Aihe: 5150 Vs. Marshall 2203 (JCM800)
1 2 3 4 5 611 12 13 14 15
Fisher
29.06.2010 12:44:21
Olen tässä taas vähän mietiskellyt asioita ja tullut siihen tulokseen (ehkä, eli en) että 50W versio olisi sopivampi valinta.
Eli mitkäs ne Marshall JCM800:sen 50W versiot nyt olivatkaan ja mitä eroja niissä on?

Jos ostaa kaksi kanavaisen version jossa toinen kanava on clean, onko merkitys säröön miten suuri?
Jos siihen sitten tempaisisi mukaan 4 X 12" greenbackit.

Luultavasti tästä lähden kehittelemään ja sitten lisään tarpeen mukaan härpäkkeitä.
Vai luuletteko että tuo 100W versio toimisi sittenkin paremmin, olen vaan nyt lueskellut että vaatii aika kovat volat että alkaa ulvomaan.

-Late
tommiot
29.06.2010 13:15:31
Fisher: Olen tässä taas vähän mietiskellyt asioita ja tullut siihen tulokseen (ehkä, eli en) että 50W versio olisi sopivampi valinta.
Eli mitkäs ne Marshall JCM800:sen 50W versiot nyt olivatkaan ja mitä eroja niissä on?

Jos ostaa kaksi kanavaisen version jossa toinen kanava on clean, onko merkitys säröön miten suuri?

Luultavasti tästä lähden kehittelemään ja sitten lisään tarpeen mukaan härpäkkeitä.
Vai luuletteko että tuo 100W versio toimisi sittenkin paremmin, olen vaan nyt lueskellut että vaatii aika kovat volat että alkaa ulvomaan.

-Late

2204 on se yksikanavainen malli, paras saundiltaan. 2205 on kaksikanavainen, eikä niin kovin hyvänä pidetty. Sit on vielä vähän harvinaisempi 1987, joka on siis JMP Lead mutta JCM:n kuorissa.
How do mix ?! ¯(°_o)/¯
jumara
29.06.2010 13:19:42 (muokattu 29.06.2010 13:21:07)
Fisher: Eli mitkäs ne Marshall JCM800:sen 50W versiot nyt olivatkaan ja mitä eroja niissä on?

2204 on yksikanavainen, 3-al EQ+presence ja ilman kaikua. 2205 on kaksikanavainen (1.ch 2-al, 2.ch 3-al EQ), kaiulla varustettu versio.

Mulla on ollut joskus muinoin 50W kaksikanavainen comboversio, jota tosin soittelin yleensä isomman kaapin kanssa. Kaksikanavaisen puhdas kanava oli mielestäni aika huono, särökanava huomattavasti mainettaan parempi (älä usko kaikkia puritanistien kommentteja diodien huonosta vaikutuksesta soundiin). 2204 on ehkä vähän orgaanisempi soundiltaan, kaiun ja efektiloopin puute (2205:ssa on molemmat) tosin saattaa häiritä hiukan.

Jos multa kysytään, niin 4x12 Greenbackeillä on ainoa oikea kaappi mainituille vahvistimille. Stanu 1960 T75:lla on myös ihan jees, mutta Greenbackeillä saa parhaan crunchin. V30:t eivät sovi näille vahvistimille, piste.

Jos saat 2205:n jostain kohtuuhinnalla, go for it. Muuten asettaisin 2204:n etusijalle. Hyviä ne on molemmat.
En käytä rahojani amerikkalaisiin kitaroihin, kun japanilaisiakin saa.
tommiot
29.06.2010 13:21:56
Laney GH50L on ihan hyvä kans, kytkentä on hyvin lähellä yksikanavaista JCM800, mutta gainboostilla. Ja löytyy efektilooppikin. Tosin muuntajat ei oo kovin järeet.
How do mix ?! ¯(°_o)/¯
Fisher
29.06.2010 13:42:30
Kumpaa suosittelette ennemmin, 2203 vai 2204 ja miksi?
Onkos näissä kahdessa muuta eroa kuin watti määrä?

Vahvistin tulossa kotikäyttöön sekä mahdollisesti keikoille (ei tässä stadioneilla soiteta).
Miten tuollainen 50W riittää rumpujen ylitse?
Ja mistä ylipäätään saa 2204 mallia, ei tahtonut internetistä löytyä googlaamalla ainakaan uutta.

-Late
tommiot
29.06.2010 13:44:12 (muokattu 29.06.2010 13:44:26)
Fisher: Kumpaa suosittelette ennemmin, 2203 vai 2204 ja miksi?
Onkos näissä kahdessa muuta eroa kuin watti määrä?

Vahvistin tulossa kotikäyttöön sekä mahdollisesti keikoille (ei tässä stadioneilla soiteta).
Miten tuollainen 50W riittää rumpujen ylitse?
Ja mistä ylipäätään saa 2204 mallia, ei tahtonut internetistä löytyä googlaamalla ainakaan uutta.

-Late

2204 ei oo tehty reissuena, seuraa käytettyjä tuosta torilta. Ja 50 wattia on liikaa tehoa lähes joka mestaan tossa laitteessa (kun ei siitä mitään täysin puhdasta saundia lähde kuitenkaan).
How do mix ?! ¯(°_o)/¯
tinde
29.06.2010 14:01:05

Ootko nyt ihan varma että 2204 on sulle oikea peli, sillä aikaisemman ääninäytteen perusteella joku muu voisi toimia sulle paremmin?

80- luvun hattaratukkahevisoundi ei mun mielestä ole 2204:n tyypillisintä antia, youtube näyttää olevan pullollaan Marshall 2204 soundiklippejä, ota ja tsekkaa.

Jos oot 2204:seen kuitenkin päätynyt, niin ei se huono valinta ole vaikka et siitä sitten haluamaasi soundia löytäisikään. Se on joka tapauksessa hiton hyvä vahvistin ja omansa siitä saa aina pois.
Fisher
29.06.2010 14:52:13
tinde: Ootko nyt ihan varma että 2204 on sulle oikea peli, sillä aikaisemman ääninäytteen perusteella joku muu voisi toimia sulle paremmin?

80- luvun hattaratukkahevisoundi ei mun mielestä ole 2204:n tyypillisintä antia, youtube näyttää olevan pullollaan Marshall 2204 soundiklippejä, ota ja tsekkaa.

Jos oot 2204:seen kuitenkin päätynyt, niin ei se huono valinta ole vaikka et siitä sitten haluamaasi soundia löytäisikään. Se on joka tapauksessa hiton hyvä vahvistin ja omansa siitä saa aina pois.

En mitään ole päättänyt eikä asialla ole hoppu.
Katson kaikki vaihtoehdot läpi huolella ja funtsin, haluan kerralla parasta ja sopivinta minulle.
Saa ehdottaa ja saa selventää, olen täysin pihalla näissä asioissa.
Vaikkakin nyt on alkanut valkenemaan tämän ketjun ja netissä surffailun myötä.

Kaikille kiitos tähän astisesta avustuksesta!

-Late
zzy
29.06.2010 14:57:56
tinde: Jos oot 2204:seen kuitenkin päätynyt, niin ei se huono valinta ole vaikka et siitä sitten haluamaasi soundia löytäisikään. Se on joka tapauksessa hiton hyvä vahvistin ja omansa siitä saa aina pois.

Tässä hyvä pointti. Käytettynä kun ostaa, niin ihme jossei saa omiaan takaisin. Itse tein jopa voittoa vaikka kyseessä oli ei yhtä haluttu 2205.

Mitä tohon 2204 vs. 2205 tulee, niin itse kaiusta ja kahdesta kanavasta huolimatta rankkaan ton 2205:n huonommaksi kuin 2204. Jotenkin siinä on vaan ponnettomampi soundi. Kummatkin ollut omistuksessa.
Wespa
29.06.2010 15:03:45
Kuulostaa siltä että Jubilee-Marsu vois aika lailla olla aloittajan hakema vaffari. Harmi vaan että niiden hinta on melkoisen kova. Siinä mielessä Ceriatonen klooni voisi olla harkitsemisen arvoinen: http://www.ceriatone.com/productSubPages/2250/BS2550.htm
"Malmsteen and I broke up over religious reasons... He thought he was God, and I didn't agree... Blackmore's God!" - Joe Lynn Turner
Juzpe
29.06.2010 15:32:47 (muokattu 29.06.2010 15:45:46)

5150 on jumalattoman raaka, brutaali, kylmä, riipivä, kihisevä ja raastava korppusaha ja perseraiskain, soveltuu johonkin ääripään metalliin.

Mitä vittua?

Tässä on nyt 3 vaihtoehtoa:

a) 5150:aa on ajeltu kitaralla jonka perussoundi on edellä kuvattu perseraiskain-soundi
b) Gain-nappulat ja resonance nappula on väännetty varmuuden vuoksi täysille ja muita vaihtoehtoja ei ole edes kokeiltu
c) jompi kumpi, lainaamani kirjoittaja tai minä on kuuloaistiltaan omalaatuinen

Mä olen saanut 5150:sta kyllä aikaan ihan asiallista puhdasta, ihan asiallista rokkisäröä, ihan asiallista medium-gain soolosoundia ja myös hirveää paskaruttuperseraiskaussoundia. Olen soittanut sen läpi LTD:n lessukopiolla, les paul stankulla, stratolla, LP-deluxella ja Jaskan Japsikellyllä ja kaikilla näistä kapuloista olen onnistunut saamaan aikaan ihan asiallisen soundin. Gain-nappulat eivät vaan tässä vahvistimessa toimi (erityisesti red-kanavassa....) teinix-asetuksilla (gain=10) kovin hyvin. Ylöspäin on ihan riittävästi säätövaraa gainin puolesta...

Tossa oon soitellu 5150:lla, mesan kaapilla, piuhalla ja parilla eri kapulalla (LTD:n joku 500e:n "lp-kopsu" ja Jaskan kelly JB-Jazzsetillä) kaikki kitarat... Ei minusta niin äärimetallisoundit... eikä perseraiskaustakaan.

http://www.mikseri.net/artists/leoness.61676.php

Jubilee-Marsu

On ihan uskomattoman hieno peli. Tosin siinä on "puhdas kanava" turhana ominaisuutena... Kannattaa kysellä Bluetonelta poin-to-point kloonia... halvempi ja varmaan ihan yhtä hyvä ellei parempi kuin alkuperäinen 2550/3/8
"I have broken several g-strings, while i've been fingering minors."
Terry Pantheras
29.06.2010 15:58:57 (muokattu 29.06.2010 15:59:35)
^ Samaa ihmettelin itsekin 5150:n kommenttien tiimoilta...

Marsun Jubileella yhdet treenit vetäneenä en voi kuin suositella moista. Ihquli nopeasti syttyvä ja dynamiikaltaan upea ja hehkuvan lämmin crunch; silkkaa hardrockblissiä.
MASTEROID ~~ HC-doomin Westlife ~~
Wespa
29.06.2010 15:59:58
Juzpe: On ihan uskomattoman hieno peli. Tosin siinä on "puhdas kanava" turhana ominaisuutena...

Ei se nyt kasarimeininkeihin turha oo, vaikka listatut pändit harvemmin kliinillä soitteleekaan. Ja se kliinikanavan nostopotikalla aktivoituva crunch-moodikin on yllättävän käyttökelpoinen. Vaikka Jubileesta usein puhutaan että se on yhden tempun kone niin munsta se on just niin monipuolinen kuin hyvä Marsu vaan voi olla. Marsuissa kun tahtoo olla että potikoiden määrä on kääntäen verrannollinen soundin laatuun. ;)
"Malmsteen and I broke up over religious reasons... He thought he was God, and I didn't agree... Blackmore's God!" - Joe Lynn Turner
Juzpe
29.06.2010 16:06:17 (muokattu 29.06.2010 16:07:38)

Ei se nyt kasarimeininkeihin turha oo

Minusta paremman kliinin saa siitä särökanavasta pienellä volapotikkakikkailulla :D

Sitä on tässä viime kuukausina joutunu tota kaverin 2553:a käyttään ku ei oo viittiiny roudailla omaa 2266:ta edes takasin.

Marsuissa kun tahtoo olla että potikoiden määrä on kääntäen verrannollinen soundin laatuun.

Mä olen kyllä tästä täysin samaa mieltä.
"I have broken several g-strings, while i've been fingering minors."
Imper
29.06.2010 16:57:55 (muokattu 29.06.2010 16:59:19)

Joo, kyllä minäkin annan Jubileelle ääneni. Suoraan tollanen hyvä kasarirock-soundi ilman mitään vimpaimia. Ja se että puhdas kanava on turha on täysin paskapuhetta! Se on paras Marshall-puhdas - ainut vaan, että sen käyttöä rajoittaa yhteinen EQ särökanavan kanssa. Mutta siitä siis saa tarvittaessa hyvän ja persoonallisen puhtaan. Tsekkatkaa vaikka Fruscianten cleanit RHCP:ssä... Sillä tosin onkin pari Jubileeta - puhtaalle ja särölle oma (niinkun myös aikoinaan Slashilla).
Everyone is a per-son
Samuel P.
29.06.2010 19:44:39

Tuo jubilee marsu on kyllä hieno vaihtoehto. Heittäisin tähän kuitenkin ehdotuksena, että kannattaa katsoa myös Kochin tarjonta. Mulla on itsellä kotona Marsun 2555 Silver Jubilee sekä Koch studiotone ja silloin kun (eli yleensä) haluan soitella 80-90 lukujen tukkaheviä niin kyllä mä tuon Kochin tuppaan päälle laittamaan. Jos meininki on enemmän tuonne 80-luvun alkuun tai esim. ACDC:n suuntaan kallellaan niin sitten kyllä marsu on se oikea valinta.

Miksi suosittelen Kochia: Siinä on mun mielestä erinomaiset soundit puhtaista aina steroidimarsuun asti. tehoja on 20 vattia eli kotiystävällinen peli, mutta tarvittaessa ääntäkin lähtee. Alle vaan 4x12 kaappi niin jo turisee komeasti. Jos nyt on oikein kovakätinen rumpali matkassa niin sitten en kyllä ole 20 vatin riittäyydestä enää varma. Bonuksena on vielä kolme kanavaa, eli saapi puhtaan, komppiroson ja soololaulun helposti esiin.

Hintakin saattaa hirvittää vähemmän kuin vaikkapa Jubileessa.

Sanoisinpa vielä että jos valinta on marsu ja haluaa soitella tukkaheviä, niin vahvarin eteen melkein joutuu hankkimaan jonkun etupurkin tiukentamaan soundia ( näin on mun mielestä kyllä tehtävä Kochinkin kanssa).

p.s. Ehdottomasti joku hyvä keinokuorma mukaan settiin, säilyy kuulo ja naapurisopu paremmin. Soundi ei siitä juurikaan kärsi, kotioloissa vaan paranee.
Wespa
29.06.2010 19:52:13
Samuel P.: p.s. Ehdottomasti joku hyvä keinokuorma mukaan settiin, säilyy kuulo ja naapurisopu paremmin. Soundi ei siitä juurikaan kärsi, kotioloissa vaan paranee.

Mä en ole ihan samaa mieltä, keinokuormasta voi olla hyötyä lähinnä vanhojen non-mastervolume-Marsujen kans, kyl Jubileen master sen verra siedettävästi toimii että keinokuorman hyöty kotikäytössä jää aika vähäiseksi. Suht saman asian ajaa triodi-pentodi-kytkin, jollainen siis löytyy jokaisesta Jubileesta valmiina.

Ja juu, joku Tubescreamer-johdannainen on hyvä investointi mikäli säröön pitää saada komppausta varten enemmän hammasta tai liideihin vielä inan verran lisää laulavuutta. Tosin jos kitarassa on kuumat mikit niin hyvin pärjää ilmankin.
Fisher
29.06.2010 19:55:55 (muokattu 29.06.2010 20:02:51)
Saako tuota Jubileeta uutena mistään?
Tarkoitus olisi nimenomaan ostaa kaikki uutena.

Näyttää eBayssä keskihinta olevan sitä 2500-3000€ luokkaa.
Mikä helvetti tuossa maksaa?

-Late
tommiot
29.06.2010 19:56:58 (muokattu 29.06.2010 19:57:14)
Fisher: Saako tuota Jubileeta uutena mistään?
Tarkoitus olisi nimenomaan ostaa kaikki uutena.

-Late

Miksei käytetty kelpaa?

Uutena edulliset vaihtoehdot lienee Ceriatone sekä kotimainen Bluetone. Molemmat klooneja.
How do mix ?! ¯(°_o)/¯
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)