Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Straton vibrakampi klappaa, mikä eteen?
1
0101998
12.06.2010 19:54:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Stratoni vibrakampi klappaa ikävästi jopa melkein tappiin asti kierrettynä. Soitin kävi hiljattain Lottosella säädettävänä ja hän laittoi jotain "putkimiehen teippiä", joka auttoi ongelmaan. Uusi ongelma taas on tämä: Lottonen varoitteli, että teippi tms. lähtee todennäköisesti irti, jos kampea ruuvailee irti ja takaisin..itse mieluusti ruuvaisin kammen veks aina kuljetuksen ajaksi. Olisiko kellään hyviä ideoita..? Ainiin, Lottonen kokeili myös toista kampea..ei auttanut, kyseessä on siis perus-vintage-tyylinen strato-talla.
 
Les Fender
12.06.2010 19:56:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.thomann.de/fi/fender_tre … id=fc22b7e14e87097a89cbc3a0f6f76969
 
"Living is easy with eyes closed!"
0101998
12.06.2010 20:02:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos, täytyypä tutustua tohon!
 
SirElwood
12.06.2010 20:17:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

0101998: Kiitos, täytyypä tutustua tohon!
 
Kannattaa kokeilla myös esimerkiksi kuulakärkikynän jousta. Ehkä sitä joutuu pätkimään lyhyemmäksi, mutta on ainakin halpa ja nopea kokeilu.
 
Les Fender
12.06.2010 20:37:06 (muokattu 12.06.2010 20:37:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

SirElwood: Kannattaa kokeilla myös esimerkiksi kuulakärkikynän jousta. Ehkä sitä joutuu pätkimään lyhyemmäksi, mutta on ainakin halpa ja nopea kokeilu.
 
En ole itse saanut toimimaan. Ovat liian ohuita ja katkaistu pää saattaa mennä kierteen ja kammen väliin, katastroof... Jousen pitää olla paksumpaa matskua, päistään tasainen ja juuri oikean levyinen.
 
"Living is easy with eyes closed!"
Midrange
12.06.2010 21:09:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

asiaa sivuten, itellä on semmonen holkki kiinnitys floikassa ilman kierteitä itse kammessa mikä jättää enemmän tai vähemmän löysää eikä täten esim. fluttereiden tekeminen onnistu kunnolla. Oon kokeillu vaikka mitä tuohon mutta mitään pysyvää ratkaisua ei ole löytynyt. Kaikki täytteen jota oon kokeillut toimii pari päivää kunnes kuluvat ja hajoavat.
 

 
Jos joku on keksinyt tuohon hyvän ratkaisun niin kertokaa toki mullekin.
 
"rikoksen tunnusmerkit täyttynevät siinä kohtaa, kun viimoisen ruuvin boksiisi ruuvaat" - Klapp pedaalin kloonaamisesta.
JOPPA
12.06.2010 23:45:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Midrange: asiaa sivuten, itellä on semmonen holkki kiinnitys floikassa ilman kierteitä itse kammessa mikä jättää enemmän tai vähemmän löysää eikä täten esim. fluttereiden tekeminen onnistu kunnolla. Oon kokeillu vaikka mitä tuohon mutta mitään pysyvää ratkaisua ei ole löytynyt. Kaikki täytteen jota oon kokeillut toimii pari päivää kunnes kuluvat ja hajoavat.
 

 
Jos joku on keksinyt tuohon hyvän ratkaisun niin kertokaa toki mullekin.

 
Mulla on kans tätä samaa ongelmaa vähän. Sen saa häviämään hetkeksi, jos kammen irroittaa ja laittaa takaisin. En ole vielä koskaan jaksanut ottaa asiakseni korjata tätä pulmaa, koska se nyt ei oikeastaan paljoa ole häirinnyt. Voisin jotain koittaa kehitellä, ja kertoa jos onnistun.
 
Äskeinen kirjoitus ansaitsee plussan.
Viking
13.06.2010 00:29:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse blokki kuluu ajan mittaan joten kammen kierteiden ja blokin kierteiden väliin tulee "klappia".... usein syynä aikoja sitten pois lähtenyt pohjajousi.
 
Paras lääke: Laita uusi blokki, eihän tuo maksa varaosana kuin noin 25 eur.
vuosimalli/kitaran malli määrää blokin.
 
Sopivasti selvinpäin tai sitten ei...
Murgo
13.06.2010 08:55:55 (muokattu 13.06.2010 09:14:32)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Se putkimiehen teippi (eli sellainen erittäin ohut teflonteippi ilman liimaa jota käytetään kierteiden tiivistykseen) ei maksa paljon mitään, ehkä euron-pari/rulla. Löytyy rautakaupoista,alehalleista, Clas Ohlssonilta/Biltemasta jne.
 
Muutama kierros aina lisää kun vanha alkaa kulua pois/irtoaa muuten, kierretään kierteen päästä katsoen myötäpäivään eli niin että teippi kiertyy tiukemmalle kun kammen kiertää paikalleen, ei niin että se löystyy. Hiukanhan se aina välillä teettää töitä, mutta ei siinä kyllä montaa sekuntia mene ja saa säätää tiukkuuden juuri mieleisekseen, hiukan lisää tai vähemmän teippiä aina tarpeen mukaan.
 
Lisäbonuksena että kammen ja blokin kierteet lakkaavat käytännössä kulumasta kun välissä on erittäin hyvänä voiteluaineena tunnettua teflonia, joten talla kestää tältä osin pitempään. Tuo jäykkä jousi taas päinvastoin lisää kulumista kuormittamalla kierrettä koko ajan ulospäin samalla kun kampea liikutetaan. Ja teipillä saa tällaisessa käytössä (ei juuri aksiaalista kuormistusta kierteessä) pitämään auttavasti jopa väljäksi kuluneen kierteenkin, teippi täyttää välyksen.
 
Hi-tech-ratkaisu väljään blokin kierteeseen on Heli-Coil tms. korjauskierteen asentaminen ( http://www.masino.fi/bollhoff_pdf/HELICOIL_Plus_Esite.pdf ), näitä tekivät ainakin ennen esim. moottorikoneistamot, tosin ehkä kaikilla ei ole työkaluja tuumaisille kierteille. Jäänee yhden kierteen korjaamisen hinta alle uuden blokin hinnan (Tarvittavat työkalut ovat kalliit, joten omaksi ei kannata hankkia vaikka simppeli homma sinänsä onkin, mutta itse irtokierteet eivät, työtä menee ehkä korkeintaan 15 minuuttia kaikkiaan) ja tuloksena kierre joka kitarakäytössä kestää isältä pojalle, kammen kierteet toki kuluvat edelleen mutta kampihan on helppo ja suht halpa uusia.
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Miikathebest
13.06.2010 12:25:45
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos uutta blokkia meinaa alkaa hankkimaan, niin miksei samalla laittaisi sellaista ratkaisua, jossa olisi kierteetön tiukkuussäädettävä kammen kiinnytys?
 
Liikaa säröä!
0101998
13.06.2010 13:58:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo teippihomma vaikuttaisi kuvauksen perusteella suht helpolta ratkaisulta, samoin se jousi. En viitsisi vaihtaa tallablokkia ainakaan vielä..vasta hommasin koko kitaran ja blokki vaikuttaa muuten asialliselta teräspalkilta, soi hyvin jne. En ole sitä sen teippailun jälkeen ruuvannut kertaakaan irti ja noin toi toimii todella hyvin, täytyy käydä hakemassa rulla kaupasta ja kokeilla itse. Kiitokset vinkeistä!
 
Imper
13.06.2010 21:54:36
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Parempi ku seisoo kännissä sen kammen päällä ja katkasee sen sinne sisään, ni ei tarvii miettiä tollasia.
 
Nimimerkillä viis vuotta pitäny porata katkennu kampi veks blokista :)
 
Everyone is a per-son
hollstro
14.06.2010 19:47:14
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Blokin vaihto, uusi vibrakampi. Erikseen tai molemmat.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
LaMotta
14.06.2010 20:24:56 (muokattu 14.06.2010 20:25:33)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Midrange: asiaa sivuten, itellä on semmonen holkki kiinnitys floikassa ilman kierteitä itse kammessa mikä jättää enemmän tai vähemmän löysää eikä täten esim. fluttereiden tekeminen onnistu kunnolla. Oon kokeillu vaikka mitä tuohon mutta mitään pysyvää ratkaisua ei ole löytynyt. Kaikki täytteen jota oon kokeillut toimii pari päivää kunnes kuluvat ja hajoavat. Jos joku on keksinyt tuohon hyvän ratkaisun niin kertokaa toki mullekin.
 
Itse korjasin vastaavan ongelman viimeisen työpaikan "täppikoneella." En tiedä vehkeen virallista nimeä mutta sillä hitsataan metalliliuskasta kipinäiskulla täppejä metalliin kiinni. On tarkoitettu lähinnä muovimuottien korjaustäppäilyyn.
 
Tälläistä laitetta ei tietenkään löydy joka pajasta.
 
Kammenvarteen sopiva määrä ainetta ja avot.
 
Säätöliuskoillakin on tapana jauhautua.
 
VOX - That's it.
0101998
14.06.2010 21:30:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä on ehkä vähän tyhmä kysymys..mutta minkäs teet, kun en tajua näistä jutuista paljon mitään: Mihin se pois kulunut teflonteippi päätyy? Mureneeko se sinne tallablokin sisään, reijän pohjalle?
 
wilo
14.06.2010 22:21:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Midrange: asiaa sivuten, itellä on semmonen holkki kiinnitys floikassa ilman kierteitä itse kammessa mikä jättää enemmän tai vähemmän löysää eikä täten esim. fluttereiden tekeminen onnistu kunnolla. Oon kokeillu vaikka mitä tuohon mutta mitään pysyvää ratkaisua ei ole löytynyt. Kaikki täytteen jota oon kokeillut toimii pari päivää kunnes kuluvat ja hajoavat.
 

 
Jos joku on keksinyt tuohon hyvän ratkaisun niin kertokaa toki mullekin.

 
Onko sulla Ibanezin floikka, jossa on kaksi muoviholkkia?
Mulla oli sellainen aikoinaan ja klappiahan siihen tuli, ei ne holkit kauan kestä. Jostain kuulin, että porukka on käyttänyt kynsilakkaa apuna ja sitä aloin itsekin käyttää. Eli lakkasin kammen pään muutaman sentin matkalta läpinäkyvällä kynsilakalla, annoin kuivua ja painoin kammen paikalleen. Klappi katosi välittömästi. Toimenpiteen joutui uusimaan muutaman viikon välein, mutta mitäpä tuosta kun kerran toimi.
 
Antti1
14.06.2010 22:24:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tulipa kynsilakasta mieleen, että onko kukaan koittanut koskaan dippailla noita liimaan? Esimerkiksi osa epokseista vois olla sen verran kovaa tököttiä, että kertakäsittely kestää melkein kammen eliniän.
 
"Jazz is just a series of mistakes without the 'oops'" - Nigel Tufnel
Murgo
15.06.2010 06:00:53
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

0101998: Tämä on ehkä vähän tyhmä kysymys..mutta minkäs teet, kun en tajua näistä jutuista paljon mitään: Mihin se pois kulunut teflonteippi päätyy? Mureneeko se sinne tallablokin sisään, reijän pohjalle?
 
Sinnehän se varmaan ainakin osittain päätyy, saattaa toimia lopulta tuon alkuperäisen jousen tavoin. Jos alkaa olla liikaa niin ylimääräisen voi kaivaa pois vaikka kierrettä pienemmällä poranterällä tms. Uskoisin että jonkin aikaa menee että reikä on tukossa.
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
jypae
19.06.2010 12:54:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oman LTD;n vintage vibrakammessa on myös huomattava klappi. alkuperäinen kampi katkesi ja uudessakin kammessa välystä.. teippi toimi väliaikaisratkaisuna kierteessä. Ja nyt mystekynän jousen kolmasosa (jousen päät taitettu sisään) kierteen pohjassa auttoi vähäsen asiaa..
 
Kun kierteet oli puhtaat ja kammessa välystä niin kampi värisi ikävästi soittaessa..
 
let the guitar do the talking
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «