Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: K&K-mikin vaikutus akustiseen sointiin
1
Eläin
15.06.2010 19:34:52
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tervehdys!
 
Tiedustelisin K&K Pure Mini -mikin käyttäjiltä kokemuksia, miten kolme tallalevyyn liimattavaa suht kookasta sensoria vaikuttavat kitaran akustiseen sointiin. Minulla on Martinin custom-mallinen dreadnought, jonka akustinen soundi on mielestäni taivaallinen, ja pohdin, että uskaltaisiko siihen asennuttaa Pure Minin keikkailua varten. Pääasiallisesti kitara on kuitenkin nauhoituskäytössä, ja suurin osa soitannasta tapahtuu ilman sähköjä.
 
Eräällä ulkomaalaisella keskustelufoorumilla joku väitti huomanneensa pientä yläpään heleyden katoamista kitarastaan ko. mikin asennuksen jälkeen. Ovatko muut havainneet vastaavaa?
 
Everything you believed is a lie.
Wespa
16.06.2010 12:07:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tästä nyt ei varmaan kauheasti apua ole, mutta mulla kitaran soundi muuttui jonkin verran tasapainoisempaan suuntaan kun siihen KK asennettiin. Suurin syypää siihen kyllä varmastikin oli kielisetin vaihtaminen Elixirin Phospor Bronzesta Martinin vastaavaan. Elixireilla kitara (Furchin Durango 40-CM) oli jo vähän överikirkas, nyt just hyvä, niin akustisesti kuin mikinkin kautta. Jos nyt jotain pitäisi veikata niin uskoisin että pieni vaikutus KK:lla on yläpään heleyteen, mutta en usko sen olevan lopulta niin merkittävä että pelkästään sen takia kannattaisi jättää mikki kokonaan asentamatta jos sille käyttöä kuitenkin olisi.
 
"Malmsteen and I broke up over religious reasons... He thought he was God, and I didn't agree... Blackmore's God!" - Joe Lynn Turner
flattopguitar
17.06.2010 15:04:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lisämassa kannessa hieman leikkaa juuri korkeita taajuuksia ja herkkyyttä, mutta D-koppaisessa tuo ero voi olla niin pieni ettei siihen kiinnitä huomiota. Epäilen että jos et soita kitaralla pieneen hetkeen ennen asennusta ja sen jälkeen, niin et huomaa mitään eroa soundissa. Rinnan vertailemalla, kahdella identtisellä kitaralla jossa toisessa olisi tuo mikki, niin varmaan voisi löytää pienen eron. Tallaluun alle asetettavat mikkiratkaisut voivat myös hieman vaimentaa sointia, koska nämä ovat joustavia (vain vähän). Tämä joustavuus poistaa hieman kielten kanteen tuomaa energiaa, mutta hyvin vähän.
 
Zeeboo
19.06.2010 14:56:09 (muokattu 19.06.2010 14:59:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

flattopguitar: ... Rinnan vertailemalla, kahdella identtisellä kitaralla jossa toisessa olisi tuo mikki, niin varmaan voisi löytää pienen eron...
 
...ottaen huomioon, etteivät ne rinnan vertailtua soitinta ole pajalta lähtiessäänkään aivan identtisiä soinniltaan, vaikka samoilla spekseillä ovatkin rakennettu.
 
Omaan akkariini asensin KK-Audion Pure Western Minit, eikä sen akustinen soundi muuttunut millään lailla. Anturihan on hyvin pienimassainen, ja liimamäärä, jolla se tulee kiinni on niinikään olematon, ettei silläkän ole (ainakaan omiin korviini) mitään vaikutusta. Tuota asennuksen vaikutusta voi emuloida niin, että pyytää kaveria koskettamaan hyvin kevyesti tallan puita komella sormella samaan aikaan kun itse soittaa. Vaikutuksen pitäisi olla suunnilleen sama.
 
"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta."
hidaskäsi
20.06.2010 01:04:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä rinnan vertaillen voi havaita pieniä eroja monessa asiassa koskien soundia, mutta mikä sittten on ongelma ja mikä ei. Jos soundi jostain syystä muuttuisikin, niin voihan se olla vaikka parannus sointiin. Tuo täydellinen sointi on aikas vaikea määritellä, vaikka sellaista itse kukin etsiskelläänkin.
 
Itse asensin upgrade version K&K mikkiin eli kopan sisään tuli konkkamikki ja kyllä siitä tuli hyvin pieni, mutta korvin havaittava muutos soundiin. Ennenkuin aloin asiaa sen pidemmälle murehtimaan, muistutin itseäni kuinka kitara kuulostaa joku päivä taivaalliselta ja taas seuraavana tunkkaisena. Syyksi riittää mm huonosti nukuttu yö.
 
Ehdotan ketjun aloittaneelle huikeaa rohkeutta syöksyä kohti tuntematonta riskiä ja asentaa K&K mikin. Se ei varmaankaan voi pilata kitarasi sointia, jos se sitten jonkun hienoisen verran sointiin vaikuttaisikin.
 
Dr Dominant
23.06.2010 22:03:39
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla Santa Cruz OM/PW:ssä K&K ja jos yläpäästä on jotain kadonnut, en ole huomannut.
 
Kitarani volyymiin akustisesti ilman vahvistusta mikki ei ole kokemukseni mukaan vaikuttanut ainakaan niin että olisin huomannut.
 
"Dr. Dominant, I presume?"
Aki
27.06.2010 22:23:11
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En huomannut K&K:n vaikuttavan akustiseen soundiin lainkaan. Mutta K&K:n soundiin olin tyytymätön. PUTW #56 on mun makuun monta isoa pykälää parempisoundinen. Vaatii etuasteen (kuten K&K:kin):
 
http://www.pick-uptheworld.com/pickups.htm
 
"Epäreilua tuomita koko paketti 99,9%:n perusteella." -Jucciz, 2008
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «