Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kun soitto "ei kulje"?
1 2
Stone
24.06.2010 18:31:32 (muokattu 24.06.2010 18:37:44)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun soitto ei "tällä hetkellä" oikein ota luonnistuakseen, niin onko se nyt sitä, että olisi korkea aika pitää minunkin luova tauko?
Itse en sanoisi olevani aivan aloittelija (toistakymmentä vuotta fiilis pohjalta tullut limputeltua), jos en nyt mikään urasoittajakaan.
Homma yksinkertaisuudessaan, että innostun aina nopeasti jostain hienosta biisistä/lickista tms. ja alan treenaa sitä, mutta saatan jo samana päivänä olla hyvinkin kyllästynyt koko juttuun,mutta uusi "kiinnostuksen kohde" on jo valittu. Käy myös niinkin toisinaan, että olen alkanut unohtamaan entisiä juttuja.
Joku on joskus sanonut (yleisesti ottaen), että "jos kokeilsi jotain aivan uutta/vierasta juttua tai genreä"..toisaalta on sanottu, että "kannattaa soittaa juuri sitä musiikkia mistä itse pidät, niin se on kaikkein luonnollisinta itselleen" (olen kyllä aika samaa mieltä viimeisen väittämän kanssa). Miten pitäisi lukkoja avata? Levyjen kuunteluako (=ammattikirjallisuutta) + lepoaako koko kesä?
 
"Musiikissa ei ole kyse varman päälle soittamisesta. Tämä musiikki on kaunista mokailua. -Keith Richards"
Tonski
24.06.2010 18:36:06
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En tiiä auttaakohan tämä ketään mitenkään, mutta omalla kohdalla avaimet just tähän ongelmaan olivat uudenlaisten ideoiden/musatyylien/ajattelutapojen/tekniikoiden/sointukulkujen kokeileminen, sekä sen soitettavan jutun osaamiskynnyksen nostaminen. Jälkimmäinen pähkinänkuoressa tarkottaa, että kun alkoi soitella jotain uutta juttua, niin sitä sit soitetaan sen aikaa että sen muistaa ulkoa ja tietää sormituksen ja se riittää. Itelleni sain enemmän mielenkiintoa kysymällä aina iteltäni esmes kuulostaako tää nyt varmasti samantyyliseltä kun levyllä/kuuluuko joka nuotti(fraasi) niinkun pitäis taikka onko mulla nyt kädet varmasti rentoina koko pätkän ajan, etc. Tämä siis autto pitämään mielenkiintoa yllä, ettei saman päivän iltaan mennessä tullu mieleen ettei tää nyt kiinnostakaan ja ompa soittaminen perseestä tai jotain..
 
ihku
Stone
24.06.2010 18:50:11 (muokattu 24.06.2010 19:09:35)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu, kyllä mä kuitenkin "edelleenkin" niin pitkälle soitan, että sormitukset menevät selkärankaan ja pystyy sen biisin seuraavanakin päivänä saamaan soittimesta ulos...mutta, siis kyllä ovathan ne kuitenkin edelleen keskeneräisiä kappaleita.
Ilmeisesti sellainen tietty palo on vaan kadoksissa tällähetkellä tai liikaa painanu duunia vaan,,,onhan näitä 'tekosyitä' tietty aina.
 
"Musiikissa ei ole kyse varman päälle soittamisesta. Tämä musiikki on kaunista mokailua. -Keith Richards"
Kontiak
24.06.2010 19:24:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Stone: Homma yksinkertaisuudessaan, että innostun aina nopeasti jostain hienosta biisistä/lickista tms. ja alan treenaa sitä, mutta saatan jo samana päivänä olla hyvinkin kyllästynyt koko juttuun,mutta uusi "kiinnostuksen kohde" on jo valittu. Käy myös niinkin toisinaan, että olen alkanut unohtamaan entisiä juttuja.
 
Missä tuossa on se ongelma? Tuollaistahan harrastukseksi soittaminen on.
 
Stone
24.06.2010 19:31:57 (muokattu 24.06.2010 20:19:48)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kontiak: Missä tuossa on se ongelma? Tuollaistahan harrastukseksi soittaminen on.
 
Jaa... ei ole vaan ennen (n. 15 v aikana) ollut niin "jumittunut"...no häntä pystyyn sit :)
 
edit. Ja kiitos herätyksestä...meinaan että, jos stressaa tällä, niin hommahan meinaa mennä liian vakavaksi eli tauko lienee kuitenkin paikallaan.
 
"Musiikissa ei ole kyse varman päälle soittamisesta. Tämä musiikki on kaunista mokailua. -Keith Richards"
B-tone-flat
24.06.2010 21:33:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olet mahdollisesti nyt tullut siihen pisteeseen mihin meistä soittajista varmaan 99% törmää ennen pitkää eli saavuttanut kykyjesi/lahjakkuutesi "äärilaidan". Siis tilnteen jossa soittosi ei enään kehity ilman että ratkaisevasti lisäät harjoittelua.
 
Et maininnut soitatko bändissä tms. Jos soitat niin uutta ja vaativampaa matskua kehiin. Jos et soita niin hankkiudu bändiin.
 
Itsekin olen ollut montakin kertaa "jumissa". Liikaa duunia, perheen arjen pyörittämistä, liian vähän unta jne ja silloin soitto ei todellakaan välttämättä kulje kun ei vaan "huvita". Silloin on turha rypistellä. Pidä taukoa ja odota kun olet paremmassa hapessa. Kyllä se siitä lähtee.
 
Marshall Amp makes Amazing Noise
-Cale
24.06.2010 21:44:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

^Komp. Ja muutenkin himassa veivaaminen ajaa soittajan ennen pitkää tuohon tilanteeseen, bändihomma on se juttu mistä aina jaksaa innostua, vaikka kotona ei juurikaan kitaraan viitsisi kajota. Näin ainakin omalla kohdallani. Tosin huonosti toimiva bändikuvio voi tuhotakin intoa, näinkin on käynyt. Onneksi nyt on parikin aika hyvin toimivaa kokoonpanoa.
 
Minushuman
25.06.2010 06:38:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ite on vaan tullut sen enempiä ajattelematta pidettyä taukoa. Ei todellakaan siis silleen, että nyt en soita viikkoon. Vaan niin, ettei yritä soittaa "väkisin" jos ei nappaa. Soittaa vasta sitten kun tekee mieli. Ei oo koskaan mennyt kuukauttakaan, ja sitten on tehnyt mieli soittaa aivan witusti. Just nyt itellä oli tommoinen vitutus päällä, ettei napannut ollenkaan. En soitellut miltei pariin viikkoon. Tos pari päivää sitten laitoin Marshallin tulille ja Les Paulin kiinni ja soittelin tuntitolkulla kyrpä kovana! Joo ja parikytvuotta on tullut tätä musisointia harrastettua.
 
"And there goes the Challenger, being chased by the blue, blue meanies on wheels. The vicious traffic squad cars are after our lone driver, the last American hero, the electric centaur, the, the demi-god, the super driver of the golden west!"
von spets
26.06.2010 10:59:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo bändiin soittamaan ja sitten esittämään yleisölle niitä hankittuja taitoja. Tai edes soolona esittämään. Silloin ei hommaan kyllästy nopeasti ja hyvässä lykyssä saa palautetta suoraan kuuntelijoilta mikä on aina mukavaa.
 
Ianuarius
27.06.2010 16:02:08 (muokattu 27.06.2010 16:04:50)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sit esiintymään ja kuunteleen yleisön buuasta ja vittuilua ja väisteleen ilman täyttäviä kaljatuoppeja ja kaikin puolin pistämään pisteen koko kitaransoittoharrastukselle...
 
;-----DD
 
No ei vaites...
 
And we got caught in the whirlwind // Torn by the storms of our lives.
Kontiak
27.06.2010 17:42:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Stone: meinaan että, jos stressaa tällä, niin hommahan meinaa mennä liian vakavaksi eli tauko lienee kuitenkin paikallaan.
 
No, tauko on paikallaan siinä tapauksessa, jos olisit pitänyt sen muutenkin.
 
von spets
27.06.2010 17:52:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

January: Sit esiintymään ja kuunteleen yleisön buuasta ja vittuilua ja väisteleen ilman täyttäviä kaljatuoppeja ja kaikin puolin pistämään pisteen koko kitaransoittoharrastukselle...
 
;-----DD
 
No ei vaites...

 
Tai sitten nauttimaan hyvistä fiiliksistä kun oma soitto on ok, bändikaverit tukevat toisiaan, yleisö tykkää, huutaa ja kannustaa. Ja se fiilis kun hyvän keikan jälkeen bändin jannut kokevat olevansa yhtä tiimiä........
 
Arde135
27.06.2010 17:57:28
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hidas tarkka lämmittely ja käsien venyttely niin kyllä alkaa kulkemaan ;)
 
http://www.mikseri.net/artists/mainos.122639.php
Räkkipeli
27.06.2010 21:21:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tää on hyvä aihe jauhaa kokemuksia. Eiköhän kaikilla tule moisia vaiheita, ja yleensä siitä itse olen ainakin päässyt yli yksinkertaisesti soittamalla jotain aivan muuta kuin mitä on tullut viimeaikoina jauhettua. Kuuntelee musiikkia ja yrittää analysoida sitä, yrittää soittaa sitä tai samanlaisia juttuja ainakin.
Kyse on mielen asettamista johonkin, mitä ei ole tarkastellut pitkään aikaan/ollenkaan, jonka seurauksena huomaakin saavansa asioita aikaan. Näin ainakin mulla.
 
Stone, ootko tutustunut improvisointiin paljonkin? yhtään? Siinä on yksi aihe, minkä kehittäminen varmasti pitää "kiireisenä" ja palkitsevana, kunhan jaksaa vain olla ahkera.
 
If you want to know what other people hear when they listen to music, listen to music you don't understand. -Guthrie Govan
B-tone-flat
27.06.2010 21:30:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toinen asia mikä on joskus auttanut itseäkin on back to basics eli otat vähän pakkia liian kovasta yrittämisestä ja palaat perusasioihin.
 
Marshall Amp makes Amazing Noise
Stone
28.06.2010 09:43:13 (muokattu 28.06.2010 09:54:49)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Stone, ootko tutustunut improvisointiin paljonkin? yhtään? Siinä on yksi aihe, minkä kehittäminen varmasti pitää "kiireisenä" ja palkitsevana, kunhan jaksaa vain olla ahkera.
 
Olen harrastanut sitä...en sanoisi mitenkään paljon, mutta toisinaan kyllä (yleensä jonkun taustanauhan kanssa) ja puhtaasti fiilis pohjalta blues/pentatonisen molliskaalan mukaan sekä käymällä vapaasti otelautaa läpi kokeillen mitä syntyy (ettei jumitu "boxiin"). Välillä tulee yllätettyä positiivisesti itsensäkin ja välillä (no huh, huh...).
Teoriaa ei juuri nyk. syklillä kerkeä tutkiskelemaan. Kävin n. 10 v. tunneilla ja sain soittamisesta enempi "henkisesti" irti vasta sitten, kun lopetin lappujen lukemisen/nuoteista kopioimisen ja lähdin treenaamaan biisejä puhtaasti korvakuulolta. Jää biisitkin näin paremmin mieleen, kun niitä joutuu vähän työstämään/analysoimaan. Teoria on hyvä asia, mutta ainakin tällä hetkellä ehkä turhan 'väkinäinen' juttu itselleni.
 
"Musiikissa ei ole kyse varman päälle soittamisesta. Tämä musiikki on kaunista mokailua. -Keith Richards"
Johann Onn
28.06.2010 14:32:49 (muokattu 28.06.2010 14:34:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Stone: soitto ei oikein ota luonnistuakseen, niin onko ...kyse siis omien biisien vaiko muiden soitosta ?
 
Omien ? -> (A) Sävelletään lisää omia. Muiden ? -> (B) Sävelletään omia ja palataan kohtaan A.
 
Ei muuten, mutta olen nähnyt niin monta "muiden biisien soitto, ei anna enää mitään ja omia ei synny" tapausta, vuosien varrella:
 
Kun toi iski niille, ei välttämättä taitojen esittelyt keikoilla tai edes treeneissä käyminen, kiinnostanut enää. Ne vaihtoi soitinta / piti taukoja / jne. Ongelmana kuitenkin oli se "muiden biisien soitto..." + "...omia ei synny", joten lopputulos oli sama.
 
En kyllä ihmettele: Olen pari kertaa koittanut olla, erään toisen "mun bändi = vain mun biisejä" projekteissa. Ekalla kerralla kypsyin 4:ssä viikossa, toisella jo ekojen treenien jälkeen. Ei ihan ole meikäläisen juttu.
 
Noiden jälkeen kyllä ymmärsi, miksi jotkut vastaavasti kypsyi bändeissä, joissa soitettiin lähinnä vain mun biisejä.
Sitä kyllä jaksaa ihmettellä, miten jollain niistä meni parikin vuotta, ennenkuin toi tapahtui.
 
Ianuarius
28.06.2010 16:42:06 (muokattu 28.06.2010 16:42:15)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarkotatko muitten biiseillä nyt ihan covereita vai muitten bändiläisten tekemiä biisejä?
 
And we got caught in the whirlwind // Torn by the storms of our lives.
strophe
28.06.2010 18:36:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tauko, tauko, tauko ja tauko. Itse olin hyvin vähällä lopettaa kitaroinnin kokonaan muutama vuosi takaperin. Tuntui, etten saanut enää sen soittamisesta mitään. Olin keskittymässä kokonaan lauluun, mutta sitten ex-bändikaveri soitti, pistettiin nykyinen pumppu pystyyn ja päädyin laulajakitaristiksi. Olin ollut melkein vuoden soittamatta (tai siis rävelsin kitaraa tunnin-pari viikossa) ja homma maistui puulta. Äkkiä, kun oli joku syy soittaa ja tehdä lisää omaa materiaalia, alkoi jäätävä uudelleentreenaus päästäkseni ylös motivaatiomontusta. Vuoden tauko oli paras yksittäinen juttu, jonka olen koskaan "muusikon urallani" tehnyt. Pääsin aloittamaan ykkössoittimeeni tutustumisen kokonaan puhtaalta pöydältä ja soitto maistui ah niin mahtavalta. Nyt väännän pari tuntia päivässä kitaraa, laulua ja niiden yhteistuotetta.
 
Tosin väkisin ei vältsysti kannata pitää taukoa. Kannattaa kuitenkin kuunnella hyvin erityyppistä musiikkia ja ottaa vaikutteita sitä kautta.
 
Palm-setä on puhunut.
 
~Volyymi korvaa puuttuvan taidon~ http://www.youtube.com/vonpalmhoff
Kontiak
29.06.2010 00:51:13 (muokattu 29.06.2010 00:53:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

January: Tarkotatko muitten biiseillä nyt ihan covereita vai muitten bändiläisten tekemiä biisejä?
 
Itse näen, että biisi täytyy ottaa omakseen eli itsekin voi väsätä biisin, jonka takana ei seiso ja toisaalta coveri tai vaikkapa bändikavereiden sävellys voi olla sellainen, joka kuulostaa biisiltä, jonka olisi voinut/halunnut itsekin väsätä.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «