Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Fender Texas Special / Tex Mex-mikit
1 2
sound of blues
01.04.2007 14:40:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuinka paljon kyseiset mikit eroavat toisistaan?
 
zapateados
01.04.2007 16:56:20 (muokattu 01.04.2007 17:00:00)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuin yö ja päivä.
 
Tex Mexit ovat peruskauraa olevat stratomikit. Mun mielestä soundi on tunkkainen ja soinnuissa ei kuulu kunnolla erottelua. Näissä on portaistetut magneetit. Erityisesti tallamikki on jotain järkyttävää kuultavaa tunkaisuudellaan sekä kireydellään.
 
Texas Specialit ovat puolestaan "kuumat" mikit eli niistä lähtee paljon enemmän hönkää. Soundi on paljon elävämpi ja yksinkertaisesti parempi. Samoin näistä löytyy portaistetut magneetit. Näistä saa irti SRV-tyylistä revittelyä eli sopivat pätevästi bluesrock-meininkiin. Texasin läskien heikoutena pitäisin tallamikkiä, joka on välillä vähän turhan kireä (kuiten paljon parempi kuin Tex Mexin vastaava).
 
Nää ovat tietty makuasioita, joten kiistellään...
 
EDIT: Hintaeroa näillä seteillä on jotain 100e luokkaa, suosittelisin silti Texasin Speciaaleja.
 
"Now don't tell us to double that shit!" Macy Gray
timppa67
01.04.2007 17:35:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jou,, Texas spesiaaleilla olen soitellut todella paljon,, tykkään kovasti,, aika keskiääni voittoiset mikrofoonit ja sopivan kuumat jotta biteä ja räyhäkkyyttä löytyy.. SRV signaturessa ja JAK stratoissa on semmoset, tosin JAK;in jo myin pois, nyt jo harmittaa.. Enpä edes tiennyt että on olemassa vielä jotkut tex mex mikitkin??
 
Ei se sormista lähde vaan haara-asennosta..
MadMatt
01.04.2007 17:55:38
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tex Mexit ovat astetta karummat. Sopii kuitenkin hyvin blues tyyliseen soitantoon. Mutta jos noista kahdesta pitäisi valita niin mielummin kuitenkin Texas speciaalit.
 
latuska90
18.06.2010 22:19:58
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nostetaanpas ylös.
 
Oman Stratoni originaalimikit kun ei tunnu miellyttävän, niin päädyin Texas Special -mikkisettiin ja pistin musaliikkeestä tilaukseen (240€ asennuksineen päivineen). Merkittävin ero mitä myyjä sanoi, on että TexMexit hurisee ja Texas Specialit eivät. Toiseksi Texas Specialit ovat ylikäämitympiä kuin TexMexit. Eli parempi soundi(?). Mitä luultavimmin.
 
Innolla tässä sitten odotellaan miltä nämä Texas Specialit tulevat kuulostamaan.
 
Kokemuksia?
 
"Ihminen on sekin akustinen instrumentti, kun sen virittää niin se soi kuin enkeli." - Albert Järvinen
oiva tumpeloinen
18.06.2010 23:59:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

latuska90: Nostetaanpas ylös.
 
Oman Stratoni originaalimikit kun ei tunnu miellyttävän, niin päädyin Texas Special -mikkisettiin ja pistin musaliikkeestä tilaukseen (240€ asennuksineen päivineen). Merkittävin ero mitä myyjä sanoi, on että TexMexit hurisee ja Texas Specialit eivät. Toiseksi Texas Specialit ovat ylikäämitympiä kuin TexMexit. Eli parempi soundi(?). Mitä luultavimmin.
 
Innolla tässä sitten odotellaan miltä nämä Texas Specialit tulevat kuulostamaan.
 
Kokemuksia?

 
No jos myyjä on sanonut merkittävimmäksi eroksi hurinattomuuden, niin on kyllä puhunut täyttä paskaa, sorry. Molemmat on lähtökohtaisesti hurinan kannalta samaan tapaan rakennetut mikit. Sinuna kyllä sanoisin siitä hänelle. Mutta muuten Texas Specialit on oikein toimivat mikit.
 
aristoteles666
19.06.2010 07:56:19 (muokattu 19.06.2010 08:15:10)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

latuska90: Nostetaanpas ylös.
 
Oman Stratoni originaalimikit kun ei tunnu miellyttävän, niin päädyin Texas Special -mikkisettiin ja pistin musaliikkeestä tilaukseen (240€ asennuksineen päivineen). Merkittävin ero mitä myyjä sanoi, on että TexMexit hurisee ja Texas Specialit eivät. Toiseksi Texas Specialit ovat ylikäämitympiä kuin TexMexit. Eli parempi soundi(?). Mitä luultavimmin.
 
Innolla tässä sitten odotellaan miltä nämä Texas Specialit tulevat kuulostamaan.
 
Kokemuksia?

 
oiva on oikeassa, tex mex mikit ovat samat kuin am std kitaroissa. paitsi enemmän käämilankaaja voimakkaammin porrastetut magneetit, ne on tehty samoihin muovirunkoihin.
ja mä pidin tex mex mikeistä, ja jouduin palauttamaan taxas specialit alakielten tunkkaisuuden ja pehmeyden takia.
 
Rämppy
19.06.2010 17:50:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aristoteles666: jouduin palauttamaan taxas specialit alakielten tunkkaisuuden ja pehmeyden takia.
Kuulostaa oudolta, koska mun kokemuksen mukaan Texas Speciaaleissa on nimenomaan hyvinkin ryhdikäs ja twangipitoinen alapää. Jos joku hehkutti Texas Specialia hurinattomaksi, niin on 2/5 oikeassa: Straton setissä keskimikki on käämitty toistepäin, joten mikkivalitsimen väliasennot on hurinattomat. Mulla oli stratossa TS-mikit toistakymmentä vuotta ja tykkäsin kovasti. Todella toimivat mikit mun mielestä. Kuitenkin ne ovat aika tarkat korkeussäädön suhteen. Mieluummin liian alas kuin liian ylös, muuten kuulostavat rumalta.
 
En sitten malttanut olla sanomatta.
aristoteles666
19.06.2010 18:04:07 (muokattu 19.06.2010 18:05:33)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rämppy: Kuulostaa oudolta, koska mun kokemuksen mukaan Texas Speciaaleissa on nimenomaan hyvinkin ryhdikäs ja twangipitoinen alapää. Jos joku hehkutti Texas Specialia hurinattomaksi, niin on 2/5 oikeassa: Straton setissä keskimikki on käämitty toistepäin, joten mikkivalitsimen väliasennot on hurinattomat. Mulla oli stratossa TS-mikit toistakymmentä vuotta ja tykkäsin kovasti. Todella toimivat mikit mun mielestä. Kuitenkin ne ovat aika tarkat korkeussäädön suhteen. Mieluummin liian alas kuin liian ylös, muuten kuulostavat rumalta.
 
fat 50`s mikeistä löytyi pianomainen alapää, mutta fralineista löytyi vielä parempi.
 
fat 50+s mikeissä ei ollut keskimikki käämitty eripäin, fralineissa ja tex mexissä oli, onneksi.
 
viny
19.06.2010 18:32:31 (muokattu 19.06.2010 18:39:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitkä sitten on ne 'parhaat' mikit, kun haetaan terävää/erottelevaa/räyhäkästä stratomikkisettiä jokä kuulostaa stratolta. Nykyset am. stndrd. mikit on liiän löysät. Onkse se sitten texas spesiaalit vai onko vielä parempia ehdotuksia?
 
Edit.Niiin ja millaiset nuo 69:t on. Niitä muistaakseni joku kehui johonkin musiikkityyliin.
 
Kuha
19.06.2010 19:15:21 (muokattu 19.06.2010 19:17:30)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

viny: Mitkä sitten on ne 'parhaat' mikit, kun haetaan terävää/erottelevaa/räyhäkästä stratomikkisettiä jokä kuulostaa stratolta.
 
Parhaita ei ole olemassa, mutta kokemukseni mukaan John Cruz Master Design -mikit on juuri sopivan räyhäkkäät, säilyttäen kuitenkin perinteisen Strato-klangin. Luulen, että niitä ei myydä erikseen - CS Stratoista näitä joskus löytyy:
 
http://www.wildwoodguitars.com/elec … ender/10s/59strat/jc1552/jc1552.php
 
lisäystä: mulla on ko. mikit Fender Wildwood Stratossa.
 
SBA
Kuha
19.06.2010 19:16:43 (muokattu 19.06.2010 19:17:22)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tupla
 
SBA
BigPapa
19.06.2010 19:49:52 (muokattu 19.06.2010 19:50:03)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mullon ollu kaks SRV:tä Texas Speciaaleilla, hyvät mikit jees, mut Lindy Fralin Blues Specialit on sellaset millaset Texas Speciaalien pitäis olla, mun mielestä, sen hokasin kun 1987 American Standardiin ne laitatutin. Samalla tuli uudet potikat ja kytkentä sellanen, että tallamikkiin pääsee tonettamaan takimmaisella tonepotikalla.
 
For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton
MadMatt
19.06.2010 19:54:46
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

viny: Mitkä sitten on ne 'parhaat' mikit, kun haetaan terävää/erottelevaa/räyhäkästä stratomikkisettiä jokä kuulostaa stratolta. Nykyset am. stndrd. mikit on liiän löysät. Onkse se sitten texas spesiaalit vai onko vielä parempia ehdotuksia?
 
Kuten jo mainittiinkin niin parhaus on todellakin suhteellista. Itselläni on CS '64 ltd stratossa ylikäämitty masterbuilt Fat '50 setti jotka ovat erittäin hyvä soundiset. Sopivassa suhteessa räyhää ja perinteitä. Uskoakseni nuo ovat hyvinkin samankaltaiset kuin Kuhalla. Normi Fatit löytyvät myös yhdestä CS stratosta. Ovat hiukan perinteisemmät kuin nuo masterbuildin ylikäämityt mutta erittäin hyvät mikit myös. Esim. noista normi CS '50 Fateista voisi sun tapauksessa olla hyvä lähteä liikkelle.
 
SBA
BigPapa
19.06.2010 20:05:50
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MadMatt: Kuten jo mainittiinkin niin parhaus on todellakin suhteellista. Itselläni on CS '64 ltd stratossa ylikäämitty masterbuilt Fat '50 setti jotka ovat erittäin hyvä soundiset. Sopivassa suhteessa räyhää ja perinteitä. Uskoakseni nuo ovat hyvinkin samankaltaiset kuin Kuhalla. Normi Fatit löytyvät myös yhdestä CS stratosta. Ovat hiukan perinteisemmät kuin nuo masterbuildin ylikäämityt mutta erittäin hyvät mikit myös. Esim. noista normi CS '50 Fateista voisi sun tapauksessa olla hyvä lähteä liikkelle.
 
Ehän noi CS 69:kään ole hassummat, ne on Roadrunnerissa kiinni.
 
For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton
Rämppy
20.06.2010 10:25:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tää on tätä tyypillistä mikkikeskustelua, josta absoluuttista totuutta ei löydy (eikä tarvitsekaan, kun on kyse kunkin omista mieltymyksistä ja setupeista). Esim. mulla menee kokemukset aikalailla ristiin BigPapan kanssa Fralinin Blues Specialin ja Fender Texas Specialin suhteen. Fenderin Fat 50's on kolmas vahva ehdokas, muttei mitenkään ylivoimainen noihin kahteen verrattuna. Neljäs stratomikki, joka mulla on ollut stratossa pitkään, on Kinman AVn-T (on myös erittäin hyvä). Kaikki ovat hyviä vintagesoundisia mikkejä, joilla kyllä irtoaa srv:t, henkat ja rautalangat ihan varmasti. Se henkilökohtainen paremmuus selviää vasta käyttämällä noita mikkejä riittävän kauan.
 
En sitten malttanut olla sanomatta.
BigPapa
20.06.2010 12:39:58
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rämppy: Tää on tätä tyypillistä mikkikeskustelua, josta absoluuttista totuutta ei löydy (eikä tarvitsekaan, kun on kyse kunkin omista mieltymyksistä ja setupeista). Esim. mulla menee kokemukset aikalailla ristiin BigPapan kanssa Fralinin Blues Specialin ja Fender Texas Specialin suhteen. Fenderin Fat 50's on kolmas vahva ehdokas, muttei mitenkään ylivoimainen noihin kahteen verrattuna. Neljäs stratomikki, joka mulla on ollut stratossa pitkään, on Kinman AVn-T (on myös erittäin hyvä). Kaikki ovat hyviä vintagesoundisia mikkejä, joilla kyllä irtoaa srv:t, henkat ja rautalangat ihan varmasti. Se henkilökohtainen paremmuus selviää vasta käyttämällä noita mikkejä riittävän kauan.
 
Juu tosta henk koht mieltymyksistä pitikin sanoo vielä. Siitähän se kuitenkin kaikki on viimekädessä kiinni. Lisätään tähän soppaan vielä Fralinin Vintage Hot mikä on myös vallan mainio ja oikein hyvä vintage soundinen mikki, sellainen setti mulla on kiinni JV Squiressa.
 
For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton
Dr. Muff
20.06.2010 21:10:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rämppy: Tää on tätä tyypillistä mikkikeskustelua, josta absoluuttista totuutta ei löydy (eikä tarvitsekaan, kun on kyse kunkin omista mieltymyksistä ja setupeista).
 
Eiku just näin. Hyvään kitaraan voi laittaa meilkein mitkä vaan tietyt kriteerit täyttävät mikit ja hyvä tulee. Huonoon ei kannata mikkejä edes vaihtaa.
 
Sokeiden valtakunnassa yksisilmäinen on kuningas
aristoteles666
20.06.2010 21:52:34
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

määrittele hyvä, ja myös huono.
 
latuska90
20.06.2010 22:39:22
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siitä ei varmaan ole epäilystäkään etteikö Texas Specialit huonolta soundaisi kun moni tässä niitä näyttää kehuvan. Hyvä hyvä. Niin, ja jos hurisee, mainitsen siitä kyllä myyjälle.
 
"Ihminen on sekin akustinen instrumentti, kun sen virittää niin se soi kuin enkeli." - Albert Järvinen
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «