Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kontrabasso Hyyryläinen
1
arska1
12.06.2010 19:28:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko kokemuksia?
Itselläni on vm-63 Hyyryläisen kontra.
 
wiceeni
13.06.2010 10:06:48 (muokattu 13.06.2010 10:45:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on '53 Hyyryläinen ollut hallussa 15 vuotta. Pula-aikana tehty, mutta kuitenkin ihan käyttökelpoinen peli. Soundillisesti aika samettinen eikä mikään kevein soitettava. Kulkenut niin keikoilla kuin studiossakin. Ei mitään syytä luopua soittimesta.
 
arska1
13.06.2010 11:47:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

wiceeni: Mulla on '53 Hyyryläinen ollut hallussa 15 vuotta. Pula-aikana tehty, mutta kuitenkin ihan käyttökelpoinen peli. Soundillisesti aika samettinen eikä mikään kevein soitettava. Kulkenut niin keikoilla kuin studiossakin. Ei mitään syytä luopua soittimesta.
Totta, ei ole kevyimmästä päästä tämäkään. Minun tapauksessani kyseinen soitin on perintösoitin josta en myöskään luovu. Tällä soitettu sinfononiaorkesterissa sekä ravintolakeikoilla 60 - 80 luvulla. Sen jälkeen soittimen käyttö jäänyt vähemmälle.
 
Karlsson
13.06.2010 12:20:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on isokoppainen Hyyryläinen vuodelta 68. Tämä on melko helposti soiva, tosin taitaa olla käytön puutteen vuoksi sen verran tukossa, että ei ihan heleimmin irtoa nykyisellään.
 
Support Däniken
arska1
13.06.2010 17:22:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Karlsson: Mulla on isokoppainen Hyyryläinen vuodelta 68. Tämä on melko helposti soiva, tosin taitaa olla käytön puutteen vuoksi sen verran tukossa, että ei ihan heleimmin irtoa nykyisellään.
 
Jousella pitkiä vetoja ja soitantaa päivittäin, niin 2 viikon päästä soi erinomaisesti.
Tällaiset ohjeet antoi ammattilainen.
 
edis
19.02.2012 22:39:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko teillä tietoa tästä rakentaja Hyyryläisestä? Isälläni on nimibändeissä liikkunut Hyyryläinen, josta olen nähnyt kuvia heti sodanjälkeiseltä ajalta, oletettavasti jo ennen sotia. Hänen käsityksensä on, että H. on aloittanut hommansa jo 1920-luvulla. Tämä oli aikanaan niin mielettömän jäykkä, ettei minulla ollut mitään mahdolllisuuksia sen kanssa, joten piti tehdä matalampi talla :-(
Nyt pärjään.
 
jaripat
20.02.2012 08:07:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Semmonen käsitys tekijästä, että oli ammattisoittaja - harrastelija rakentelija. Vanhemmissa bassoissa lukee kai "muusikko hyyryläinen", mutta sitten ajoi peukalon sirkkeliin, minkä jälkeen pääpaino tekemisessä siirtyi soittamisesta rakenteluun ja myöhemmissä bassoissa kai lukeekin "soitinrakentaja Hyyryläinen".
Teki bassoja materiaaleista, mitä käsiinsä sai, mutta olivat silti kelpo soittimia. Mun tutulla on kaksi hyyryläistä 50-60-luvun taitteesta (ostanut ne uutena). Molemmat on aika tummia ja melkein vähän rumasti pintakäsiteltyjä - kuin pensselillä maalattu/lakattu.
Kova ääni niistä kuitenkin lähtee.
 
Keny
21.02.2012 11:19:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

arska1: Jousella pitkiä vetoja ja soitantaa päivittäin, niin 2 viikon päästä soi erinomaisesti.
Tällaiset ohjeet antoi ammattilainen.

 
Tää on totta,jousella noi saa parhaiten auki niinkun yleensä muutkin kontrat,
 
Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits
arska1
03.08.2012 17:05:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuulin juuri tutulta vanhemmalta kaverilta, että Hyyryläinen rakensi n. 100 kpl kontrabassoja, jotka olivat laadultaan ihan hyviä, muttei huippubassojakaan. Hän omisti samanlaisella viimeistelyllä, kuin minullakin vm -60 Hyyryläisen.
 
jaripat: Semmonen käsitys tekijästä, että oli ammattisoittaja - harrastelija rakentelija. Vanhemmissa bassoissa lukee kai "muusikko hyyryläinen", mutta sitten ajoi peukalon sirkkeliin, minkä jälkeen pääpaino tekemisessä siirtyi soittamisesta rakenteluun ja myöhemmissä bassoissa kai lukeekin "soitinrakentaja Hyyryläinen".
Teki bassoja materiaaleista, mitä käsiinsä sai, mutta olivat silti kelpo soittimia. Mun tutulla on kaksi hyyryläistä 50-60-luvun taitteesta (ostanut ne uutena). Molemmat on aika tummia ja melkein vähän rumasti pintakäsiteltyjä - kuin pensselillä maalattu/lakattu.
Kova ääni niistä kuitenkin lähtee.
 
upright
09.08.2012 19:58:51
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yhden Hyyryläisen (jota joskus korjasin) pohjasetelissä luki: "Rakensi basisti Hyyryläinen Anno Domini 1955".
 
"Hanki parempi harrastus." - R. Nieminen
Douplebass
03.01.2015 15:15:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuka soitinrakentaja Toivo Ärvi oli? Ainakin -30 luvulla rakensi kontrabassoja mm.Bostonin sinfoniaorkesterille 3 kpl. Muutti itsekin sodan jälkee jenkkeihin soitinkorjaajaksi.
 
JuhaHo
06.01.2015 08:46:21 (muokattu 06.01.2015 08:46:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Douplebass: Kuka soitinrakentaja Toivo Ärvi oli? Ainakin -30 luvulla rakensi kontrabassoja mm.Bostonin sinfoniaorkesterille 3 kpl. Muutti itsekin sodan jälkee jenkkeihin soitinkorjaajaksi.
 
Itse asiassa se oli Vilho Ärvi, joka muutti Amerikkaan. Nykyisn Ärvi bassoja tekee hänen poikansa Kai. Yritin hieroa yhden BSO:n basistin kanssa kauppoja Vilho Ärvin rakentamasta bassosta, muttei vaikuttanut kovin innostuneelta lähettämään bassoa Eurooppaan:
http://www.arvibasses.com/history/history.html
 
Jos en ihan väärin muista, tämä Toivo Ärvi katosi sodan aikana; korjatkoon ken tietää.
 
Douplebass
06.01.2015 12:15:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos vastauksesta!
Minulla on kontrabasso joka perimätiedon mukaan on valmistettu Suomessa 1930-50 luvulla ,mutta tekijä on tuntematon .ei minkäänlaista pohja seteliä tai muuta merkkiä..Etukansi on kuusta ja oikein kupera muodoltaan,kyljet ja suora takakansi ovat vaneria . Väriltään tummanruskea .Viritin koneistossa viulumaiset puutapit sivuilla.
 
Reijo
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «