein neuvoa kitaran valinnan suhteen. 1000-2000 hintaluokassa on valinnanvaraa ja hyviä kitaroita aika hemmetisti. Kannattaa käydä paikallisten musakauppojen valikoimat tsekkaamassa testailemassa läpi ja ehdottomasti vahdata myös käytettyjä torilta ja muilta palstoilta. |
MannihilatoR 02.07.2010 12:19:01 | |
---|
jussi1976: Ääh, paskat, osta se kitara opintolainalla vain! Niin mäkin aikoinaan tein enkä ole katunut hetkeäkään! :o) komppaan! nii mäki tein. :D ja silti dokasin. |
jussi1976 02.07.2010 12:30:12 (muokattu 02.07.2010 12:31:28) | |
---|
HeavyMachinery: Voi jessus mitä moralisointia. Paasatkaa nyt että älä vaan osta riistotyövoimakiinalaista vaan joku saksassajalointehty.... Jos kaveri haluaa ostaa kitaran niin kaveri ostaa ei hän kysynyt neuvoja sen suhteen kannattaako se ostaa opintolainalla. Itse en kyllä pistäisi 2kiloa sarjatuotantoon kun saman saa yleensä 1kilolla ilman klameruuleja. J.Crafti Iboissa et varmasti pahasti puihin mene. Mitä ihmeen moralisontia? Mähän sanoin IHAN selvästi että osta pois vain opintolainalla ja että mäkin ostin aikoinaan. Ala-Kuhan Jussin mittatilauskitaran vielä. Enkä tosiaan ole katunut. En piittaa vähääkään, mihin se on muka tarkoitettu. Se on lainaa ja sillä siisti. Toinen kitara, joka on muuten hyvä, niin Music Manin Axis tai EVH. Tai sitten se uusin EVH-malli, maksaa jotain 2.5k ? Rotta sano: Sä haluat tutkia, tietää enemmän, kehittyä, olla avoin. Sä olet siis IHAN erilainen kuin mä. Mä alennun muiden kieroihin, umpimielisiin arvoihin. Tai tyylikysymyksiin, jos ei muuta. Sä et ja mua hävettää. Siks mä herjaan sua nyt. |
Progorava 02.07.2010 17:44:20 | |
---|
...piti vaan ihan ääneen ihmetellä miksi ihmeessä otsikossa ylipäätään mainitaan miten kitara rahoitetaan?? ei mulla muuta.. Blues puhdistakoon sielusi,
Hevillä niskaa heiluttele,
Jatsista tulkoon tatsi,
Kovasta elämästä kuuluvat soinnut |
novo 02.07.2010 17:48:56 | |
---|
mynok: ...piti vaan ihan ääneen ihmetellä miksi ihmeessä otsikossa ylipäätään mainitaan miten kitara rahoitetaan?? ei mulla muuta.. No koska sen rahan vois käyttää vaikka ravitsevaan ruokaan ja kuntosalikuukausimaksuun. Nyt kun se menee kitaraan niin pitäähän keppi olla erityisen laadukas. Kyllähän mäkin kai tavallaan nytkin ostelen kitaroita opintolainalla, koska sitä on 6300e enkä oo lyhentäny sitä penniäkään, kitaroita sen sijaan on tullut vuoden sisällä hankittua ehkä viis ja bassoja kaksi. voip se olla sekkii, voip se olla olemattakii... |
RamoQ 02.07.2010 17:50:55 | |
---|
Eikös ollut niin että kysyjä kaipasi kitaraideoita eikä elämänohjeita? Alkaa nimittäin pikjuhiljaa olemaan aika OffTopiccia.. Tärkeitä juttuja sinänsä mutta mnetin tyyliin joku sanoo jotain ja joku toinen jotain ihan muuta.. "Jos tsennaa kaks ja puoli sointua niin mitä sitä kolmatta opettelemaan?" -Heko Luumäki |
novo 02.07.2010 17:59:58 | |
---|
RamoQ: Eikös ollut niin että kysyjä kaipasi kitaraideoita eikä elämänohjeita? Alkaa nimittäin pikjuhiljaa olemaan aika OffTopiccia.. Tärkeitä juttuja sinänsä mutta mnetin tyyliin joku sanoo jotain ja joku toinen jotain ihan muuta.. Jospa hää kaipaskin elämänohjeita alitajusesti ja siks halus lisätä moisen pointin otsikkoon? Mut mitä tulee "ite aiheeseen" niin mikä nyt sit kellekin on laadukasta? Ennemmin mulla on "hintsan verran" edukkaampi keppi käytössä minkä kohalla ei tuu heti itku silmään ekasta naarmusta, mutta joka ajaa asiansa käytössä ja pitää jokseenkin arvonsa suhteessa hankintahintaan. Semmosen kepin saa mukavasti hankittua opintolainarahoilla ja jää vähäC massia johonkin muuhunkin. voip se olla sekkii, voip se olla olemattakii... |
kimurantti1 02.07.2010 18:45:53 (muokattu 02.07.2010 18:56:01) | |
---|
Aivan turhaa moralisointia musta tässä ketjussa. Toi opintolainahomma on ihan miten sen haluaa nähdä. Jos ottaa lainaa, niin ottaa lainaa, sillä ei käytännössä ole mitään merkitystä mihin se nimenomainen lainaraha menee. Viedäänpä tää "älä osta opintolainalla soitinta" -ajattelu sen loogiseen päätepisteeseen: Jos sulla on lainaa ja menet ostamaan kaupasta kaljaa, niin käytännössä olet ostanut lainarahalla kaljaa. Olisit voinut ottaa mäyräkoiran verran vähemmän lainaa. Toinen tapa nähdä asia on, että opintolainalla korotetaan omaa elintasoa. Toiselle sitä on hieno kitara, toiselle vapaa-aika kun ei tarvi käydä paskaduunissa (toki ne duunit joutuu tekemään myöhemmin, mutta toivottavasti paremmalla palkalla omalla alallaan). Itse en ole lainan kannattaja, mutta opintolainaa oli erään sattumuksen johdosta pakko ottaa puolitoista vuotta sitten n. 1500 euroa. Opintolaina on halvinta mahdollista lainaa, ja sen käyttö tulee todennäköisesti halvemmaksi kuin esim. luottokorkojen ym maksu. Siinä on myös valtion takaus. Se on äärimmäisen järkevää lainaa, jos on joku suunnitelma miten sen maksaa takaisin, ts. on hyvät mahdolliset työllistyä nopeasti valmistumisen jälkeen. Jotkut osaa hoitaa raha-asiansa fiksusti ja jotkut eivät. Jälkimmäisen ryhmän kannattaisi välttää lainan ottoa viimeiseen saakka, ensin mainituille se voi tosiaan olla ihan hyvä ratkaisu. Elämä ei kuitenkaan ala tulevaisuudessa, vaan se tapahtuu tässä ja nyt. Ei mulla muuta, tää oli mun 2 senttiä aiheeseen. E: Vielä sellainen juttu, että jos mä ostaisin lainalla kitaran, niin tasan varmaan ostaisin sellaisen joka miellyttää vähän pitempään. Kaikista idioottimaisin temppu olisi ostaa lainarahalla joku kompromissisoitin, joka yhtenä päivänä tuntuu kivalta ja toisena päivänä ei. |
jussi1976 02.07.2010 20:23:21 | |
---|
Komppaan Kimuranttia. Ostakoon kuka tahansa kitaransa miten tahansa, vaikka sitten opintolainalla, ja maksakoon takaisin vaikka keikoista saamilla palkkioilla... Alkup. Kirjoittajalle suosittelen kyllä sitten myös vaikka ihan mittatilauskitaraa, mm. Liljeström on erittäin hyvä seppä. Uuden Jemit ei ole kovinkaan vakuuttavia ja tasalaatuisia verrattuina 10 vanhoihin ja sitä vanhempiin, mutta tosiaan toi Musarin Axis & EVH ovat hyviä (ja muutkin Musarin kitarat) sekä toi uusi EVH-malli. Kaula on parempi, muun muassa. Itselläni on Washburn N4 tällä hetkellä se ykköskeppi, ja hyvähän tuokin on, joskin floikkarin kampi saisi olla vähän pidempi... Rotta sano: Sä haluat tutkia, tietää enemmän, kehittyä, olla avoin. Sä olet siis IHAN erilainen kuin mä. Mä alennun muiden kieroihin, umpimielisiin arvoihin. Tai tyylikysymyksiin, jos ei muuta. Sä et ja mua hävettää. Siks mä herjaan sua nyt. |
Krice 03.07.2010 01:32:43 | |
---|
kimurantti1: Aivan turhaa moralisointia musta tässä ketjussa. Niin, sinulta. Sieltä tuli kaikki pahimmat kliseet. |
Ahokkis 03.07.2010 03:52:33 | |
---|
Itehä lainalla hommasin nupin, kaapin, uuden kepin, järjestelmäkameran, alkoholia, kämpän takuuvuokran ja uuden koneen. Halpaa lainaa, suosittelen. Täytyis nyt vaan keksiä mistä sitä makselee pois kun jätin koulun kesken kuukauden käynnin jälkeen.. "Siis Se ei ole pakollista mutta nopeutta ennen tulee puhtaus... muuten soitosta tulee täysin huonoa... Etkä ikinä pysty soittaa niinku minä laiho ja ynkkä." -Ushimir |