Aihe: Tiluttajat soittavat, muut kommentoivat
1 2 3 4 534 35 36 37 3872 73 74 75 76
aalataur
15.06.2010 10:30:51 (muokattu 15.06.2010 21:52:54)

Ambitus: Vika likki oli kunkku!!! Mä kun ehdin kelata, et nyt se soolo vasta lähtee, niin biisi loppukin kuin seinään...byhyy :(

Jos saa taas hieman kritisoida (elä vedä turpaan!): Vähän hermostunutta soittoa kautta linjan ja joissakin kohtaa fraasit ei juttele toistensa kanssa. Tulee mieleen vähän sellanen: "tähän tää likki ja sit tähän mä soitan tän likin"-tyyppinen ajattelu. Yritä laulaa noi sun melodialinjat, niin ymmärrät mistä puhun.

Romeo-molliysitäppilikistä +!

En vedä, kritiikkiä varten tänne postasin :D Hermostuneisuus on totta, jotenkin oli kädet ihan jäässä. Uusiksi menee! Ja voi olla että kun komppiraidat tuli soitettua ihan lämppäilemättä, se heijastuu leadiinkin (etenkin toi alternatenousu 2:11 --> on tosi epäpuhdasta en vaan jaksanut ottaa uusiks). Jos komppiraidassa on tuota harittamista vähänkin se kyllä heijastuu leadiraitaankin. Vähän kuten talon perustukset, ei voi rakentaa hyvää jos perustukset on huonot. Ja tosiaan biisi on vähän raakile vielä, yksi osa ainakin jäi ihan kokonaan pois, just sooloa tarkoitus siihen jatkaa ja sävellaji vaihtuu E:hen.

Noista fraasien sopimattomuudesta.. jos niitä ei hirveen montaa ole mitkä kusoo, niin olisi hieno saada tietoonsa ko. pätkien ihan kellolukemat että voisi kiinnittää huomionsa ongelman ytimeen. Noista hitaammista alkuosan jutuista olen miettinyt kyllä kaikkia tosi paljon just hyräilypohjalta, jos ne ei toimi niin sitten mun korva ei vaan tällä kertaa toiminut :/ Sooloissa on kyllä ehkä harkitsemattomampia kohtia.. :/
Tonski
15.06.2010 16:16:08

http://dl.dropbox.com/u/6896713/HWG%20solo.mp3

Tästä hyvästä saa vetää jo dunkkuun:D Kunhan yritin, eihän tota hullukaan ihan just nuotilleen soita..
ihku
Ambitus
15.06.2010 16:56:31 (muokattu 15.06.2010 16:56:45)

Tonski: http://dl.dropbox.com/u/6896713/HWG%20solo.mp3

Tästä hyvästä saa vetää jo dunkkuun:D Kunhan yritin, eihän tota hullukaan ihan just nuotilleen soita..

Mitäs tossa on dunkkuun vetämistä? Hyvinhän se kitara soi! Alussa oli kaksi väärää nuottia;)

http://dl.dropbox.com/u/475424/HIGHER%20GTRSOLODEMO%2BKLIK.mp3

Yritin ettiä levylle mennyttä sooloraitaa, mutta se taitaa olla jossain kovalevyjen kätköissä, mutta löysin meikäläisen demovedon parin vuoden takaa. Tää file tais toimittaa guidealinjaa Jensille.
Miksi soittaa hitaasti kun voi myös soittaa nopeasti? Ja mikset tulisi tänne soittamaan nopeasti?!?!
aalataur
15.06.2010 21:51:33 (muokattu 15.06.2010 21:54:06)

On muuten jäätävän kova soolo toi.. Paras millään Straton levyillä oleva kitarasoolo imo.. muutenkin Polaris on ainoa Strato mitä huvittaa kuunnella nykyään. Eipä se Tonikaan ollenkaan huonosti sitä vetänyt..! Pakko opetella itsekin varmaan, nyt ku tuli autenttinen referenssipätkäkin hemmetti :o Vielä ku Matias heität sen levyraidan ilman leadkitaraa, mihin harjotella päälle tota :D (no heti paikallahan tietysti laitat sen ;D)
Ambitus
15.06.2010 22:03:51

aalataur: Vielä ku Matias heität sen levyraidan ilman leadkitaraa, mihin harjotella päälle tota :D (no heti paikallahan tietysti laitat sen ;D)

Mä vähän luulisin, että ne raidat taitaa olla mulla jo kassakaapin kätköissä, mutta katotaan jos mä jonkun roughmixin löytäisin. Ainakaan tältä mun läppäriltä niitä ei löytyny.

Eihän toi soolo nyt kovin kummoinen ole, mut siin on muutama teknisesti vittumainen juttu. Varsinkin jos mennään livetempoon eli lisätään sellanen 10-20bpm lisää. Muistaakseni Jens soitti ton ihan pitkin vituroita, joten jouduin editoimaan sen nuotti nuotilta kitaran kanssa kohdalleen :D:D Ihme jätkä se ruottalainen...
Miksi soittaa hitaasti kun voi myös soittaa nopeasti? Ja mikset tulisi tänne soittamaan nopeasti?!?!
aalataur
15.06.2010 23:46:12 (muokattu 16.06.2010 00:18:08)

Ambitus: Eihän toi soolo nyt kovin kummoinen ole, mut siin on muutama teknisesti vittumainen juttu.

On se, helvetin semmonen ns. mielialaa nostattava toi alku ja toi kromaattisia säveliä sisältävä laskeva pätkä on vaan niin pirun hieno, sen jälkeinen kampe myös. Jälkimmäisestä puoliskosta missä on half-time en yhtä paljon tykkää, mutta hieno on sekin, lopetus etenkin. Nää on niitä kuuluisia makuasioita :P En mä teknisesti tiedä mikä on Polariksen vaikein/helpoin/keskivaikein soolo.. vitun vaikeilta noi kuulostaa kaikki.

Hei Matias kun kerran edelleen (?) luet tätä, niin kerros vähän miten sävellät soolos? Pistätkö laulumikin + recci päälle ja laulaen tapailet jotain melodioita (jossain vaiheessa)? Vai? Sävellätkös aina kronologisesti, vai niin että tulee joku licksi päähän ja tiedät sille jo paikan, mutta et vielä tiedä mitä ennen sitä tulee? Vai aina alusta-loppuun-aikajärkkä? Kuinka paljon etenet teoriatietämyksesi varassa ajatellen että "nämä ja nämä skaalat tulee kysymykseen" ja kuinka paljon tulee semmosia "oho mitäs mä tein, kuulosti hyvältä" -hetkiä?

Ite jamittelen taustan päälle kymmeniä (satoja) kertoja loopilla ja usein on recci samalla päällä, siltä varalta että tulee joku onnenkantamoinen/hyvä melodia vahingossa. Sitten niitä pistän jemmaan ettei unohdu jne... muuten aina recciä vanhan päälle jos (kun) ei tullut muuta kun jotain mindless pilitystä. Aika paljon ilman recciäkin jamittelen, sillon vaan vituttaa kun tulee joku hyvä pätkä eikä pysty toistamaan sitä kun ei muista mitä sormet teki :F
Räkkipeli
16.06.2010 00:01:00 (muokattu 16.06.2010 00:01:32)
aalataur: Ite jamittelen taustan päälle kymmeniä (satoja) kertoja loopilla ja usein on recci samalla päällä, siltä varalta että tulee joku onnenkantamoinen/hyvä melodia vahingossa. Sitten niitä pistän jemmaan ettei unohdu jne... muuten aina recciä vanhan päälle jos (kun) ei tullut muuta kun jotain mindless pilitystä. Aika paljon ilman recciäkin teen, sillon vaan vituttaa kun tulee joku hyvä pätkä eikä pysty toistamaan sitä kun ei muista mitä sormet teki :F

Ootko yrittäny lähestyä jotain juttua (esim. soolo-osiota) siten, että ensin mietit, mitä haluaisit kuulla siinä tai mitä mielessä pyörii, millasia juttuja/ideoita, ja sitten vasta kokeilisit toteuttaa ja jalostaa sitä ideaa/ideoita, mistä jäi voimakkain mielikuva?
If you want to know what other people hear when they listen to music, listen to music you don't understand. -Guthrie Govan
aalataur
16.06.2010 00:09:05 (muokattu 16.06.2010 00:16:59)

Räkkipeli: Ootko yrittäny lähestyä jotain juttua (esim. soolo-osiota) siten, että ensin mietit, mitä haluaisit kuulla siinä tai mitä mielessä pyörii, millasia juttuja/ideoita, ja sitten vasta kokeilisit toteuttaa ja jalostaa sitä ideaa/ideoita, mistä jäi voimakkain mielikuva?

Kyllä mulla jotain tommosia on aina mielessä, mutta ne on usein mielikuvanomaisia, ei löydä niitä säveliä mitä tarkalleen halusi. Joskus mulla on tosin kyllä mielessä tarkkaan joku melodia etukäteen ja saan sen myös tuotettua äänitykseksi asti... ei vaan läheskään aina, usein täytyy vaan keksiä jotain täytettä/random pilitystä kun pää vaan lyö tyhjää..

Myöskään mä en ihan tajua miten voi laulaa noita pilitysjuttuja, pitäis olla joku vietnamilainen kurkkujodlaaja steroideissa että pystyis jotain Romeo-täppejä laulamaan :D Mut kyllä mä periaattessa pyrin tohon. Oon vaan niin paska laulaja, ettei oikein huvita kuunnella omaa ääntelyä.
Ambitus
16.06.2010 01:37:01

aalataur: Hei Matias kun kerran edelleen (?) luet tätä, niin kerros vähän miten sävellät soolos? Pistätkö laulumikin + recci päälle ja laulaen tapailet jotain melodioita (jossain vaiheessa)? Vai? Sävellätkös aina kronologisesti, vai niin että tulee joku licksi päähän ja tiedät sille jo paikan, mutta et vielä tiedä mitä ennen sitä tulee? Vai aina alusta-loppuun-aikajärkkä? Kuinka paljon etenet teoriatietämyksesi varassa ajatellen että "nämä ja nämä skaalat tulee kysymykseen" ja kuinka paljon tulee semmosia "oho mitäs mä tein, kuulosti hyvältä" -hetkiä?

Mä teen "vakavat" soolot aika samalla lailla kuin sinäkin. Ekaksi kuuntelen taustan/koko biisin monta kertaa läpi, plokkaan soinnut, kelaan minkälaisia mahdollisuuksia tausta antaa ja mietin minkälaista meininkiä siihen pitäisi laittaa. Sitten yritän hakea aina jonkun teeman/melodian ja siitä sitten kehittelemään johonkin suuntaan, ellei kyseessä ole joku "kaahataan 200 lasissa" tyyppinen veto. Mulla saattaa olla monta sataa toistoa takana, ennenkuin löytää sen oikean melodian, millä voi aloittaa soolon. Siitä eteenpäin on paljon helpompaa kun on jotain mihin perustaa ja tukea soittoansa. Yleensä mä teen pitkät soolot pätkissä, eli yritän miettiä jokaikisen fraasin mahdollisimman tarkasti tai sitten sävellän soolon etukäteen midin avulla. Kun koko soolo on kasassa, treenaan paketin niin, että sen pystyy soittaa yhdellä otolla tai kahdella, ehkä muutan joitain pikku detaljeja ja purkitan koko paskan sisään. Kun on soittanu soolon jo kerran sisään, vaikkakin pätkissä, on helpompaa soittaa se sisään uudestaan ja samalla siihen tulee paljon enemmän varmuutta, sekä pystyy arvioimaan koko sävellyksen flouta. Jos soolo tökkii jossain kohtaa, niin se sitten muutetaan. Mulla(kin) yleensä saattaa siinä luomisen hurmassa käydä mokia, etten ymmärrä soittaa vaikka #4 vaan soitankin pu4, joten jos otto on muuten kohdallaan, niin fiksaan sen pitch schifterillä kohdalleen:D:D (tekniikka pitää käyttää kun se meille on annettu).

Joskus sitten vedot on sellasia ykkösellä tai kakkosella purkkiin tyylisiä vetoja, mutta ennen sitä oon kuunnellu taustaa päiviä ja soolo on jo mielessä erittäin vahvana. Näitä on siis erittäin harvoin...Harvemmiten tulee vedettyä mitään improa missään koskaan, muusinetin sooloskabat ja keikkojen soolospotit on asia erikseen.
aalataur
29.06.2010 10:40:53 (muokattu 29.06.2010 10:46:13)

Kiitti vastauksesta, dyyd! :D Tämä valaisi paljon.

Oon taas vääntämässä uutta Säts-henkistä piisiä, mutta tuntui että soolo-osion alku (floikka-murinasta eteenpäin) on vähän liiankin Säts (ihan lyhyt pätkä):

http://dl.dropbox.com/u/3086523/Kylm%C3%A4%C3%A4%20peli%C3%A4.mp3

Onko tuo suora plagiaatti jostain Satrianin biisistä kun tuntuu siltä vahvasti, mutten saa mitenkään mieleen että mistä biisistä enkä jaksa alkaa kahlaamaan koko diskografiaa läpi? Eli teinkö niin sanotusti Coldplayt? :D Nuo aivan viimeiset sekunnit on ihan shaibaa eikä mitään lopullista sooloa.
John Titor
29.06.2010 14:14:44 (muokattu 29.06.2010 14:46:52)

Ambitus: Mä vähän luulisin, että ne raidat taitaa olla mulla jo kassakaapin kätköissä, mutta katotaan jos mä jonkun roughmixin löytäisin. Ainakaan tältä mun läppäriltä niitä ei löytyny.

Muistaisin nähneeni tsudiolla Lacien, jossa lukee "Stratovarius Polaris Mixes 2008-2009", sieltä saattaisi ehkä löytyä jotain aiheeseen liittyvää? :D

aalataur: Noista fraasien sopimattomuudesta.. jos niitä ei hirveen montaa ole mitkä kusoo, niin olisi hieno saada tietoonsa ko. pätkien ihan kellolukemat että voisi kiinnittää huomionsa ongelman ytimeen. Noista hitaammista alkuosan jutuista olen miettinyt kyllä kaikkia tosi paljon just hyräilypohjalta, jos ne ei toimi niin sitten mun korva ei vaan tällä kertaa toiminut :/ Sooloissa on kyllä ehkä harkitsemattomampia kohtia.. :/

Homma on siinä, että sulla ei asia etene mihkään -> tulee semmonen olo että sulla ei oo mitään sanottavaa. Vähän kuin kirjailija lätisis lämpimikseen jotain paskaa paperille. Nyt sulla on semmosia kivoja 8 tahdin pätkiä, jotka ei etene kokonaisuutena, peräkkäin kuunneltuina mihinkään. Vähän niinku puhuisit ja hyppäisit aina muutaman lauseen jälkeen uuteen aiheeseen. Kaikki aiheet olisivat ihan kivoja sinänsä, mutta niillä ei olisi mitään tekemistä keskenään, eivätkä ajatukset etenisi loogisesti toisiinsa. Ovathan seuraavat:

"Hei, olen aalataur."
"Kaupasta saa mansikoita.",
"John Holmesilla on hirveän iso mela."
"Ajattelin tänään, että hassua jos aurinko ei huomenna nousisikaan."

jne. kaikki ihan järkeviä lauseita, mutta ei niillä peräkkäin pantuna mitään Kalevalaa kerrota. Siinäpä pohtimista. Yks asia on ruveta tietoisesti yrittämään rakentaa fraaseja taiterajojen yli, eli esmes jos on 8 tahdin pätkä, yrittääkin rakentaa 16 tahdin fraasikokonaisuuden 8 sijaan. Jne.
Ne, jotka väittävät etteivät kuule ääniä päässään, eivät ole ikinä kuulleet millaista on kun ne ovat vaiti.
Norppa78
29.06.2010 14:17:22
aalataur: Onko tuo suora plagiaatti jostain Satrianin biisistä kun tuntuu siltä vahvasti, mutten saa mitenkään mieleen että mistä biisistä enkä jaksa alkaa kahlaamaan koko diskografiaa läpi? Eli teinkö niin sanotusti Coldplayt? :D Nuo aivan viimeiset sekunnit on ihan shaibaa eikä mitään lopullista sooloa.

Tuli hieman mieleen Surfing with the alien, mutta en sanoisi että suora kopio on.
Hyvältä kamalta vaikuttaa! Jäädään odottelemaan valmista tuotosta :)
aalataur
29.06.2010 20:10:28 (muokattu 29.06.2010 20:15:09)

John Titor: Homma on siinä, että sulla ei asia etene mihkään -> tulee semmonen olo että sulla ei oo mitään sanottavaa. Vähän kuin kirjailija lätisis lämpimikseen jotain paskaa paperille. Nyt sulla on semmosia kivoja 8 tahdin pätkiä, jotka ei etene kokonaisuutena, peräkkäin kuunneltuina mihinkään. Vähän niinku puhuisit ja hyppäisit aina muutaman lauseen jälkeen uuteen aiheeseen. Kaikki aiheet olisivat ihan kivoja sinänsä, mutta niillä ei olisi mitään tekemistä keskenään, eivätkä ajatukset etenisi loogisesti toisiinsa.

Ookoo. Johtuisikohan taustan yksinkertaisuudesta/staattisuudesta, että oli vaikea keksiä sanottavaa. Vai tuntuuko susta että mulla ei yleensäkään ole sanottavaa, ainoat ansiot on teknisiä? Nämähän on tietysti aina hirveen pitkälle mielipidekysymyksiäkin, on mun sooloista ja jopa biiseistä onneksi jotkut diggailutkin, toivottavasti ei pelkästään teknisinä taidonnäytteinä.

Monet ko. biisin (accel-jotain-filu) on vanhoja licksejä ikivanhasta biisikyhäelmästä ajalta ennen tiluttamista, kyseessä on siis uudelleenlämppäys. Ehkäpä niillä melodioilla ym. on jotain piintynyttä tunnearvoa, mikä ei ulkopuoliselle kuulijalle asti välity. Hirveen yksinkertainenhan tuo on sointurakenteellisesti.

Mutta kiitos Titorille palautteesta, tämmönen suorapuheisuus on aina pelkästään positiivista. Mähän oon aika kypsymätön soittajana varmasti vielä, tekniikkaan on keskittynyt täysin viimeiset 1.5 vuotta ja enhän mä sitä ennen keskittynyt oikeastaan mihinkään, rämpyttelin komppia joskus jos sattui huvittamaan.

Norppa78: Tuli hieman mieleen Surfing with the alien, mutta en sanoisi että suora kopio on. Hyvältä kamalta vaikuttaa! Jäädään odottelemaan valmista tuotosta :)

Tänks! Sieltähän se oli, vieläpä noin tunnettu biisi. Pitääpä kuunnella tota ja pölliä muutama licksi lisää ;D
John Titor
30.06.2010 15:31:34 (muokattu 30.06.2010 15:34:27)

aalataur: Ookoo. Johtuisikohan taustan yksinkertaisuudesta/staattisuudesta, että oli vaikea keksiä sanottavaa. Vai tuntuuko susta että mulla ei yleensäkään ole sanottavaa, ainoat ansiot on teknisiä? Nämähän on tietysti aina hirveen pitkälle mielipidekysymyksiäkin, on mun sooloista ja jopa biiseistä onneksi jotkut diggailutkin, toivottavasti ei pelkästään teknisinä taidonnäytteinä.

Monet ko. biisin (accel-jotain-filu) on vanhoja licksejä ikivanhasta biisikyhäelmästä ajalta ennen tiluttamista, kyseessä on siis uudelleenlämppäys. Ehkäpä niillä melodioilla ym. on jotain piintynyttä tunnearvoa, mikä ei ulkopuoliselle kuulijalle asti välity. Hirveen yksinkertainenhan tuo on sointurakenteellisesti.

Ei kysymys oo niinkään monimutkasuudesta tms., vaan ihan vaan siitä, miten sujuvaa musiikillinen teksti on. Kuuntele esmes Romeota sillä korvalla, se on loistava esimerkki tilukitaristista joka soittaa ihan vitun musikaalisesti koko ajan. Fraasit nivoutuu toisiinsa tosi jäntevästi, niin ku kuuntelis järkevää tarinaa koko ajan.

Vertaa esmes tätä:

http://www.youtube.com/watch?v=54eZyO3cdGg

Ja tätä:

http://www.youtube.com/watch?v=It2sQ035r9s

Jälkimmäisessä esmes alussa alkaa vituttaa kun jokainen fraasi on erillinen, yhtä pitkä, loppuu samalla tavalla ja niitä ei sidota toisiinsa mitenkään. Muutenkin toi on musiikkina aika ärsyttävää kamaa, joskin Vinnie soittaa kitaraa hyvin.

Tässä yks hyvä esimerkki, Damnation Gamella on ihan helvetin kovia sooloja:

http://www.youtube.com/watch?v=07Gq-ggzy3k

Sit esmes tän biisin kitaraleadit:

http://www.youtube.com/watch?v=Xw_YbguTUNQ&feature=related

Ja tossa bonuksena himmee läjä Romeon tilutusta:

http://www.youtube.com/watch?v=q4HZW72NRpE
Ne, jotka väittävät etteivät kuule ääniä päässään, eivät ole ikinä kuulleet millaista on kun ne ovat vaiti.
ruuvimeisseli
04.07.2010 12:50:16

You are brave, warrior, but stupid!! Your body explodes as you plunge into the lava.
aalataur
04.07.2010 17:10:59 (muokattu 04.07.2010 17:29:48)

ruuvimeisseli: http://koti.mbnet.fi/mkor/jazz.mp3

jazz, mitä se on?

Jazz is just a series of mistakes without the "oops" -Nigel Tufnel-

John Titor: Jälkimmäisessä esmes alussa alkaa vituttaa kun jokainen fraasi on erillinen, yhtä pitkä, loppuu samalla tavalla ja niitä ei sidota toisiinsa mitenkään. Muutenkin toi on musiikkina aika ärsyttävää kamaa, joskin Vinnie soittaa kitaraa hyvin.

Juu hiffaan mitä meinaat.. Munstakin KadotusPelin leadit on pirun hyvänkuuloisia verrattuna tohon Vinnien pätkään ja siltä mä unelmissani kuulostan. Yritys on kova, lopputulos kuulostaa enemmän vaan tolta Mazelta kuin Romeolta. Tota Däämneissön Geimiä soittelen melkein joka päivä, se on helvetin hyvä treenis, swööpit, täpytys from nowhere, strink skippinki(+täppi), alternatumi, slidet, monenlaista löytyy ja ei siihen vaan kyllästy. Ihme juttu, monet siinä olevat jutut on aika säännönmukaisia, arpeggioita tai skaaloja ylös alas. Romeo on kyllä hurja äijä. Aivan kaikista S-X biiseistä (etenkään uudemmista, parhaat levyt on Divine Wings & TiO, imo, vaikka soundit saatiin kuntoon vastan sen jälkeen) en edes niin lämpeä, mutta sen soolot kyllä aina pelastaa ne vähemmän toimivatkin biisit.
aalataur
05.07.2010 12:00:44 (muokattu 05.07.2010 12:00:54)

Onkos tuo Dressed to Killin soolon loppuosuus, missä sointu vaihtuu tasaisesti ja on nopeampi tuplabassarikomppi, Romeon sävellys vai lainattu jostain klassisesta teoksesta? Koska jossain vaiheessahan ne lainaili, kertomatta sitä kansilehdissä.

On meinaan pirun hienon kuuloinen osuus.. Tuo pitäisi opetella, kellään havaintoa (GP) tabista missä olisi oikein merkitty?
Sakmongkol
05.07.2010 12:16:15
aalataur: Onkos tuo Dressed to Killin soolon loppuosuus, missä sointu vaihtuu tasaisesti ja on nopeampi tuplabassarikomppi, Romeon sävellys vai lainattu jostain klassisesta teoksesta? Koska jossain vaiheessahan ne lainaili, kertomatta sitä kansilehdissä.

Oisko se tosta: http://www.youtube.com/watch?v=AXu6obZoy_8 ?
Tonski
05.07.2010 12:41:26 (muokattu 05.07.2010 12:58:28)

aalataur: ...Romeon sävellys vai lainattu jostain klassisesta teoksesta? Koska jossain vaiheessahan ne lainaili, kertomatta sitä kansilehdissä.

Mulle tuli noista kadotuspelin sointukierroista sama mieleen, mut eikös se ole neoklassista
E:
Hooi.. kylläpä on taas tullu tota Damnation Gamea kuunneltua, hemmetin nerokkaan kuulosia noi kohdat, missä hypätään harmonisen mollin puolelta kuiteskin duuriin esmes

http://www.youtube.com/watch?v=Ie_3QLUvHpE (1:25->)

Noi tilut itessään on kyllä liian pahoja ehkä opeteltavaks:D Romeo on aika äijä..
ihku
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)