Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Miten Nord Electroon ala-manuaali?
1
rofa
18.06.2010 12:46:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro,
 
Olisin siis hankkimassa alamanuaaliksi Nord Electrolle toista kosketinsoitinta.. Kuitenkin sen verran problematiikkaa liitty aiheeseen että pakko kysyä miten muut tämän homman ovat ratkaisseet..
 
Eli tarvitsen keikkatilanteita varten kakkos-soittimen, josta löytyisi perus-soundeja joka lähtöön; Pianoja, stringsejä ja mitä kaikkea nyt vaikkapa perus-Casioistakin jo löytyy. Toisaalta välillä sen pitäisi toimia Hammond-alakoskettimistona.
 
Kysymys onkin miten sen kakkoskiipparin roolia voidaan kätevästi vaihtaa lennosta? Välillä se toimisi siis hammond-alamanuaalina, ja välillä taas se toimisi itsenäisenä kiipparina (eikä siis lähettäisi silloin MIDIä electroon) jolla voisi soittaa kuitenkin samaan aikaan kuin hammondeja.
 
Pitääkö hankkia joku tietty ammattilais-keikka-kiippari missä on tehokas (kallis) MIDI-ohjauskeskus, vai pystyykö muutaman sadan euron budjetilla jo saamaan jonkunlaisen (vaikka käytetynkin) ratkaisun tähän?
 
Onko muita Nord-Electro-soittajia jotka olisivat jo ratkaisseet tämänlaista ongelmaa?
 
Tietty, voisi hankkia jonkun pelkän midi-controllerin ja sen lisäksi vielä perus-kiipparit, mutta sitten niitä onkin jo kolme, eikä perus-pubin lavalla ole enää tilaa, treenikomerosta puhumattakaan..
 
Aivokalvo
18.06.2010 23:05:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ratkaisu on helppo; teet osa-aikakontrollerina toimivan syntikan käytössä olevien saundien sekaan yhden programin, mistä on volat nollilla. Tätä ohjelmaa käytät sitten urun alamanuaalia soitettaessa.
 
Kun taas haluat soittaa tämän kontrollerisyntikan omia saundeja, laitat ne sellaiselle midi-kanavalle, mitä Nord ei vastaanota. Säädät siis alamanuaalin midi-in kanavan vaikka kakkoseksi. Tietenkin se program/multi mitä käytät alamanuaalisoitantaan, pitää olla sama mitä Nord vastaanottaa.
 
Whack Follol De Rah!
rofa
19.06.2010 14:03:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voisihan sen noinkin toteuttaa... Tietysti, kun en nyt MIDIä niin hirveän yksityiskohtaisesti hallitse, niin en ehkä edes tiedä mitä oikein haluan tai mihin midillä pystyy, mutta olisi kätevää jos olisi joku yksi "master-ohjain", johon tehty vaikka settilistan mukaan jokaisen biisin asetukset valmiiksi, painaisi vain nappia ja kumpikin soitin on sellaisissa asetuksissa kun juuri siihen biisiin tarvii...
 
Tällaiseen ilmeisesti vaaditaan jo vähän ammattimaisempi kiippari? Mun Casiot ei ainakaan "helposti" kykene tyällaiseen, vaikka siinä olisikin aito MIDI-liitin eikä vain USB-porttia...
 
Aivokalvo
19.06.2010 15:19:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ostat Electron kaveriksi jonku käytetyn perussyntikan, Triton LE:n tai vastaavan (Casion ja Electron yhdistelmä kuulostaa lähinnä vitsiltä). Tällainen värkki ei maksa kovinkaan kummoisia summia ja tuon edellä kuvaamani MIDI-reitityksen tekeminen ei ole mikään ongelma.
 
Whack Follol De Rah!
rofa
19.06.2010 16:04:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olenkin sen verran pelkkä harrastelija että Casiot ei ole poissuljettu vaihtoehto :o)
Ottaen huomioon sen että kiiparit ei ole varsinaisesti pääsoittimeni (ajauduin niihin olosuhteiden pakosta) ja että olen käytännössä aloittelija (1,5v "aktiivista" soittelua), Triton tms. on melko "iso" ostos... Pitänee kai ehkä kuitenkin harkita...
 
ganesha
19.06.2010 17:15:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rofa: Voisihan sen noinkin toteuttaa... Tietysti, kun en nyt MIDIä niin hirveän yksityiskohtaisesti hallitse, niin en ehkä edes tiedä mitä oikein haluan tai mihin midillä pystyy, mutta olisi kätevää jos olisi joku yksi "master-ohjain", johon tehty vaikka settilistan mukaan jokaisen biisin asetukset valmiiksi, painaisi vain nappia ja kumpikin soitin on sellaisissa asetuksissa kun juuri siihen biisiin tarvii...
 
Tällaiseen ilmeisesti vaaditaan jo vähän ammattimaisempi kiippari? Mun Casiot ei ainakaan "helposti" kykene tyällaiseen, vaikka siinä olisikin aito MIDI-liitin eikä vain USB-porttia...

 
Kyl tuohon operaation pitäisi käydä mikä vain markan casiokin kunhan siinä vain on MIDI OUT-liitäntä. Quicklokin tupla-X-ständiin Nordin ja kakkoskiipparin saa vieläpä aseteltua sen verran lähekkäin, että soitettavuus on ihan ok. Itse olen ajatellut samaa: pitäisi saada soitettua urkujuttuja kahdella sormiolla ja ajattelinkin uhrata tarkoitukseen Rolandin Alfajuno 1:n, sitä kun en ole pruukannut keikoilla käyttää muutenkaan. Siinä on vieläpä suht sopivan pituinen koskettimisto, sen omia soundeja en aio käyttää.
 
viina. hanuri. ja naiset.
rofa
19.06.2010 18:20:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alamanuaaliksi käy tosiaan vaikka joku M-audion midicontrolleri, mutta kysymys onkin siitä että miten sen kakkoskiipparin saa vaihdeltua Electron ja omien saundien välillä sillai kätevästi...
 
Ja sitäpaitsi mun casioissa ei ole sitä midi-liitintä, pelkkä USB... :o( Niitä olen kyllä tosin joskus keikkailessakin käyttänyt, kun kosketinsoittajaroolini oli vielä paljon pienempi.
 
ganesha
20.06.2010 15:04:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rofa: Alamanuaaliksi käy tosiaan vaikka joku M-audion midicontrolleri, mutta kysymys onkin siitä että miten sen kakkoskiipparin saa vaihdeltua Electron ja omien saundien välillä sillai kätevästi...
 
Ja sitäpaitsi mun casioissa ei ole sitä midi-liitintä, pelkkä USB... :o( Niitä olen kyllä tosin joskus keikkailessakin käyttänyt, kun kosketinsoittajaroolini oli vielä paljon pienempi.

 
Itse olen harrastanut mikserin kanssa sellaista, että esim. Kurzweil K2000:lla olen soittanut räkissä muljuttavaa Waldorfin Micro-Q:ta, ja sit kun en halua että Micro Q soi, olen heittänyt vain pöydästä kanavat mutelle. Sit tietty tulis ongelma jos haluais molemmista samaan aikaan soittaa jotain muuta kuin layeröityjä juttuja. Noh, sellaista probista ei ole vielä tullut eteen.
 
Eli pitäis toimia ihan hyvin, kun lyö Electrosta volat veks siksi aikaa kun veivaa Casiolla. Jos samaan aikaan haluaa soitella juttuja niin sitten voi mennä hankalaksi.
 
viina. hanuri. ja naiset.
MrShaft
21.06.2010 12:04:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aivokalvo: Ratkaisu on helppo; teet osa-aikakontrollerina toimivan syntikan käytössä olevien saundien sekaan yhden programin, mistä on volat nollilla. Tätä ohjelmaa käytät sitten urun alamanuaalia soitettaessa. - -
 
Vaikkapa näin.
 
Kokemuksesta toteaisin, että
 
1) jos teet mitään muuta keikkaa kuin niitä 20 settibiisiä, niin sellaisen kokonais- MIDI-setupin rakentaminen on ajanhaaskausta, koska sun kioskisi ja biisit elää koko ajan eikä sitä jatkuvaa uudelleenohjelmointia jaksa susikaan. Sen sijaan kiertue-, teatteri- tms. setupissa kun vedetään samalla kioskilla 170 keikkaa putkeen, se on hyvä jos yhtä nappia painamalla koko stäkki asettuu oikeaan asentoon.
 
2) Vaihtoehtoja on paljon, mutta tee konseptista YKSINKERTAINEN
 
- jos käytät kosketinmikseriä, niin tuo MIDI-päälle/pois ja mikseristä volat pois kombinaatio toimii, etenkin jos mikserissä on kanavakohtaiset mutet. Silti, huono vaihtoehto jos joku muu joutuu lennosta käyttämään kioskiasi.
- jos et käytä kosketinmikseriä, niin tuon volat nollilla programin rakentaminen syntikkaan on luultavasti paras vaihtoehto.
- jos koneessa on MIDI-kykyjä, niin voisi rakentaa myös sellaisen midi käskyn, joka samalla kääntää midi-väylän auki ja tuon volat nollilla programin päälle/pois pedaalilla. Jos ei niin voit löytää 50 egellä sellaisen vanhan MIDI-signaalin muuntimen, jolla saat ihan normaalista synan program change -viestin tarpeelliseksi muutettua, kunhan koneessa on kyky lähettää jonkinlaisia program change -viestejä.
 
3) Osta vain koneita joista pääsee eroon. Casiot eivät ole sellaisia...
 
:)
 
MrS
 
Try not to become a man of success but rather try to become a man of value. - Albert Einstein
rofa
22.06.2010 14:11:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olenkin Casio-tasoinen soittaja :o) Toisin sanoen harrastelijatasoa, ja kiipparin hommatkin tuli laulun lisäksi "soita vaik jotai sointuja soolon aikana"-tyypiseksi ratkaisuksi ja homma rupesi sen verran kiinnostamaan että ryhdyin oikein treenaamaan... Tästä on alle kaksi vuotta aikaa joten casio on vielä "ihan riittävä", vaikkakaan en siihen nykyään enää juurikaan koske.
 
Hyvä pointti tuo ohjelmoinnin hankaluus... Se mitä tarkemmin ajatellen eniten kaipaan on vaikka "on/off"-kytkin jolla kytken sen kakkoskiipparin kahden moden välillä, niitä hammo-soundeja tulee muutenkin säädeltyä jatkuvasti ja jotkut "top 5"-soundit saa varmaan useimmissa soittimissa (jopa casiossa) pikanäppäinten taakse.
 
Käsittääkseni Nord Electro vastaanottaa alasormion midit eri kanavalla kuin "oma" sormio, joten *pitäisi* onnistua ohjelmoimaan kakkoskiipparissa niin että se vaihtaa vaikka MIDI ch. 2:n ja 3:n välillä, siis se mitä se lähettää. Vastaanotin on sitten joko 2 (Nord Electro) tai 3 (kiipparin oma soundimoduuli). Ykkösessähän sitten on Nord Electron oma ylämanuaali, mutta sekin on muistaakseni säädettävissä mihin tahansa kanavaan.
 
Nyt edessä onkin sen itse laudan hankinta; Ehdoteltuja on mm. Triton LE ja Yamahan MO6 ym, hieman vaikuttaa kyllä korkeahkoilta hinnoilta soittotasooni nähden, mutta kannattaako edes yrittää etsiä halvempaa? Mitään sekvensserijuttuja en tule tarvitsemaan, ja jos tarvitsen otan läppärin käyttöön, ainoastaan tuo "hammo päälle/pois"-nappia tarvitsisin. En tiedä juuri mitään noista eri kosketinsoitinten kategorioista yms. joten vähän neuvoja/ehdotuksia kaivattaisiin "aloittelijalle"...
 
MrShaft
22.06.2010 17:39:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rofa: - - ohjelmoimaan kakkoskiipparissa niin että se vaihtaa vaikka MIDI ch. 2:n ja 3:n välillä, siis se mitä se lähettää. Vastaanotin on sitten joko 2 (Nord Electro) tai 3 (kiipparin oma soundimoduuli). Ykkösessähän sitten on Nord Electron oma ylämanuaali, mutta sekin on muistaakseni säädettävissä mihin tahansa kanavaan. - -
 
Toimii myös noin, JOS kiipparissa on "local off" tai vastaava toiminto, jolloin koskettimiston data ei automaattisesti syöty äänigeneraattorille. Tällöin voit käyttää synan äänigeneraattoria MIDIn kautta ikäänkuin ulkopuolelta. Mulla ei ole harmainta hajua mikä tilanne on Casio-tason vehkeissä, mutta hiukan epäilyttää. Tarkista ainakin ennen ostoa...
 
MrS
 
Try not to become a man of success but rather try to become a man of value. - Albert Einstein
arauramo
23.06.2010 10:34:10 (muokattu 23.06.2010 10:40:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tota... tyhmä kysymys: kun et kerran ole hardcorejazzhammondisti, miksei electron split riitä? 73'ssa koskettimia on ainakin tarpeeksi splitille, 61'sessäkin tarpeesta riippuen. Ihan vaan siis että "oletko tullut ajatelleeksi"? Minusta se toimii ihan hyvin, joskus ylä"sormion" glissando menee vähän pitkäksi mutta muuten toimii minulle.
 
Toinen halpa ratkaisu voisi olla halpa kontrolleri (hinnat alkaen ~50e), siitä midillä soundimoduliin ja soundimodulin midi thrusta nordiin, tai toisin päin. Midi-kanavan valinnalla saisi helposti ohjattua sitä kumpaa kontrolleri kontrolloi, mutta ihan halvimmissa ei sellaista hienoutta ole... toinen vaihtoehto moduli jossa on midi thru on/off conffattavissa pätchiin.
 
rofa
30.06.2010 16:22:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia näkemyksistänne, luulenpa että olen saavuttanut jonkinlaisen johtopäätöksen;
 
Taidanpa tyytyä toistaiseksi split-toimintoon ja lisätä vain toisen kiipparin jolta voi pimputella sitä pianoa, jätän MIDI-kytkökset sitten myöhempään vaiheeseen kun olen ehtinyt kunnolla reenaamaan niitä HC-jazzjuttuja; Tärkeintä on nyt saada piano ja hammond samanaikaisesti käyttöön, mikä ei onnistu pelkällä Nord Electro ykkösellä (61:nen btw). Ja älkää huolestuko, en aio *ostaa* casiota, vaan sellainen vain sattuu löytymään ennestään, se saa kelvata (tai siis en minä sitä aio enää settiin ottaa mukaan) kunnes olen hankkinut kunnon soittimen.
 
Nyt alkaa siis kohtuuhintaisen laitteen etsintä tuolta torin puolelta...
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «