Aihe: Mikkien toimivuuden testaus mittarilla
1
Jiaster
15.03.2004 09:59:15

Onko se tuollainen yleismittari vai mikä, jolla voi testata mikkien toimivuuden? Mulla on tuossa pari yksikelaista jotka ei tunnu pelaavan. Ajattelin että voisin mittaamalla noista johtojen tinauskohdista varmistaa onko vika johdoissa vai onko lanka poikki itse mikistä. Tekeekö näillä muuten mitään jos tuo lanka on poikki? Uudelleen käämiminen taitaa olla oma taiteenlajinsa? Nämä on arviolta +/-20-vuotta vanhat, tuntemattomasta stratosta. Tuon mikin ympärille on vedetty jotain nauhaa suojaksi, joten suoraan ei näe onko lanka poikki. Yksi kolmesta toimii ja siinä on aika hyvä soundi, niin olisi mukava saada nämä kaksi muutakin pelaamaan. Alunperin minulle kerrottiin että tuossa stratossa on vikaa vaihtajassa, mutta nyt kokeilujen jälkeen epäilen joko johtoja tai itse mikkejä.
- Jarska -
poppamies
15.03.2004 10:12:55

No toki pystyy mittaamalla mittaamaan suoraan niistä juotoskohdista. Resistanns linee jossain 5 - 10 kohmin paikkeilla. Silmämääräisesti on vaikea selvittää mikkien kuntoa. Käämilanka on "hämähäkinseitin" kokoista lankaa. Jos revit sen eristysnauhan pois on todennäköisyys suuri että viimeistään silloin lanka katkeaa.
Yksinkertaisesti sanottuna. Jos mittari reagoi, vaikka miten, niin mikit on todennäköisesti kunnossa.
"G-strings are for strippers"
Jiaster
15.03.2004 10:28:42

No toki pystyy mittaamalla mittaamaan suoraan niistä juotoskohdista. Resistanns linee jossain 5 - 10 kohmin paikkeilla. Silmämääräisesti on vaikea selvittää mikkien kuntoa. Käämilanka on "hämähäkinseitin" kokoista lankaa. Jos revit sen eristysnauhan pois on todennäköisyys suuri että viimeistään silloin lanka katkeaa.
Yksinkertaisesti sanottuna. Jos mittari reagoi, vaikka miten, niin mikit on todennäköisesti kunnossa.

Onko jotain erityistä mitä pitää ottaa huomioon jos tuollaisen mittarin käyn ostamassa vai käykö mikä tahansa yleismittari? Niitä näkyy olevan monen hintaisia, äkkiseltään katsottuna hintahaarukassa 9-50 euroa. Halvimman ajattelin ostaa, kun käyttöä tuollaiselle on sen verran harvakseltaan.
- Jarska -
Mase
15.03.2004 10:34:09
Kyllä ne halvimmatkin mittarit käyvät, jos ei mitään tarkkoja lukuja tartte... Kympillä saa jo käyttökelpoisen laitteen ;)
heinovi1
15.03.2004 17:43:34 (muokattu 15.03.2004 17:45:15)
Tekeekö näillä muuten mitään jos tuo lanka on poikki? Uudelleen käämiminen taitaa olla oma taiteenlajinsa

Uudelleen käämiminen on ihan mahdollista, mutta vaatii hieman tarvikkeita ja mielellään aiheen tuntemusta, jotta ei käytä hommaan turhaan aikaa ja rahaa. Myös jotkut soitinrakentajat/korjaajat (korvausta vastaan) usein uudelleen käämivät mikkejä.

HUOM!! Jos et halua käyttää rahaa entisen mikin/mikkien huoltamiseen/uusimiseen, ÄLÄ HEITÄ sitä/niitä roskiin. Laita ennemmin yksityisviestiä, minulla on niille käyttöä.
Jiaster
15.03.2004 23:27:01

Myös jotkut soitinrakentajat/korjaajat (korvausta vastaan) usein uudelleen käämivät mikkejä.

Löytyisiköhän muusikoiden netistä joku käämintätaitoinen, jota kiinnostaisi kahden mikin käämiminen? Jos löytyy niin laita vaikka pikaviesti ja arvio mitä sellainen työ kustantaa? Toisaalta jos on tiedossa soitinrakentaja, jolla tuon homman voi teettää, niin ei ihan umpimähkään tarvitsisi alkaa kyselemään.
- Jarska -
heinovi1
16.03.2004 12:11:05
Löytyisiköhän muusikoiden netistä joku käämintätaitoinen, jota kiinnostaisi kahden mikin käämiminen? Jos löytyy niin laita vaikka pikaviesti ja arvio mitä sellainen työ kustantaa? Toisaalta jos on tiedossa soitinrakentaja, jolla tuon homman voi teettää, niin ei ihan umpimähkään tarvitsisi alkaa kyselemään.

Katso viestit.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)