Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mitä seuraavaksi miksailussa?
1 2
51sth
16.06.2010 15:29:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elikkäs, ole saanut Adobe Auditionille kitaroinnit nauhotettua. Cubasella olen tehnyt rummut, jotka olen kääntänyt vaan suoraan *.waviksi ja yhdistänyt nämä Adobe Auditionilla. Panorointia olen kokeillut ja jonkinmoista sellaista tehnytkin käyttäen ihan vaan muusikoiden.netin FAQ:ta.
 
En siis ole tehnyt yhtään mitään muuta. Toki olen kokeillut equa ja kokeillut joitakin valmispresettejä Adobella, mutta olen nuo säätämiset kuitenkin tietämykseni vuoksi jättänyt.
 
Kysynkin siis sitä, että mistä nyt lähtisin liikkeelle? Mitä vielä pitää tehdä ja missä järjestyksessä olisi hyvä tehdä? Onko tästä jotakin tekstiä täällä jo aiemmin (ja jos on niin linkki olisi kiva :))? Osaatteko suositella aloittelijalle kenties jotain kirjaa tms?
 
Kiitän.
 
Torniojaws
16.06.2010 21:04:41
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näin perusperiaatteena, todella karkeasti:
 
1) Kuuntele koko settiä ja kuulostele peittääkö mikään instrumentti toisen ja että kaikki instrumentit kuuluvat selkeästi
2) Riippuen genrestä, mutta tällaista voi tehdä aika monessa suht vapaasti:
 
KITARAT
- leikkaa 100-120 Hz matalemmat taajuudet pois (matalampi vire = matalampi leikkaustaajuus)
- leikkaa 12 kHz korkeammat taajuudet pois
 
BASSO
- Tee duplikaatti bassoraidasta, nimeä vaikka: matala/korkea
 
- Matala basso: leikkaa 350 Hz korkeammat taajuudet pois
- Matala basso: korosta kapealla EQ-kaistalla joko 60 Hz tai 100 Hz, ja leikkaa jäljelle jäänyttä. Tee sama operaatio toisinpäin bassorumpuun, eli esim. nosta 60 Hz ja leikkaa 100 Hz bassosta + leikkaa 60 Hz ja nosta 100 Hz bassorummusta. Sopiva määrä esim. +/- 5 dB
- Matala basso: kompressoi todella reippaalla kädellä, esim. attack 40 ms, release 80 ms, threshold (niin, että kompura saa kiinni bassosta, esim. -30 dB), ratio 30:1
 
- korkea basso: leikkaa 800 Hz matalammat taajuudet pois
- korkea basso: lisää raitaan jokin rapea ja laajan säätövaran omaava säröplugin (ei pelkästään heviin, säädä gainin määrällä genreen sopivaksi)
- korkea basso: kompressoi samoilla säädöillä kuin matalaa bassoa
 
RUMMUT
- triggeröity: valitse sopiva sample, joka sujahtaa miksaukseen mahdollisimman hyvin
- triggeröity: nosta 60/100 Hz, kuten yllä mainittu
 
- raaka basari: nosta 60/100 Hz, kuten yllä mainittu
- raaka basari: tee 300 Hz ... 1 kHz väliselle alueelle oikein reilu kuoppa hylly-EQ:lla (shelf)
- raaka basari: nosta EQ:lla sopivaa taajuutta, riippuen basarin soundista ja muusta miksauksesta. Kokeile esim. 1,5 kHz, 2 kHz, 4 kHz tai 5 kHz. Korosta ihan reippaasti, niin että saat napsun kuulumaan.
- raaka basari: voit kokeilla myös pistää jotain säröplugaria, makustele soundia.
 
- raaka virveli: leikkaa alle 150 Hz taajuudet pois
- raaka virveli: korosta hiukan 200 Hz tienoilta kapeasti
- raaka virveli: korosta hylly-EQ:lla n. 3-5 kHz tienoilta ylöspäin -> tuo virveliin kirkkautta
- raaka virveli: jos iskut ovat epätasaisia, niin pistä pari kompressoria - toinen reippaalla kompuralla, toinen löysemmillä. Esim. attack 20 ms, release 40 ms, 5:1 suhde, -12 dB kynnys
- raaka virveli: voit kokeilla ennen kompuraa myös transient-plugaria korostamaan iskun pamausta
- raaka virveli: kokeile myös GClip, jos toimit hevin saralla. Leikkaa sillä iskujen pahimmat piikit kunnes kuulet soundin alkavan huonontua. Tämä auttaa virvelin pysymistä esillä kun lopullinen miksaus lytätään limiterillä.
- raaka virveli: laita virveliin vielä auxina 1,5 sekunnin plate reverb. Säädä raa'an ja märän signaalin suhdetta kunnes kuulostaa sopivalta.
 
- tomit: pistä jokin mieto särö
- tomit: tee suurinpiirtein samat EQ-säädöt kuin basarille, paitsi käytä hiukan eri taajuuksia, esim. 60 Hz basari -> 80 Hz tomit, 2 kHz basari -> 3 kHz tomit.
- tomit: kompressoi aika reippaalla kädellä
- tomit: lähetä samaan reverb-auxiin kuin virveli
 
Lähetä vielä basari, virveli ja tomit yhteen ryhmään, jossa on erittäin railakas ja reipas stereo(!)kompura. Säädöt esim. 10 ms attack, 150 ms release, 10:1 ratio, threshold kunnes Gain Reduction on n. 10 dB
 
- Overhead: leikkaa alle 500 Hz taajuudet
- overhead: korosta sopivasti hylly-EQ:lla yli 5 kHz
- overhead: kokeile myös mietoa kompuraa. Liika kompurointi tekee pelleistä ärsyttävän pistäviä ja kihiseviä - sama koskee myös rumpupeltejä.
 
SYNTIKAT
- kompuroi suht reippaasti, vaikkapa 5...10:1
- EQ:lla kaikista alle 200 Hz pois, ellei syntikan matala basso ole oleellinen osa juttua. Muuten nämä sotkevat bassotaajuudet yllättävän nopeasti, vaikkei soundikaan ole kuulopohjalta bassoinen.
 
VOKAALIT:
- Vokaalit ovat tärkein asia saada kuulumaan selkeästi. Panosta näihin genrestä riippumatta.
- Voit aloittaa miksauksen jättämällä pelkästään basson ja vokaalit auki, sitten lisäät muita instrumentteja vähitellen. Vertaa aina, ettei uusi instrumentti peitä bassoa tai vokaaleita. Jos peittää, niin tutki EQ:lla mistä kiikastaa.
- Kompuraa joskus aika reilustikin
- EQ:lla alle 200 Hz pois, ellei mikissä heilu David Vincent tai äänityskohteena on Mahlerin 8. sinfonia
- Pistä myös sopivaa reverbiä tai delaytä auxiin, nosta tarvittaessa esiin
 

 
Jotain tuollaista. Tietysti nuo kaikki ovat makuasioita ja vaihtuvat riippuen biisistä/bändistä. Tuosta voipi lähteä kokeilemaan :)
 
Vortech | Relativity | Relativity @ Nuclear Nightclub, Oulu, 1.7.2010
51sth
17.06.2010 06:45:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitän vaivannäöstä. Tässä tulikin jo paljon uutta ja tutustumisen arvoista.
 
Mr. Johnny
17.06.2010 13:46:43
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos Torniojawsille tuosta vastauksesta! Usein kun noin ylimalkaisesti kysytään apuja miksaukseen, on vastauksia vaikea saada kun kaikki riippuu kaikesta jne. Tossa oli loistavaa opastusta mitä lähteä kokeilemaan ja siitä sitten voi säätää mieleisekseen jos siltä tuntuu.
 
Kaakatus
18.06.2010 12:03:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

@Torniojaws
 
Plussaa tuli. Vaikkei arvoja voikkaan suoraan kopioida omaan miksiinsä, niin tuli tuossa silti paljon hyviä lähtökohtia. Tämä myös varmasti valottaa monelle mm. kompuran ja equjen arvoja, jotta tietää edes hieman miltä hehtaarilta pitäisi lähteä vääntelemään.
 
Soitetaan nopeammin kuin osataan.
GrooverMan
24.06.2010 09:41:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Erittäin hyvä kirjoitus, tästä saattaa olla apua monelle.
 
Silti en malta olla tarkentamatta/kyseenalaistamatta paria juttua:
 
BASSO
- Matala basso: korosta kapealla EQ-kaistalla joko 60 Hz tai 100 Hz, ja leikkaa jäljelle jäänyttä.

 
Basso soi aika monelta perustaajuudelta ellei basisti pompota yhtä ääntä läpi biisin. Siksi kovin kapealta alueelta korostaminen voi olla ongelmallista, eli kannattaa ehkä korostaa aika leveällä Q:lla, tai jättää kokonaan korostamatta.
 
- raaka virveli: leikkaa alle 150 Hz taajuudet pois
 
Tää saattaa olla genre-sidonnainenkin juttu, mutta en ainakaan lähtökohtaisesti leikkais noin korkealta. Peruslähtökohtana vois leikata alle 100 Hz taajuudet pois ja katsoa missä sointi on ja korostaa sieltä, monissa virveleissä nimittäin sointi on jossain 100-150 Hz tietämissä. Mut ehkä tosiaan metallissa virvelit viritetään korkeammalle ja haetaan sellasta leikkaavaa "ping"-soundia enemmänkin kuin tukevaa läsäystä, mihin ite on rock ja pop-hommissa tähdänny.
 
Tää oli kuitenkin hyvä kirjoitus ja varmaan tän tyyppisiä "guidelineja" kaivattais enemmänkin. Plussaa.
 
Ei kyllä kelpaa, ollenkaan!
dewil
24.06.2010 11:19:21
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos mäkin toisin korteni kekoon taajuusfundamentaaleista:
 
20-60 Hz Löytyy sub-bass, elikkä vapaasti suomennettuna "alta basson". Siellä on tarvitaessa
se lahkeenlepatus ja voima. Nämä matalimmat taajuudet vievät myös eniten energiaa toistettaessa, joten niillä saa helposti miksauksen myös tukkoon ja päätteet tukkoon, joten varovaisesti niitten kanssa. Itse nuorna miehenä ihmettelin erästä miksaustani, kun se vain soi ponnettomasti, vaikka mitä teki. Noh kiikutettuani sen isojen poikien studioon,kunnon kuunteluun ja mittarilento-olosuhteisiin, selvisi että 40Hz oli jäänyt +16dB:n piikki, joka söi kaiken energian ja kyykytti kompurat yms.
 
80Hz Kieppeiltä löytyy lämpö ja se "hönkä" joka tuntuu rintalastassa.
 
250Hz tienoilta saapi esim kitaroiden ja mieslaulajien "bodya"
 
350Hz Nurkilta saa kaivettua sitä komotusta ja "pahvilaatikkoa" -yleensä pois.

800Hz Paikkeilta löytyy sitä kuuluisaa "nägää"
 
1000Hz ja siitä aina neljän tontun paremmalle puolelle kun mennään, löydetään selkeyttä ja artikulaatiota. Tosin...
 
2500Hz ...ympäristössä vaanii monissa tilanteissa ne puukot, jotka käy riipimään korvaa. (mm. se marshall-soundi pahimmillaan)
 
8000Hz yli mentäessä löytyvät määreet: ilmava, raikas, sekä heleän pirskahteleva.
 
Ja vaikkei soitin tuntuisi juurikaan tuottavan ääniä yli tai alle sointialansa, ei niitä passaa silti mennä noin vain leikkelemään poikkee. Yhtälössä kun on mukana vielä niin kutsutut ylä ja alasävelsarjat. Mutta se olisi oman kirjoituksen paikka. Joku muu vois jatkaa tästä?
 
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
Exhausted
24.06.2010 14:39:25 (muokattu 24.06.2010 14:40:50)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Torniojaws:
 
Ensinnäkin, plussa hyvistä ohjeista!
 
Toiseksi, pieni pilkunviilaus:

- raaka basari: tee 300 Hz ... 1 kHz väliselle alueelle oikein reilu kuoppa hylly-EQ:lla (shelf)
 
Hyllykorjaimella ei voi tehdä tällaisia korjauksia. Hyllykorjain vaikuttaa tietystä taajuudesta ylös- tai alaspäin, eikä tietyllä välillä. Sillä ei siis tehdä kuoppaa vaan ylä- tai alamäki :) Oikea termi on parametrinen (parametric) eq.
 
djtremolo
24.06.2010 18:48:29 (muokattu 24.06.2010 20:16:29)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oikea termi on parametrinen (parametric) eq.
Lainaapas sitä viilaa... se on nimeltään kello/piikki, ulkomaalaiset kai sanovat että bell tai peaking.
 
Sen kellon saa sitten aikaiseksi esimerkiksi parametrisella eq:lla.
 
E: no joo.. tarkemmin kun ajattelee, niin tuohon operaatioon mitä haluttiin tehdä, tarvitsee kyllä yleensä parametrisen eq:n. Graafisellakin voi tosin päästä vähän samankaltaiseen lopputulokseen. Korjauskäyrä on kuitenkin kellon muotoinen.
 
If I seem super human, I have been misunderstood.
Torniojaws
24.06.2010 20:53:59 (muokattu 24.06.2010 20:54:42)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarkennetaan, että kahdella hyllyllä :) toinen esim. 350 Hz kohdalle laskemaan korkeita taajuuksia, ja sitten sinne 800 Hz toinen hylly, joka nostaa korkeita taajuuksia. Näin jääpi sinne 350...800 Hz:n alueelle kuoppa, mutta korkeat taajuudet eivät vaimene (ellei halua).
 
Vortech | Relativity | Relativity @ Nuclear Nightclub, Oulu, 1.7.2010
JPQ
25.06.2010 00:05:53
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

menee asian vireen ehkä mutta onko mitään vinkkiä jolla haitsut kirkkaaksi mutta pehmeäksi (soundi josta pidän löyttyy ainakin Yellowtoolsin Indepence Freen rumpusoundeista vai onko ne ns käsittelemättömiä ja vielä törkeämmin lainaan mikä lisäosa tarjoasi samaa tyyliä vielä lisää Superior Drummer 2 softaan) ?
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
jannu
25.06.2010 03:15:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Torniojaws: Tarkennetaan, että kahdella hyllyllä :) toinen esim. 350 Hz kohdalle laskemaan korkeita taajuuksia, ja sitten sinne 800 Hz toinen hylly, joka nostaa korkeita taajuuksia. Näin jääpi sinne 350...800 Hz:n alueelle kuoppa, mutta korkeat taajuudet eivät vaimene (ellei halua).
 
Eiks toi ole hieman nurinkurista ajattelua? Jotenkin omaan järkeen kävisi helpommin leikata sieltä middlestä ihan ilman mitään hyllyjen kanssa pelleilyä.
 
Torniojaws
25.06.2010 04:33:13 (muokattu 25.06.2010 04:37:37)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jannu: Eiks toi ole hieman nurinkurista ajattelua? Jotenkin omaan järkeen kävisi helpommin leikata sieltä middlestä ihan ilman mitään hyllyjen kanssa pelleilyä.
 
Varsinkin ärjympää soundia hakiessa täytyy tehdä noita suht karuja leikkauksia. Tässä siis tavoitteena poistaa käytännössä kaikki keskitaajuussisältö basarista/tomeista. Perusleikkaimillakin se onnistuu, muttei niin totaalisesti :)
 
Tietysti voi kloonata raidan ja pistää toiseen ali- ja toiseen ylipäästösuodattimen.
 
Vortech | Relativity | Relativity @ Nuclear Nightclub, Oulu, 1.7.2010
varakeef
25.06.2010 13:00:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minusta aika pian miksaamisessa tulee vaihe "mykistä kaikki tarpeettomat raidat". Mitä vähemmän ja mitä sopivampaa materiaalia, sitä vähemmän tarvetta äärimmäiseen ekvalisointiin.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
jannu
26.06.2010 13:42:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Torniojaws: Varsinkin ärjympää soundia hakiessa täytyy tehdä noita suht karuja leikkauksia. Tässä siis tavoitteena poistaa käytännössä kaikki keskitaajuussisältö basarista/tomeista. Perusleikkaimillakin se onnistuu, muttei niin totaalisesti :)
 
Tietysti voi kloonata raidan ja pistää toiseen ali- ja toiseen ylipäästösuodattimen.

 
No kiva jos sulle toimii. Mä saan tommosesta lähinnä ihottumaa ja ripulin.
 
ganesha
08.07.2010 21:30:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

varakeef: Minusta aika pian miksaamisessa tulee vaihe "mykistä kaikki tarpeettomat raidat". Mitä vähemmän ja mitä sopivampaa materiaalia, sitä vähemmän tarvetta äärimmäiseen ekvalisointiin.
 
tästä voisi jo lahjoittaa plussaa! niin totta...
 
viina. hanuri. ja naiset.
Torniojaws
08.07.2010 22:00:44
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

varakeef: Minusta aika pian miksaamisessa tulee vaihe "mykistä kaikki tarpeettomat raidat". Mitä vähemmän ja mitä sopivampaa materiaalia, sitä vähemmän tarvetta äärimmäiseen ekvalisointiin.
 
Tietysti tempon kasvaessa on tietyssä vaiheessa pakko turvautua ääriratkaisuihin, jottei biisi jää täysin ilman basaria ja bassokitaraa :)
 
Vortech | Relativity | Relativity @ Nuclear Nightclub, Oulu, 1.7.2010
geneo
08.11.2010 12:18:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

voiko vokaleista leikana alle 200 kaikki pois? kuulostaa aika rajulta..? vai onko se sittenki hyvä ku kyllähän pianostaki leikataan alle 200....?
vastausta kaivataaaan
 
Lennu
08.11.2010 12:23:00
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

geneo: voiko vokaleista leikana alle 200 kaikki pois? kuulostaa aika rajulta..? vai onko se sittenki hyvä ku kyllähän pianostaki leikataan alle 200....?
vastausta kaivataaaan

 
Jos se kuulostaa hyvältä. Jos ei, niin sitte ei.
 
"Kun vuosi 2012 koittaa, maankuori repeää ja kaikki maankuoreen haudatut Mamban levyt pulpahtavat pintaan." -Juho L
Exhausted
08.11.2010 12:23:08
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

geneo: voiko vokaleista leikana alle 200 kaikki pois? kuulostaa aika rajulta..? vai onko se sittenki hyvä ku kyllähän pianostaki leikataan alle 200....?
vastausta kaivataaaan

 
Riippuu tilanteesta. Riippuen laulusaundista, muista instrumenteista ja halutusta lopputuloksesta voi toimia, tai olla toimimatta. Kokeilemalla selviää.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «