Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Aloittelijat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Bändiopetukseen vai soittotunneille
1
Meerkat
14.06.2010 01:56:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heya!
 
Olen tässä vaikean paikan edessä kun mietin että aloittaisinko soittotunnit (instrumenttina basso) vai menisinkö suoraan bändiopetukseen joka minua kiinnostaa ehdottoman paljon, mutta haluaisin tietysti myös perusasiat; viritys, kielien vaihto, teoria yms haltuun. Aikaisempaa kokemusta löytyy siten että vuoden kävin soittotunneilla kerran viikossa, nyt ollut vuoden tauko, sellaista itseopiskelua ollut mutta ammattilaisen opastus olisi mielestäni hyväksi. Monilla musiikki/bändikoulujen nettisivuilla kerrotaan että bändikouluun mennessä ei tarvita aiempaa soittokokemusta.., kuitenkin askarruttaa kumpi olisi parempi vaihtoehto. Rahatilanne ei oikein anna myötä että molemmille osallistuisin, useassa paikassa vaaditaan mielestäni molemmista sitten erillinen maksu. Olisiko teillä kellään mielipiteitä asiaan? Tosiaan korostan sitä että bänditoiminta olisi erittäin lähellä sydäntäni, mutta riittääkö taidot vai tosiaan tarvitaanko niitä ollenkaan(?)
 
Antti1
14.06.2010 02:13:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tää on aina vaikea kysymys. Toisaalta bändi on erinomaisen hyvää oppia, mutta se vaatii mun mielestä tietynlaisen lähtötason. Motivoitunut aloittelija voi kuitenkin sitkeästi harjoittelemalla ja hyvällä opetuksella oppia siinä sivussa ihan riittävästi, että pärjää orkesterin kanssa yksinkertaisten kappaleiden parissa.
 
Mä sanon, että mene sinne, joka sua itseäsi paremmin motivoi. Olettaen, että tosiaan lähtötasolta ei odoteta yhtään mitään opetuksen suhteen. Sä pystyt kuitenkin paneutumaan soittamisen perusasioihin nykypäivänä kohtuullisen hyvin itseopiskeluna kirjallisen materiaalin ja netin kautta. Mikään ei estä myöhemmin myöskään menemästä henkilökohtaiseen opetukseen, joskin kertaalleen väärin opitut asiat on vaikea oppia pois.
 
"Jazz is just a series of mistakes without the 'oops'" - Nigel Tufnel
author
14.06.2010 02:34:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä siellä bändikoulussa tehtaillaan? Jotain valmiiksi valettuja bändejä vai? Tietynlainen musiikkipiireissä oleminen auttaa toki bändin löytymisessä, mut se edellyttää vapauden valita ne jäsenet.
 
Siinä mielessä suosittelen yksityistä niin kauan että hallitset bassosi omasta mielestä riittävän hyvin.
 
pietari-poika
14.06.2010 08:38:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soitinta on tärkeä osata edes jotenkin soittaa, mutta luulen että bändihommat motivoivat kyllä soittamaan enemmän kuin soittotunnit. Eli: Jos osaat katsoa lapusta tahdissa olevan soinnun ja löytää sen pohjasävelen basson kaulalta, suosittelen bändiopetusta.
 
Miikathebest
16.06.2010 15:55:28 (muokattu 16.06.2010 15:56:25)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bändikoulu? Ei tainnut moisia olla silloin, kun tehtiin vielä hyvää musiikkia.
 
Bändihommiin vaan.
 
Koulussa opiskelet itsellesi oikean ammatin.
 
Minkä ikäinen olet?
 
Liikaa säröä!
Antti1
16.06.2010 18:20:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miikathebest: Bändikoulu?
 
Ei kai aloittaja mistään koulusta mitään puhunut? Noi on ihan vaan musaopiston kursseja, siinä missä vaikka ne bassotunnitkin. Siellä aloittelevat soittoniekat pääsevät "turvallisessa ympäristössä" ja helposti kokeilemaan bändisoittoa. Ei niistä mihinkään valmistu, hauskanpitoa ja harrastamista vaan.
 
"Jazz is just a series of mistakes without the 'oops'" - Nigel Tufnel
Miikathebest
17.06.2010 13:59:11 (muokattu 17.06.2010 14:02:25)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Ei kai aloittaja mistään koulusta mitään puhunut? Noi on ihan vaan musaopiston kursseja, siinä missä vaikka ne bassotunnitkin. Siellä aloittelevat soittoniekat pääsevät "turvallisessa ympäristössä" ja helposti kokeilemaan bändisoittoa. Ei niistä mihinkään valmistu, hauskanpitoa ja harrastamista vaan.
 
"Monilla musiikki/bändikoulujen nettisivuilla kerrotaan että bändikouluun mennessä ei tarvita aiempaa soittokokemusta.."
Ainakin täälläpäin pidetään ihan bändikoulua, jolla ei tietääkseni ole mitään tekemistä musiikkiopiston kanssa.
 
Liikaa säröä!
Meerkat
20.06.2010 20:53:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen 16-vuotias. Joo siis ei todella mikään ns koulu, josta siis valmistutaan, vaan ihan musaopistoista puhuin jos joku käsitti että tarkoitin ihan koulukoulua :D Jotenki tuli nyt itselle sellanen olo että jos nyt niillä soittotunneilla alottaisin, kyllähän se bändikoulu tuo hyvää kokemusta, mutta ehkä vielä enemmän olisi parempi opetella "perusasiat" soittotunneilla ensin.
 
baron
20.06.2010 21:35:56 (muokattu 20.06.2010 21:36:27)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ehdottomasti molempi parempi mutta jos ei mahdollista niin ei sitten.
Bändikoulussa mahdollisesti esiin tulevat ongelmat voisi heti käsitellä oman open kanssa.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Meerkat
20.06.2010 23:01:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No ajattelin vielä myös että voisin kysästä josko jossain paikassa olis vaikka silleen, että tulis molemmat samassa paketissa ettei tarvis molemmista maksaa sitten erikseen.
 
Simo78
20.06.2010 23:26:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä sanoisin, jos löytyy bändi muuta kautta niin sitä kautta kokemukset bändistä ja henk.koht.taidot sitten tuntejen kautta. Harmittaa kyll itetteäni etten ole aikoinaan tunneille mennyt. Eli siis mä sanoisin, jos pitää valita joko tai, että mene yksityistunneille.
 
Miikathebest
22.06.2010 01:07:29 (muokattu 22.06.2010 01:10:10)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mene ihan koulukoulussa (peruskoulu/lukio?) bändikurssille. Meillä oli ainakin yläasteella ja lukiossa ihan pätevää ohjausta bändisoittoon.
 
Itse olen sitä mieltä, ettei musiikkia kannata opiskella niin tosissaan, jos sen aikaa pitää vain harrastuksena. Olen varmaan useimpien mielestä väärässä.
 
Liikaa säröä!
Meerkat
22.06.2010 11:59:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miikathebest: Mene ihan koulukoulussa (peruskoulu/lukio?) bändikurssille. Meillä oli ainakin yläasteella ja lukiossa ihan pätevää ohjausta bändisoittoon.
 
Itse olen sitä mieltä, ettei musiikkia kannata opiskella niin tosissaan, jos sen aikaa pitää vain harrastuksena. Olen varmaan useimpien mielestä väärässä.

 
Menisin ihmeessä, mutta suoritan kaksoistutkintoa ja lukio-opinnot on rajalliset, eikä ole varaa valita lukiokursseista musiikkia joka on valinnainen, ennen kun pakolliset on suoritettuna, että jos johonki lukiojakson lukujärjestykseen jää joku tyhjä kohta nii siihen voisin tietty valita musiikkia, jos taas kurssitarjotin näyttää vihreätä siinä vaiheessa, että siinä mulle sopivana ajankohtana ois musiikin kurssi tarjolla. Että jokseenkin hankalaksi menee.
 
Sir Härö
22.06.2010 12:18:28 (muokattu 22.06.2010 12:19:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Tää on aina vaikea kysymys. Toisaalta bändi on erinomaisen hyvää oppia, mutta se vaatii mun mielestä tietynlaisen lähtötason. Motivoitunut aloittelija voi kuitenkin sitkeästi harjoittelemalla ja hyvällä opetuksella oppia siinä sivussa ihan riittävästi, että pärjää orkesterin kanssa yksinkertaisten kappaleiden parissa..
 
Motivoitunut soittaja oppii soittamaan ilman mitään ohjausta jos tahtoo.
Tosin, kaikki tapahtuu vähän nopeammin jos joka asiaa ei tarvitse opetella kantapään kautta.
 
edit. Ja siis se varsinainen mielipide unohtui... Soitonopettajan kanssa perusasiat kondikseen ja sitten sinne bändikouluun juum.
 
If you can't convince them, confuse them
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «