Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Nylonkielet teräskielien tilalle?
1
Qud
09.06.2010 22:13:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei!
 
Pahoittelen jos tälläinen kysymys on jo aikaisemmin esitetty, koitin etsiä mutta ei onnistanut.
 
Ja kysymykseen, eli ostin tossa äskettäin mikitetyn teräskielisen kitaran, jota tulee enempi nykyään soiteltua kun vanhempaa teräskielistä. Onko olemassa fiksuja nylonkieliä jotka saisi vaihdettua tuohon vanhempaan teräskieliseen kitaraan? Eli siis käytännössä etsin nylonkieliä joissa olisi se renkula päässä että saisi laitettua.
Jos moisia kieliä löytyy, onko kellään kokemusta soinnista? Äkkisiltään voisi kuvitella että pelittäs ihan hyvin. :)
 
Kiitos jo vastanneille! :)
 
Veritas odium parit.
hallu
09.06.2010 23:27:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Qud: Hei!
 
Pahoittelen jos tälläinen kysymys on jo aikaisemmin esitetty, koitin etsiä mutta ei onnistanut.
 
Ja kysymykseen, eli ostin tossa äskettäin mikitetyn teräskielisen kitaran, jota tulee enempi nykyään soiteltua kun vanhempaa teräskielistä. Onko olemassa fiksuja nylonkieliä jotka saisi vaihdettua tuohon vanhempaan teräskieliseen kitaraan? Eli siis käytännössä etsin nylonkieliä joissa olisi se renkula päässä että saisi laitettua.
Jos moisia kieliä löytyy, onko kellään kokemusta soinnista? Äkkisiltään voisi kuvitella että pelittäs ihan hyvin. :)
 
Kiitos jo vastanneille! :)

 
No soinnista en osaa kyllä sanoa yhtään. Tuli vaan mieleen, että voithan sä tehdä siihen kielen päähän solmun, niin sen saa tallatapin alle (jos sulla on semmoinen kiinnitys siinä). Toinen mitä tulee mieleen, niin kaularautaa saattaa joutua löysäämään jonnin verran nylon kielien kanssa (nylon kielisissähän ei vissiin kaularautaa edes tarvita). No, ei kun kokeilemaan vaan, ei sen kitaran siitä ainakaan rikki pitäisi mennä noin päin. Jos nylonkieliseen kitaraan laittaa teräskielet, niin siinä voi tulla ongelmia tai ainakin kadee laittaa ohuimmat mahdolliset.
 
Puavali
10.06.2010 09:25:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Qud: ... Onko olemassa fiksuja nylonkieliä jotka saisi vaihdettua tuohon vanhempaan teräskieliseen kitaraan? Eli siis käytännössä etsin nylonkieliä joissa olisi se renkula päässä että saisi laitettua...
 
On sellaisia nylonkieliä olemassa.
 
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5
Qud
10.06.2010 10:09:57 (muokattu 10.06.2010 10:46:58)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Okei hienoa kuulla! :) En tiedä onnistuuko ton solmun tekeminen noilla paksummilla nyloneilla toisin.
 
Muistatko Ekman yhtään minkä merkkisiä tai mallisia? Hemmetin vaikea keksiä googleen hakusanaa. :D
 
Haa nyt törmäsin "ball-end" käsitteeseen, vois ajatella että se tarkoittaa noita renkuloita. Erittäin hienoa, kova googlettelu päällä.
Jos jollain on kokemusta niin laittakee hyviä kielimerkkejä tähän tarkoitukseen, kiitos! :)
 
Taas muokkailen, http://www.thomann.de/fi/daddario_ej33.htm tollaiset löyty, onkohan mistään kotoisin, kokemuksia? :P
 
Veritas odium parit.
samueld
10.06.2010 11:01:50
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mites noi kielten paksuudet on noissa? Yläkielet jopa hiilikuituseteissä on rajusti paksumpia kuin metalliseteissä. Eivät mahtune satulan uriin?
 
I'd sell my sister to whorehouse rather than play a Korean guitar.
Qud
10.06.2010 11:07:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

samueld: Mites noi kielten paksuudet on noissa? Yläkielet jopa hiilikuituseteissä on rajusti paksumpia kuin metalliseteissä. Eivät mahtune satulan uriin?
 
Erittäin hyvä huomio, enpä tullut ajatelleeksikaan moista scenarioo. Vois kuvitella että noi nylon ball endit ois tehty sitä varten että suapi vaihdettua tälläisiin kitaroihin.
Pahus, sais joku asiaa koittanut tulla neuvomaan! :)
 
Veritas odium parit.
padaa@dadaa!
10.06.2010 15:30:15
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksi vaihtoehto saattaisi olla D'Addarion Silk 'n Steel kielet. Eivät ihan vastaa nylonkieliä mutta jännitys on normaaleja teräskieliä pienempi. Itse en noiden soundista tiedä mutta täällä on aikaisemmin jossain ketjussa keskusteltu noista.
 
Numb
10.06.2010 15:53:12 (muokattu 10.06.2010 15:53:29)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Qud: Vois kuvitella että noi nylon ball endit ois tehty sitä varten että suapi vaihdettua tälläisiin kitaroihin.
 
Ei ole tehty sitä varten. Teräskielisen rakenne on erilainen kuin nylonkielisen, eivätkä nylonkielet oikein tahdo saada kovempaan jännitykseen rakennettua teräskielistä soimaan. Eli kyllähän ne nylonit siihen saa kun modaa satulan, mutta voi olla ettei oikein soi.
 
Kun minä kuolen, vaadin, että kuolinilmoitus laitetaan Myydään: Veneet ja Moottorikelkat -osastolle. -Sir Härö
Qud
10.06.2010 16:08:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Numb: Ei ole tehty sitä varten. Teräskielisen rakenne on erilainen kuin nylonkielisen, eivätkä nylonkielet oikein tahdo saada kovempaan jännitykseen rakennettua teräskielistä soimaan. Eli kyllähän ne nylonit siihen saa kun modaa satulan, mutta voi olla ettei oikein soi.
 
Aivan aivan, kuulostaa kyllä ihan järkevältä. Satulaa en toisin aio ruveta höyläilemään niin en tuhoo tota kitaraa ihan täysin. :)
Vois tutustua noihin silk 'n steel kieliin, ja sitten joskus tulevaisuudessa ihan klassisen kitaran ostaa niin saa sitten sen soinninkin soitettavuuden mukana.
 
Kiitos kaikille jeesistä! Tuli hienosti eri näkökulmat, probleemat ja ratkaisut tiiviisti ilmi! :)
 
Veritas odium parit.
risto
10.06.2010 22:52:08 (muokattu 10.06.2010 23:14:34)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä se soi nyloneilla, mutta teräskielisissä on pidempi skaalan (lue kaulan) pituus kuin klasareissa, joihin nylonit on tarkoitettu, mikä vaikuttaa kielten kireyteen ja siten tuottaa omanlaisensa soundin.
 
Nylonit saa teräskieliseen laittamalla kielen päähän solmun. Solmu luistaa kuitenkin G, B ja E kielissä auki helposti, itse laitoin hitusen pikaliimaa solmuun niin ei enää auennut.
 
En kuitenkaan itse aio käyttää enää nyloneita kokeilujeni perusteella vaan paremmaksi osoittautui Silk & Steel kielet. A'dDariot juuri asennettuna, kevyt on soittaa ja paljon parempi soundi kuin nyloneilla. Thomastikit ja LaBellan vastaavat tippuivat juuri postiluukusta ja seuraavaksi kokeilen niitä. Tuossa aiemmassa omassa ketjussani "Kieliä metallin ja nylonin välistä" on pikainen ääninäytteeni Silk & Steeleistä.
 
KORJAUSTA: Siis ei pelkkää solmua kielen päähän vaan otin vanhoista metallikielistä pihdellä irti sen messinkihelan ja se solmulla kielen päähän.
 
"Mutta näissä kaikissa me saamme jalon voiton hänen kauttansa, joka meitä on rakastanut." Room 8:37
Qud
11.06.2010 09:22:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hienoa!
 
Sen verran viel nyloneista, että ne mahtu satulasta ilman modailuja?
 
Nyt voisinkin tarkistaa sen äänittämäsi näytteen, rupes noi silk'n steelit kiinostaa. :)
 
Veritas odium parit.
Laurizio
23.10.2022 10:17:54
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kyl mä aion ainaki kokeilla lähiaikoina ball end nylonit vanhaa 12 kielisee ja teen siitä 6 kielisen hommaan uuden satulan ja viilaan urat sen mukaa mitä tarvii että tulee oikee touchi.
 
I'm an animal, there's an animal in me.
peteihis
23.10.2022 16:31:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

risto: .... teräskielisissä on pidempi skaalan (lue kaulan) pituus kuin klasareissa ...
 
Asia pruukkaa kyllä olla juuri päin vastoin: Standardi klasari on 650 mm ja teräskielisiä, pikaselauksella löytyy 628 - 648mm väliltä. Aika tyypillisesti pyöritään siinä 640 mm paikkeilla.
 
pappasfin
02.11.2022 13:41:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen joskus kokeillu tätäkin, että laittaa nylonkielet teräskieliseen kitaraan ja tästä kokemuksesta totesin, ettei ole toimiva homma. Nylonkielet eivät yksinkertaisesti anna tarpeeksi teräskielisessä kitarassa ääntä ja jäävät paljon vaimeammaksi kuin jos nylonkielet olisivat kiinni klasarissa.
 
Itellä siis mielipiteenä, että teräskieliseen siihen tarkoitetut kielet ja klasariin nylonkielet, näin homma toimii parhainpäin joka suhteessa.
 
Oisko tuossa yksi syy se, että teräskielisessä rakenne ja se rimotus on paljon jäykempi kuin klasarissa jne. muut tekijät.
 
Sinänsä kokeilut on ihan kivoja ja jänniä ja niiden kautta voi löytää uusia toimivia juttuja kuten teräskieliseen akkariin vaikka Jazzarin (sähkiksen) hiotut kielet tuntuivat toimivan vallan hyvin (tämä siis yksi kokeilu).
 
Ja tietysti soundit ym. on myös makukysymyksiä.
 
PappaSFin
discominister
02.11.2022 14:30:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pappasfin...Oisko tuossa yksi syy se, että teräskielisessä rakenne ja se rimotus on paljon jäykempi kuin klasarissa jne. muut tekijät.

 
Kyse on juuri tästä.
 
Itse olen huomannut kymmeniä kitaroita omistaneena, että melkein aina saman kielityypin ja jopa paksuuden kielet, mitkä siinä tehtaalla on laitettu, ovat ne juuri sille kitaralle parhaiten sopivat.
 
Kefiiri
03.11.2022 08:21:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

discominister: Kyse on juuri tästä.
 
Itse olen huomannut kymmeniä kitaroita omistaneena, että melkein aina saman kielityypin ja jopa paksuuden kielet, mitkä siinä tehtaalla on laitettu, ovat ne juuri sille kitaralle parhaiten sopivat.

 
Teräskielisessä intonaatiokin huononee jos kielten paksuus poikkeaa tehtaan setistä.
 
En ole musiikin asiantuntija.
Penasol
03.11.2022 16:02:31
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toimivuus riippunee aika lailla kitaran tyypistä.
 
Omistin joskus 1950-60-lukuisen Höfnerin. Sellaisen vaneriaskin kelluvalla tallalla. Teräskielille se käsittääkseni oli tehty, mutta laitoin nailoniset kun tuota klassista tulee enemmän soitettua. Ei se mitenkään kauniisti soinut, mutta tavallaan kyllä tykkäsin sen kämäisestä soundista.
 
https://german-vintage-guitar.com/e … r/bluesparlor/1059/hoefner-522-1973
 
En tiiä saatana
Kefiiri
03.11.2022 22:25:37 (muokattu 03.11.2022 22:26:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuollainen tallaratkaisu on kyllä ehdoton jos haluaa vaihdella kielten tyyppiä ja paksuutta. Tallaa siirtämällä saa aina vähintään välttävän intonaation. Kivan näköinen peli tuo Höfner :)
 
En ole musiikin asiantuntija.
Penasol
04.11.2022 06:26:40
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Tuollainen tallaratkaisu on kyllä ehdoton jos haluaa vaihdella kielten tyyppiä ja paksuutta. Tallaa siirtämällä saa aina vähintään välttävän intonaation. Kivan näköinen peli tuo Höfner :)
 
Näi o.
 
Vaikka soundi tosiaan oli kämäinen, niin todella pidin kitarasta ja soitin sillä aika paljon, vaikka omistin selvästi paremmankin. Harmittaa kun jouduin sen myymään. Opiskelija olin ja tuli talouspuolella takaisku, johon piti saada muutama satanen nopeasti. Höfner ja eräs toinen kitara lähtivät. Höfnerin myynti harmittaa edelleen, Teradan ei.
 
En tiiä saatana
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «