Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Bassolinjaskabojen -taustat
1 2 3
leksi-B
14.06.2010 17:16:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tervehdys.
 
Piti kerätä kaikki bassolinjaskabojen taustat talteen koneelle harjoitusmateriaaliksi, mutta hemmetti, niistä ei ole kuin murto-osa tallessa.
 
Nehän olisivat erinomaisia taustoja harjoittelua varten kotona.
 
Jotenka, mistä tuollaisia bassottomia taustoja löytää? Vai onko ne väsättävä itse jotenkin kotikonstein?
 
Niitä voisi kerätä vaikka tähän threadiinkin, jos jotakuta muuta kiinnostaisi.
 
-A
 
"Kun bassonkieliin ilmestyy verta, niin tatsi on oikea!"
hollstro
14.06.2010 18:33:38
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mie oon tehny mun bassolinjaskabataustat itse joko Caragebandilla ja kitaroilla tai sitten kokonaan livesoittimilla.
 
Meni toi maihinnousun levytila tukkoon, joten suurin osa taustoista piti poistaa.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
aho
14.06.2010 18:37:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://dl.dropbox.com/u/3036109/Linjaskaba_42.mp3
 
Tuossa on yksi ja toistaiseksi ainut tekemäni tausta, oikeilla soittimilla itse soitettuna.
 
munstalainen
J.Hollström
14.06.2010 21:10:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://maihinnousu.net/a/1164
 
jaacob
14.06.2010 21:36:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tää on hyvä threadi. Oisko mitenkään mahdollista, että joku(vaikka tekijä, ni menis ainakin oikein) laittas vaikka sävellajin tai hienointa olis,jopa soinnut, mistä kipale menee. Jos ei ite pysty kaikkea kopittamaan, ni olis jotain , mistä vois tarkistaa, meniko yritys oikein.
 
J.Hollström
14.06.2010 21:47:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jaacob: Tää on hyvä threadi. Oisko mitenkään mahdollista, että joku(vaikka tekijä, ni menis ainakin oikein) laittas vaikka sävellajin tai hienointa olis,jopa soinnut, mistä kipale menee. Jos ei ite pysty kaikkea kopittamaan, ni olis jotain , mistä vois tarkistaa, meniko yritys oikein.
 
Mun mielestä näiden taustojen tärkein juttu on ollut siinä että sointuja ei ole etukäteen jaettu, vaan basisti itse on saanut ne onkia ja keksiä taustaan omasta mielestään sopivimman linjan. Tietty jos olisi joku ennalta määrätty sovitus, esim. että basisitille jaetaan laput eteen, että vedä näin, niin silloinhan tämmöstä linjaskabahommaa ei tarvitsisi pyöritellä, kun bassosovitus on jo ennalta sovittu.
 
Onhan noissa itse kussakin osallitumisketjussa aina joku (esim. skaban harjaava veto) semmonen mistä voinee jotain osviittaa sopivista äänistä onkia. Parasta antia on kuitenkin ollut se kun niistä ollaan saatu jotain keskustelua aikaan. Joissakin (esim. joissa latinailaisia rytmejä sisältäneissä) keskustelu on ollut vallankin vilkasta.
 
absqua
14.06.2010 22:31:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Hollström: Mun mielestä näiden taustojen tärkein juttu on ollut siinä että sointuja ei ole etukäteen jaettu, vaan basisti itse on saanut ne onkia ja keksiä taustaan omasta mielestään sopivimman linjan. Tietty jos olisi joku ennalta määrätty sovitus, esim. että basisitille jaetaan laput eteen, että vedä näin, niin silloinhan tämmöstä linjaskabahommaa ei tarvitsisi pyöritellä, kun bassosovitus on jo ennalta sovittu.
 
Onhan noissa itse kussakin osallitumisketjussa aina joku (esim. skaban harjaava veto) semmonen mistä voinee jotain osviittaa sopivista äänistä onkia. Parasta antia on kuitenkin ollut se kun niistä ollaan saatu jotain keskustelua aikaan. Joissakin (esim. joissa latinailaisia rytmejä sisältäneissä) keskustelu on ollut vallankin vilkasta.

 
Hollströmi puhuu asiaa.
 
Lisäksi ei pidä unohtaa sitä että on korvan kannalta erittäin kehittävää kuunnella ja pähkäillä mikähän bassoääni mihinkin sopisi, sen sijaan että kattelee jostain valmiista kupongista oikean rivin.
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Teijo K.
14.06.2010 22:37:06
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

absqua: Hollströmi puhuu asiaa.
 
Lisäksi ei pidä unohtaa sitä että on korvan kannalta erittäin kehittävää kuunnella ja pähkäillä mikähän bassoääni mihinkin sopisi, sen sijaan että kattelee jostain valmiista kupongista oikean rivin.

 
Mutta eihän tuossa kyselty valmista riviä, vaan jotain mistä voisi jälkeenpäin tarkastaa kuinka hyvin se onnistui. Joo, korvanhan se tietty pitäisi kertoa, mutta jos korva kertoisi sen niin eipä sitä korvaa sitten enää tarvitsisi kehittääkään. Tottakai se homman paras juttu on se korvakuulolta soittaminen. Sitten vain olisi kiva jos olisi tosiaan välineet tarkistaa menikö hyvin ja jos meni huonosti niin missä kohtaa.
Antti K.
14.06.2010 22:37:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

absqua: Hollströmi puhuu asiaa.
 
Lisäksi ei pidä unohtaa sitä että on korvan kannalta erittäin kehittävää kuunnella ja pähkäillä mikähän bassoääni mihinkin sopisi, sen sijaan että kattelee jostain valmiista kupongista oikean rivin.

 
Niin, tällainen sanontahan on, että menestyneimmilläkin muusikoilla on pelissä mukana 5% lahjoja ja 95% raakaa työtä. Eli toisin sanoen: 5% inspiraatiota ja 95% perspiraatiota...
 
Ei kun voimia jaakobille ja muille, kyllä ne kuuntelemalla ja hakemalla siitä aukeaa. Eihän siitä tulis mitään, että eesaun kädet soittais jaacobin bassoa... * iso hymiö *
absqua
14.06.2010 22:39:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teijo K.: Mutta eihän tuossa kyselty valmista riviä, vaan jotain mistä voisi jälkeenpäin tarkastaa kuinka hyvin se onnistui. Joo, korvanhan se tietty pitäisi kertoa, mutta jos korva kertoisi sen niin eipä sitä korvaa sitten enää tarvitsisi kehittääkään. Tottakai se homman paras juttu on se korvakuulolta soittaminen. Sitten vain olisi kiva jos olisi tosiaan välineet tarkistaa menikö hyvin ja jos meni huonosti niin missä kohtaa.
 
Niitä välineitä kutsutaan korviksi.
Mulla ne on puuta.
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Teijo K.
14.06.2010 22:43:20
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

absqua: Niitä välineitä kutsutaan korviksi.
Mulla ne on puuta.

 
Ehkä ne puukorvatkin kehittyis jos niitä viisaasti ja ajatuksella kehittäisi. Ei niin että sohitaan vaan jotain ja sit se on joko oikein tai sit ei ja arvaillaan itsekseen että no kai se oli. Tai sit ei. Samasta syystä opettajakin on ihan kiva olemassa että se voi kertoa kun meni väärin. Kyl mun maikka solfatehtävätkin tarkisti jälkeenpäin ja kertoi sit et missä meni pieleen että vois oikeasti kehittää sitä korvaa tehokkaammin.
 
Mutta mitäpä mie näistä tietäisin. Tommonen ollut vaan mielessä itelläkin tässä.
Antti K.
14.06.2010 22:56:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

absqua: Niitä välineitä kutsutaan korviksi.
Mulla ne on puuta.

 
Sulla ne on kuitenkin soivaa soitinpuuta, meikäläisellä kainuun keloa! :)
mtnen
14.06.2010 23:08:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Parhaat bassokuviot syntyy yleensä silloin kun ei ole sointulappua edessä. Sointuja tulee helposti seurattua liian orjallisesti eikä tule niitä "hei tämähän ääni sopii tähän"-elämyksiä.
 
absqua
14.06.2010 23:12:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mtnen: Parhaat bassokuviot syntyy yleensä silloin kun ei ole sointulappua edessä. Sointuja tulee helposti seurattua liian orjallisesti eikä tule niitä "hei tämähän ääni sopii tähän"-elämyksiä.
 
Näin se on. Toisaalta Teijo on oikeassa hänkin. Tavallaan on ihan sama mitä apuvälineitä käyttää kunhan oppiminen tapahtuu ja jotain omaksutaan.
 
Lappujen miina on siinä että niihin turvautuu liian helposti sen sijaan että ikäänkuin haastaisi itsensä. Tiedän kokemuksesta.
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
hollstro
14.06.2010 23:27:08
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No toi idea että laitetaan sävellaji ja vaikka soinnutus bassolinjaskabaan on ihan älytön. Se on sama kun laittas matikan kokeeseen vastaukset valmiiksi. Jos ei ole korvaa niin ei ole, mutta vain ja ainoastaan yrittämällä se kehittyy. Eikä nää skabat ole mitään kuka on paras basisti-kisoja. Hyvinkin yksinkertaisella vedolla voi olla tyylikkäin ja hienoin.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
jaacob
14.06.2010 23:45:36 (muokattu 15.06.2010 09:40:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niinpä niin, ei sitten. Jotenkin mä arvasin ton etukäteen, mutta pistin nyt kuitenki. Tota mä en käsitä, että mistä tää: "etukäteen" termi on päässy tähän juttuun. Miksei voi luottaa siihen , että se joka haluais käydä näitä läpi, niin se käy eikä lunttaa ja kokeilee ekaks vaikka sata kertaa ja jos ei onnistu, niin sais vähän apuja, mutta ei tarvis turhautua, jos ei onnistu. Seuraava voi onnata jo paremmin jne. Ja näähän on vanhoja skaboja, eiks nää oo jo kerran kisailtu? Musta olis kuitenkin kiva kuulla, mitä mieltä sointukuvioista olis ne, jotka painii mun kanssa samassa (erittäin muta-)sarjassa.
 
JussiKoo
15.06.2010 09:49:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: No toi idea että laitetaan sävellaji ja vaikka soinnutus bassolinjaskabaan on ihan älytön. Se on sama kun laittas matikan kokeeseen vastaukset valmiiksi. Jos ei ole korvaa niin ei ole, mutta vain ja ainoastaan yrittämällä se kehittyy. Eikä nää skabat ole mitään kuka on paras basisti-kisoja. Hyvinkin yksinkertaisella vedolla voi olla tyylikkäin ja hienoin.
 
Mä ymmärsin, että kisan jälkeen voisi olla soinnut jne. ikään kuin tarkistettavana. Muuten olen samaa mieltä, ettei ennen kisan päätöstä laiteta lappuja ilmoille.
 
Aloittajaa ymmärrän myös. Hyviä taustoja, joihin voi soitella kotimaisen opastuksen kanssa on melko vähän. Muutama ahaa-elämys ja seuraaviin kisoihin on taas helpompi sovittaa linjat ilman opastusta.
 
Jokaisen meistä pitäisi katsoa välillä peiliin, ettei tulisi lytättyä liian herkästi aloittelevien tai apua tarvitsevien basistien toiveita. Veljeyttä pitää vaalia.
 
"Mikä muualla tulkitaan homoeroottiseksi, on bassodadassa vain ryhmähenkeä." (kraaps 03/2010)
J.Hollström
15.06.2010 09:52:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jaacob: Niinpä niin, ei sitten. Jotenkin mä arvasin ton etukäteen, mutta pistin nyt kuitenki. Tota mä en käsitä, että mistä tää: "etukäteen" termi on päässy tähän juttuun. Miksei voi luottaa siihen , että se joka haluais käydä näitä läpi, niin se käy eikä lunttaa ja kokeilee ekaks vaikka sata kertaa ja jos ei onnistu, niin sais vähän apuja, mutta ei tarvis turhautua, jos ei onnistu. Seuraava voi onnata jo paremmin jne. Ja näähän on vanhoja skaboja, eiks nää oo jo kerran kisailtu? Musta olis kuitenkin kiva kuulla, mitä mieltä sointukuvioista olis ne, jotka painii mun kanssa samassa (erittäin muta-)sarjassa.
 
Ihan ok pyyntö, mutta itse en ainakaan saa ittestäni niin paljon irti että alan noita omia pohjiani jälkeenpäin soinnuttamaan. Olisi pitänyt tehdä se silloin taustoja toimittaessa.
 
Jos jollain on energiaa ja intoa niin siitä vaan. Suurin osa menee kuitenkin C:stä. Ja edelleen, eteensoitettuja malleja on joka kisa pullollaan.
 
Teijo K.
15.06.2010 10:04:50
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: No toi idea että laitetaan sävellaji ja vaikka soinnutus bassolinjaskabaan on ihan älytön. Se on sama kun laittas matikan kokeeseen vastaukset valmiiksi. Jos ei ole korvaa niin ei ole, mutta vain ja ainoastaan yrittämällä se kehittyy. Eikä nää skabat ole mitään kuka on paras basisti-kisoja. Hyvinkin yksinkertaisella vedolla voi olla tyylikkäin ja hienoin.
 
Edelleenkään kukaan ei tunnu ymmärtävän sitä ideaa. Entäs jos sitä matikankoetta ei ikinä jälkeenpäin tarkastettaisi. Pidettäisiin vaan kokeet ja jätettäisiin tenttijät arvuuttelemaan et kai se meni aika kivasti. Kyllä meillä koulussa sen kokeen jälkeen käytiin ne kokeet läpi oikeine vastauksineen hyvinkin tarkkaan että jokainen sitten näki että missä kohdassa meni metsään ja mitä asioita pitäisi vielä kehittää edelleen.
 
Siis _jälkeenpäin_ ymmärrätkö? Sen jälkeen kun on jo soittanut. Se korva EI kehity vain sohimalla vähän sinnepäin ja sitten uskottelemalla itselleen että "hyvin meni". Jos niitä mokia ei kuule soittaessa niin tuskin niitä kuulee kuunnellessakaan.
absqua
15.06.2010 10:09:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teijo K.: Edelleenkään kukaan ei tunnu ymmärtävän sitä ideaa. Entäs jos sitä matikankoetta ei ikinä jälkeenpäin tarkastettaisi. Pidettäisiin vaan kokeet ja jätettäisiin tenttijät arvuuttelemaan et kai se meni aika kivasti. Kyllä meillä koulussa sen kokeen jälkeen käytiin ne kokeet läpi oikeine vastauksineen hyvinkin tarkkaan että jokainen sitten näki että missä kohdassa meni metsään ja mitä asioita pitäisi vielä kehittää edelleen.
 
Siis _jälkeenpäin_ ymmärrätkö? Sen jälkeen kun on jo soittanut. Se korva EI kehity vain sohimalla vähän sinnepäin ja sitten uskottelemalla itselleen että "hyvin meni". Jos niitä mokia ei kuule soittaessa niin tuskin niitä kuulee kuunnellessakaan.

 
Siitä vaan soinnuttamaan jos intoa riittää!
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «