Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mikkien laskeminen ym.
1
Risukasa2
06.06.2010 19:47:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen ihan aloittelija, mutta päätin tempaista ja askartelin yamaha-bassostani nauhattoman. Operaatio taisi peräti onnistuakin..!
 
Mutta mutta.. vaihdoin flatwoundeihin ja uudet kielet ovat aivan järjettömän ylhäällä. Niitä laskeakseen tarttisi laskea mikkejä, mikä ei ole onnistunut. Vielä. Voisiko joku neuvoa avuttomalle ääliölle kuinka se oikein tapahtuu? Taisin hankkia vähän liian paksut kieletkin, vaivaisilla sormillani on aika tuskaa soittaa, mutta toivottavasti kielten alentaminen helpottaa..
 
j4kk1
06.06.2010 20:13:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Risukasa2: Olen ihan aloittelija, mutta päätin tempaista ja askartelin yamaha-bassostani nauhattoman. Operaatio taisi peräti onnistuakin..!
 
Mutta mutta.. vaihdoin flatwoundeihin ja uudet kielet ovat aivan järjettömän ylhäällä. Niitä laskeakseen tarttisi laskea mikkejä, mikä ei ole onnistunut. Vielä. Voisiko joku neuvoa avuttomalle ääliölle kuinka se oikein tapahtuu? Taisin hankkia vähän liian paksut kieletkin, vaivaisilla sormillani on aika tuskaa soittaa, mutta toivottavasti kielten alentaminen helpottaa..

 
Jos haluat laskea mikkejä kiristä mikkien ruuveja kiinni päin. Jos mikit on jo pohjassa, niin sitten niitä pitää käyttää irti ja poistaa materiaalia alta.
 
Toi kuulostaa nyt vaan siltä että oot saanu siitä kaulan kieroksi. Nauhojen urat pitäis varmaan täyttää jollakin puuviilulla ja liimalla ja säätää kaularauta sitten kohdalleen.
 
Underpowering is one of those myths that will not die. You cannot damage a speaker through putting too little power into it.
Risukasa2
06.06.2010 20:58:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos!
 
Urat täytin toki. Ainakin mittaillessa ja nyt kielet paikoillaan kaula on suora ja tasainen. Jatkan näpertelyä mikkien parissa, kunhan löydän sopivan välineen; ruuvit ovat kai niin kuluneet etteivät pyöri :/
 
Kallekorvola
07.06.2010 12:48:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Risukasa2:vaihdoin flatwoundeihin ja uudet kielet ovat aivan järjettömän ylhäällä.
 
Kai modasit satulan samalla?
 
J.Nikkanen
07.06.2010 13:15:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja mitenkäs kovaa noi flätit vetää roundeihin verrattuna? Taitaa olla kaularaudan säätö ajankohtainen, samoin pieni kaulan simmaus (tavaraa kaulataskuun) saattaa olla tarpeen.
 
Ei helvetti mitä rävellystä.
himppe
07.06.2010 14:51:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pahaeno: Ja mitenkäs kovaa noi flätit vetää roundeihin verrattuna?
 
Lauantaina vaihdoin presariin hiotut kielet. Vaihdon jälkeen nauhat särisivät kautta linjan joten kaularautaa piti löysätä. Löysempi veto Thomastikin fläteissä siis oli.
 
J.Nikkanen
07.06.2010 15:30:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

himppe: Lauantaina vaihdoin presariin hiotut kielet. Vaihdon jälkeen nauhat särisivät kautta linjan joten kaularautaa piti löysätä. Löysempi veto Thomastikin fläteissä siis oli.
 
Huh huh... Älä välttämättä soitinhuoltoa perusta.
 
Ei helvetti mitä rävellystä.
pekezu
07.06.2010 21:21:34
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pahaeno: Huh huh... Älä välttämättä soitinhuoltoa perusta.
 
Mä oon kuulna, että ainakin joissain pläteissä olis veto pienempi kuin roundeissa.
 
Ja mites se meni sen alkuperäisen rickenbacker 4001:n kanssa, eikö siinä suositeltu käytettävän vain flättejä, koska roundit veti kovempaa ja mahd. kaulan mutkalle? Vai juuri toisinpäin.
 
"Kiireessä ei tule kuin kusipäisiä lapsia. Ja paskaa housuun."
MPU
07.06.2010 21:44:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pahaeno: Huh huh... Älä välttämättä soitinhuoltoa perusta.
 
Siis millä perusteella? En ymmärtänyt. Thomastikin flätit (ainakin ne mitkä mulla oli) olivat aika lailla löysät vedoltaan. Silloin kaularautaa saattaa joutua löysäämään.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
nykäne
07.06.2010 22:23:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä metodi on vain suuntaa antava, eikä toimi kaikissa bassoissa, mutta omasta bassostani sain kielet laskettua seuraavasti:
1. laskin mikit
2. kerroin tuloksen kahdella
 
Tämä oli omalla kohdallani toimiva ratkaisu, mikkejä on nimittäin helpompi laskea kuin kieliä, koska niitä on vähemmän.
 
Se tekee siitä sen.
J.Nikkanen
07.06.2010 22:30:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MPU: Siis millä perusteella? En ymmärtänyt. Thomastikin flätit (ainakin ne mitkä mulla oli) olivat aika lailla löysät vedoltaan. Silloin kaularautaa saattaa joutua löysäämään.
Marko

 
Ilmeisestikkään mäkään en nyt sitten ymmärtänyt mitkä vaihtui ja mihin ja mitä tuli tilalle.
 
himppe: Lauantaina vaihdoin presariin hiotut kielet. Vaihdon jälkeen nauhat särisivät kautta linjan joten kaularautaa piti löysätä. Löysempi veto Thomastikin fläteissä siis oli.
 
Puhutaanko tässä nyt sitten niin että hiotut kielet onkin Thomastikin flätit. No näinhän asia ei ole. Nevö eikä evö. Hiottu on hiottu ja flatwound flätti ja sillä siisti.
 
Kaikessa tyhmyydessä tajusin että hiotut kielet asennettiin flättien tilalle joka ei nyt käynyt yksiin lopputekstin kanssa. Tai mä en tajunnut koska kompuroin edelleen tossa kieliasiassa.
 
pahaeno: Ja mitenkäs kovaa noi flätit vetää roundeihin verrattuna? Taitaa olla kaularaudan säätö ajankohtainen, samoin pieni kaulan simmaus (tavaraa kaulataskuun) saattaa olla tarpeen.
 
Mun mielestä tossa on kolme asiaa mainittu, millä saadaan soitin soittokelpoiseksi. Tietämättä sen enempää mitkä kielet on ollut ja mitkä on tullut tilalle, niin tossa on perusjutut mitkä on pakko tarkastaa. Kaularauta, kaulan korkeus, kaulan kulma. Sori että mainitsin. Neuvokaa te muut kun ootte siinä niin vitun paljon parempia.
 
Ei helvetti mitä rävellystä.
pekezu
07.06.2010 23:04:39
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pahaeno: Ilmeisestikkään mäkään en nyt sitten ymmärtänyt mitkä vaihtui ja mihin ja mitä tuli tilalle.
 

 
Puhutaanko tässä nyt sitten niin että hiotut kielet onkin Thomastikin flätit. No näinhän asia ei ole. Nevö eikä evö. Hiottu on hiottu ja flatwound flätti ja sillä siisti.
 
Kaikessa tyhmyydessä tajusin että hiotut kielet asennettiin flättien tilalle joka ei nyt käynyt yksiin lopputekstin kanssa. Tai mä en tajunnut koska kompuroin edelleen tossa kieliasiassa.
 

 
Mun mielestä tossa on kolme asiaa mainittu, millä saadaan soitin soittokelpoiseksi. Tietämättä sen enempää mitkä kielet on ollut ja mitkä on tullut tilalle, niin tossa on perusjutut mitkä on pakko tarkastaa. Kaularauta, kaulan korkeus, kaulan kulma. Sori että mainitsin. Neuvokaa te muut kun ootte siinä niin vitun paljon parempia.

 
Mun mielestä fläteistä puhutaan hiottuina kielinä ihan yleisesti(http://www.thomann.de/fi/hiotut_kielet_bassolle.html esimerkiksi). Ei toi tohokki mikään kaikkitietävä lähde ole, mutta tässä nyt haenkin sitä, että aika vakiintunut termi toi on puhekielessäkin fläteille. Vaikkei niitä valmistusvaiheessa hiotakaan.
 
Mä käsitin, että flätit vaihdettiin roundien tilalle ja käytettiin fläteistä termiä hiotut kielet. Näinollenhan toi kaularaudan löysääminen ei välttämättä ollut ollenkaan turha operaatio, koska ei kaikki flätit tosiaan vedä kovempaa kuin roundit. Jota yritin selittää tossa rikuhommassakin jne.
 
Noi sun mainitsemat asiat on ihan relevantteja asioita ylipäänsä säätöhommissa, eikä kukaan nyt niistä ruvennutkaan vikisemään. Mun mielestä tuli pari väärinkäsitystä, ei siitä kande hikeentyä.
 
"Kiireessä ei tule kuin kusipäisiä lapsia. Ja paskaa housuun."
himppe
08.06.2010 07:56:30 (muokattu 08.06.2010 07:58:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pahaeno: Ilmeisestikkään mäkään en nyt sitten ymmärtänyt mitkä vaihtui ja mihin ja mitä tuli tilalle.
 
Orggis roundien tilalle tuli Thomastikin flätit. Kuten pekezu jo viittasikin, ostamani Thomastik JF344 -setti löytyy Thomannilta osiosta "Hiotut kielet".
 
Fläteissä oli vähemmän vetoa kuin roundeissa => löysäsin rautaa => ok.
 
Kefiiri
08.06.2010 08:31:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

himppe: Orggis roundien tilalle tuli Thomastikin flätit. Kuten pekezu jo viittasikin, ostamani Thomastik JF344 -setti löytyy Thomannilta osiosta "Hiotut kielet".
 
Fläteissä oli vähemmän vetoa kuin roundeissa => löysäsin rautaa => ok.

 
Juu tässä on käynyt terminologiasekaannus. Flatwoundit on tehty litteää punoslankaa käyttäen, mutta niistä on iät ajat puhuttu hiottuina kielinä kaiketi sileän pintansa vuoksi. En tiedä hiotaanko niitä punomisen jälkeen missään määrin?
 
Sitten 70-luvulla keksittiin hioa roundwoundit päältä sileäksi jotta saatiin äreä sointi sutjakkaalla soittotatsilla. Onko semmoisten kielten virallinen nimi "half-round"? Näin äkkiseltään muistaisin.
 
MPU
08.06.2010 08:38:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä mäkin ymmärrän flätit=hiotut kielet. Jos näin ei ole niin sit olen antanut itseni ymmärtää väärin.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Kefiiri
08.06.2010 08:48:23 (muokattu 08.06.2010 08:50:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MPU: Kyllä mäkin ymmärrän flätit=hiotut kielet. Jos näin ei ole niin sit olen antanut itseni ymmärtää väärin.
Marko

 
Ööh siis hiotut vai "hiotut"? Mulle flätit=hiotut, eli litteällä punoslangalla ajanlaskun alusta asti valmistetut kielet. Vaikkei niitä kaiketi olekaan hiottu.
 
Eli samoilla linjoilla ollaan?
 
J.Nikkanen
08.06.2010 08:52:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Roundwound - ns. normikielet, pyöreä punoslanka ytimen ympärillä
 
Flatwound - flättikielet, litteä punoslanka ytimen ympärillä
 
Groundwound / Halfround - hiotut kielet, jossa pyöreä punoslanka on hiottu, ei kuitenkaan yhtä sileä kuin flatwound
 
Silkki-, nylon- ja muut spesiaalimeininkikielet erikseen.
 
Anteeksi.
 
Ei helvetti mitä rävellystä.
Kefiiri
08.06.2010 08:57:18 (muokattu 08.06.2010 08:58:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pahaeno: Roundwound - ns. normikielet, pyöreä punoslanka ytimen ympärillä
 
Flatwound - flättikielet, litteä punoslanka ytimen ympärillä
 
Groundwound / Halfround - hiotut kielet, jossa pyöreä punoslanka on hiottu, ei kuitenkaan yhtä sileä kuin flatwound
 
Silkki-, nylon- ja muut spesiaalimeininkikielet erikseen.
 
Anteeksi.

 
Tuo groundwound tosiaan on se alkuperäistermi niille roundwoundeista hiotuille. Mutta me vanhukset puhumme flateista hiottuina, koska totuimme termiin jo ennen kuin groundwoundit keksittiin. Vaikka ilmaisu selvästi onkin virheellinen.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «