Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Lyriikka »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Lyriikkaa Morphialta
1 2
Morphia
20.06.2010 02:43:26 (muokattu 20.06.2010 18:17:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ylläpito voi poistaa tämän, koska menee jo off topikiksi.
 
the world is an illusion.
Sergei Fallinen
20.06.2010 04:31:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

en löytänyt punaista lankaa
 
Morphia
20.06.2010 16:13:30 (muokattu 20.06.2010 16:14:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sergei Fallinen: en löytänyt punaista lankaa
 
Ehkä juuri sinun ei edes tarvitsekaan sitä löytää.
 
the world is an illusion.
Sergei Fallinen
20.06.2010 16:32:41 (muokattu 20.06.2010 16:43:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

E. joo, ei millään pahalla tosiaan alottelevaa kirjottajaa kohtaan. Hieno harrastushan tää on, jossa kehittyy loputtomasti. Mutta noin monimutkanen ja ristiriitainenkin ilmaisu aiheuttaa vain päänsärkyä eikä ainakaan kosketa ketään. Yksinkertaistamista ja tiivistämistä suosittelen runsaasti. Ja sanat kuten sielu tai elämä on aina aika riskaabeleit. Jos tää olis joku vitun roolipeli niin vasta level100:n kirjottajat kykenis käyttää niitä aseinaan
 
Morphia
20.06.2010 16:48:31 (muokattu 20.06.2010 16:55:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sergei Fallinen: jos siellä sellainen on, niin luultavasti oot oikeassa
 
Tottakai siellä sellainen on.
 
Lyyrisessä tekstissä kaikkea ei tarvitse niin suoraan kertoa, että se punainen lanka löytyy heti ensimmäisen lukukerran jälkeen. Joskus se säilyy vain kirjoittajan tiedossa.
 
Sergei Fallinen: E. joo, ei millään pahalla tosiaan alottelevaa kirjottajaa kohtaan. Hieno harrastushan tää on, jossa kehittyy loputtomasti. Mutta noin monimutkanen ja ristiriitainenkin ilmaisu aiheuttaa vain päänsärkyä eikä ainakaan kosketa ketään. Yksinkertaistamista ja tiivistämistä suosittelen runsaasti. Ja sanat kuten sielu tai elämä on aina aika riskaabeleit. Jos tää olis joku vitun roolipeli niin vasta level100:n kirjottajat kykenis käyttää niitä aseinaan
 
En ota kommenttejasi pahalla, todellakaan. Itsepä tekstejäni näytille laitan. Mainitsin myös mielenvirrasta, siispä lyriikan ei tarvitse koskettaa ketään, ei edes itseäni. Tosin, itse en koskaan lähde analysoimaan tekstiä syvällisemmin, ellen tunne kirjoittajaa.
 
the world is an illusion.
Sergei Fallinen
20.06.2010 16:54:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Morphia: Lyyrisessä tekstissä kaikkea ei tarvitse niin suoraan kertoa, että se punainen lanka löytyy heti ensimmäisen lukukerran jälkeen. Joskus se säilyy vain kirjoittajan tiedossa.
 
toki toki.
 
Tää oli tietty vain yhden ihmisen mielipide. Toi sanahelinä ei mua nimenomaisesti kosketa lainkaan. Täl palstal vain valitettavasti on niin vähän vastaajia että yksikin mielipide voi jäädä siksi ainoaksi jonka täältä saa
 
Morphia
20.06.2010 17:07:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sergei Fallinen: toki toki.
 
Tää oli tietty vain yhden ihmisen mielipide. Toi sanahelinä ei mua nimenomaisesti kosketa lainkaan. Täl palstal vain valitettavasti on niin vähän vastaajia että yksikin mielipide voi jäädä siksi ainoaksi jonka täältä saa

 
En erityisemmin hae kenenkään mielipiteitä, kuitenkin teen juttuani täsmälleen kuten haluan.
 
Hyvin hyvin harva muiden kirjoittama lyriikka koskettaa esim. minua millään tavalla, koska kukaan toinen ei pysty täysin samaistumaan ajatuksiini tai minä muiden ajatuksiin.
 
Mutta mielipteet on mielipiteitä ja ne pitääkin tuoda julki. On sitten eri asia välitetäänkö niistä millään tavalla.
 
the world is an illusion.
soihtu55
20.06.2010 17:44:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja heti alkuun jo anteeksi näin pitkä vastaus. Tuossa alla suora lainaus, minkä sain muistaakseni ensimmäisellä luovan kirjoittamisen kurssilla: Sille kurssille menin pitkin hampain, sen jälkeen menin yhdelle ja toisellekin luovan kirjoittamisen kurssille, lopulta annoin itselleni periksi ja meni myös laululyriikkakurssille. Ja hyvä niin, meni jonkin aikaa kun ymmärsin jotain runouden ja laululyriikan erosta. Laululyriikassa on enemmän tarkka muoto, tekstin sisältö selkeästi kertova, tarinoiva ym. Olen nyt osaltani yrittänyt sekoittaa runoutta ja laululyriikkaa. En tiedä olenko yhtään siinä onnistunut. No olkoon miten vain, mutta mennäkseni tähän tekstiin. Siinä on runouden elementtejä ja hyvää yritystä. Kyllä siitä ajatuksen saa kiinni, mutta hieman kliseinen teksti, ottaen huomioon, että ei iskemätekstiksi tarkoitettu. Siinä lajissa kliseistä on suorastaan hyötyä. Kiinnitin kyllä hyvin paljon samoihin asioihin kuin Sergei..
 
Mutta kritiikkiä kannattaa ottaa vastaan, sitä olen saanut paljon, ja kovaakin kritiikkiä. Niin, että alussa meinasin lopettaa runojen kirjoittamisen kokonaan, mutta en voinutkaan, ja ajattelin lopettaa laululyriikankin kirjoittamisen, mutta en voinut tehdä sitäkään. (ehkä sitä jotkut toivovat, mutta valitan) Mutta paras lääke oppia kritiikin lisäksi on kirjoittaa, kirjoittaa, lukea, kuunnella musiikkia, ja ennen kaikkea laittaa itsensä alttiiksi epäonnistumiselle, sillä sitähän tekstin teko enimmäkseen on. Mutta joskus voi tuottaa jopa pitkässä juoksussa onnistumisen.
 
Siis kirjoita vaan paljon ja lisää. Yleensä laittakaa tänne muusikoiden nettiin rohkeasti tekstejä, ei arvioita kannata pelätä, enemmän täällä täytyy pelätä sitä ettei saa arvioita.
Niin ei Ruotsin kuningatar saanut heti prinssiään, kyllä hekin töitä joutuivat sen eteen tekemään, ja mikäs nyt oli päivää paistatellessa!
 
ps. Sergei Fallinen ym., miten ois lyriikkakisan paikka?
 
..............................................................................................................
 
Niin ja tässä suoralainaus, mikä pätee ehkä paremmin runouteen kuin laululyriikkaan. Ernest Hemingway kehittämästään jäävuoriteknikasta:
"Cézannen maalauksista minä jotenkin opin tajuamaan, etteivät kirjoittamani yksinkertaiset ja todet lauseet läheskään riittäneet nostamaan novellejani niihin mittoihin, joihin pyrin."
"Novelli oli nimeltään Out of Season. Se oli vaatimaton luomus ja olin jättänyt siitä pois varsinaisen lopun, sen, että vanhus hirttäytyi. Tein niin, koska uusin teoriani oli, että novellista saattoi jättää pois mitä hyvänsä tieten tahtoen ja että pois jätetty kohta silloin vahvisti novellia ja sai lukijan tuntemaan vielä vahvemmin kuin ymmärtämään."
"Hyvä proosa on kuin jäävuori. Jäävuoren liikkeiden arvokkuus johtuu siitä, että vain kahdeksasosa siitä on näkyvissä, muu on näkymättömissä pinnan alla."
 
Sergei Fallinen
20.06.2010 17:59:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

soihtu55:
 
ps. Sergei Fallinen ym., miten ois lyriikkakisan paikka?

 
oon miettinyt samaa, mut tiedä onko tää kesä taas vähän huono aika
 
sori OT
 
Morphia
20.06.2010 18:15:59 (muokattu 20.06.2010 18:26:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

soihtu55: Siinä on runouden elementtejä ja hyvää yritystä. Siis kirjoita vaan paljon ja lisää.
 
Niin, siis kirjoittajanahan en edes ole aloittelija. Vastaan bändini sanoituksellisesta puolesta yksin, tosin näyte ei liity bändiini millään tavalla. Kirjoitan tasan omasta tahdostani, en kenenkään kehoituksesta. Olen saanut huikean määrän positiivista palautetta kirjoituksistani, ja se on minulle täsmälleen yhtä tärkeää kuin negatiivinenkin palaute.
 
En välitä siitä miten asia KUULUISI olla, vaan teen mitä haluan. Vaikutteet otan tasan itseltäni, jos se ei jollekin kelpaa niin se on lukijan ongelma. Itseasiassa se, että olet ollut opiskelemassa kirjoitusta kurssilla, antoi jo erittäin kielteisen kuvan.
 
Ei, teksteistäni ei tarvitse pitää ja kritiikki on tietenkin enemmän kuin tervetullutta, mutta sinä, soihtu55 ( tai kukaan muukaan ) et ole oikea ihminen tekemään mitään SYVEMPÄÄ analyysiä kirjoituksestani, tasan siksi, koska et tiedä mitä teksti kätkee taakseen.
 
Teksti on tadetta, siihen ei ole tiettyjä normeja joiden sisässä tulisi pysyä, ainakaan minun puoleltani. Aivan sama.
 
HOHO!
 
the world is an illusion.
Morphia
20.06.2010 18:22:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ps. Sergei Fallinen ym., miten ois lyriikkakisan paikka?
 
Miksi lyriikoissa pitäisi kilpailla? Kirjoitukset on välillä niin henkilökohtaisia, että niihin ei edes pidä yrittää sisälle.
 
the world is an illusion.
itsy
20.06.2010 18:55:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Morphia: En välitä siitä miten asia KUULUISI olla, vaan teen mitä haluan. Vaikutteet otan tasan itseltäni, jos se ei jollekin kelpaa niin se on lukijan ongelma. Itseasiassa se, että olet ollut opiskelemassa kirjoitusta kurssilla, antoi jo erittäin kielteisen kuvan.
 
Ei, teksteistäni ei tarvitse pitää ja kritiikki on tietenkin enemmän kuin tervetullutta, mutta sinä, soihtu55 ( tai kukaan muukaan ) et ole oikea ihminen tekemään mitään SYVEMPÄÄ analyysiä kirjoituksestani, tasan siksi, koska et tiedä mitä teksti kätkee taakseen.
 
Teksti on tadetta, siihen ei ole tiettyjä normeja joiden sisässä tulisi pysyä, ainakaan minun puoleltani. Aivan sama.

 
Kirjoittamiskurssien ideana lienee tavoite saada lähtöidea paperille sitä pukevassa muodossa, tuskin siellä kerrotaan miten täytyy kirjoittaa ja mistä aiheista. Vastakkainasettelu sielulla tehdyt vs. tympeät ja sieluttomat (ymmärrettävät?) tekstit on äärimmäisen tympeä ja ahdasmielinen. Aivan samalla lailla sieltä löytyy se idea ja inspiraatio on lähtenyt kirjoittajan omasta elämästä kuten sinulla, mutta muoto on hiottu sitä hyväileväksi, vaikkapa juuri hämmennyksen vähentämiseksi, mitä tapahtui Sergei Falliselle tämän tekstin kohdalla.
 
oivoi
Morphia
20.06.2010 19:00:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itchy: mutta muoto on hiottu sitä hyväileväksi, vaikkapa juuri hämmennyksen vähentämiseksi, mitä tapahtui Sergei Falliselle tämän tekstin kohdalla.
 
Hämmennystä nimenomaan en halua vähentää. Se on tyylini esim. tuossa ambient - tyyliseksi tarkoitetussa näytteessä, Piste.
 
the world is an illusion.
Sergei Fallinen
20.06.2010 19:06:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

esim. E.A. Poe tunnetaan, paitsi romantikkona, myös runousopin tärkeänä virstanpylväänä. Korppi-runon mies teki alusta loppuun kuin arkkitehti talon. Ja silti yleinen kuva hänestä on jotain aivan muuta.
 
Morphia: Miksi lyriikoissa pitäisi kilpailla? Kirjoitukset on välillä niin henkilökohtaisia, että niihin ei edes pidä yrittää sisälle.
 
ei siinä maailmanmestaruuksista kilpailla, mutta se on silti hyvää harjoitusta
 
ehkä hyvän ja huonon tekstin ero on siinä että hyvään pääsee sisälle muutkin kuin kirjoittaja? vaikka olisi kuinka henkilökohtainen
 
Sergei Fallinen
20.06.2010 19:08:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Morphia: Hämmennystä nimenomaan en halua vähentää. Se on tyylini esim. tuossa ambient - tyyliseksi tarkoitetussa näytteessä, Piste.
 
ja se on varmaan syynä siihenkin, että poistit tekstisi täältä, vaikket välitä tippaakaan muiden mielipiteistä?
 
Morphia
20.06.2010 19:15:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sergei Fallinen: ja se on varmaan syynä siihenkin, että poistit tekstisi täältä, vaikket välitä tippaakaan muiden mielipiteistä?
 
Oma asiani missä tekstini on näytillä.
 
the world is an illusion.
soihtu55
20.06.2010 19:47:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

eipä tästä kannata riitaa rakentaa. Kaikke me ollaan noviiseja, jotka täällä
kirjoitellaan, ja harjoittelijoita ovat ne mestaritkin, jotka ei tänne tekstejään tuo,
siis ammattilaiset. Keskenräisiä sitä me kaikki ollaan loppujen lopuksi viimeiselle kalkkiviivoille asti.
 
Ja oma tyyli tulee säilyttää kävi kursseja kuin kursseja, mutta rakenteita
ym. voi hioa ja opettella, kehittää.
 
pitkä vastaus, minkä kirjoitin ei ollut suunnattu vain yhdelle, vaan yleisesti...
 
Morphia
20.06.2010 20:26:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

soihtu55: eipä tästä kannata riitaa rakentaa. Kaikke me ollaan noviiseja, jotka täällä kirjoitellaan, ja harjoittelijoita ovat ne mestaritkin, jotka ei tänne tekstejään tuo, siis ammattilaiset. Keskenräisiä sitä me kaikki ollaan loppujen lopuksi viimeiselle kalkkiviivoille asti.
 
Ja oma tyyli tulee säilyttää kävi kursseja kuin kursseja, mutta rakenteita
ym. voi hioa ja opettella, kehittää.
 
pitkä vastaus, minkä kirjoitin ei ollut suunnattu vain yhdelle, vaan yleisesti...

 
Ei riitaa olla rakentamassa, kunhan käymme kiivasta keskustelua. Minulla on mielipiteeni ja kirjoitustyylini joista pidän kiinni. Toiset ovat herkempiä ottamaan neuvoja vastaan toiset taas tietävät hyvinkin tarkkaan mitä tekevät ja haluavat. Kumpikin tyyli on mielestäni ihan ok.
 
Tosin, voit puhua vain omasta puolestasi, miten sinä asiat näet.
 
Minä esim. kirjoitan, tekstejä ihan tunnepohjalta ( tämä ei poista sitä punaista lankaa ), joten hiomisesta on turha puhua. Kaikki tekstini on alkuperäisessä muodossaan, eikä niitä myöhemmin enää muutella tai hiota.
 
Juuri eilen luin parin ammattilaisen kirjoittamia lyriikoita; jättivät hyvin paljon hämmentynyttä fiilistä jälkeensä nekin. Se ei tietenkään poista sitä totuutta että ne sopivat ko. "bändille".
 
Kaikkea ei tarvitse lukijan tai kuulijan ymmärtää. Joissain tapauksissa asioihin pitää perehtyä, että tekstistä saa jotain irti. Tietyn tyylisessä musiikissa tätä varmasti katsotaan vähän eri näkökulmasta, ja se on yksi niistä ratkaisevista pointeista, jotka lukijan tulee ottaa huomioon, ennen kuin kommentoi.
 
Nimimerkin takaa on helppo huudella, kun täällä kaikki ovat samalla viivalla. En voi mistään tietää onko nimimerkin takana noviisi, harrastelija vai joku asiaan enemmän perehtynyt henkilö.
 
Ammattilaisiksi ( siis ne jotka ei täällä kai kirjoittele? ) lasken ne, jotka tienaavat sillä elantonsa, että tekevät sanoituksia muille. En kuitenkaan pidä näitä ammattilaisia yhtään parempina sanoittajina kuin harrastelijoita, jotka tekevät bändeillensä itse lyriikat.
 
Itse kirjoitan lähinnä ambient ja black metal - sanoituksia itselleni ja bändilleni, en kenellekään muulle. Kirjoituksistani ei tarvitse kaikkien pitää - todellakaan.
 
the world is an illusion.
soihtu55
20.06.2010 21:38:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jep, jotenkin noin se menee
 
oo-p
21.06.2010 10:05:49
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja voi paska!
 
Täällä on ollu elämää ja minä en oo ollu yhtään messissä. :( ... :(
 
...Enkä edes ehtiny nähä alkuperäistä postausta.
 
Mutta Kisa ois tervetullut!
 
Terve, ja kiitos kaloista! ..Delay, missä viivyt?!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «