Juhani 25.02.2004 15:58:48 | |
---|
Muunnatko omaa ääntäsi imitaatio tyyliin laulaessasi? Halutessasi vaikkapa kuulostaa rankemmalta, tai erilaiselta kuin luonnollinen äänesi on? Kuuntelin tuolla demostudiossa biisejä ja tuli sellainen fiilis että moni laulaja tekee niin, eli ei laula omalla äänellään vaan vääntää sitä "solmuun", mikä ei mun mielestä ainakaan toimi useissa tapauksissa. |
___Ozzy 26.02.2004 09:46:39 (muokattu 26.02.2004 09:47:46) | |
---|
Eri jutut vaatii hieman eri tekniikoita, ja silloin myös hieman saattaa muuttua saundi. Selkeä imitointi on pahasta, mutta miten tuonkin nyt sitten määrittää. Kaikki laulaminenhan on jotakuinkin imitoimista. Joskus kuulet jonkun vetävän jutun, jonka haluaisit myös osata vetää, niin sitä lähdet työstänään ensin 'imitoimalla'. Jun tiettyyn juttuun tarvittava tekniikka on opittu 'imitoimalla' sen voi treenata (treenautuu osin myös itsestään) omaan saundiin. Riippuen erinnäisistä asioista, tuo 'imitoitu' saundi saattaa jäädä osaksi 'omaa' saundia. Saattaa olla myös tapauksia, että tietyt jutut kuulostaa aina hieman samalta laulajasta riippumatta. EDIT: mutta siis vastaus aiheeseen: Kyllä, muutan ääntäni laulaessani. (toisaalta, miten sen voi määrittää mikä on mun oikea ääni?) Sanguis bibimus
Corpus edimus
Tolle corpus satani
|
Juhani 26.02.2004 11:30:24 | |
---|
Joo totta, vaikutteilta tuskin kukaan laulaja on voinut välttyä. Ja mikä oikeastaan on se "oma ääni". Hyvä kysymys Ehkäpä homma toimii aina niin kauan kun laulu ei kuulosta väkinäiseltä yrittämiseltä olla jotain mitä ei ole. Siis jos yrittää "väkisin" kuulostaan jotain toiselta laulajalta tai esikuvaltaan. Mun mielestä kaikessa mitä tekee niin elämässä kuin musiikissa missä vaan tärkeintä on, että on itsensä. Olkoot se sitten vaikka lavalla elävä sivupersoona. Mutta jutun pitäisi tulla sisältä. Tuli mieleen aiheesta että jotkut imitaattorithan voisivat laulaa vaikka Vesa-Matti Loirin levyn. Voisi olla aika ristiriitaista saada vaikka kappaleen jostain kuultuaan tietää että laulaja ei ole ollut mies itse vaan joku imitaattori. Mikäs pointti tässä oli? En tiedä. Tuli vaan mieleen. Sittenhän on vielä sekin asia kuinka paljon tekniikka muuttaa ihmisen ääntä. Jossain vaiheessahan kaikki laulajat vaihdetaan koneisiin joilla voidaan ohjelmoida kaikki maailmassa koskaan eläneiden laulajien äänet. Kirjoitetaan vain sanat koneelle ja that's it. Tai sitten ei. ;) |
noir 26.02.2004 15:50:22 | |
---|
- - Tuli mieleen aiheesta että jotkut imitaattorithan voisivat laulaa vaikka Vesa-Matti Loirin levyn. Voisi olla aika ristiriitaista saada vaikka kappaleen jostain kuultuaan tietää että laulaja ei ole ollut mies itse vaan joku imitaattori. Mikäs pointti tässä oli? En tiedä. Tuli vaan mieleen. - - Itsekin olen miettinyt, voisiko imitaattori laulaa kuten kuka tahansa tähti. Tuli vaan mieleen. Mutta tässä tulee ongelmaksi kyllä vastaan se, että onko vaikkapa örinälaulu omalla äänellä laulettua? Pitäisi luoda joku raja, minkä sisällä pysyttäessä lauletaan vielä omalla äänellä. Mä haluun sua - sulta ei kysytä. |
Sävis 26.02.2004 16:57:16 | |
---|
Ehkäpä homma toimii aina niin kauan kun laulu ei kuulosta väkinäiseltä yrittämiseltä olla jotain mitä ei ole. Siis jos yrittää "väkisin" kuulostaan jotain toiselta laulajalta tai esikuvaltaan. Tästä hyvänä esimerkkinä voisi pitää niitä tyttöjä, jotka Idols-karsinnoissa yrittivät laulaa Killing me softly -kappaletta. He ilmeisesti luulevat, että on tosi groovea laulaa kaikkea näin: h-hh-h-h-h-hh-h-h-h-hh... Sittenhän on vielä sekin asia kuinka paljon tekniikka muuttaa ihmisen ääntä. Jossain vaiheessahan kaikki laulajat vaihdetaan koneisiin joilla voidaan ohjelmoida kaikki maailmassa koskaan eläneiden laulajien äänet. Kirjoitetaan vain sanat koneelle ja that's it. Tai sitten ei. ;) Kyllähän tuota yritetään kokoajan. Kimmo Hakolan sävellyksessä Le Sacrifice laulaa Maria Callas. En oikein ymmärrä sitä tekniikkaa, mutta jotenkin Hakola oli ottanut Callaksen levyiltä sellaisia kohtia, joissa Callas laulaa yksin. Sitten hän oli käsitellyt näitä pätkiä aivan älyttömän kauan tietokoneella ja loi itselleen Maria Callas -työkalun. Älytöntä sanon minä. Mitäs jos tohon laittaisi been? |
Mä en ole koskaan yrittänyt laulaa niinku muut. Mä oon luottanut vain perusjuttuihin: karjumiseen, kiljumiseen, örinään ja rääkymiseen. Tämä on mulle ihan ominainen staili. Eipähän voi kukaan väittää että yritän kopsata ketään. Mä en edes osaisi. Juhani on paraskin puhuja mitä tulee muiden imitointiin; jätkä kopsaa itseään minkä kerkeää.... |
Yrtti 15.03.2004 20:39:13 | |
---|
Mulla on se "oma ääni" niin lahjakkaasti hukassa etten tiedä että mikä on äänen muuntelemista siinä mielessä kun sitä tässä tarkoitetaan :D |
PoLFus 20.03.2004 23:27:26 | |
---|
Mun oma ääni on kaikki äänet, mitä voin tehdä :) ~ 7ender $tratocaster ~ |
Unworthy Knight 21.03.2004 16:26:25 | |
---|
Mä en ole koskaan yrittänyt laulaa niinku muut. Mä oon luottanut vain perusjuttuihin: karjumiseen, kiljumiseen, örinään ja rääkymiseen. Tämä on mulle ihan ominainen staili. Eipähän voi kukaan väittää että yritän kopsata ketään. Mä en edes osaisi.
Perkele, veit "mun" sanat suusta. Snow covers my frozen corps/ Ice creates my final coffin/ Wind Screams my Funeral sermon/ Darling here I come/My own Reaper |
Vaatturi 23.03.2004 01:04:25 | |
---|
Minulle tuottaa jo nuotissa pysyminen työtä... ei siinä ehdi oikein miettiä minkälainen ääni sieltä tulee.. :D mutta niin, en ainakaan tietoisesti yritä matkia ketään. Kuollut kissa hauku ei... Häiriö |
trust 23.03.2004 01:42:22 | |
---|
Alkuvaiheessa, kun siis aloitin laulamista niin tuli tehtyä tuo paha äänen solmuun vääntämis virhe. Nyt luotan kuitenkin omaan saundiin, onhan se niin hyvän kuuloinen kuitenkin :-) |