Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: 5150 Vs. Marshall 2203 (JCM800)
1 2 3 4 511 12 13 14 15
Fisher
21.06.2010 11:08:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kasseille potkivaa kasarisoundia pitäisi lähteä hakemaan ja nuo kaksi vahvistinta ovat mielessäni käyneet.
Soundillisesti haetaan hard rock kasari meininkiä kuten:
 
- Van Halen
- BulletBoys
- XYZ
- Badlands
 
Minulle on tarjottu 5150:aa kaapin kera.
Kyseessä vanhempaa mallia oleva 5150 jossa EVH nimikirjoitus etupaneelissa.
Näyttäisi olevan 2 kanavainen, olenko väärässä?
Kaapissa tietääkseni 4 x Sheffield 1200 sarjaa olevat elementit.
Kuvia:
http://img571.imageshack.us/i/5150.jpg/
http://img534.imageshack.us/i/51501.jpg/
http://img4.imageshack.us/i/51502w.jpg/
 
Ajattelin kuitenkin myös että mitäpä jos ostan Marshallin 2203:en ja siihen 4 x Celestionin G12M kaapin.
 
Kertokaa konkreettiset erot.
Miten onnistuu cleanillä soittaminen Marshallilla, volaa pienemmälle kitarasta?
Tarvitaanko speduja väliin hyvään clean soundiin?
Kumpaa suosittelette ja miksi?
 
-Late
 
j4kk1
21.06.2010 11:57:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Fisher: Kasseille potkivaa kasarisoundia pitäisi lähteä hakemaan ja nuo kaksi vahvistinta ovat mielessäni käyneet. Kertokaa konkreettiset erot. Kumpaa suosittelette ja miksi?
 

 
5150 on jumalattoman raaka, brutaali, kylmä, riipivä, kihisevä ja raastava korppusaha ja perseraiskain, soveltuu johonkin ääripään metalliin. Marshalli on sitten sitä lämmintä rouheaa hardrokki ja kasari hevi murinaa. Unohda tuo piivin paska, osta marsu.
 
Underpowering is one of those myths that will not die. You cannot damage a speaker through putting too little power into it.
Icy-Sun
21.06.2010 12:13:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käsittääkseni 5150 on Eddie Van Halenin nimikkomalli, mutta kuten edellä sanottiin, on se kyllä hevimörssärinä parempi...
 
Beyond here lies nothing...
jussi1976
21.06.2010 12:27:20 (muokattu 21.06.2010 12:32:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ne puhtaathan ei muuten 5150:ssa ole kovin... laadukkaat? Marsu noista mielummin.
 
Ja pedaaleista siihen kliiniin: Mä käytän ainakin delaytä ja chorusta. Niillä saa aika mukavan mausteen puhtaisiin.
 
Voisi myös toimia kokonaisuudessaan niin, että laita vaikka vintage Rat-särö sen Marsun eteen, ja esim. rocktronin räkkiefekti (vaikka Xpression) väliin. Ottaa ylimääräiset metelit pois ja on sitten efektit equja myöten. Ei maksa setti paljoa ja taipuu ihan kivasti suuntaan jos toiseenkin.
 
Rotta sano: Sä haluat tutkia, tietää enemmän, kehittyä, olla avoin. Sä olet siis IHAN erilainen kuin mä. Mä alennun muiden kieroihin, umpimielisiin arvoihin. Tai tyylikysymyksiin, jos ei muuta. Sä et ja mua hävettää. Siks mä herjaan sua nyt.
LesPaul70
21.06.2010 13:08:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Clean-soitteluun en ottaisi välttämättä kumpaakaan noista, mutta suosituksia kysyit, ja suosittelen ehdottomasti Marsua. Siis siihen tarkoitukseen, mitä kysyit. Molemmat oikein päteviä pelejä omaan tarkoitukseensa, mutta kyllähän se JCM800 2203 on juuri se, mistä tuollainen 1980-luvun hardis/hevi-äänimailma lähtee. Tarvittaessa pienen OD:n avustuksella, kun pitää mennä rokista hevimpään suuntaan. Sitä paitsi sijoituksenakin JCM800 2203 pitää arvonsa paremmin, on se sen verran legendaarinen peli.
Referenssibändeistäsi tosin tunnen ainoastaan Van Halenin, muista en ole ikinä kuullutkaan.
 
Laudoista takki päälle vaan, sitten sä kelpaat manalaan
Mr. Speed
21.06.2010 13:17:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

j4kk1: 5150 on jumalattoman raaka, brutaali, kylmä, riipivä, kihisevä ja raastava korppusaha ja perseraiskain, soveltuu johonkin ääripään metalliin. Marshalli on sitten sitä lämmintä rouheaa hardrokki ja kasari hevi murinaa. Unohda tuo piivin paska, osta marsu.
 
Hoho.. Objektiivinen kanta :D "Ääripään metalliin".. Toki jos kaikki Deep Purplea särötetympi on ääripäätä.
 
Telecaster on kaunis kuin Johanna Tukiainen.
Fisher
21.06.2010 13:41:27 (muokattu 21.06.2010 13:47:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Viittaako Mr.Speed siihen että Marsusta ei irtoa normina enemmän säröä kuin Deep Purplen levyillä Blackmorelta kuullaan?
 
LesPaul70, kannattaa vilkasta nuo muutkin bändit jos 80's hard rock kiinnostaa.
Badlands:
http://www.youtube.com/watch?v=IyurinELwEU
XYZ:
http://www.youtube.com/watch?v=fkSh8DE52Ic
BulletBoys:
http://www.youtube.com/watch?v=obgDJazEftU
 
Niinkään clean soitteluun en vahvaria ostakaan, tykkään semmoisesta EVH cleanista joka vähän särööntyykin (katso Van Halen 1983 US Festival keikka). Joskin osa tuosta särööntymisestä johtuu huonosta äänenlaadusta.
 
Mites tuollainen MXR:rrän micro amp toimisi boosterina tuossa Marshallissa?
 
Ja mistähän saisi tuommoisen kaapin ostettua jossa 4 x Celestionin G12M elementtejä, vai pitääkö itse ruveta sahailemaan?
 
-Late
 
Terry Pantheras
21.06.2010 13:57:11 (muokattu 21.06.2010 13:57:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Badlandsin Jake E Lee taitaa Marsuilla vedellä. Marsun greenback-kaapin saa vaikka tuosta: http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=427693
 
E: paitti että se onkin varattu
 
MASTEROID ~~ HC-doomin Westlife ~~
JuSu
21.06.2010 13:58:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terry Pantheras: Badlandsin Jake E Lee taitaa Marsuilla vedellä. Marsun greenback-kaapin saa vaikka tuosta: http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=427693
 
E: paitti että se onkin varattu

 
No uuden voi tilata vaikka tuolta: http://www.musiikkiliike.fi/index.php?target=products&product_id=30579
 
JuSu
 
'aristoteles666: soundi joko paranee tai ei.'
LesPaul70
21.06.2010 14:09:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jees, XYZ ja Badlands olivatkin tuttuja, kun tarkemmin katsoi. Muisti alkaa tässä iässä tehdä jo vähän tepposia.
 
Kyllä minä Marshallia ehdotan sitäkin painokkaammin. Ei sillä, että 5150 mikään huono vahvistin olisi, mutta JCM800 on kyllä roimasti enemmän sitä soundimaailmaa, mitä haet.
 
Laudoista takki päälle vaan, sitten sä kelpaat manalaan
Mr. Speed
21.06.2010 14:10:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Fisher: Viittaako Mr.Speed siihen että Marsusta ei irtoa normina enemmän säröä kuin Deep Purplen levyillä Blackmorelta kuullaan?
 
-Late

 
En, mutta siihen, että Piiviistä irtoaa muutakin kuin ääripörinää.
 
Ja jos nyt ihan rehellisiä ollaan, niin onhan se JCM 800 aika köykänen ilman mitään potkureita.
 
Telecaster on kaunis kuin Johanna Tukiainen.
Terry Pantheras
21.06.2010 14:25:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mr. Speed: En, mutta siihen, että Piiviistä irtoaa muutakin kuin ääripörinää.
 
Ja jos nyt ihan rehellisiä ollaan, niin onhan se JCM 800 aika köykänen ilman mitään potkureita.

 
No mutta onhan se JCM800 tuomoiseen hardrockailuun enemmän kuin passeli... Ite en ole 5150:aa soittanut kuin combo-versiona ja kyllä siitä tosiaankin muutakin kuin sirkkeliosastoa irtoaa - vieläpä varsin helposti.
 
MASTEROID ~~ HC-doomin Westlife ~~
tinde
21.06.2010 14:55:03
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei se 5150 (ainakaan comboversiona) ole munkaan mielestä sellainen tappoahtomättömörkö kuin yleensä annetaan ymmärtää.
 
Sen etuja on kaksi kanavaa + kaiku, ykköskanava on sellainen hotrod- marsu särökanava, joka pienemmillä gaineilla (3 - 4) siistiytyy volapotikalla ihan hyvin. Kakkoskanava taas on selkeämmin soolokanava, gainia löytyy vähintään tarpeeksi, luultavasti liikaa. Miinuspuoli on yhteinen EQ, mä ainakin haluaisin erillisen EQ:n soolokanavalle.
 
JCM800 2203 / 2204 / 4104 on sitten enemmän sellainen vanhanliiton särökone, jonka toki saa pedaaleilla niin äkäiseksi kuin haluaa. Ilman pedaaleita särö on mun mielestä Deep Purple / ACDC tms perinteisempää meininkiä. Mulla on aina yleensä ollut joku säröpurkki edessä (RAT tms) ja mahdollisesti vielä joku volaboosti sooloja varten. Hiton hieno soundi siinä on, mutta 5150 combo mulle on käyttöön jäänyt...
 
Icy-Sun
21.06.2010 15:04:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä sillä marsulla soittelee Hard Rockia ilman polkimia, metallia ei. Plexilläkin soittaa Hard Rockia ilman pedaalia (ainakin kovalla volumella). Kukaan ei ole tähän mennessä sanonut, että 5150 huono olisi, mutta kyllä se jcm800 on hyvä valinta siihen hard rockiin ja tukkaheviin...
 
Beyond here lies nothing...
zzy
21.06.2010 15:05:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täältä ääni marsulle jos on kasarit haussa. Juurikin 2203/2204 linjalle lähtisin, mahtavia vekottimia ja buustia eteen jos tahtoo rankempaa veivata.
 
Fisher
21.06.2010 20:06:27 (muokattu 21.06.2010 20:46:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaikuttaako kaapin koko/muoto miten merkittävästi soundiin?
Onko kellään tuosta musiikkiliikkeen Marshall kaapista kokemuksia?
 
Mites nuo lisähärpäkkeet, olen listannut tähän muutamia mitä on tullut esille ja mieleen.
- Ibanez TS9 Tube Screamer
- Rat II
- MXR micro amp
 
Onko kokemuksia noista Marshallin kanssa, miten toimii.
Mitä suosittelette?
Huomio, en tiedä juuri paskaakaan näistä härpäkkeistä vaikka kitaraa tullut soiteltua vuosia, olen keskittynyt lähennä kitaroiden modaamiseen/rakentamiseen ja soittamiseen. Joten dont bash me too hard!
 
Mitkä putket sopivat muuten parhaiten Marshall JCM800:ssa kasarisoundiin, mitä suosittelette?
Ovatko alkuperäiset putket hyvät hommaan?
 
Täytyy siis vielä mainita että olen luultavasti ostamassa 2203:en reissue mallia, eli uudempaa tuotantoa.
Mitä eroa reissuessa on vanhoihin kasari malleihin?
Kumpaa suosittelette, reissue vai kasari, miksi?
 
Pakko vielä lopuksi pistää yksi linkki XYZ:in toiseen kappaleeseen joka kuvaa paremmin tuota tonea jota haen:
http://www.youtube.com/watch?v=G1OSCLKN07A
 
-Late
 
zzy
21.06.2010 20:55:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Fisher:
 
Mitkä putket sopivat muuten parhaiten Marshall JCM800:ssa kasarisoundiin, mitä suosittelette?
Ovatko alkuperäiset putket hyvät hommaan?
 
Täytyy siis vielä mainita että olen luultavasti ostamassa 2203:en reissue mallia, eli uudempaa tuotantoa.
Mitä eroa reissuessa on vanhoihin kasari malleihin?
Kumpaa suosittelette, reissue vai kasari, miksi?
 
-Late

 
Ei oo käryä mitkä putket siellä on vakiona, mutta eiköhän siedettävästi pelaa melkeen mitkä vain. Itselläni tällä hetkellä päätteesä JJ:t ja etusessa shuguang. Ajattelin testaa miltä tung-solin etuasteputkilla kuulostais.
 
Re-issuessa on efektilooppi, mikä on ihan kiva plussa. Toisaalta taas kasarin saa käytettynä edullisemmin. Muut jatkakoon tästä.
 
s8na
21.06.2010 21:00:24 (muokattu 21.06.2010 21:03:36)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on ollu 4211:sessä (sama kuin 2210) Svetlanan putket päätteessä. Oon tykänny ja noita on kehuttu.
 
Noista boostereista varmaan toimii kaikki. Screameri korostaa keskiääniä, RAT2 ei ilmeisesti ole aivan niin hyvä kuin orginaali RAT (onko sillä sitten väliä?). Microampin kanssa ei varmaankaan saa sitten siitä pedaalista säröä lisää, jos sitä siis luulee tarvitsevansa.
 
Niijoo, ja kaapilla on kyllä väliä soundiin paljonkin.
 
All the stuff I need is here, I just have to invent how to use them -MacGyver
tinde
21.06.2010 21:35:37
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toi ääninäyte ei musta ollut 2203 / 04- tyyppinen juurikaan. Googlailemalla selvisi että kitaristilla oli ilmeisesti ADA MP 1 / 2 etuasteena, ja se on kyllä aika erityyppinen kuin 2203 / 04.
 
Kun tota youtube- klippiä kuuntelee, niin siinä on jotain samaa kuin Nuno Bettencourtilla joka käytti ADA MP 1:stä Extreme- aikoina.
 
Jos Marshalli on kuitenkin kiikarissa, niin mites toi Jubilee- sarja? Ne mitä mä oon kuullut on ollut enemmän tohon haettuun suuntaan, JCM800 2203 / 04 on musta selkeästi tukevasoundisempi / perinnesäröisempi.
 
Väsykäsi
21.06.2010 23:07:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

s8na: Mulla on ollu 4211:sessä (sama kuin 2210) Svetlanan putket päätteessä. Oon tykänny ja noita on kehuttu.
 
Noista boostereista varmaan toimii kaikki. Screameri korostaa keskiääniä, RAT2 ei ilmeisesti ole aivan niin hyvä kuin orginaali RAT (onko sillä sitten väliä?). Microampin kanssa ei varmaankaan saa sitten siitä pedaalista säröä lisää, jos sitä siis luulee tarvitsevansa.
 
Niijoo, ja kaapilla on kyllä väliä soundiin paljonkin.

 
Jos Microampin laittaa valmiiksi säröllä olevan vahvarin eteen, niin voluumin nousuhan on suht minimaalista; särön määrä vain lisääntyy. Boosterit on paikallaan sillon jos halutaan lisää säröä, mutta halutaan silti säilyttää vahvarin oma soundi melkein täydellisesti. Screamerit ja Rotat taas muokkaa vahvarin luonnetta ja tiukentavat soundia.
 
Itellä toiminu kasarimenoihin paremmin kuin hyvin Vintagemoderni säädettynä rouhealle komppisärölle ja siihen Ts-tyylinen spedu tiukentamaan sooloja varten. =)
 
Miten käy Oivan lihapiirakoiden jos karhu piripäissään nakkelee vaseliinia pitkin gröööööölantia jaettikyrpae heiluem? -Räbbänä
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 511 12 13 14 15

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «