nuuskamuikutar: Minulla on puinen Hohnerin alttonokkis barokkiotteilla. En ymmärrä kyllä, miten niin barokkiotteilla..? Yritin soittaa sitä alussa netistä saamillani alttonokkahuilun barokkisormituksilla, mutta eihän niin onnistunut edes Ukko Nooa... olen nyt soittanut sitä saksalaisilla sormituksilla eikä ainakaan minun korvaani (eikä muidenkaan) korvaan särähdä mikään oudosti. Miten tämä on mahdollista? Soiko barokkiotteinen nokkis saksalaisillakin sormituksilla? Mitä öljyä käytätte puisiin huiluihin? Mistä sitä voi ostaa? Suosittelen muuten kaikille The Legend of Zelda -biisejä! Ne sopii nokkikselle tosi kauniisti. Mystisen kuulosta - oon saanu kommenttia :) Vielä vanhaan ketjuun.. Mistä tiedät, että on barokkiotteinen, jos muka toimii saksalaisella? Joissain nokkiksissa on siellä takana (muistaakseni) kirjain B (baroque) tai G (german). Nopeiten sen kuitenkin testaa ottamalla Bb:n alhaalta. eli jos soitat järjestyksessä alhaalta kaikki peitettynä (vapauta 1 kokonainen (eli myös tupla) reikä alhaalta kerrallaan): f, g, a, Bb (eli kuullostaa tutulta duuriasteikolta) kyseessä on saksalainen sormitus. Jos ei kuullosta duurilta, ote täytyy Bb:n vaihtaa niin että kaikki paitsi kolmas reikä alhaalta peitettynä = barokkisormitus. Jos joku vielä tänne eksyy niin öljynä minulle on suositeltu manteliöljyä, löytyy apteekista (itse ostin) ja luontaistuotekaupoista. Käytän etikalla puhdistettuja (ja sitten huuhdeltuja) pihalta löytyneitä linnunsulkia öljyämiseen. Netistä löytää kyllä öljyämisohjeita. Öljyähän ei tarvitse kuin pari kertaa vuodessa, paitsi jos puu kerralla imee kaikki niin sitten voi vähän useammin öljytä. Nyt maksoi ~7e / 1dl. Riittänee jonkin aikaa. |