Aihe: Indica- A Way Away
1 2 3 4
lindo
28.06.2010 10:23:49
jannu:
Onks tää joku juttu, että opetellaan wikipediasta ulkoa "loudness war"-sontaa ja sitten tullaan selittämään muka-paskasta masteroinnista täysin absurdeissa yhteyksissä?

No mä kyllä luotan vain omaan korvaan kun musaa kuuntelen. En siis tarvitse Wikipediaa siihen.
Rok rok
lindo
28.06.2010 10:36:40
konehes: Mä en edes kiinnittänyt mitään huomiota masteroinnin hyvyyteen tai huonouteen noita biisejä kuunnellessani.

No ehkä mulla on tarkemmat korvat tai kaiuttimet tai sitte en kuuntele nykymusaa niin paljon että olisin tottunut tuohon.
En silti suostu myöntämään että tuo kuulostaa hyvältä.

Kai tää on sama asia kuin se kun joku keksi laitaa kitaran särölle Aivan varmasti moni siitä mutisi että "kylläpä kuulostaa kauheelta". Muutaman vuoden pääsä varmaan KatriHelenakin masteroidaan niin että mixi vedetään pokkana Big Muffin läpi, ja kaikki on että "jee vittu kun on kova meininki".

Ja ketjun aloittajalle tiedoksi, että ei se särölle masterointi johdu todellakaan mistään suomalaisesta osaamattomuudesta. Tuo Indican levy on nimittäin masteroitu Sterling Sound -studiolla New Yorkissa.

No sehän tietenkin muuttaa asian. Kylläpä alkoi heti kuulostaa paremmalta. :P
Mitenköhän "graafinen elämys" tuonkin levyn masterointi on Sterling Soundin kaverille ollut? Muistan vaan kun yks tuttu duunaili jonkun humppasinkun ja sanoi sen masteroinnin olleen hänelle "graafinen elämys".
No mutta, sanotaa tähän nyt vielä niinkuin herra Andy McCoy sanoi joskus 80 luvulla "ei hyvä video tee paskaa biisii hyväks" eli ei hyvä masterointi tee paskaa miksausta hyväksi. .. koska jos tuota Indicaa vertaa esim. HIMin uusimpaan niin kyllä se vaan aika demolta kuulostaa.
Rok rok
Cathi777
28.06.2010 15:15:30

Tämähän on nyt tämä jenkkimasteroijien ongelma. Suomalaisista bändeistä tulee tämän lisäksi mieleen myös Lapko, jonka uusin on lyöty aivan lyttyyn ja särähtelee samalla lailla kuin tuo paljon puhuttu Metallican levykin.
Only pop music can break my heart...
lindo
28.06.2010 17:16:45
Cathi777: Tämähän on nyt tämä jenkkimasteroijien ongelma. Suomalaisista bändeistä tulee tämän lisäksi mieleen myös Lapko, jonka uusin on lyöty aivan lyttyyn ja särähtelee samalla lailla kuin tuo paljon puhuttu Metallican levykin.

Asiakas on aina oikeassa. ... paitsi Dicentialla.
Rok rok
konehes
28.06.2010 21:30:35
lindo: No ehkä mulla on tarkemmat korvat tai kaiuttimet tai sitte en kuuntele nykymusaa niin paljon että olisin tottunut tuohon.
En silti suostu myöntämään että tuo kuulostaa hyvältä.

No, mä kiinnitän huomiota soundeihin aika paljon, ja tiedän, että näin tekee myös nimimerkki jannu. Ja joo, ei tuo masterointijälki hirveen hyvältä kuulosta (siis tasaista pötköä se on), mutta ei siinä ole mitään ihmeellistä. Viimeisen reilun kymmenen vuoden aikana on masteroitu särölle lukemattomia levyjä. Ei Indica ole mitenkään poikkeus, vaan tuossa asiassa osa valtavirtaa. En minäkään tuollaisesta masterointityylistä tykkää, mutta ei se, kuten sanottu, ole ensimmäinen asia, johon tuota levyä kuunnellessa kiinnittää huomiota.

Tää on vaan aika kulunut aihe jauhaa, eikä tämä levy ainakaan anna mitään uutta näkökulmaakaan mihinkään.
cherub with heavy metal machine
lindo
28.06.2010 22:38:55
konehes: En minäkään tuollaisesta masterointityylistä tykkää, mutta ei se, kuten sanottu, ole ensimmäinen asia, johon tuota levyä kuunnellessa kiinnittää huomiota.

Mulla se oli, jonka jälkeen aika nopeesti lopetin kuuntelut. Ehdin kyllä huomata tuon köyhän miehen Nightwishin ...
Rok rok
Dropped C
29.06.2010 00:02:49
Hirveetä kyllä toi lausuminen. Mutta kyllähän tää Saksassa myy varmasti kun häkä, varsinkin kun bändissä on nättejä tyttöjä.
Sergei Fallinen
29.06.2010 01:07:02
sitäpaitsi tollanen vähän hassu ääntäminen nättien tyttöjen laulamana on aika kiihottavaa oikeastaan. Ja kaikkihan tietää miten se touhu rahaan suhteutuu.
TommiTomminen
29.06.2010 06:47:28
Sergei Fallinen: sitäpaitsi tollanen vähän hassu ääntäminen nättien tyttöjen laulamana on aika kiihottavaa oikeastaan. Ja kaikkihan tietää miten se touhu rahaan suhteutuu.

Etkös sie tuossa edellisellä sivulla maininnut huonoimmankin suomalaisen ääntävän paremmin kuin muut, ellei ruotsalaisia ja brittejä lasketa? Ja nyt se kuitenkin on vähän hassua?
Schönen Donau under Vienna sun!
virtalahde
29.06.2010 10:36:41

Toistanpa jälleen kerran, että on turha syyttää masterointia niin kauan kun ei ole kuullut alkuperäisiä miksauksia. Se särö voi nimittäin tulla jo sieltäkin. Ja jos ei ole tullut, masteroija ei ole sitä ihan vittuillakseen pistänyt ruvelle, vaan kyllä sen on joku halunnut niin.
Jaakko Viitalähde >> http://www.virtalahde.com >> http://www.facebook.com/pages/Helsinki-Finland/Virtalahde-Mastering/278311633180
Cathi777
29.06.2010 12:23:19

virtalahde: Toistanpa jälleen kerran, että on turha syyttää masterointia niin kauan kun ei ole kuullut alkuperäisiä miksauksia. Se särö voi nimittäin tulla jo sieltäkin. Ja jos ei ole tullut, masteroija ei ole sitä ihan vittuillakseen pistänyt ruvelle, vaan kyllä sen on joku halunnut niin.

No joo, se on kyllä totta, että eihän ne masteroijat tosiaan sitä päätä, että vedetäänkö ruvelle vai ei. Mutta tuntuu, että kun tuotantoporukka on jenkeistä niin sitä halutaan vetää vielä normaalia enemmänkin lyttyyn. Vaikka suomalaisessa tuotannossakin sitä koko ajan enemmän ja enemmän harrastetaan, mutta ei täällä noin pahasti sitä vielä kuitenkaan överiksi lyödä.
Only pop music can break my heart...
Andy Six
29.06.2010 12:33:01
kk80: maijavilkkumaa tyyliset "tää on niinku 16vee ja ihan hirvee angsti päällä" -tekstimaailmat.

Vihdoinkin joku on mun kanssa samaa mieltä maijavilkkumaan "sanoituksista"......
All the Way from Memphis......
oo-p
29.06.2010 13:23:57

CeeCeeÄr: Vihdoinkin joku on mun kanssa samaa mieltä maijavilkkumaan "sanoituksista"......

Hephep. Täällä on vielä yks samaa mieltä, koska jos huudan oon ehkä teer-roo-riistii.
Terve, ja kiitos kaloista! ..Delay, missä viivyt?!
MV
29.06.2010 20:41:38
Oisko kellään linkkiä johonkin biisiin? Haluaisin vähän kuulla tuota naurettavaa, myötähäpeää aiheuttavaa sekä täysin anteeksiantamatonta rallikuskienglantia.
Xingu
29.06.2010 21:12:09
MV: Oisko kellään linkkiä johonkin biisiin? Haluaisin vähän kuulla tuota naurettavaa, myötähäpeää aiheuttavaa sekä täysin anteeksiantamatonta rallikuskienglantia.

http://www.youtube.com/watch?v=jeHrUjDpdto

Tuossa Scissor, Paper, Rock eli Ikuinen virta. YouTubesta taitaa koko levy löytyä jos ei Spotifyn kautta kuunteleminen onnistu. Ei tuo lausuminen se kauhein asia ole, en vain diggaa tosta laulusoundista, kamalaa. Eikä tossa nyt mitään mahtavaa "uudelleensovittamista" ole nähtävissä. Ehkä vähän avarampi äänimaailma, joka ei kuitenkaan pääse loistamaan.
"Today's music isn't appreciated properly until 20 years later. Although 95% of it has been forgotten in such time." - D. Townsend ~~ "Kaikki rumpalit on ihan hirveitä hinaajia." - Moderaattori
absqua
29.06.2010 21:39:39
Melko tanakkaa disautusta täällä.

Jos Indica tolla reseptilla menestyy niin sehän ei ole keltään pois. Pikemminkin siitä on vain hyötyä kaikille muillekin, jotka tähyävät kansainvälisille markkinoille. Mitä useampi bändi saadaan täältä härmästä tuupattua maailmankartalle, sen sileämpi on tie muiden tulla mukaan. Näin mä tän näkisin.

Ja kyllä minuakin toi laulaminen vähän tossa riepoo, mutta minkäs teet.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
kk80
29.06.2010 22:22:42
CeeCeeÄr: Vihdoinkin joku on mun kanssa samaa mieltä maijavilkkumaan "sanoituksista"......

Onhan Vilkkumaalla ihan kivojakin kappaleita: hiuksissa hiekkaa, satumaa tango, ei saa surettaa... Ei:n jälkeen ollaan vaan ainakin näiden singlejen osalta toistettu samaa kaavaa. Ehkä olen väärässä ja albumiraidoilta löytyy yhtä oivaltavaa tekstiä kuin Satumaa tangosta. Vilkkumaan laulusoundi nyt ainakin on ärsyttävämpi kuin Jonsulla.

Ehkä Indica kiinnostaisi enemmän jos seuraava levy olisi bassoinstrumentaali. Ainakin Heini & Rickenbacker on visuaalisesti sangen viehättävä yhdistelmä:
http://www.flickr.com/photos/arkku/166524585/
Pro Helminen. Raipe Vancouveriin 2010!
Simo78
29.06.2010 23:42:11
absqua: Melko tanakkaa disautusta täällä.

Jos Indica tolla reseptilla menestyy niin sehän ei ole keltään pois. Pikemminkin siitä on vain hyötyä kaikille muillekin, jotka tähyävät kansainvälisille markkinoille. Mitä useampi bändi saadaan täältä härmästä tuupattua maailmankartalle, sen sileämpi on tie muiden tulla mukaan. Näin mä tän näkisin.

Ja kyllä minuakin toi laulaminen vähän tossa riepoo, mutta minkäs teet.

Totta tämä on. Omalta osaltani vaan veikkaisin, että Suomesta löytyisi paljon parempia bändejä vietäväksi sinne ulkomaille. No mut onpahan tytseiltä vaatteet vähentyneet, tai ainakin menneet sexympään suuntaan--> radiosta kuultuna tostakaan ei vaan ole mitään hyötyä:-)
Sergei Fallinen
30.06.2010 00:59:33
TommiTomminen: Etkös sie tuossa edellisellä sivulla maininnut huonoimmankin suomalaisen ääntävän paremmin kuin muut, ellei ruotsalaisia ja brittejä lasketa? Ja nyt se kuitenkin on vähän hassua?

en mä oo kuullut koko englanninkielistä indicaa. Spekuloin muuten vaan
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)