Aihe: Floyd Rose
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Minushuman
18.06.2010 20:05:35
Mr. Speed: Kuinkas pitkään oot kitaran omistanut? Mikä on mittapuu "helvetin hyvälle" vireen pidolle?

Puskista huutelen, mutta mä ainakin määrittelen kelluvalle tallalle "helvetin hyvän" vireen pidon, silleen, että monen vuoden kampeamisen jälkeen pitää vireen _lähes_ yhtä hyvin kuin kiinteä. Mulla on Jacksonin Rhoads EX vuodelta 1993 ja siinä Jacksonin lisenssi floikka, oli vissiin vielä suurinpiirtein halvinta mallia ja silti vire pysyy, ikäänsä nähden, hyvin. Ei tartte virittää joka biisin välissä vaikka "vähän" kampeen koskisikin.
"And there goes the Challenger, being chased by the blue, blue meanies on wheels. The vicious traffic squad cars are after our lone driver, the last American hero, the electric centaur, the, the demi-god, the super driver of the golden west!"
Mr. Speed
19.06.2010 23:42:40
Minushuman: Puskista huutelen, mutta mä ainakin määrittelen kelluvalle tallalle "helvetin hyvän" vireen pidon, silleen, että monen vuoden kampeamisen jälkeen pitää vireen _lähes_ yhtä hyvin kuin kiinteä. Mulla on Jacksonin Rhoads EX vuodelta 1993 ja siinä Jacksonin lisenssi floikka, oli vissiin vielä suurinpiirtein halvinta mallia ja silti vire pysyy, ikäänsä nähden, hyvin. Ei tartte virittää joka biisin välissä vaikka "vähän" kampeen koskisikin.

Ai?

Aika vähään jengi siis tyytyy. Mä itse pidän vain menettelevänä vireenpitona, jos joutuu suht tuoreita kieliä samassa vireessä virittelemään jatkuvasti.

Ittelläni edellinne floikkakeppi oli OFR:llä varustettu, ja ihan vähän joutui hienovirittimistä säätään, kun oli reilun kuukauden tauko treeneistä, ja kotona olin kapea raiskannut, enkä virittänyt tänä aikana. Musta se alkaa olee jo hyvää vireenpitoa, että vire säilyy vaikkapa kuukauden kampileikkimisessä, jos pysytään kohtuuden rajoissa. Toki jos kampea käyttelee tosi railakkasti ja paljon, niin tottakai eri asia.
Telecaster on kaunis kuin Johanna Tukiainen.
aalataur
20.06.2010 01:10:48

Kyllä OFR pitää vireen ihan 100% jos vaan on säädetty oikein. Ei kannata tosin kielten korkeutta säätää (niitä tolppia) jos on kielijännitys päällä, se voi kai tylsyttää veitset ja viedä tarkkuuden OFR:stäkin. Eli kielet löysäksi, sitten vasta. Vaikka viekin enemmän aikaa.

OFR on paras floideri imo, Ibanezin Edge Prot sun muut on ihan hyviä, mutta aika erilainen tatsi ja flutteria ei jostain syystä tunnu irtoavan.
aristoteles666
20.06.2010 09:32:16

aalataur: OFR on paras floideri imo, Ibanezin Edge Prot sun muut on ihan hyviä, mutta aika erilainen tatsi ja flutteria ei jostain syystä tunnu irtoavan.

kyllä steve vailla onnistuu.
aalataur
20.06.2010 11:58:28 (muokattu 20.06.2010 11:59:04)

aristoteles666: kyllä steve vailla onnistuu.

Mitenhän mä en tuosta RG 1527:sta saa mitenkään kunnon flutteria irti? Floideri on siis Edge Pro 7. Onko vain väärin säädetty vai pitäisikö lyödä jotenkin kovempaa/eri tavalla kun OFR:ssä?
Antti1
20.06.2010 12:13:01
aalataur: Mitenhän mä en tuosta RG 1527:sta saa mitenkään kunnon flutteria irti? Floideri on siis Edge Pro 7. Onko vain väärin säädetty vai pitäisikö lyödä jotenkin kovempaa/eri tavalla kun OFR:ssä?

No koita nyt ensialkuun ihan vaikka kampeamalla ylöspäin ja päästät irti. Päriseekö? Jos ei, niin sit on jotain ongelmaa säädöissä tod. näk. Mä en oo noita Ibanezin seiskakampeloita päristellyt sen kummemmin, mutta kuusikieliset kyllä tekee kaikki temput.
"Jazz is just a series of mistakes without the 'oops'" - Nigel Tufnel
aalataur
20.06.2010 15:48:16

Antti1: No koita nyt ensialkuun ihan vaikka kampeamalla ylöspäin ja päästät irti. Päriseekö? Jos ei, niin sit on jotain ongelmaa säädöissä tod. näk. Mä en oo noita Ibanezin seiskakampeloita päristellyt sen kummemmin, mutta kuusikieliset kyllä tekee kaikki temput.

Kyllä siitä kevyt flutteri lähtee, mutta lyhyt ja ponneton verrattuna kahessa muussa kitarassani oleviin OFR:iin. Kokeilin hakata kampea eri tavoilla 5 min ajan hakien flutteria mutta ei tule semmosta pitkää pärinää eikä yhtä herkästi mitä OFR. Talla on säädetty bodyn suuntaisesti tasaan. Ja jouset on niissä paikoissa missä tehtaalta tullessa, en ole koskenut. Mikä tuo on tuo säätöruuvi Edge Pron kulmassa? Siis ihan tuossa näkyvillä päälipuolella, ei pohjakolossa. Sen tarkoitus ei ole vielä ihan auennut, jotakin jäykkyyden hienosäätöä?
jussi1976
20.06.2010 16:26:14 (muokattu 20.06.2010 16:30:26)
Mulla on raskaanpuoleinen Schallerin FR N4:ssa - pohjalevykin on reippaat 5mm paksu. Sain parannettua särähtämisen kestoa ja tasapainoa sillä, että otin kolmannen jousen takaa pois ja kiristin. Parani kummasti. Tosin luuultavasti FR:ssä baseplate saisi olla kuin sen 3.5mm, niin em. efekti toimisi parhaiten. Ainakin tähän johtopäätökseen testailtuani olen tullut. Iban floikka on taas rakenteeltaan ihan toisenmoinen, mutta toimii siinä(kin) se hyvin, kunhan sen vain jaksaa säätää kohilleen. Jousien määrän vähentäminen kahteen - ellei ole jo tehty - voi auttaa (asettaa luonnollisesti rajansa kielten maksimivahvuudelle), ja kannattaa vielä tarkastaa, onko ne ankkuritolpat ja niitä vastaavat terät floikkarissa itsessään missä kuosissa?
Rotta sano: Sä haluat tutkia, tietää enemmän, kehittyä, olla avoin. Sä olet siis IHAN erilainen kuin mä. Mä alennun muiden kieroihin, umpimielisiin arvoihin. Tai tyylikysymyksiin, jos ei muuta. Sä et ja mua hävettää. Siks mä herjaan sua nyt.
Antti1
20.06.2010 18:06:02
aalataur: Kyllä siitä kevyt flutteri lähtee, mutta lyhyt ja ponneton verrattuna kahessa muussa kitarassani oleviin OFR:iin.

Kokeile tuota jussin vinkkiä ja vähennä jousia. Jos sulla on jouset kovin lähellä lepotilaa, niin noi flutterit ei vaan lähde. Jos jousi on sen flutterin heilahduksen molemmissa ääripäissä jännittyneessä tilassa (=vähempi jousia ja kireämmällä), niin se toimii herkemmin. Kääntöpuolena on bendien hankaloituminen yms. perusjutut.

Mikä tuo on tuo säätöruuvi Edge Pron kulmassa? Siis ihan tuossa näkyvillä päälipuolella, ei pohjakolossa. Sen tarkoitus ei ole vielä ihan auennut, jotakin jäykkyyden hienosäätöä?

Mikä ihmeen säätöruuvi? Oletko aivan varma, että sulla on Edge Pro? Tämmöinen: http://www.ibanezrules.com/namm/images/2003/P1010139.JPG

Missä tuossa on säätöruuvi?
aalataur
20.06.2010 18:37:25 (muokattu 20.06.2010 18:38:50)

Kiitos, täytyy koettaa vähentää jousia. Säätöruuvi:

http://i46.tinypic.com/2u4ucrl.jpg

Kitara on tämä: http://www.thomann.de/fi/ibanez_rg1527z_bk.htm Eli siis Edge Zero 7 olikin nimi näköjään, ohos.. Oliko joku madallettu uudempi versio Prosta?
jussi1976
20.06.2010 18:55:43
No tuota...mulla kävi niin, että kun vähensin jouset kahteen ja vedin tiukemmalle, bendaus(kin) oli helpompi siitä eteenpäin. Kokeile, pitäisi helpottaa kahdella jousella.
Rotta sano: Sä haluat tutkia, tietää enemmän, kehittyä, olla avoin. Sä olet siis IHAN erilainen kuin mä. Mä alennun muiden kieroihin, umpimielisiin arvoihin. Tai tyylikysymyksiin, jos ei muuta. Sä et ja mua hävettää. Siks mä herjaan sua nyt.
Antti1
20.06.2010 18:58:16 (muokattu 20.06.2010 18:59:43)
jussi1976: No tuota...mulla kävi niin, että kun vähensin jouset kahteen ja vedin tiukemmalle, bendaus(kin) oli helpompi siitä eteenpäin. Kokeile, pitäisi helpottaa kahdella jousella.

Ei tuohon tallaan edes saa enempää, kuin kaksi jousta kiinni. ;) ZPS:n jouset tietty erikseen.
jussi1976
20.06.2010 19:04:49
Niin siis mä tarkoitin omaa Schallerin FR:ääni. Siihen menee 3, joista poistin yhden.
aalataur
20.06.2010 20:03:37

Antti1: Se on intonaation säätötyökalu. Ruuvataan sinne tallapalan perässä olevaan reikään ja se auttaa säätämään tallapalaa oikeaan kohtaan. http://resources.ibanez.com/resourc … /insets/zoom/test/ZR_intonation.jpg

Sulla ei flutterit toimi sen takia, että tossa on ZPS-palautusjousimekanismi. Sun tarvii poistaa se sieltä takakautta käytöstä. Sit toimii. http://resources.ibanez.com/resourc … b/insets/zoom/test/edgezero_zps.jpg Tuolta toi tanko pois blokista ja koko höskä ulos kitarasta.

Ei helvetti :D Uusi kitara on todellakin aina uusi..
Victor Helldriver
11.01.2011 13:38:15
noni!

en nyt keksiny mihin oikeen tunkis tän mut koska itteeni kiinnosti ja sain nyt tietoa ni päätin jakaa.

elikkäs sain huoltoon bc richin missä on tällanen "original floyd rose" eli näitä hinkuintiassa valmistettuja. monesti mietin itte et millasia nää on ja nyt sit tuli vastaan ja voinkin sanoa et pikkasen näplänneenä voin sanoa et tuntuis huonoimmalta metalliltya ikinä...

kaikki jengat tuntuu helvetin kireiltä ja sit yhtäkkiä löystyy vitusti ku alkaa kaartamaan...tää tietty voi johtua osaks siitä et pinnote lähtee mut näytti kyllä tippavan ihan metalliakin mukana...

kielenkiristyssysteemi eli mikäs tää ny on stringsaver oikeelta nimeltään...ei tarvinnu mitään voimannäyyttöä ees olla ku täysin uudella kuukololla kiristin kielen kiinni ni jo oli pyöree se kolo. lisäks nää palat mitkä sen kielen kiristää ni liikku kolossaan todella epäilyttävästi.

kitara mikä on kyseessä on sama mitä joskus itekkin mietin et oispa kiva hommata huvikseen on bc rich dark arts jota en ostais ees kympillä nyt enää...kaula tuntuu olevan aivan vitun huonoa puuta ja jos kyse on puol vuotta vanhasta kitarasta ni sen ei varmaan pitäs ihan jengalla olla.

bodyn puu tuntu kans niin heikolta et ei paljon uskalla takana olevia ruuveja paljoa ruuvata ku tuntuu et vois hyvinkin lentää koko paska ilmaan.

olikos nää tallat nyt sit niitä pingejä?
yhes skebassa ku itel on orkkisfloidi ni ei täl tallalla oo kylmitään tekoa saksalaisvalmisteisen kanssa. tästähän täällä kiisteltiin aikoinaan että onko se automaattisesti paska kun on valmistettu jossain kiinassa yms.

mut joo metalli tuntuu todella neljämiljoonaa kertaa paskemmalta ku nois takeuchi tai deanin lissufloikissa ynnä muissa mitä iteltäkin löytyy...

kertokeehan omia kokemuksia myös jos on aiheesta
Bigger man is ALWAYS better than the little man...
Jeszse
11.01.2011 13:46:34
Mr. Speed: Ittelläni edellinne floikkakeppi oli OFR:llä varustettu, ja ihan vähän joutui hienovirittimistä säätään, kun oli reilun kuukauden tauko treeneistä, ja kotona olin kapea raiskannut, enkä virittänyt tänä aikana. Musta se alkaa olee jo hyvää vireenpitoa, että vire säilyy vaikkapa kuukauden kampileikkimisessä, jos pysytään kohtuuden rajoissa. Toki jos kampea käyttelee tosi railakkasti ja paljon, niin tottakai eri asia.

Kas, pakko puuttua herra vauhdin tekstiin tässä, kun aina täällä niitä lisenssifloikkia kirotaan ja vittuillaan ku koitan sanoo et kyl toi ihan hyvä on. Siinä mun ltd -kitarassa siis. Täsmää meinaan tämä kuvaus täysin. Joko mies vois tunnustaa et on olemassa ainaki yks hyvä ja toimiva lisenssifloikka?

Ei tietenkään, koska ei oo veivannu sillä kuukautta?
Sun mutsillas on niin tuuheat viikset, että niiden alle mahtuu koko perhe sateensuojaan.
Victor Helldriver
11.01.2011 13:55:30
Jeszse: Ei tietenkään, koska ei oo veivannu sillä kuukautta?

kuin vanha kitara/talla?
toimiihan noi jonku aikaa ihan hyvin noi ltd tallat mut sit ku jonku aikaa on vääntäny ni eipähän enää vire pysy...itel meni yks sellanen jo viikon vemputuksen jälkeen ihan erilaiseks ku viikon alussa...

pesä löysty ja vire ei enää pitänykkään ihan niin hyvin...
Bigger man is ALWAYS better than the little man...
Jeszse
11.01.2011 14:01:11 (muokattu 11.01.2011 14:01:21)
Victor Helldriver: kuin vanha kitara/talla?

Oonhan mä tolla veivaillu joulukuusta -08. Uutena ostin sillon. Lähestulkoon päivittäin käytössä.
Sun mutsillas on niin tuuheat viikset, että niiden alle mahtuu koko perhe sateensuojaan.
the-Antero
11.01.2011 14:25:19 (muokattu 11.01.2011 14:25:40)

Victor Helldriver:olikos nää tallat nyt sit niitä pingejä?

Lukeeko siinä tallassa tällaset tekstit, Floyd Rose ja licenced under floyd rose patents ja siinä kammen kiinnityskohan vieressä on joku logo? Jos nää löytyy ni se on PING floikkari....ittellä samanlainen...ihan ookoosti toiminu nyt vuoden, pitää vireen mulla ihan hyvin. Tosin nyt vaihan hardwaren mustaksi ja tilalle tulee sitten OFR
Musiikki ei tunne rajoja, eivätkä kitaristit tunne nuotteja.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)