Aihe: Yliarvostetuin rumpali
1 2 3 4 514 15 16 17 1835 36 37 38 39
JanneO
08.06.2010 11:06:20
jazzmies: Yhä siis olen sitä mieltä, että Star Wars - Tolkien - Dio - Musta Raamattu -eetos kuuluu mopo-kevytmoottoripyörä -ikään, josta on mahdollista kasvaa yli ja oppia nauttia taiteesta kaikkine sävyineen ja nyansseineen.

Muistan kun tätini sanoi minulle yli 20 vuotta sitten, että "kun sinäkin kasvat aikuiseksi ja alat kuuntelemaan oikeaa musiikkia..."

Se oli osana jotain muuta saarnaa mitä kuulin. Otin asian tässä taannoin uudelleen puheeksi, että milloinhan kasvan aikuiseksi ja alan kuuntelemaan oikeaa musiikkia? Ikää mittarissa nyt 34 vuotta.
Edelleen pidän hevistä enemmän kuin "muusta" musiikista. Onko tässä mennyt nyt jotain pieleen ja pahasti.
Totta on se, että olen nykyään avoimempi, pystyn nauttimaan muustakin taiteesta.
Pidän Star Warsista, Tolkienista ja Diosta, Musta Raamattu nyt on sitten jotain ihan muuta. Se löytyy kyllä hyllystä, mutta komedia-osastolta.
Minä en allekirjoita tuota "tietty ikä-tietty musiikki"-kategoriaa ja kuinka siitä kasvaa yli ja olla parempi ihminen. Saman verran p*skaa on siellä suolessa hevarilla, jazzarilla kuin postimerkkien keräilijällä. What`s the difference.

Noh, mikä pointti tällä kirjoituksella oli? Ei mikään, mutta eipä tässä pitkään aikaan ole yliarvostetusta rumpalista suoraan puhuttu:)
velipesonen
08.06.2010 11:28:49

PsychedelicWarlord: Höpö höpö.Metri on selkeästi määritelty standardi.Joten unohdetaan se saivartelu - pointti lienee selvä.

Relativismissa ei ole pointtia eikä relativismia puolustavassa argumentissa ole pointtia, kun ei ole argumenttiakaan.

Mittayksiköt ovat sopimusasioita, ja suureita joita ne mittaavat tulee pitää todellisina, ts. olemassaolevan todellisuuden kuvaamiseen välttämättöminä käytännöllisinä abstraktioina.

Matematiikka ei edelleenkään sisällä mittaamalla saatua sisältöä.
mukis
08.06.2010 11:41:42

PsychedelicWarlord: Höpö höpö.Metri on selkeästi määritelty standardi.Joten unohdetaan se saivartelu - pointti lienee selvä.

Vahvaa argumentointia.

Älä nöyryytä itteäs tässä asiassa.
jazzmies
08.06.2010 12:24:35
PsychedelicWarlord: No siinä tapauksessa ei voi kuin ihmetellä ,että onko noinkin ahdasmielisiä työyhteisöjä on vielä olemassa?

Kyllä musiikkialan yleistehtäviin ajoittain ilmaantuu ihmisiä, joilla on fiksaatio johonkin marginaaliin, kuten heviin. Mutta kyllä hekin muutaman vuoden ovat tulleet huomaamaan sen, että sivistyessään asiantuntijayhteisössä heidän oma marginaalin vouhotuksensa onkin ollut lapsuudesta juontuva kupla. "Poks", ja taas tuli yksi valistunut lisää.
Pottery Is Gay!
Musta Arkipyhä
08.06.2010 12:24:37 (muokattu 08.06.2010 12:36:22)
velipesonen: Relativismissa ei ole pointtia eikä relativismia puolustavassa argumentissa ole pointtia, kun ei ole argumenttiakaan.

Mittayksiköt ovat sopimusasioita, ja suureita joita ne mittaavat tulee pitää todellisina, ts. olemassaolevan todellisuuden kuvaamiseen välttämättöminä käytännöllisinä abstraktioina.

Matematiikka ei edelleenkään sisällä mittaamalla saatua sisältöä.

Edelleen se pointti meni ohi ja kompastelet lillukanvarsissa.Ymmärrettävää koska se itse pointti romuttaa koko argumentointisi.

No korjataan nyt sitten ja väännetään ratakiskosta aikuisille ihmisille: Jätetään se "matemaatikko" sana pois.Jos mulla on matka jota väitän 5mm mittaiseksi voin ottaa viivottimen ja mitata sen.Jos tulos on 5mm se on sitä - ei se ole mielipidekysymys.

Jos taas väitän ,että Holy Diver on hyvä/huono sävellys mulla ei ole mitään "viivotinta" jolla voin sen aukottomasti todistaa.Loppupeleissä päädytään aina makuasioihin.Tämä ei tarkoita ,että pitää tykätä kaikesta vaan sen ymmärtämistä ,ettei biisin hyvyys ole absoluuttinen asia.Joku toinen voi olla eri mieltä muttei minun sen takia välttämättä tarvitse muuttaa mielipidettäni.

On tärkeää eritoten musiikissa oivaltaa ,että on erilaisia lähestymistapoja musiikkiin eikä ole olemassa absoluuttista oikeaa/väärää.Ei ole mitta-asteikkoa.
"I'm a free spirit baby - olen ilmainen väkevä alkoholijuoma,vauva"
mukis
08.06.2010 12:29:33

PsychedelicWarlord: Edelleen se pointti meni ohi ja kompastelet lillukanvarsissa.Ymmärrettävää koska se itse pointti romuttaa koko argumentointisi.

No korjataan nyt sitten ja väännetään ratakiskosta aikuisille ihmisille: Jätetään se "matemaatikko" sana pois.Jos mulla on matka jota väitän 5mm mittaiseksi voin ottaa viivottimen ja mitata sen.Jos tulos on 5mm se on sitä - ei se ole mielipidekysymys.

Laitapa se 5mm jana liikkumaan tarpeeksi nopeasti, niin asia ei olekaan enää yhtä triviaali.
Musta Arkipyhä
08.06.2010 12:30:56 (muokattu 08.06.2010 12:40:24)
jazzmies: Kyllä musiikkialan yleistehtäviin ajoittain ilmaantuu ihmisiä, joilla on fiksaatio johonkin marginaaliin, kuten heviin. Mutta kyllä hekin muutaman vuoden ovat tulleet huomaamaan sen, että sivistyessään asiantuntijayhteisössä heidän oma marginaalin vouhotuksensa onkin ollut lapsuudesta juontuva kupla. "Poks", ja taas tuli yksi valistunut lisää.

No toivon ,että ajan myötä kapeakatseisuutesi karisee.Minun onneni on ollut törmätä musiikin ammattilaisiin jotka omaavat avarakatseisuutta ja tajuavat ,että kussakin tyylissä mennään myös tyylin ehdoilla ,mutta rajojakin kuitenkin voi rikkoa.

Ehkä "ammattilaispiirisi" ovat noin suppeat tai sitten liiottelet asiaa tai vain provoat ,mutta tuollaiseen ahdasmielisyyteen en ole koskaan nimenomaan ammattilaismuusikoissa koskaan törmännyt.Amatööreissä useastikin.

Oikeastaan katsantokantasi tuo jollain tapaa mieleeni black metal-puritaanit ennakkoasenteineen.En tiedä mistä tuo asenne kumpuaa.Halveksumallasi Diolla oli muuten takanaan ura 60-luvun alusta asti joten siinä mielessä puhutaan kokeneemmasta kaverista musiikin saralla kuin kukaan meistä.
Musta Arkipyhä
08.06.2010 12:32:38
mukis: Laitapa se 5mm jana liikkumaan tarpeeksi nopeasti, niin asia ei olekaan enää yhtä triviaali.

Pysytään nyt ihan ns.maanpinnalla.Tokihan voidaan mennä aina kvanttifysiikkaan asti ,mutta yritän nyt pitää esimerkit maanläheisinä.

Jos se pointti ei tule tuosta edellisestä selville niin osanottoni.Saivartelua jonninjoutavuuksista on kuitenkin turha jatkaa.
Musta Arkipyhä
08.06.2010 12:33:08
mukis: Älä nöyryytä itteäs tässä asiassa.

Vahvaa argumentointia.
Musta Arkipyhä
08.06.2010 12:39:51 (muokattu 08.06.2010 12:40:48)
Epämuusikko:No, eräskin pianisti, jolta kysyin onko hän kuullut Giant Stepsistä tehtyä bossa nova-versiota, totesi "Mitääää? Ei kai sellaista voi olla? Coltranehan kääntyisi haudassaan!" Ei tuo Puritaanisuus ole tietyn genren yksinoikeus. Eikä oltu edes töissä.

Olet oikeassa.Ahdasmielisyyttä löytyy aivan kaikesta musiikista.Mutta onneksi myös avarakatseisuutta.Enkä pääse itsekään puhtain paperein: Kapeakatseisuutta huomaa monesti omissakin mielipiteissä.
Epämuusikko
08.06.2010 13:08:38
PsychedelicWarlord: Olet oikeassa.Ahdasmielisyyttä löytyy aivan kaikesta musiikista.Mutta onneksi myös avarakatseisuutta.Enkä pääse itsekään puhtain paperein: Kapeakatseisuutta huomaa monesti omissakin mielipiteissä.

Jep.

"Kapeakatseisuus" ei vain munsta ole tässä keskustelussa minkäänlainen mittari. Kuten myöskään "mielipiteen" käsite.
Ämpärit täyttyvät, mieli on iloinen.
jazzmies
08.06.2010 13:12:44
PsychedelicWarlord: No toivon ,että ajan myötä kapeakatseisuutesi karisee.Minun onneni on ollut törmätä musiikin ammattilaisiin jotka omaavat avarakatseisuutta ja tajuavat ,että kussakin tyylissä mennään myös tyylin ehdoilla ,mutta rajojakin kuitenkin voi rikkoa.

Ehkä "ammattilaispiirisi" ovat noin suppeat tai sitten liiottelet asiaa tai vain provoat ,mutta tuollaiseen ahdasmielisyyteen en ole koskaan nimenomaan ammattilaismuusikoissa koskaan törmännyt.Amatööreissä useastikin.

En todellakaan ymmärrä sitä ,mistä puhut ,mitä tulee kapeakatseisuuteeni.Tajuan todella sen ,että musiikissa mennään kulloisenkin tyylin ehdolla.Mutta sitä en tajua ,miksi huonoja kappaleita väitetään hyviksi.Liikun koko ajan akselilla hyvä-huono ,eikä käsiteltävä musiikkityyli tee siihen eroa.Sen totesin jo aikaisemmin ,että hevi-genre ei paljoa käsitä hyvä kappaleita ,ja huono menee hevissä läpi hyvänä ,kun siihen sekoitetaan vähän Tolkienia tai muuta asiaankuulumatonta.(Kohta joku käyttää elitisti-korttia)
Pottery Is Gay!
markkuliini
08.06.2010 13:16:59

Maija Vilkkumaan sanoin "Kesä, eikä mitään tekemistä."
:D :D :D
Jupi57: Yrität välttää jälki-istuntoa, kaltaisesi pikkuhitlerit pistän ojennukseen oikeasssa elämässä alta aikayksikön.
J.Hollström
08.06.2010 13:44:19
jazzmies: Raivostuttava välimerkkivirhe: ensin pilkku, sitten väli!

Perkele, sama sapettaa täälläkin. Jotain rajaa näihin keskusteluihin. Jos ei osaa painaa välilyöntiä oikeaan paikkaa, ei oo oikeutettu julkiseen mielipiteeseen.
Musta Arkipyhä
08.06.2010 13:45:00
Epämuusikko: Jep.

"Kapeakatseisuus" ei vain munsta ole tässä keskustelussa minkäänlainen mittari. Kuten myöskään "mielipiteen" käsite.

Ei kai kukaan ole mitään muuta väittänytkään?
velipesonen
08.06.2010 13:48:13

PsychedelicWarlord: On tärkeää eritoten musiikissa oivaltaa ,että on erilaisia lähestymistapoja musiikkiin eikä ole olemassa absoluuttista oikeaa/väärää.Ei ole mitta-asteikkoa.

Yleisesti hyväksyttyä mitta-asteikkoa ei ole, koska vallitsee erimielisyys mitattavuudesta ylipäätään. Vallitsee myös erimielisyys mitattavien suureiden olemuksesta ynnä mittaamisen mielekkyydestä. Näin ei minusta tarvitsisi olla.
Musta Arkipyhä
08.06.2010 13:48:24
jazzmies:Sen totesin jo aikaisemmin ,että hevi-genre ei paljoa käsitä hyvä kappaleita ,ja huono menee hevissä läpi hyvänä ,kun siihen sekoitetaan vähän Tolkienia tai muuta asiaankuulumatonta.(Kohta joku käyttää elitisti-korttia)

Se on sinun mielipiteesi.Ongelma on se ,että kirjoitustesi perusteella sinulla on jotenkin absoluuttinen totuus siitä hyvästä ja huonosta.Jää kuva ,että halveksit toisten mielipiteitä ja yhden genren jatkuva lyttääminen jättää kuvan kapeakatseisuudesta.

Sitä en tiedä onko kuva oikea ,mutta em.syistä sellainen kuva minulle jää.
Musta Arkipyhä
08.06.2010 13:49:57
velipesonen: Yleisesti hyväksyttyä mitta-asteikkoa ei ole, koska vallitsee erimielisyys mitattavuudesta ylipäätään. Vallitsee myös erimielisyys mitattavien suureiden olemuksesta ynnä mittaamisen mielekkyydestä. Näin ei minusta tarvitsisi olla.

Heh.Hyvyysstandardi.Absoluuttinen Hyvä Musiikki jota säilytetään Pariisissa Ranskassa ja joka nyttemmin on laskettu valonnopeudesta :-D
velipesonen
08.06.2010 13:58:15 (muokattu 08.06.2010 13:58:46)

jazzmies: (Kohta joku käyttää elitisti-korttia)

Tässä on tämmöinen kuvio: Yleinen suuntautuneisuus "makuasioihin" pirstoo musiikin aina vain pienempiin genreihin. Suuntauksen kannattajien mukaan musiikin arvo sitoutuu korkeintaan jonkin tällaisen genren sisältämään merkkien ja merkitysten todellisuuteen jos siihenkään. Kun genrejä on tarpeeksi monta, on kaikki musiikki marginaalista. Minkä tahansa genren ymmärtäjistä tulee silloin elitistejä.

Elämme siis marginaalielitismin kulta-aikaa. Mikä voisi olla tympeämpää?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)